X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כיום, מי יודע מה שמו של ראש אגף המודיעין בציבור הישראלי? לדעתי, אחוז כמעט אפסי המודיעין שהוא מספק הוא אדיר, וכולנו כל הזמן מדברים בשבחו ומהללים אותו, אבל הוא לא חלק מהצוות המצומצם של ראש הממשלה לקבלת החלטות אסטרטגיות ברמה הלאומית
▪  ▪  ▪
אהרון יריב [צילום: פריץ כהן/לע"מ]

ראש אמ"ן בשנים 1964-1972, שהציב את המודיעין הישראלי בכותל המערבי של טובי גופי המודיעין בעולם. השר הראשון, ודומני האחרון שהתפטר מרצונו מהממשלהחחח
בימים טרופים ואבסורדים אלו מלאו 25 שנה למותו של האלוף אהרון (אהר'לה) יריב. מענקי הדור, בלי הגזמה, שהיו למדינת ישראל בזמנו. הוא היה ראש אגף המודיעין בשנים 1964- 1972, הוא זה שהניח את היסודות למודיעין הצבאי שלנו, והוא ראשון שהציבו בכותל המערבי של טובי גופי המודיעין בעולם; הוא היה היועץ הראשון של ראש ממשלת ישראל לנושאי טרור; מי שעמד בראש המשלחת הישראלית לשיחות הפרדת הכוחות הראשונה עם מצרים אחרי מלחמת יום הכיפורים; שר בממשלת גולדה ושר בממשלת רבין הראשונה; מקים "המכון לביטחון לאומי" והיו"ר שלו עד מותו; מקים "המועצה לשלום וביטחון". אישיות בעלת שיעור קומה מוסרי וראש יהודי חכם שיחד עם אבא אבן היה הטוב שבמסבירים שלנו ברחבי תבל, ובעיקר בארה"ב, ובקרב הקהילות היהודיות. זן מיוחד שכל כך חסר לנו היום.
ואני מעוניין להעלות שלושה נושאים הקשורים אליו ורלוונטיים לזמננו - האחד, תפקיד ומעמד ראש אמ"ן. יריב לא היה רק קמ"ן הרמטכ"ל. הוא היה גם קמ"ן ראש הממשלה, והרבה מעבר לזה: לאחר מלחמת "ששת הימים", הוא היה חבר בצוות המצומצם של מקבלי ההחלטות במדינת ישראל בתחום המדיני, הביטחוני והאסטרטגי. פעמים גם מילא תפקידים דיפלומטיים, ועמד בקשר הדוק עם שגריר ישראל בארה"ב, יצחק רבין. הוא היה חביבה של גולדה מאיר, ראש הממשלה. הוא זה שעמד לצידה בשיחות הגורליות עם ניקסון וקיסינג'ר אחרי מלחמת יום הכיפורים, ולמעשה היה הדובר המרכזי בהן. אחרי מלחמת ששת הימים הוא היה דמות מוכרת מאוד בציבוריות הישראלית.
וכיום, מי יודע מה שמו של ראש אגף המודיעין בציבור הישראלי? לדעתי, אחוז כמעט אפסי. המודיעין שהוא מספק הוא אדיר, וכולנו כל הזמן מדברים בשבחו ומהללים אותו, אבל הוא לא חלק מהצוות המצומצם של ראש הממשלה לקבלת החלטות אסטרטגיות ברמה הלאומית. הוא "פונקציונר", אחרים יקראו לזה "פקיד" במערכת.
מהיכן נובע ההבדל הזה בין מעמדו של יריב לבין מעמד של ראש אמ"ן בעשורים האחרונים? לדעתי הסיבה היא שבעידן של יריב, הוא, כמו רבין, כמו בר לב, היו חלק בלתי נפרד מהאליטה הפוליטית, בשר מבשרה. יש לכך יתרונות ויש לכך חסרונות שלא כאן המקום לדון בהם. לא כך הוא המצב בדור האחרון, לחלוטין לא. גם לכך יש יתרונות וחסרונות. מה עדיף? כל אחד ושיפוטו, מה שברור הוא שאז הייתה דמוקרטיה מסוג אחד, והיום יש דמוקרטיה מסוג קצת אחר.
השני, יריב היה השר הראשון שהתפטר מרצונו החופשי מתפקידו כשר ההסברה בממשלת רבין, בינואר 1975. מה שמעניין הם הנימוקים להתפטרות: ראשית, משרדו לא יכול היה לתפקד כי כל שר הפך למסביר, והיו הרבה גופי הסברה; שנית, הממשלה לא טיפלה ביוקר המחיה שעלה ועלה, לא טיפלה בפערים החברתיים והזניחה את עיירות הפיתוח; לא הייתה לממשלה מדיניות לגבי הנושאים המדיניים הבוערים, שהחדש שבהם היה ההתנחלויות; ומעל לכל הייתה אכזבה גדולה מרבין: לא היה לו חזון, לא הביא שום בשורה חדשה, לא הכניס שום שינוי. כלום! מזכיר לכם משהו?
השלישי. יריב היה מהראשונים שקרא לדיאלוג עם אש"ף כבר ב-1974 כשר, כמובן בתנאים מחמירים, שעה שזה נחשב אז לכפירה בעיקר, חילול הקודש, איש לא קרא לו אז שמאלני ובוגד. לא בגין ולא אנשיו. הכי הרבה הוא זכה לנזיפות במפלגתו, מפא"י. כי יריב היה פטריוט אמיתי, שהגדיר עצמו קודם כל ומעל לכל כיהודי, והאמין שהמאבק שלנו הוא "על קיומה של ישראל כמדינה יהודית, מדינת הלאום של העם היהודי" (מדביו, 1970).

תאריך:  30/05/2019   |   עודכן:  30/05/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
25 שנה למותו של האלוף אהרון (אהר'לה) יריב
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מה לגבי מלחמת יום הכיפורים?
מפוכח  |  30/05/19 23:37
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס נשער
מדוע מאשים ליברמן את נתניהו בפיזור הכנסת? הייתה לו יכולת להכריח את החרדים לתמוך בחוק נגדם? הייתה לו אפשרות למצוא שותפים קואליציוניים אחרים ולדחוק את החרדים הצידה? מי שמציב דרישות לא מציאותיות, שלא יבוא בטענות לאחרים
בצלאל לביא
ביבי הוא השפן    למרות הכרזותיו החגיגיות הוא פעל לברוח מאימת הדין    חזק אבל מפחד    כל כך מפחד שבמקום להתמודד באמצעים המשפטיים המקובלים מהעמדתו לדין הוא רוצה לשנות את החוקים תוך כדי משחק כדי להתאימם למידותיו
יהודה קונפורטס
דאגה עמוקה מהליכה של מדינת ישראל לבחירות חוזרות, עקב ההשלכות של המהלך על המשק בכלל ועל ענף הטכנולוגיה הישראלי בפרט
ציפי לידר
בשולי הכותרות: ומי נקרא לדגל ההפגנה בכיכר רבין?    משחקי הכס של איווט ליברמן    ולקינוח האזרח גואטה
עמיקם רוטמן
חזקת החפות אינה תעודת יושר, אלא הגנה על חשודים ונאשמים לפני שנגזר דינם    החזקה הזו נחלשת ככל שגובר משקל החשדות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il