X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - נהרסו ולא שוקמו, יסודות, 'היום הארוך ביותר' ומשאלת-לב שבוע טוב וחג שמח
▪  ▪  ▪
משמר הירדן

א. הופקרו
בתום שישה ימי לחימה, נכנעו, בעשרה ביוני 1948, מתיישבי המושבה משמר הירדן, והלכו בשבי הסורי. למעשה, לא הייתה להם ברירה, כיוון שהופקרו על-ידי חזית הצפון ועל-ידי חטיבת כרמלי, כיוון שכביכול לא היו מאנשי שלומנו (אנ"ש) מאחר שהמושבה אירחה את פלוגת הגיוס של בית"ר ואת גרעין וֶג'ווּד של בית"ר.
כעשרים איכרים ובניהם לחמו בעוז ובגבורה נגד חטיבה מתוגברת של הצבא הסורי, שפלשה למושבה, שישבה על דרך חשובה מסוריה לארץ-ישראל. חיילי צה"ל לא סייעו להם כלל. אדרבה כשהגיעה מחלקה מכרמלי לתגבר את האיכרים, היא הוצאה ממשמר הירדן בפקודת החטיבה עוד באותו הליילה.
בקרבות על המושבה נהרגו ארבעה-עשר מהמגִנים, ו-39 (כולל אישה הרה) הלכו בשבי. המושבה נהרסה, ובהחלטה פוליטית של ממשלת ישראל לא שוקמה אחרי חתימת ההסכם לשביתת-נשק עם סוריה.
מבצע 'ברוש' - מקרבות עשרת הימים (אמצע יולי 1948) לא הצליח לשחרר את המושבה. רק בתום המלחמה, בעשרים ביולי 1949, חזר השטח לשליטת ישראל, השבויים חזרו ארצה לאחר יותר משנה, והמושבה משמר הירדן לא נבנתה מחדש.
יום אחד גילה אחד מפדויי השבי, כי מישהו חרש וזרע את אדמתו. הוא ניגש למשטרה, שסירבה לטפל בתלונתו. על אדמות המושבה הוקמו קיבוץ גדות ומושב משמר-הירדן. אין פלא, שאחד האיכרים אמר בזעם, 'הרצחתם וגם ירשתם'.
התעמרות השלטון באנשי משמר הירדן לא ידעה גבול. נשלל מהם נס הקוממיות, שקיבלו כל היישובים, שהיו במערכה, בתואנה, שנחרבו; שילמו לשרידי משמר הירדן סכומים פעוטים כפיצוי על משקיהם, שחרבו ועל רכושם שנבזז; ומח"ט 9 עודד, שמשמר הירדן הייתה בגזרתו, לא הגיע לקבל את פניהם של פדויי השבי.
רק אחרי המהפך ב-1977 הוענק למשמר הירדן נס הקוממיות, ועדיין מתעלמים מגבורת אנשיה ומקרבנם. במחנה הצבאי, שהיה מול משמר הירדן בדרך לגשר בנות יעקב, מוקם מרכז מבקרים על תולדות המושבה.
ב. ראשונים
הרבה לפני שחשבו ב'יישוב' על הכשרת טייסים ועל הכשרת סגל לחיל-הים, פתחה בית"ר בית-ספר ימי בצ'יוויטיה וֶקיו שבאיטליה ובית-ספר לטיסה בארץ-ישראל. בית-הספר הימי להכשרת ימאים וקציני ים עבריים בצ'יוויטה וקיו שבנפת רומא פעל בשנים 1935-1937, באישור שלטונות איטליה, והיה המוסד הראשון שהכשיר קציני ים עבריים בעת החדשה. בבית-הספר למדו שני מחזורים של קציני ים, של דייגים ושל שולי ספוגים ואלמוגים עבריים. כמו-כן פתח בית-ספר ימי לאמודאות במרסיי שבצרפת ובית-ספר בשיתוף "אורט" למלחים בלונדון. בין הבוגרים בהכשרה ימית זו: אלוף שלמה אראל, לימים מפקד חיל-הים, כמה קצינים בכירים בחיל-הים וקברניטים בצי הסוחר ובצי הדיג הישראלים.
לפני כשמונים שנה הסתיים קורס הטיס הראשון בארץ-ישראל, שבמסגרתו הוסמכו על-ידי הרולד מקמייקן, הנציב העליון הבריטי, כטייסים שישה אנשי אצ"ל, וביניהם (לימים - סרן) בנימין כהנא, שהופל במלחמת סיני כשהרחיק מכוחותינו שני מטוסי מיג 15. כהנא עוטר לאחר מותו בעיטור העוז. למרות המחסור בטייסים, לא כל ששת הטייסים הללו התקבלו לחיל-האוויר, כיוון שהיו אנשי אצ"ל.
כתב-העת 'האומה' הביא בגיליונו האחרון מכתב, שכתב בשנת 2005, אריאל שרון, ראש הממשלה, שהיה מח"ט הצנחנים 202 במלחמת סיני, לזכרו של בנימין כהנא, שהיה סייר קדמי באוויר במטוס פייפר במסלול התקדמות החטיבה. כשהכוחות תדלקו ופינו פצועים, הבחין כהנא ששני מטוסי קרב מיג 15 מצריים מתקרבים. בתמרונים "הצליח סרן כהנא למשוך את המטוסים המצריים לקרב אוויר חסר סיכוי מבחינתו ...", כתב שרון. מטוסו של כהנא נפגע, והוא וסייר האוויר נהרגו. "המטוסים המצריים בזבזו את הדלק במכליהם ונאלצו לחזור לבסיסם מבלי שהצליחו לפגוע בכוחות החטיבה ...".
ג. נחישות ורצון לנצח
לפני 75 שנה, בחמישה ביוני 1944, הראו כל הסימנים, שבעלות-הברית יתקשו לנחות בנורמנדיה למחרת. מזג-אוויר סוער, עם הפסקה קלה, שאליה תוזמנה הנחיתה קידמו את פני הפולשים. גנרל דוויט דיוויד איזנהואר, מפקד מבצע 'אוברלורד', פלישת בעלות-הברית למערב אירופה, התלבט, והכריע; והכוחות יצאו לדרכם - בים ובדרך האוויר.
התנגדות הגרמנים הייתה קשה, אך חסרה פיקוד נועז. מולם לחמו האמריקנים, הבריטים והקנדים בעוז, בנחישות וברצון עז לנצח. לבסוף נותרו החיילים הגרמניים בקו התעלה המבוצר ללא תחמושת, ונטשו את עמדותיהם. אלפי הרוגים סבלו הכוחות הפולשים, ולמרות זאת לא הרפו.
אפשר ללמוד מהנחיתה בנורמנדיה, שעוז רוחם של החיילים ושל מפקדיהם, יותר מתוכניות מסודרות (שיש מי שאמרו, שהן מתאיידות לאחר שעה לחימה) - חיוניים להצלחה. לכן, חבל שלא ציינו אצלנו את יום הנחיתה (D-Day), "היום הארוך ביותר", ולמדו את לקחיה.
ד. קונספציה 2
כמה שנים נמצא צבאנו בתנופה של דגש על כוחות למבצעים מיוחדים, על חי"ר ועל חיל אוויר, למרות שמעולם לא ניצחו חיל אוויר ו/או כוחות למבצעים מיוחדים במלחמה (פרט למערכה האווירית בבוסניה, שטרם הובהרו נסיבות הצלחתה). אחד הגורמים העיקריים לדגש הזה הנה ההנחה, שאין צבא, העומד מולנו. זו הנחה מוטעית, הנובעת יותר ממשאלת-לב.
והנה בשנים האחרונות קמה סוריה לתחייה; וכפי שאומר אלי דקל, עמיתי, מצרים צוברת אמצעי לחימה ומקימה תשתיות, שיאפשרו כניסה מהירה וכוחנית של צבאה לסיני, בניגוד להסכם השלום. יתר על כן, סביר להניח, שבפרוץ מלחמה ייכנסו כוחות התנזים ביהודה ובשומרון לפעולה נגד יישובינו כפי שהציע אלוף מיל' יצחק בריק בהרצאתו בסדנת אלפרדו. ואני מוסיף - ערביי ישראל לא יישבו מהצד במלחמה כל-ערבית נגדנו.
חיפשתי את היסודות הללו בהרצאת אלוף תמיר היימן, ראש אמ"ן; ורק תקומת סוריה הוזכרה בה, ללא התייחסות למשמעות הצבאית של התופעה. לפי הדיווח העיתונאי, התייחס ראש אמ"ן רק לחיזבאללה ולחמאס, והזכיר את תקומת סוריה. האם אנחנו בפתחה של קונספציה חדשה? אני תמה.

תאריך:  10/06/2019   |   עודכן:  10/06/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עוז וגבורה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
שם הנציב העליון ב-1939 היה
ציוני-חיפני  |  19/06/19 13:33
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
הרשות הפלשתינית וירדן החלו לחמם את השטח בגדה ובמזרח ירושלים לקראת הכינוס הכלכלי בבחריין, תוך שימוש בטיעון השקרי כי "מסגד אל-אקצה בסכנה"    הפלגים הפלשתינים יתחילו השבוע בפעילות הפגנות בשטחי הגדה נגד הכינוס בבחריין, הרש"פ מעודדת את הפעילות הזו וישראל צריכה להיערך בהתאם
עו"ד ורו"ח רמי אריה
עצמאי בתחום המיחשוב טען שהעסיק את אשתו וביקש לנכות את הוצאות שכרה - אך בית המשפט קבע שאין כל ראיות להעסקתה בפועל
עמיתי מכון ירושלים
עמיתי מכון ירושלים מתווים תוכנית פעולה ביטחונית-מדינית לממשלה הבאה: החל ממוכנות לאפשרות הריאלית של מלחמה בצפון, דרך חיזוק היחסים עם מדינות באירופה וכלה בקשר עם יהדות ארה"ב
אברהם הללי
הטענה שהיהדות היא "דת" ולא "לאום" כמו "נוצרי" או "מוסלמי בני לאומים שונים הייתה של המופתי בשעתו לכפור בקיום עם יהודי    לא בכדי לא נמצא זכר ליהודי כדת החמישה חמשי תורה
יוסף פנדריך
בית המשפט המחוזי מצא שהתבטאויותיו של המערער לא היו ביקורת פוליטית - ובכך טעה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il