X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  נאומים
אסתר חיות שופטת, נשיאה בית המשפט העליון
בלוג/אתר רשימות מעקב
דברי נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, בטקס משותף למשלחות צה"ל ושופטי ישראל באושוויץ, 6 ביוני 2019
▪  ▪  ▪
מצוות "והגדת" [צילום: הרשות השופטת]
תפילה למלא את שליחותנו [צילום: הרשות השופטת]

אני גאה ונרגשת מאוד לעמוד כאן היום בראש המשלחת הרשמית הראשונה של שופטי ישראל במסע זיכרון לפולין. המשלחת שלנו מונה 52 שופטות, שופטים, רשמות ואנשי סגל מכל רחבי הארץ ובהם מנהל בתי המשפט ונשיאים של בתי משפט מחוזיים ובתי משפט שלום.
רוב המשתתפים במשלחת הם - כמוני - בני ובנות הדור השני של שורדי השואה, ומכאן המשמעות המיוחדת שיש עבורנו למסע הזה ברמה האישית, והיא כפולה ומכופלת בהינתן העובדה שאנו כאן היום כנציגי הרשות השופטת של מדינת ישראל הריבונית.
הסופר וענק הרוח אהרון אפלפלד ז"ל, חתן פרס ישראל, שהיה שורד שואה ואחד מבכירי הסופרים העבריים המוערכים בעולם כולו, אמר פעם: "על נושא השואה אפשר לשתוק שתיקה עמוקה ונמשכת, או לזעוק זעקה עמוקה ונמשכת, אבל אי-אפשר לכתוב". אהרון אפלפלד לא שתק ולא זעק. בעשרות הספרים שכתב, בחר אפלפלד לספר בלחישה עדינה את סיפורו של היחיד בשואה. הוא ראה את עצמו מחויב לספר את סיפורו של היחיד. אותו יחיד אשר, כדבריו, "אביו ואמו נתנו לו שם, לימדו אותו את לשונם, העניקו לו מאהבתם, הורישו לו מאמונתם ויש לו לשון והוויה וקמטי פנים וצחוק ובכי".
השואה - על הזוועות ועל הניסים שקרו בה - מורכבת ממיליוני סיפורים של יחידים. חלק גדול מן הסיפורים הללו לא נכיר ולא נדע לעולם, כי אין עוד מי שיספר אותם. הם אבדו לנצח. וחלק אחר סופר ומסופר על-ידי השורדים. אך אלה הולכים ומתמעטים בקרבנו עם השנים. על כן מוטלת עלינו, בני הדור השני והשלישי וכן על הדורות הבאים, מצווה גדולה של "והגדת".
למען שימור זיכרון השואה ולקחיה ולמען יידעו אומות העולם כי הגורל שלנו הוא אזהרה להם, כמאמר הכתובת שעל אנדרטת כיפת האפר במחנה המוות מיידנק - אנו מחויבים להמשיך, לספר ולהעביר מדור לדור את סיפורי היחיד הללו המרכיבים יחד את הפרק הנורא ביותר בתולדות העם היהודי.
וכאנשי משפט - יש עלינו חובה נוספת. מן השואה למדנו, כי למרבה הצער ניתן, בקלות יחסית, לרתום את החוק והמשפט בשירות הרוע ולהניע באמצעותם ובחסותם מפעל מפלצתי מאורגן של רצח עם. יעידו על כך חוקי הגזע אשר באמצעותם שללה ממשלתה הרשמית של גרמניה הנאצית, בשנות ה-30 של המאה הקודמת ובמהלך מלחמת העולם השנייה, מבני עמנו את זכויותיהם, את זהותם, את צלם האנוש שלהם ואת חייהם אך ורק בשל היותם יהודים.
עלינו לשנן לעצמנו יום יום, שעה שעה, כי מלאכתנו כשופטים טובלת כולה באהבת אדם. כשופטים, אנו מחוברים אל הציבור, מלאכתנו כרוכה במגע קרוב, נמשך ויומיומי עמו, וזאת בצמתים של מצוקות וקשיים שחווים הפרטים בחברה ובעת שהם נזקקים לסעד משפטי בשל פגיעה בקניינם, בגופם, במשפחתם, בשמם הטוב או בפרטיותם. ואנו השופטים מחויבים לעשות כל שביכולתנו במסגרת החוק לתיקון העוולות הנגרמות לפרטים שבתוכנו על-ידי יחידים או על-ידי הרשויות, מתוך הקשבה, חמלה והקפדה בכבודו של כל אדם באשר הוא אדם.
יש סמליות רבה בטקס המשותף שאנו עורכים כאן היום יחד עם נציגי צה"ל. העם היהודי קם מעפר והקים מדינה ריבונית וצבא מהטובים בעולם, שתפקידו להגן על ישראל ולדאוג לכך שדמו של העם היהודי לעולם לא יהיה שוב הפקר בידי הקמים עליו להשמידו. ולצד הכוח הצבאי, יש לנו כמדינה ריבונית רשות שופטת עצמאית ובלתי תלויה, העומדת על משמר זכויות הפרט וערכי היסוד של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, המדינה שהיא "חוף המבטחים" של העם היהודי.
לסיום, אני מבקשת לקרוא לכם שיר קצר שנכתב בסוף שנות ה-90 בעקבות מסע זיכרון לפולין - "ידעתי שתשובו":
ידעתי שתשובו / אמרה האדמה שראתה את הכל. / ידעתי שאתם / עוף החול,/ תתנערו ותשובו / לחפש בי סימנים ותשובות, / כי אני ראיתי את עמכם מובל / אלפים ורבבות אל סופו / טורים ארוכים / עירומים מצלם אדם. / בגדיהם נערמו ערימות ערימות / נעליהם נערמו ערימות ערימות / גופותיהם נערמו ערימות ערימות / ואפרם טמון בי. / וידעתי שיום אחד תשובו / לפקוד אותי באלפים ורבבות / לחפש בי סימנים ותשובות. / תבואו / ואני רואה אתכם סובבים / בין אנדרטאות האבן הגדולות, הדוממות / שחיכו לכם זה מכבר, / מצעדכם בוטח / בגדיכם לגופכם / נעליכם לרגליכם / בידיכם דגלים / ופניכם כואבות ונחושות. / ואני האדמה שראיתי את הכל - / רואה את נצחונכם כי גדול.
במקום הזה, שבו נשאו בני עמנו את ראשם אל ההרים בתחינה ושאלו מאין יבוא עזרם, אנו שזכינו לחיות את נס תקומתה של מדינת ישראל הריבונית, נישא תפילה שנדע למלא את השליחות המוטלת עלינו כשופטים, ובראש ובראשונה - כבני אדם.

תאריך:  06/06/2019   |   עודכן:  06/06/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מלאכתנו כשופטים טובלת באהבת אדם
תגובות  [ 16 ] מוצגות  [ 16 ]  כתוב תגובה 
1
טובלים ושרץ בעטם
Psychaetrist  |  6/06/19 22:32
 
- תוספת
ארי כספי  |  7/06/19 07:44
 
- אפשרי לשנות את הכותרת למרבה
למגיב  |  7/06/19 09:55
2
למה לקחו את הנבלות האלה
אורח  |  7/06/19 02:39
3
בהעדר משוב ואור השמש
אוליבר וונדל   |  7/06/19 04:26
4
שאלה לנשיאת
העליון  |  7/06/19 11:07
5
שופטים חובבי מחבלים
במציאות מדובר  |  7/06/19 12:14
6
לזכותה ייאמר...
עובד 1  |  7/06/19 16:15
7
שקרנות ועיוות המציאות1
שפרירית  |  8/06/19 06:48
 
- הגיע הזמן שמנדלבליט יוותר על
ויתור על העליון  |  8/06/19 15:39
8
שקרנות ועיוות המציאות2
שפרירית  |  8/06/19 06:58
9
השערוריה האמיתית
משה, עורך-דין  |  8/06/19 14:31
10
יש לכבודה חוש הומור מפותח ל"ת
חיון  |  8/06/19 14:36
11
אין מקום למשוא פנים בדבר
אלי MD  |  9/06/19 09:06
 
- מה?
אלי MD  |  10/06/19 01:53
12
אהבת אדם
לא לפייסבוק  |  10/06/19 23:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
עליס בליטנטל
עינת ברנובסקי כתבה את המחזה על-פי ספרה של ליזי דורון "למה לא באת לפני המלחמה"? שמעלה בית צבי    את המחזה שביימה מאיה שעיה ברגישות תוך הצליחה לרגש גם את הקאסט, ראוי להעלות בפני תלמידי התיכוניים ברחבי הארץ    זאת - משום האירו את הנקודה שבעטיה הושמד כחצי העם היהודי בשואה
סוזי דים
הארגונים שלכאורה עוסקים ב"השבת" רכוש פרטי לששת המיליונים וליורשיהם, בקושי עוסקים, בפועל, בהשבת הרכוש
אביתר בן-צדף
שלוש הפרשיות תרמו הרבה להקמת המדינה כשנה אחר כך    הן דוגמה מצוינת לשילוב נבון של יחסי ציבור במבצעים - תורה, שכנראה, נשכחה בינתיים מאתנו
איתמר לוין
המונח "גרמניה האחרת" נטבע בשנות ה-50 וה-60, כדי להבדיל בין גרמניה הפושעת של התקופה הנאצית לבין גרמניה המערבית, מדינה דמוקרטית המכה על חטא ומשלמת פיצויים ביד רחבה. אין להכחיש שאכן גרמניה עשתה דרך ארוכה וממשיכה לעשות מאמץ ניכר לכפר על חטאיה, במיוחד מול ישראל והעם היהודי. אבל שבוע של ביקור במדינה מעלה תופעות מטרידות, הן בנוגע לעברה של גרמניה והן בנוגע לאופן בו היא מנציחה אותו ומתמודדת איתו - החל מהשנים המוקדמות שלאחר המלחמה ועד ימינו
עו"ד יוסף פנדריך
התוצאה הייתה שהמאשים הפך לנאשם. סניגורו של קסטנר, עו"ד שמואל תמיר, שכנע את ביהמ"ש המחוזי שקסטנר שיתף פעולה עם הנאצים, וביהמ"ש קבע "שקסטנר מכר את נשמתו לשטן"
רשימות נוספות
91% מהפושעים הנאצים זוכו במערב גרמניה  /  איתמר לוין, נירנברג
כך הפך בנג'מין פרנץ לתובע במשפט האיינזצגרופן  /  איתמר לוין, נירנברג
הגרמנים רצו למחוק את זכר משפטי נירנברג  /  איתמר לוין, נירנברג
הפנים האמיתיות של פולין  /  רפי לאופרט
על השבת רכוש יהודי אחרי השואה   /  יוסף אליעז
מסעות טיולים  /  ארי בוסל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il