X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
נשיאת בית המשפט העליון פסלה שופטת בתיק בו פרסמה השופטת בטעות טיוטה של פסק הדין טרם השמיעו הצדדים את סיכומיהם אז האם הטעות היא בפרסום בלבד?
▪  ▪  ▪
[צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

דילמה קשה. חלק מהצדק הוא גם מראה פני הצדק, וחלק ממראה פני הצדק הוא מניעת עינוי דין. מאידך-גיסא, החיפזון מהשטן ועבודת בתי המשפט, ובייחוד עבודת השופטים בבתי המשפט מחייבת משנה שיקול דעת ומשנה יישוב הדעת. "מחשבה שניה" קוראים לזה, או "לספור עד עשר לפני שכותבים או אומרים".
קרה ושופטת העלתה בטעות לאתר באינטרנט של בתי המשפט טיוטת פסק דין טרם הוגשו סיכומי הצדדים. אחד הצדדים ביקש את פסילתה של השופטת, ניצה מימון-שעשוע., היא סירבה, הנושא הגיע לשולחנה של נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, אשר קבעה כי השופטת פסולה מלקיים את המשך הדיון בתיק ומלהחליט בו. עוד קבעה כבוד הנשיאה: "אין ספק בליבי כי השגגה שאירעה במקרה דנן בהוצאת המסמך פורסם טרם הגשת סיכומי מי מהצדדים, אינה אלא טעות אנוש של שופטת יעילה וחרוצה שביקשה להביא לסיום בהקדם תיק פשוט יחסית שנשמע בפניה ולא לעכבו... מוכנה אני להניח כי המותב כמותב מקצועי יוכל לקרוא ולבחון מחדש את הכרעתו לאחר קבלת הסיכומים. אך דומני כי בנסיבות המקרה דנן ובשל מראית פני הצדק, מן הראוי שההכרעה בהליך זה תועבר למותב אחר..."
תמהני. אני משוכנע שלו מישהו בממשלה היה מפיק "סיכום דיון" טרם הדיון התקיים כלל, היה בית המשפט פוסל מכל וכל את כל ההליך, תוך שהוא מותח ביקורת מאוד נוקבת על הפזיזות, החיפזון וחוסר האחריות שבקשירת העגלה לפני הסוסים, ודאי שלא היה אומר אז בהחלטתו " מוכנה אני להניח כי הפקיד הבכיר, כאיש חרוץ, מקצועי ובעל ניסיון, אשר כתב את סיכום הדיון טרם התקיים כלל הדיון, יוכל לקרוא ולבחון את הסיכום לאחר שיתקיים הדיון ורק עקב מראית פני הדברים אני מבטלת את פעולתו של הפקיד וקובעת שפקיד אחר יחליט במקומו".
מאחר שלמקרה הספציפי, ניתן פתרון הולם, העברת ההליך לשופט האחר, הרי שה"מי שברך" של נשיאת בית המשפט העליון לשופטת ולפעולתה יש שתי השלכות איומות:
1) אמירה ברורה לכל השופטים שכך יפעלו, שזו הדרך לקצר תורים ולזרז את הליכי השפיטה, רק חובה עליהם להסתיר היטב את מעשיהם מפני הצדדים, באי-כוחם והציבור.
2) מתן עוד מכה איומה לאמון הציבור במערכת המשפט, תוך הפיכת השופטים לאנשים עליונים, כאלה אשר גם לאחר שדעתם התגבשה, הם אינם כבולים עדיין בשום פנים ואופן לאותה החלטה אשר לא רק שקלו אותה לא רק החליטו בה אלא אף ניסחו אותה בכתב.
האם מערכת המשפט וצמרתה מודעים לנזקים שהן גורמות לעצמן? תמהני!

סיפור המעשה בפרטים
תאריך:  22/07/2019   |   עודכן:  22/07/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אילן ורד
בעוד שהמערכה לכיבוש הרצועה – למשל נוסח חומת מגן – עלולה לכאורה לעלות באובדן חיי אדם נסבלים, הרי שלאור המנהור ההגנתי, הלחימה תהיה קשה שבעתיים ועלולה לגבות מחיר כבד בחיי אדם
אהוד פרלסמן
בשש עשרה השנים האחרונות עלה הגובה הממוצע של פני הים בחופי ישראל בחצי סנטימטר. המשך המגמה יביא לעלייה של שניים וחצי סנטימטר עד סוף המאה העשרים ואחת.
אליקים העצני
בכל אוקיינוס המלים שנאמרו, נכתבו ושודרו בנושא הזה, לא מצאנו מילה אחת על פתרון חילופי, אפשרי וזמין: שהליכוד יבקש להטיל את הרכבת הממשלה על חבר כנסת אחר מן הליכוד שמסוגל לעמוד בראש ממשלה
עו"ד יוסף ויצמן
יש בעיה בשימוש בביטוי "תביעת השתקה" כלפי תביעות לשון הרע, שהרי זכותו של הנפגע לתבוע פיצוי. אבל כאשר הסכום הנתבע הוא חסר פרופורציות - אכן מדובר על פניו בניסיון להפחיד את העיתונאי
עמוס שנער
במפלגת "עוצמה יהודית" צריכים להכריע באופן מיידי מי יהיו המועמדים שלהם לכנסת ולדרוש מהמערכת המשפטית הכרעה מהירה לגבי כשירותם לפני המועד הסופי להגשת הרשימות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il