X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
הממשל האמריקני מנסה להרגיע את ירדן כי תוכנית "עסקת המאה" לא נועדה לפגוע בה ולהפוך אותה ל "למולדת חלופית" לפלשתינים. המלך עבדאללה מנסה לתמרן מדינית כדי לשרוד את "עסקת המאה" במינימום נזקים לירדן
▪  ▪  ▪
[צילום: AP Photo/Brendan המלך עבדאללה McDermid,Pool]

בסוף השבוע שעבר ארגנה תנועת "האחים המוסלמים" בצד המזרחי של ים המלח הפגנת אלפים לתמיכה בירושלים ונגד "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ. ההפגנה התקיימה באישור ארמון המלוכה ההאשמי, המלך עבדאללה החל לפני כשבועיים בדיאלוג עם נציגי "האחים המוסלמים" בפרלמנט כדי לקבל את תמיכתם במאבקו נגד "עסקת המאה" האמריקנית ובמקביל הביע מנהיג חמאס אסמעיל הניה תמיכה פומבית במאמציו של המלך הירדני לסכל את "עסקת המאה" וב"קווים האדומים" שלו.
המלך עבדאללה חושש ש"עסקת המאה" מתואמת בין ראש הממשלה נתניהו לנשיא טראמפ ונועדה לחזק את ישראל מבחינה ביטחונית וכלכלית על חשבונן של ירדן והרש"פ, עסקה שמטרתה היא השגת "שלום כלכלי" מבלי לפתור באמת את נושאי היסוד של הסכסוך הישראלי פלשתיני.
ירדן נתונה במצב כלכלי קשה והיא במצב "נוח" מבחינת ממשל טראמפ להפעיל עליה לחצים או פשוט לסחוט אותה כדי שלא תתנגד ל"עסקת המאה", בתמורה יבטיח הממשל, על-פי פרסומים שונים, סכום של 45 מיליארד דולר לשיקום הכלכלה הירדנית.
ממשל טראמפ פתח בקמפיין דיפלומטי של ציוצים ברשת הטוויטר שאותו מוביל השליח המיוחד למזה"ת ג'ייסון גרינבלט כדי לנסות ולהרגיע את ירדן ומצרים בעקבות פרסומים בעיתונות הערבית כי "עסקת המאה" האמריקנית תכלול העברת פלשתינים להתגורר בחצי האי סיני לקראת הקמת מדינה פלשתינית בשטחי רצועת עזה וסיני ובמקביל הקמת קונפדרציה בין ישראל, ירדן והרש"פ על חלקים מהגדה. גורמים אמריקנים בממשל חושדים כי הרש"פ היא שעומדת מאחורי הפצת הספינים האלה באופן מתוחכם באמצעי התקשורת הערביים וכי אין מדובר בהפרחת "בלוני ניסוי" אלא בהפרחת שמועות בלתי נכונות המטרה לחמם את האווירה במצרים, ירדן ולבנון כדי שיתנגדו ל "עסקת המאה".
לאחר שג'ייסון גרינבלט הכחיש כי התוכנית האמריקנית כוללת העברת פלשתינים לחצי האי סיני, הוא פרסם ב-24 באפריל ציוץ שנועד להרגיע את ירדן שבו נאמר: "המלך עבדאללה וירדן הם בני ברית חזקים של ארה"ב והשמועות כי תוכנית השלום שלנו כוללת קונפדרציה בין ירדן ישראל והרש"פ וכי ירדן היא המולדת החלופית של הפלשתינים אינן נכונות, אנא, אל תפיצו שמועות".
הציוץ של גרינבלט לא הפיג את חששות המלך עבדאללה, להפך, הוא התפרש בירדן כניסיון של ממשל טראמפ "להרדים" את בית המלוכה הירדני. זאת בעיקר נוכח הצעדים המעשיים שכבר נקט הממשל כמו ההכרזה על ירושלים כבירת ישראל והעברת השגרירות האמריקנית אליה, קיצוץ התקציבים לאונרא ולרש"פ,ההצהרות על הצורך בישוב הפליטים הפלשתינים במקומות מגוריהם, סגירת משרדי אש"ף בוושינגטון ועוד. המלך עבדאללה נתון בדילמה קשה, הוא כבר מבין כי לא יוכל למנוע את פרסום "עסקת המאה".
בביקורו האחרון בוושינגטון הוא ניסה לדלות פרטים על תוכן העסקה אך בכירי הממשל סירבו לתת לו פרטים מחשש שהדברים יודלפו ויסכנו את התוכנית האמריקנית החדשה. מאז ששב לירדן, מאפשר המלך עבדאללה לאופוזציה בירדן לתקוף באופן חופשי את "עסקת המאה" ולארגן הפגנות ומחאות נגדה כולל התבטאויות חריפות באמצעי התקשורת הירדנים. במקביל, מארגנים שירותי הביטחון הירדנים בשטח הפגנות תמיכה עממיות בעמדותיו של המלך עבדאללה.
אולם, המלך הירדני איננו מעוניין בעימות חזיתי עם ממשל טראמפ על "עסקת המאה", על-פי מקורות בירדן הוא כבר התחיל להסביר בשקט למקורביו כי יש לשמור על מינון נכון של ההפגנות נגד העסקה האמריקנית החדשה מכיוון שירדן חלשה מבחינה כלכלית והיא איננה יכולה להסתכן באיבוד הסיוע האמריקני הכלכלי והצבאי.
"מדובר בעסקה שקשורה בעיקר לפלשתינים ואין בכוונת בית המלוכה ההאשמי להתאבד בגללה ולהתעמת חזיתית עם ארה"ב" אומר גורם בכיר פלשתיני שמצטט דברים ששמע את הדברים מגורמים בכירים בירדן.
מהלכי המחאה האחרונים בירדן נועדו לנסות ולהשפיע על ממשל טראמפ לשנות ברגע האחרון סעיפים בתוכנית השלום החדשה שעלולים לפגוע בירדן. המלך עבדאללה מודאג שהתוכנית האמריקנית תעביר את האפוטרופסות של ירדן על המקומות הקדושים בירושלים לידיה של סעודיה, הוא גם חושש מאוד שהתוכנית תדרוש ממנו לקלוט, כאזרחים שווי זכויות, יותר ממיליון פלסטיים פלשתינים המתגוררים בירדן ובכך יפגע מעמדם של הירדנים "המקוריים" המתגוררים בממלכה.
עבדאללה מלך ירדן חושש גם כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מנהל ערוץ חשאי,ללא ידיעתו, עם ארה"ב וישראל על "עסקת המאה", דבר שיפגע באינטרסים של ירדן. עיתון "ראי אליום" פרסם ב-28 באפריל כי יו"ר הרש"פ העביר מסר לעבדאללה מלך ירדן כי איננו מנהל שום מו"מ חשאי עם ארה"ב וישראל על העסקה האמריקנית החדשה וכי מחמוד עבאס חושש כי נתניהו יקדים את "עסקת המאה" ויודיע על סיפוח שטחים בגדה לפני פרסום תוכנית השלום האמריקנית.
עבדאללה מלך ירדן מתמרן בתוך ירדן ומחוצה לה כדי לשרוד בשלטון ולעבור את "עסקת המאה" במינימום נזקים לבית המלוכה ההאשמי, בירדן מעריכים כי הוא ינסה להציב את הרש"פ ואת ארגון חמאס בראש המאבק נגד התוכנית האמריקנית כדי שהם יחטפו את עיקר האש מארה"ב ומישראל ולא ירדן.

תאריך:  29/04/2019   |   עודכן:  29/04/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
בעז שפירא
אצלנו, מדינת היהודים היא האור לגויים, אנו מתבוננים בכאב ובתסכול רב על אופן הכליאה של רוצחים ערבים מהם נשלל אומנם החופש אלא שבתוך בתי הכלא הם חיים בתנאים המזכירים יותר פנסיון או קיבוץ מאשר בית כלא קודר וקשוח
איציק וולף
השב"כ עצר ב-31 במארס תושב השומרון, שפעל לביצוע פיגוע מכונית תופת סמוך למעלה אדומים לקראת הבחירות לכנסת    הופעל בידי אנשי חמאס מרצועת עזה
סוזי דים
"פלשתיני" הוא שם של שדולה פוליטית חזקה, ראש חץ של הליגה הערבית ושל גורמים מסוימים במערב    שדולה שמקדמת בכל העולם אסכולה בשם "שטחים תמורת שלום"
איתמר לוין
אביו של הדר גולדין מאשים את נתניהו בהפרת הבטחתו להתנות על הסדרה עם חמאס בהחזרת גופות החיילים: "החמאס מקבל כל מה שהוא רוצה"
ד"ר יחיאל שבי
שיעור ההצבעה הנמוך בקרב הציבור הערבי נבע מניכורו של ציבור זה מהמפלגות הערביות, הנתפסות כגורם מתסיס ומפלג המוציא דיבת הערבים רעה בקרב עמיתיהם היהודים    ערביי ישראל זקוקים לפיכך להנהגה שתעמיד בראש סדר העדיפויות את הדאגה לצורכיהם, ובמקביל על ממשלת ישראל לפנות ישירות לאזרחיה הערבים ולקדם את שילובם בחברה הישראלית
רשימות נוספות
מחבל פלסטיני הצליח לקבל אזרחות אמריקנית  /  איתמר לוין
גירוש פעיל BDS - דבר מתבקש מאליו  /  איתמר לוין
לא למו"מ על עסקת המאה  /  איתמר לוין
בדרך לנורמליזציה גלויה   /  יוני בן מנחם
חמאס יקים מטה על לטרפוד "עסקת המאה"  /  יוני בן-מנחם
מה עושים עם עזה  /  אלוף (מיל.) יאיר גולן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il