X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
טור אישי בשלישי סיפור אמיתי על ידיעה שהייתה "פייק ניוז" מוחלט, שודרה בקול ישראל והביאה לסגירת כל צירי התנועה בעיצומה של המלחמה מהגליל העליון לגולן מה ההבדל בינה לבין הידיעה ההזויה והשקרית על כך שרויטל גנץ אשתו של בני גנץ הפגינה במחסום ווטש? תחליטו בעצמכם
▪  ▪  ▪
רויטל גנץ. חדשות כזב [צילום: גילי יערי/פלאש 90]

פעם קראו לזה "ברווז עיתונאי". היום קוראים לזה "פייק ניוז" (fake news) ידיעת כזב שלא הייתה ולא נבראה. זה נראה אמיתי, זה דומה לידיעה אמיתית אבל זה אפילו לא קרוב לאמת.
ככל שמתקרבים ליום הבחירות אנחנו נחשפים יותר ויותר לידיעות כזב, ומתקשים להאמין שמה שנראה ברווז ומגעגע כמו ברווז הוא אפילו לא תרנגולת. מנהלי קמפיינים מתוחכמים, יחד עם אנשי פרסום מיומנים, בונים גם על הזיכרון הקצר שלנו, ועל חוסר הבקיאות שלנו בפרטים הקטנים. הם מנסים לשכנע אותנו להאמין ששקר שחוזרים עליו ברשתות החברתיות הופך אמת לאמיתה.
חבר טוב שלי, מייק הולר ז"ל, היה כתב קול ישראל לענייני משטרה בתל אביב. החלפתי אותו בתפקיד, בראשית דרכי העיתונאית לפני 40 שנה בקול ישראל. הולר היה לדעתי ממציא ה"פייק ניוז" הראשון, שהיכה גלים בתקשורת בישראל.
הולר, יחד עם הקריין והמגיש משה טימור, היו אלופי המתיחות של הרדיו, שהיו עורכיה ומייסדיה של תוכנית המתיחות המצליחה של אותה תקופה "זהירות מיקרופון", ששודרה ברשת ב' של קול ישראל, והפילה בפח לא מעט מאזינים. השניים הצליחו להביא את המתיחות ברדיו לדרגת אומנות שגם המאזינים הספקנים ביותר, האמינו שכל מה שנאמר בתוכנית הוא אמת לאמיתה.
קחו למשל את הסיפור שאותו נהג הולר לספר בהרצאות ובשבתות תרבות שבהן הוא השתתף. זה היה לפני יותר משלושים שנה, אבל אם זה היה מתרחש היום אין ספק שהולר, שהיה איש חדשות, לא היה יכול להמשיך ולשמש כתב לענייני משטרה והיה מוכרז כמלך מלכי ה"פייק ניוז", של התקשורת הישראלית.
הימים היו ימי מלחמת יום הכיפורים. הלילה היה גשום וסוער. הולר הגיע לחדר שנשכר עבורו בבית ההארחה של קיבוץ איילת השחר, שם התאכסנו צוותי הרדיו והטלוויזיה, שסיקרו את הקרבות ברמת הגולן.
הולר חזר בשעת לילה מאוחרת לחדרו והתכונן ללכת לישון. באותה תקופה לא היו טלפונים ניידים, והקשר עם חדר החדשות של קול ישראל התבצע באמצעות טלפונים קוויים בלבד. הטלפון בחדרו של הולר בבית הארחה צלצל. על הקו היה הרכז בחדר החדשות של הרדיו. הוא גילה עניין מיוחד במזג האוויר, וביקש מהולר לבדוק עבורו מה מזג האוויר באזור הגליל העליון ורמת הגולן. הולר השיב: "תמתין שנייה אני בודק", פתח את החלון, התרשם מהקור העז, חזר לטלפון ועדכן את הרכז בחדר החדשות: "יורד שלג כבד", וסיים את השיחה.
הרכז בחדר החדשות התרשם מהדיווח של הולר. הוא החליט לפתוח את מהדורת החדשות בידיעה על השלג הכבד. הקריין של מהדורת החדשות של השעה עשר בלילה, דיווח על שלג כבד באזור הגליל העליון, שחוסם את הכבישים וצירי הגישה לרמת הגולן. במשטרה הצבאית שמעו את הידיעה והזדרזו להציב מחסומים ולחסום את כל הכבישים המובילים לרמת הגולן.
הולר שומע את הידיעה ברדיו במקלחת, ומתקשה להאמין שהרכז בחדר החדשות לקח את דבריו ברצינות. הוא מחליט לצאת אל הכביש העולה לרמת הגולן כדי לראות איך מתפתחים הדברים, ונעצר על-ידי מחסום של משטרה צבאית. "אני כתב של קול ישראל שחייב לעלות דחוף לרמת הגולן", הוא הסביר לשוטרים במחסום. "השתגעת?" הם השיבו לו. "לא שמעת ברדיו? יש בגולן שלג כבד. כל הכבישים סגורים".
בשנת 2002 התפרסם באתר הזה טוקבק בתגובה לאחת הידיעות. נכתב בו שרויטל גנץ, שהיא רעייתו של בני גנץ, מפגינה במחסומים של נשות ווטש. אני לא יודע כמה אנשים קראו את הטוקבק הזה. מה שאני יודע שאיש לא התלונן על פרסומו והפרסום לא הפריע אז כנראה לאיש.
מה שברור, שאם הייתה מגיעה למערכת News1 תלונה על תוכנו של הטוקבק, העורך הראשי של האתר, העיתונאי יואב יצחק, היה מנסה לבדוק את מהימנות תוכן הטוקבק, ואם היה נוכח כי אין בתוכנו ממש היה מזדרז ומסיר אותו. הוא היה עושה זאת בהתאם למחויבותו כעורך ונוכח ההלכה המשפטית שנקבעה על-ידי שופטי בית המשפט העליון, ובהם השופט אליקים רובינשטיין, שיש לאפשר לכל אחד להשמיע את דעתו, אבל כשמתברר שהפרסום נגוע בלשון הרע או בחשש להפרת חוק, יש לפעול להסרתו בהקדם.
קרוב לשבע שנים לאחר הפרסום של הטוקבק ההזוי, היה מי ששלף את דברי ההבל מתהום הנשייה, הפיח בהם רוח חיים, והפך אותם לידיעה עיתונאית שזוכה לפרסום כמו אש בשדה קוצים.
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס מצטט את הדברים בראיון טלוויזיה, כאילו מדובר בעובדות מוצקות, ובני גנץ נאלץ להסביר בכל הרצינות שמדובר בלא יותר מקשקוש שלא היה ולא נברא.
מתנגדיו של גנץ מסרבים להאמין לו. יריביו דואגים לכך שהידיעה לא תרד מסדר היום. חבריה של רויטל גנץ אומרים לעצמם: חבל שאין לה את האומץ לומר את האמת ולהתנצל, אבל הם לא מעלים על דעתם שמדובר בידיעה שלא הייתה ולא נבראה וגם משל לא הייתה.
אז מה זה, ברווז עיתונאי? "פייק ניוז"? שניהם יחד. נשאלת השאלה איך עורך אתר אינטרנט יכול לוודא את נכונותם של כל אחד מעשרות או מאות אלפי הטוקבקים שמגיעים לאתר. הוא לא יכול. הוא וצוות האתר עורכים סינון ראשוני, מסירים דברים שיש בהם לפגוע, אבל הם לא יכולים וזה גם לא תפקידם לרדת לפרטי פרטיו של כל טוקבק.
כדי לצמצם את היקף התופעה יזם יואב יצחק, מהלך שהוא ייחודי ל-News1. בצמוד לכל טוקבק מתפרסמת כתובת ה-ip של המחשב שממנו נשלח הטוקבק. המקצוענים מתגברים גם על המשוכה הזאת, לכן אני לא היחיד שלא היה מציע לכם לכתוב ערך באנציקלופדיה על סמך טוקבק של גולש.
יותר משבע שנים נח לו הטוקבק ההזוי, שתוכנו לא היה ולא נברא, בתחתית מאמר שכבר מזמן איבד את האקטואליות שלו. במערכת הבחירות הנוכחית זכה לפתע הטוקבק הנשכח לעדנה, והפך מטוקבק לידיעה עיתונאית.
זוכרים את הסיפור על מייק הולר ז"ל, והשלג ברמת הגולן? זה היה "פיק ניוז" לא קטן שהקדים את זמנו. אז לא היה אינטרנט ולא היו רשתות חברתיות. אז התייחסו לכך בהומור, למרות שמדובר בידיעה שהביאה לסגירת הכבישים המובילים לרמת הגולן ועוד בעיצומה של המלחמה.
הולר לא ננזף מעולם, וגם לא נדרש להסביר את ההומור יוצא הדופן שהביא לחסימת צירים מרכזיים. הוא המשיך להיות כתב המשטרה האגדי של קול ישראל. כולם צחקו מהמתיחות שהיה שותף להן, חוץ מכמה תושבים ברמת הגולן שנאלצו לבלות את הלילה המקפיא במכוניתם, מבלי שיכלו לישון במיטתם בבית ברמת הגולן, בגלל ה"פייק ניוז" של הולר.
לא ירד שלג ברמת הגולן. לא היה צורך לסגור בעיצומה של המלחמה את צירי התנועה לרמה, כשם שרויטל גנץ, לא השתתפה מעולם בשום הפגנה וגם לא בזו של נשות מחסום ווטש.
הכל "פייק ניוז", "ברווז עיתונאי", ידיעת כזב ובשלוש מילים: לא היו דברים מעולם. אל תאמינו לכל מה שאתם שומעים או קוראים - לפחות עד אחרי הבחירות.

הכותב הוא משפטן ששימש מנהל חטיבת החדשות של הערוץ הראשון ויושב-ראש אגודת העיתונאים. הוא ממייסדי "יושרה לישראל", וחבר הנהלת התנועה. האמור אינו משקף את דעת "יושרה לישראל".
תאריך:  02/04/2019   |   עודכן:  02/04/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טירוף ה"פייק ניוז" - סיפור מהחיים
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
רויטל גנץ באה מקיבוץ גן שמואל  ל"ת
האם גם זה פייק   |  3/04/19 15:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן מרגלית
ריבלין לא שיער בדמיונו השחור-משחור שביבי לא מתואם עם בוגי    בכל זאת, לפני שנסע השאיר בידי ביבי, כמנהגו של כל נשיא, את רשימת הנושאים בהם יטפל בגרמניה
יוסף קנדלקר
מידי פורים מפרסמים בשלל עיתונים, מפורסמים שונים שהתחפשו, בנים לקאובוי ואם זה בנות לנסיכות בתמונות צבעוניות דהויות ואפילו בתמונות שחור לבן
עפר דרורי
ספר זה הוא ספר עיון, אסופת מאמרים שנכתבו על-ידי רבנים, חוקרים, סופרים ואחרים המנסים להעביר את תורתו לקורא
איתן קלינסקי
אני מבקש לנהל שיח ושיג כואב עם המילים: "העולם החדש" ו"המהפכני", וגם לשוחח עם "התרבות החדשה" ולתהות על "שמחת נעוריו ואהבתו" הנדרשת להתמודד "בנחשלות שמשפחתו שוכנה שם"
שמחה סיאני
"אם אתה כזה מוכשר, מדוע שלא תצא לעבוד"? שאלתי, "כך תוכל לחסוך ואז יהיה לך כסף לכתוב את הספר שלך ולפרסם אותו"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il