X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
מדוע ספר הזוהר לא נזכר בשמו המפורש ואף לא ברמז עד סוף המאה ה-13? למה הוא לא נזכר בגמרא? אצל רס"ג? למה לא אצל רש"י והרמב"ם?
▪  ▪  ▪
מהדורה ראשונה של ספר הזוהר, מנטובה, 1588 [צילום: קדם מכירות פומביות]

ל"ג בעומר תשע"ט, זמן ההילולא לזכרו ולכבודו של התנא החשוב רבי שמעון בר יוחאי (רשב"י), שחי במאה הראשונה והשנייה למניינם ואשר לפי האגדה ברח מפחד הרומאים והסתתר במערה עם בנו כ-13 שנים, שם העמיקו להגות בדברי אלוהים חיים, תוך שהם ניזונים מחרובים וממים בלבד. לפי האמונה העממית, המגובה בכמה פירושים, שם במערה נכתב ספר הזוהר או לכל הפחות הונחו היסודות לו. אלא שעל אמונה זו יש כידוע חולקים רבים, הן מבין הפרשנים והן מבין חוקרים לא מעטים.
ספר הזוהר התפרסם לראשונה לקראת סוף המאה ה-13 למניינם על-ידי רבי משה דה-ליאון (רמד"ל) שחי בספרד בעת ההיא, ונדפס לראשונה במאה ה-16. רמד"ל מעיד על עצמו כי הוא רק 'מצא והעתיק' את הכתובים הקדומים וברוב צניעותו וחכמתו מייחסם לרשב"י, טכניקה ישנה-נושנה המוכרת מהעת העתיקה, וכך זוכה הספר הן להוד קדומים והן לסמכות רבנית-תנאית.
ואולם יש יותר מראיה אחת בכדי להעיד שככל הנראה רמד"ל לא 'מצא' את הכתוב ולא 'העתיקו' מסוג כלשהו של 'ספר' קדום, אלא הגה את הדברים ממוחו הפורה והגאוני. ראשית, מפורסם וידוע מכתבה של אשתו אשר בו היא מעידה כי אכן הוא לא מצא ולא העתיק דבר אלא כתב הכל בעצמו. שנית, המחקר הבלשני מצביע על כך שהארמית של ספר הזוהר אינה תואמת לארמית של בית שני, אלא יש כאן שפה מאוחרת ומפותחת יותר. כמו-כן, ישנם גם חידושים רעיוניים רבים (כך בראש וראשונה ג. שלום שגם טוען כי אכן רמד"ל הוא שכתב את הזוהר, ואחריו הולכים רוב החוקרים).
בשלישית, יש לשוב ולשאול במודגש: מדוע ספר הזוהר לא נזכר בשמו המפורש ואף לא ברמז עד סוף המאה ה-13? למה הוא לא נזכר בגמרא? אצל רס"ג? למה לא אצל רש"י והרמב"ם? ובכן, במידה והזוהר, ספר יסוד בקבלה, הוא חיבור קדום, איך זה שהוא לא נזכר בכל אלה וברבים נוספים? אין זאת כי אם ככל הנראה הוא אכן חיבור מאוחר, פרי מוחו הקודח והגאוני של רבי משה דה-ליאון, איש ספרד, אשר בשל צניעותו וענוותו לא זכה עד היום במקום הנכבד הראוי לו בכנסת-ישראל של מעלה.
כפשרה בין האמונות והדעות, לא נותר לי אלא להציע כי בכל ימות השנה נייחס את הזוהר לרמד"ל ובזאת נגמול לו כראוי, ואילו יום אחד בשנה, בל"ג בעומר, יומו של רשב"י, נאמין שאכן הגה והחל לגלגל את הרעיונות שלבסוף נכתבו ולבשו צורה בספר הזוהר.

תאריך:  23/05/2019   |   עודכן:  23/05/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אז מי כתב את ספר 'הזוהר'
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
ספר הזוהר
אריה יהודה  |  23/05/19 17:56
 
- ואתה ראית אותם כותבים את זה... ל"ת
מתעניין  |  24/05/19 00:09
2
יש מספיק ספק בזוהר  ל"ת
דרדעי  |  24/05/19 08:59
3
כך חשב גם גרשם שלום
משה דב  |  26/05/19 06:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
איציק וולף
האדמו"ר מבויאן פתח אמש את ההילולה השנתית במירון לציון ל"ג בעומר בטקס הדלקת האש המסורתי    המשרד לשירותי דת הודיע בעקבות המחאה על הכבוד שניתן לעבריין המין אליעזר ברלנד: החל משנה הבאה נהיה מעורבים בקביעת זהות מדליקי המדורות בהר מירון    צפו בשידור חי מקבר רשב"י במירון
איציק וולף
נציבות כבאות והצלה לישראל סיכמה עם מרכז השלטון המקומי על יוזמה משותפת לצמצום המדורות ולמציאת דרכים אלטרנטיביות לציון ל"ג בעומר    רב טפסר שמחי: סמוך ובטוח שאזרחי המדינה ימצאו פעילויות אלטרנטיביות לציון החג
יוסף קנדלקר
אדם מביא את הבית שלו לטבע, ומרגיש מבסוט מעצמו. אז למה לו? אם הוא רוצה להרגיש בבית אז שיישאר בבית וזהו    יש לך מים זורמים, מקרר, מקפיא, חיבור לגז, מיטה נוחה, מקלחת צמודה ומקומות ישיבה בלי קץ
עידן יוסף
תיאסר הדלקת מדורות באזורים המיועדים לסיכון כגון שטחי יער וחורש ןפארקים    יש להקפיד על הדלקת מדורות קטנות ומפוקחות רק במקומות המיועדים לכך
אליקים העצני
היכן נמצא עוד עם, שעשרות דורות נדד בעולם, בורח מרדיפות, עלה נידף ברוח, לא ידע להגן על עצמו, ותוך דור אחד היה למעצמה צבאית שבעיני שונאיו הפכה ל'סמל המיליטריזם'?
רשימות נוספות
נציבות כיבוי אש: לאחד מדורות בל"ג בעומר  /  איציק וולף
פרסי ישראל הוענקו במעמד חגיגי  /  עידן יוסף
שוטרים ושרים  /  עידן יוסף
האירוויזיון - שרק יעבור בשלום  /  יוסי אחימאיר
על ראש שמחתנו  /  שי אלבוגן
הדגל שלי  /  ציפי לידר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il