X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
תופרות הבד לסירה [צילום: באדיבות ניישנאל גלרי לונדון]
ביקורת תערוכת SOROLLA בNATIONAL GALLERY בלונדון
סורויה מאסטר האור
ההפתעה הגדולה ביותר בסיור המוזאונים בלונדון במאי 2019 היא תערוכת סורוייה, SOROLLA, שב-1908 הוכרז בידי מבקרי האמנות כ"גדול האמנים של התקופה בעולם", לאור תערוכתו אז בלונדון מאז לא ראה הקהל שם את יצירותיו, עד עתה, כשהמוזאון הלאומי ה-NATIONAL GALLERY מציג את הרטרוספקטיבה שלו עד 7.7.2019

מכל שלל התערוכות בגדולי המוזאונים בלונדון באביב 2019, המרגשת והמסעירה ביותר היא זו של חואקין סורוייה די באסטידה. ראשית, משום שזו הפעם הראשונה שכמוני, נחשף הקהל לחזות באמן כה ענק זה. צייר ברמה כזו, שיצירותיו כה מפעימות הן משום הטכניקה האימפרסיוניסטית-העילאית-פלוס, והן משום המיגוון הכה רחב של הנושאים להם הקדיש את עבודותיו: דיוקנאות מופלאים, הן של עצמו, אשתו וילדיו, והן של אנשי שם - אצילים ספרדים, אמנים, ועד לנשיא ארה"ב בעת ביקורו שם - טאפט; הן בנופים שאת רובם צייר במקום, ובבת אחת (א-לה-פרימה),ובכך הם כמו צילום לא מתוכנן שבוצע ספונטנית.
זאת, הודות ליכולתו לתפוס חיים בתנועה וברוחב היריעה, עם אור השמש המרצד על מים, חום השמש של אחה"צ שזורק גוונים ורודים על הרי הסיירה מאדרה. שנית, מהיותו אימפרסיוניסט מתקדם בתעוזת השימוש בצבע, ומצד שני - ללא התפתות לבעוט בריאליה, או חיפוש פתרון להצלחה תוך עיוות דמויות האנוש, כפי שבחר פיקאסו בהמשך - מה שהאפיל בהצלחתו על כל יתר האמנים במאה שעברה.
גדולתו של סורוייה היא בתפיסתו את האור. בציורי הדיוקנאות, בציורי הנוף - רובם נעשו במקום עצמו, ובציורים הנושאים מסר חברתי, הוא מדהים את הצופים בצבעוניות חסרת הפשרות, הנועזת, בהנחות הצבע הבוטחות, וביכולת למזג את האור למן הגוונים הבהירים ביותר ועד לאינטנסיביים גם יחד. כשהוא מצייר את רעייתו קלוטילד עירומה על המיטה, כשהיא מביטה בטבעת הבוהקת על אצבעה - האור שמתיזה הטבעת בולט יותר מכל הציור.
יליד וולנסיה, 1863, בה למד ובהמשך גם במדריד וברומא, עם הערצתו את דייגו וולאסקז וגויה. קנה לו תחילה שם בדיוקנאות, שהוזמנו ממנו וביססו את הכנסתו ואת שמו. כמו דיוקנו של הסופר זוכה פרס הנובל חוזה אצ׳גאררי, דיוקן שלושת ילדיו, בו שמלתה האדומה של מריה (בתו הבכורה) לוכדת את העין, ומבטי השלושה מלאי יראת הכבוד לאביהם הצייר ניכרים היטב; ציוריו שהוצגו בתערוכות בינלאומיות הקנו לו שם ותהילה. כך הרשימו מאוד ציוריו בנושאים החברתיים כמו "והם אומרים שדגים יקרים" - בציור בו נראים שני דייגים-מבריחים החוזרים עם גופת השלישי, הצעיר, שנהרג בעת הדיג. ציור שנרכש על-ידי הממשלה ומוצג כיום במוזאון הפראדו. השם הסרקסטי של הציור אומר הכל.
חרף אהבתו לצייר בחוץ, הרי את הדיוקנאות שכה מיצקו את פרסומו כאמן מצליח ונודע עשה בסטודיו רחב הידיים שבביתו במדריד. הבית, שהוא עצמו עיצב, וכן את גן הוורדים שלו, את קירות האבן והקשתות שעיטרו את הגן. ב-1920 קיבל שבץ במהלך ציורו בגן. מאז הוא לא חזר לצייר. ב-1923, 9 שנים לאחר מותו, נפתח הבית לציבור, והפך בהמשך למוזאון לאומי במדריד. ציורו מ-1910 "מריה במנטייה" בה צייר את מריה בתו הבכורה, מהווה מחווה לציורו של גויה "הדוכסית מאלבה", אותו ראה בעת ביקורו בניו-יורק, כשהציג ב"חברה ההיספנית של אמריקה". מוסד אותו ייסד פטרונו של סורוייה, האנטינגטון, לאחר שראה את תערוכתו ורכש את עבודותיו של סורוייה.
ב-1909 הציג ב"חברה ההיספנית באמריקה" 365 עבודות, מתוכן מכר 195 ל-"vision of spain".
בשנות התשעים למאה ה-19, עם התדרדרות המצב הכלכלי והתפוררות האימפריה הספרדית, התמקד סורוייה בנושא החברתי. כששלח ציורים אלה לרחבי אירופה, זכה בעטיים להצלחה רבה. ב-1894 צייר את "החזרה מהדייג", שזכה במדלית זהב בסלון האמנות בפאריס ב 1895 ונרכש על-ידי הממשלה. ב1892, כשנסע ברכבת, ראה אישה צעירה שהובלה למשפט על רצח ילדתה. הוא שיחזר את המעמד, וצייר בתוך קרון רכבת, כשהמבט בציור מעיני האישה קורע את לב הצופה. והציור עצמו ""another marguerita" מאזכר את מרגריטה מ"פאוסט" של גתה מ-1806, שהרגה את ילדה הבלתי חוקי.
לצורך 70 המטרים של הקיר אותו הוזמן על-ידי האספן והפילנטרופיסט Archer Milton Huntington לעטר, הקדיש את השנים מ-1911 עד 1919 תוך שהוא סובב בכל ספרד, ומנציח את כל המאפיינים אותה. הנושא הקיף את כל המסורת והתרבות של כל המחוזות בספרד. אנשי עמל, דייגים, פועלות הבוררות את הענבים ליצור היין הנודע, דמויות בלבוש מסורתי ספרדי, ונופי האלקאזר, טולדו, והאלהמברה בגרנדה. ציורי הנוף הספרדי של סורוייה מהווים שיר הלל לנוף יפהפה ומורכב זה. מהיותו יליד וולנסיה, ובמסגרת תיוריו בכל ספרד כדי להנציח על הבד את המראות, הקדיש הרבה לציורי החוף והים.
כשרונו ללכוד את אור השמש המרצד על הגלים, או על גופות הנערים העירומים הרוחצים בים הוגדרו על-ידי ד"ר גבריאל פינאלדי, מנהל הניישנאל גאלרי "שאף אחד לפניו ולא אחריו צייר את האור הים-תיכוני כמו סורוייה". תערוכה שגם הפעמיים שחזרתי וראיתי אותה, אין בהן די כדי להרוות את תשוקת אוהבי האמנות המופלאה ביותר.

[צילום: thumbnail_דייגים חוזרים מהדייג, סולוייה, באדיבות הניישנל גלרי בלונדון]
עירום אשה, סורוייה [צילום: באדיבות הניישנאל גלרי לונדון]
תאריך:  20/05/2019   |   עודכן:  21/05/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
ארבעה שופטים בבית המשפט העליון, הנחשבים לשמרנים, התייחסו בשבוע האחרון לשאלת זכות העמידה של עותרים ציבוריים. ניתן להניח ששישה מבין שופטי העליון מסתייגים מהרחבתה של זכות זו - אבל גם שלא נראה בקרוב פסק דין עקרוני בנושא
צילה שיר-אל
רק בסיום תקופת הנסיגה, תיפסק התחושה הנוכחית ותתחילו ליהנות מיחסים טובים ומשמעותיים, הן במסגרת האישית והן במסגרת המקצועית
ד"ר יהושע קרסנה
בשמונה השנים שמאז ההפיכה במצרים, התמקדה קהיר בענייניה הפנימיים על חשבון מעמדה כמדינה מובילה במזרח התיכון. מצב זה הולך ומשתנה - מאלג'יריה, דרך לוב וסוגאן ועד סיני ורצועת עזה
ד"ר ערן לרמן, ד"ר יוסי מנשרוף
המשבר המסלים במהירות בין ארה"ב לאירן עלול להביא להתלקחות, גם אם לא מכוונת, בין שתי המדינות. ישראל צריכה להתכונן להתלקחות אפשרית גם בדרום וגם בצפון, אבל עמידה איתנה יכולה לסייע לארה"ב להביא את אירן לשולחן המו"מ
איתמר לוין
שורה של תופעות, משני קצות המפה הפוליטית, מסכנות את הדמוקרטיה הישראלית. האיום המיידי עלול לנבוע מהממשלה החדשה, הן מצד שניים משריה העתידיים והן בדמות חוקים העומדים על הפרק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il