X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מיכאל מירו עיתונאי אזרחי וחוקר בתחומי חברה וסביבה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מדינת ישראל בת השבעים וקצת היא מדינה חזקה דיה כדי להתבונן במראה, לדון לעומק במשבר הדמוקרטי ולמצוא פתרונות ראויים לתושבי ישראל. ואולי, אולי גם נמצא שיטה מקורית שמדינות אחרות תבקשנה לאמץ
▪  ▪  ▪
בחירות 2019 [צילום: גילי יערי, פלאש 90]

אז היו בחירות, הוצאנו עשרות מיליוני שקלים ואולי יותר מכך, על תעמולה שכל מטרתה הטלת רפש באחר. מסע בחירות שבו ה"אני" במרכז. אם היינו לוקחים ברצינות את מה שנאמר שם הייתה פורצת מלחמת אזרחים בין הימין לשמאל. נראה שאזרחי ישראל מפוקחים יותר ממנהיגיהם בנקודה זו. האזרחים אומנם ממושמעים, לא אוהבים שינוי, אבל מוכנים להכיר בעובדה שמה שהיה הוא מה שיהיה.
ובכל זאת, הממשלה קום תקום ראש הממשלה שמייצג קבוצה המונה 35 חברות וחברי כנסת נאלץ להתיישר על-פי תביעות של מפלגות שגודלן המקסימלי שמונה חברי כנסת. מצב שאינו סביר ואינו מייצג תפישות דמוקרטיות. הניסיון להציג את התמונה הזאת כרצון העם, שגויה או במילים אחרות מטה את המציאות. ננסה להבהיר זאת, שמונת חברי הכנסת של יהדות התורה נבחרו בקולות של קבות חרדים וחרדיות, שנשמעות ונשמעים לרבני הקהילות, הריבונות שלהם בידי שמים. חברי הכנסת של ש"ס נבחרו בקולות של חרדיות וחרדים שנשמעים לדעת חכמי התורה וגם הריבונות שלהם בידי שמים. הדתיים הלאומיים זוכים לקולות של אזרחיות ואזרחים מהימין המדיני הדתי והחרד"לי ואצלם הריבונות נחלקת בין היותם אזרחים לבין צווי רבנים ושמים. מכאן הדרך סלולה למפלגתו של אביגדור ליברמן ששולט בחבריו למפלגה, המפלגה היא ליברמן, בוחריו מקרב העולים לדורותיהם מברית המועצות, אלה שעוד מאמינים בו, במנהיג. אחרון חביב, ח"כ משה כחלון איש ליכוד לשעבר שהצליח בבחירות הקודמות לאגור כוח מכובד של עשרה מנדטים, הקדנציה שלו ולשל חבריו וחברותיו פקחה את עיני אזרחים רבים שהצביעו לו ועתה הוא נותר עם ארבעה מנדטים ששווים כמו עשרה או יותר. אלו ארבעה מושבים בכנסת שבגלל היותם לשון מאזניים אינם שונים מכל מספר אחר שקיבלו יתר השותפות לקואליציה עם הליכוד.
במילים אחרות מפלגה קטנה בקואליציה יש כוח רב יותר ממפלגת כחול לבן שיש לה שלושים וחמישה מנדטים. יהיו שיאמרו אין מה לעשות, זו השיטה הדמוקרטית של מדינות שנשענות על קואליציות ואופוזיציות. אכן משפט נכון, עובדה נוכחת שמלווה את ישראל למעלה משבעים שנה ואפילו עבדה לא רע בשלבי ההקמה, עם רמיסה של זכויות של עובדים בפרט ובני אדם בכלל. הייתה מפלגה שלטת שהיו לה די מנדטים להוביל, הרבה מעבר למפלגות אחרות. עם השנים התמונה התהפכה והליכוד עלה לשלטון, אך אף פעם לא הצליח לשחזר את מה שהיה והמשען של הליכוד על מפלגות חרדיות הלך והתגבר, מה שהוביל יותר חרדים להצביע להן למפלגות החרדיות.
ונחזור לימינו אנו, עם תום הקרבות בין המתמודדים מכל עבר, כעת אפשר להגדיר את המצב כהפסקת אש. נתניהו ירכיב כך או אחרת את הממשלה. תשומת הלב שלו תהיה אל התפתחות החקירה, השימוע המתוכנן שיגזול ממנו זמן ומחשבה. תשומת לב מיוחדת יאלץ ראש הממשלה להפנות אל שותפיו לקואליציה, האם הם מרוצים, מה הם מתכננים, בתחומי המשפט, החינוך והכלכלה. המצב היום של מתח בלתי פוסק, בין מערכת המשפט לכנסת חייב לעלות כעת על שולחן הדיונים וזהו תפקידו של ראש הממשלה להיות מבוגר אחראי, אך יש לו בעיה "קטנה", זו בדיוק אותה מערכת משפטית שגיבשה את כתב החשדות ותערוך לו בשלב כזה או אחר שימוע. ראש הממשלה, כאחד שיש לו משנה כלכלית סדורה, חייב להיות ער למה שעושה שר האוצר. השר הנמרץ שהציב בפניו את חוק דירה שלישית, את הקמת תאגיד השידור(בסופו של התהליך, כשנתניהו הבין את הטעות שעשה ארדן כשר התקשורת). שר האוצר המיועד, הוא פוליטיקאי חרוץ מאוד, אבל מישהו צריך לעקוב אחר החלטותיו.
אלה גם אלה רק מקצת הדאגות של ראש הממשלה בשדה הפוליטי, דאגות לא מבוטלות שיש למנהיג שתלוי במפלגות קטנות, כבר מתחילת הקדנציה שלו.
לכולם ברור במידה כזו אחרת שהממשלה הזאת לא תמלא את ימיה, אלא אם כל השותפים יגלו מידה מפתיעה של "נדיבות ורוחב לב" לראש הממשלה. לפיכך כדאי לנצל את הזמן והפעם לחרוג מהשגרה ולהכריז על "מצב חרום לדמוקרטיה". לברר לעומק את המשבר הנוכחי, שהוא הצטברות של שנים, של פעילות מסלימים מחויבות. את הבירור צריך לעשות בכנסת ישראל, תוך שיתוף פעולה של כל חברי הכנסת הנוכחיים וחברי כנסת מהעבר. יש דרכים רבות מאוד לעריכת דיונים אפקטיביים בקרב קהל רחב, כך למשל דיונים בשולחנות עגולים אפילו דיונים בוועדות הכנסת השונות (וכאלה לא חסרות). הכלל בדיונים הללו הוא שאין מנצח או מפסיד, אלה עמדה מתגבשת, מתעצבת. במילים אחרות, חורגים מההסכמות של קואליציה ואופוזיציה לדיון במשבר. כשעומר המשבר וסיבותיו יהיו ברורים לכולם יחל תהליך מציאות פתרונות וחלופות. כמובן בדיונים הללו חובה על המתדיינים לצרף אליהם ארגונים אזרחיים ומומחים בתחומי הממשל, החברה, פילוסופיה, היסטוריה, אתיקה, מוסר ומשפט.
כזכור במאמר הקודם דיברתי על ההזדמנות כעת של הימצאותן של שתי מפלגות גדולות בכנסת שזכו כל אחת בשלושים וחמישה מנדטים, לבצע את השינוי. ראשית על התארגנות "כחול לבן" לצקת תוכן אידיאולוגי וארגוני ולהפוך למפלגה של ממש ואז לגשת למלאכת האיחוד והאיחוי של פעילות משותפת, של מפלגות שמבינות שיש לפנינו משבר עמוק שיש להתמודד איתו.
זה מהלך ארוך וממושך שיכול להמשך יותר משנה, חייבים להתחיל איתו כאן ועכשיו. זה תהליך שיכול גם לרכך את המתח בתקופת הביניים.
לסיכום, מדינת ישראל בת השבעים וקצת היא מדינה חזקה דיה כדי להתבונן במראה, לדון לעומק במשבר הדמוקרטי ולמצוא פתרונות ראויים לתושבי ישראל. ואולי, אולי גם נמצא שיטה מקורית שמדינות אחרות תבקשנה לאמץ.

תאריך:  22/04/2019   |   עודכן:  22/04/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אז היו בחירות
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
הבעיה האמיתית
ארי כספי  |  22/04/19 08:33
2
מיצובישי
זיקו  |  23/04/19 07:30
3
נושא הבחנה סלקטיבית.
benner  |  25/04/19 01:32
4
כחול לבן הציעה לנו ראש ממשלה
מייק  |  25/04/19 18:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2019 (א)
איציק וולף
חד"ש-תע"ל ורע"ם-בל"ד טוענות שהסתמכותו על המצלמות הנסתרות שהתקינו פעילי ליכוד בקלפיות, כבסיס לדרישה לחקירת חשד לזיופים, תעמיק את הקרע בין הציבור הערבי למדינה
איציק וולף
השופט חנן מלצר פנה אל היועץ המשפטי לממשלה ואל ממלא-מקום מפכ"ל המשטרה בבקשה כי יורו על פתיחת חקירה פלילית בשורת מקרים שבהם עלה חשד לזיופים בקלפיות    הסתיימה פגישה ראשונה של צוותי המו"מ הקואליציוני של הליכוד וישראל ביתנו
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - טרדנים, לא יהיו טנקיסטיות, המפסיד, שטנה ושלושה שבועות    בניסן נגאלו ובניסן עתידין ליגאל - רבי יהושע (ראש השנה, דף י', עמוד ב')    חג שמח וכשר
יואב יצחק
המערכת המשפטית וכלי התקשורת נקלעו למצוקה    הם מבינים היטב: תוצאות הבחירות והחוק הקיים מאפשרים לנתניהו להמשיך ולכהן כראש ממשלה עוד שנים רבות    אם כך, כיצד שוברים את נתניהו? פוצחים באיומים    במקביל, מנסים לסרסו, כדי שלא יוכל לעסוק במינויים הגדולים העומדים על הפרק: פרקליט המדינה, מבקר המדינה, מפכ"ל המשטרה.
ד"ר חיים משגב
מיליוני אנשים בישראל מאסו בעריצות המשפטית שאותה הוביל אהרן ברק, בהסתמכו, כביכול, על חוקי היסוד    עוצמתם הבלתי מוגבלת של המשפטנים ש"תפסו" את השלטון הפכה לה לרועץ    המשטרה והפרקליטות הפכו למוקדי כוח דורסניים    עכשיו מנסים לאיים על נתניהו כדי למנוע ממנו לחולל את השינוי הנדרש
רשימות נוספות
לשכת נתניהו לא מצליחה לקבוע עם כחלון  /  איציק וולף
"אפעל כשליח העם על כל חלקיו"  /  איציק וולף
"מקווה שתוקם ממשלה גדולה ויציבה"  /  מירב ארד
שיטת סקרים או זירת שקרים   /  עמי דור-און
ביבי כמשל  /  גלעד קדומים
הכוכבים בחרו  /  טובה ספרא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il