X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שטר כסף חדש ייצא בבריטניה בעוד ימים אחדים על השטר תופיע תמונתו של איש, עלום שם במחוזותינו ובעולם הגדול (אולם ידוע בבריטניה), אלן טיורינג. האיש, גאון לזמנו, פורץ דרך אמיתי, הביא למפנה דרמטי במלחמה הגדולה ההיא
▪  ▪  ▪
טיורינג. עוול גדול [צילום: Bank of England via AP]

לפני מספר ימים נתבשרנו כי ממשלת בריטניה עתידה להוציא שטר כסף חדש ע"ס 50 ליש"ט. לכאורה סיפור על אירוע שגרתי, רחוק מאתנו, אולם למעשה אירוע הנוגע באחד הנושאים החשובים לנו ביותר: מלחמת העולם השנייה.
על השטר תופיע תמונתו של איש, עלום שם במחוזותינו ובעולם הגדול (אולם ידוע בבריטניה), אלן טיורינג. האיש, גאון לזמנו, פורץ דרך אמיתי, הביא למפנה דרמטי במלחמה הגדולה ההיא.
טיורינג, מתמטיקאי צעיר, המציא במהלך דו שלבי מדהים, מחשב ראשון מסוגו ובשלב השני גם יישם את הישגו זה כאשר פיצח את מכונת הצופן הגרמנית, ה'אניגמה'. עד אז כל נסיונות בנות הברית לפענח את תשדורותיה, נתקלו בקשיים גדולים מאד.
המודיעין הפולני פיצח את גרסתו הראשונית של צופן האניגמה כבר בשנת 1932. הפולנים אף שיחזרו מכונה אחת. אולם עם פרוץ המלחמה, שינו הגרמנים את מפתח ההצפנה מדי יום ביומו. כך הקשו מאוד על פענוחו. ב-1939 העבירו הפולנים עותק של המכונה, לידי הבריטים והצרפתים. וכך נתאפשר למפענחים הבריטים בבלצ'לי פארק להבין את דרכי הפעולה של המכונה. בשלב זה נכנס לתמונה אלן טיורינג וצוותו.
טיורינג פסל בתחילה את המסלול בו הלכו ראשוני המפענחים בבלצ'לי פארק. הוא הנחה צוות מדענים למסלול אחר וחדש. הם בנו מתקן שקראו לו "ויקטורי". המתקן הזה, בעל יכולת חישוב מתקדמת, הצליח לשבור סופית את ההצפנה הגרמנית על כל רזיה, והוביל לפיתוח המחשב הראשון שעבד גם על-פי שיטה חדשה לחלוטין - השיטה הבינארית.
במהלך המלחמה פעל ב"בלצ'לי פארק" גם חוקר יהודי, רולף נוסקווית'. הוא זכה לעבוד בצוות של טיורינג בתפקיד בכיר. ונפטר לפני כשנתיים ומחצה (2.17), בגיל 97.
טיורינג שהיה הומוסקסואל, התוודה בפני ארוסתו על נטייתו זו. משנודע הדבר הוא הועמד לדין וחויב ליטול תרופה שגרמה לו לאין-אונות. ב-1954 התאבד. לפני ארבע שנים, ביום הולדתו המאה, נעשה צדק לאדם נדיר ומיוחד זה, והרשעתו בוטלה. השבוע הושלם המהלך, כשבריטניה העניקה חנינה לאלפי גברים נוספים שהורשעו לאורך השנים בגלל נטייתם המינית, בצעד שקיבל את השם "חוק טיורינג".
אין ויכוח לגבי תרומתו של טיורינג לניצחון בעלות הברית. גם אין ספק או ויכוח לגבי משקלה בניצחון בעלות הברית בקרב על האוקיינוס האטלנטי, מול הצוללות הגרמניות.
טיורינג היה גאון חסר תחליף, מומחים מעריכים שבזכות גאונותו ניצלו חייהם של לפחות 14 מיליון איש במלחמת העולם השנייה. קשה שלא לחשוב כמה יכול היה טיורינג לתרום לעולם המודרני, שקם גם בזכות המצאתו, לו היה ממשיך בשרות מדינתו, וכמה הפסידה בריטניה מתוצאות שמרנותה המשפטית דאז.
בלֶצְ'לי פארק
צרציל היה מנהיג שאחת מתכונותיו הבולטות הייתה יכולתו לחשוב מחוץ לקופסה. כבר בתחילת המלחמה פיתחו הגרמנים שפות צופן ועמם מנגנונים מכניים, שהצפינו שפות אלו. אלא שגם הבריטים לא טמנו ידם בצלחת. צ'רצ'יל הבין סיטואציה זו. הוא יזם הקמת קריה בה יתמחו, יעבדו ויעסקו בלוחמה, שהיום מכנים אותה לוחמת סייבר.
ממשלתו הקימה בסודי סודות את בלֶצְ'לי-פארק בצפון מזרח לונדון, במרחק בטוח מהמפציצים הגרמניים. לכאן נשלחו אלופי שחמט, כותבי תשבצים, בלשנים, מהנדסים ומתמטיקאים. בשיא המאמץ הבריטי מול מכונת המלחמה הגרמנית, עבדו במקום למעלה מ-9,000 איש ואישה.
במשך 50 שנה נשמרה עובדת קיומו של פרויקט זה בסודי סודות. רק בשנות ה-90 הוא נחשף לראשונה, והעולם למד על החוב הגדול שהוא חב לטיורינג ועל העוול הגדול שנגרם לו. המלכה אליזבת החליטה לחון את אלן טיורינג מהרשעתו בהומוסקסואליות וראש ממשלת בריטניה, גורדון בראון, התנצל בשם הממשלה הבריטית על מה שהגדיר "היחס המחריד שהוא קיבל".

תאריך:  16/07/2019   |   עודכן:  16/07/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 מרדכי ליפמן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האניגמה הגדולה של מלחמת העולם השנייה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
לקח להם הרבה שנים עד שחננו .
שבץ חלובה  |  17/07/19 14:31
2
לא מדויק
אלטע קאקער  |  17/07/19 19:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יורם אטינגר
התמקדות המעצמות ומדינות ערב באיום האייתולות חושף את משקלו המשני של העניין הפלשתיני, כפי שהומחש בוועידת בחריין (יוני 2019) ווועידת וורשה (פברואר 2019), שהתכנסו ללא נציגי הרשות הפלשתינית
איתן קלינסקי
נשאלת השאלה, האם למשטרה ישראל לא הייתה דרך אחרת למנוע אותה מסוכנות. והדרך היחידה היא שימוש בכלי יריה, וירי בראשו של ילד בן עשר?
עמוס שנער
ישנה כבר מפלגה ימנית המייצגת בעיקר את הציבור החילוני אשר מינתה לא מזמן מטעמה שר משפטים מקהילת הלהט"ב    כשבנט ניסה בבחירות האחרונות לחקות את הליכוד, כבר ראינו כיצד זה נגמר
יוסף פנדריך
מדובר בפסיקה תמוהה ובלתי צודקת בעליל    הנאשם השתלח במתלונן בגלל שהוא רכז מודיעין במשטרת ירושלים    זאת בקורת פוליטית במלוא מובן המילה
רון בריימן
ניתן להסכים עם דבריו של שר החינוך בעניין "המרה" ואפשר להתנגד להם, אבל נאור אמיתי ולא צבוע יפעל ברוח דבריו של וולטייר, יסכים או יתנגד להם, אבל לא יסתום את פיו של מי שאינו חושב כמוהו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il