X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
קברים שבורים ומנופצים בבית העלמין בראש פינה [צילום: אלי אלון]
"החצר האחורית" של בית הקברות בראש פינה
בחלקת קברי מייסדי וראשוני ראש פינה, בצד המערבי של בית העלמין במעלה ההר, שוררת מזה שנים עזובה והזנחה רבה מצבות רבות נעקרו ממקומן והן זרוקות, מנותצות בשטח וחלקן הפכו לגלי אבנים דומה כי קיימת שתיקה והשלמה עם ההזנחה המבישה
מצבות מנותצות ושבורות בבית העלמין בראש פינה [צילום: אלי אלון]

קברים שבורים ומנותצים בבית העלמין בראש פינה [צילום: אלי אלון]

ביזיון, חרפה - אין לי מילים אחרות כדי לתאר את מה שראו עיני בבית העלמין בראש פינה בעת שביקרתי במקום לא מכבר. טיפסתי במעלה ההר אל צידו המערבי של בית העלמין הוותיק שם טמונים מייסדי וראשוני המושבה. המחזה שנגלה לעיני הדהים אותי, לא צפיתי לכזאת הזנחה ועזובה. חלק ניכר מהקברים בחלקה זו נמצאים במצב מוזנח ודהוי ואף מתפורר. הכיתוב על חלק מהמצבות הקברים מחוק ודהוי עד כי קשה לדעת מי נקבר בהם, במקום פזורים עשרות מצבות מנותצות שניתקו מהקברים. אבני המצבות השונות התערבבו עם אבני קברים וסלעים והפכו לגלי אבנים. מראה המקום מזכיר במידה רבה מקום לאחר פוגרום.
לא מן נמנע כי לפחות חלק מהקברים שמצבותיהם ניתקו מהם והפכו להיות למעשה "קברים פתוחים", הם כיום קברים ריקים שכן בהעדר מצבות המכסות את הקברים ייתכן שגופות או שרידי גופות "נשלפו" החוצה מהקבר בשיטפונות או על-ידי בעלי חיים. בל נשכח כי חלקת קברי המייסדים בצד המערבי של בית העלמין בראש פינה ממוקמת על מדרון הר. מעניין לדעת אם משפחות הנפטרים הקבורים במקום יודעות על ההזנחה במקום.
העזובה וההזנחה נמשכת שנים
משיחות שלי עם גורמים יודעי דבר בראש פינה, מדריכי טיולים ועוד, התברר לי כי המצב המוזנח והמביש בחלקת מייסדי וראשוני מושבת ראש פינה בצד המערבי של בית העלמין נמשך שנים וידוע מזה שנים למועצה המקומית ראש פינה ולגורמים נוספים הקשורים לבית העלמין ולשימור ראש פינה, אולם התחושה היא כי קיימת במידה רבה שתיקה והשלמה עם המצב המביש. פה ושם נשמעו קולות הקוראים לשקם את חלקת קברי הראשונים אולם היו אלה "קולות חלשים".
מצב המצבות במרכז ומזרח בית העלמין בראש פינה סביר וטוב בהרבה מאשר אלה בחלקת המייסדים בצד המערבי של בית העלמין. בבית העלמין בראש פינה יש אף כמה מצבות קברים יפים אמנותיים ומיוחדים.
כדי להבין את גודל החרפה וההזנחה בחלקת המייסדים בצד המערבי של בית העלמין בראש פינה, יש לבקר במקום ולראות בעיניים. תיאור מילולי לא יכול לתאר את גודל ההזנחה במקום. אני בטוח שאנשים שיבקרו בחלקה קבורה זו ויראו את גודל העזובה במו עיניהם ישפשפו עיניהם בתימהון כמוני וישאלו איך נותנים למצב מביש כזה להימשך שנים כה רבות. לא מן הנמנע כי אחת הסיבות למצב השתיקה סביב הנושא נובע מהעובדה כי החלקה נמצאת על מדרון ונדרש כושר גופני סביר לטפס במעלה ההר ולהגיע לחלקה. יש אומנם בחלק מהצד המערבי של בית העלמין מדרגות, אבל הן לא נגישות מספיק לכל מקום בשטח וקיים קושי להגיע לחלקת הראשונים במעלה ההר. אני מניח שאם ההגעה למקום הייתה יותר נגישה לציבור ומספר המבקרים בחלקה זו היה גדול יותר היה מישהו זועק על מצב והזנחת הקברים.
אני מבקר לא פעם בבתי עלמין לצורך כתיבה היסטורית על הקבורים בהם. בהזנחה כזו כמו בבית העלמין בראש פינה לא נתקלתי. חשוב למען ההגינות לציין כאמור שהדברים מתייחסים לחלקת הראשונים בצד המערבי של בית העלמין. שאר הקברים בבית העלמין בראש פינה במצב סביר פחות או יותר.
ראוי שגם השר לשירותי דת (שר הדתות) שמשרדו אחראי גם על בתי העלמין יעזוב את משרדו הממוזג ויגיע ברכבו הצמוד למקום, יראה החרפה במו עיניו, ויבדוק איך ניתן לשקם את חלקת המייסדים והראשונים במערב בית העלמין בראש פינה שהפכה ל"חצר אחורית" של בית העלמין. אגב חלק מהקבורים בחלקת מייסדי ראש פינה הם, אנשים דתיים ואף חרדים. ראוי שגם גורמים חרדים "החרדים לכבוד המת" יבואו למקום ויבדקו את הנושא מקרוב.
תגובת המועצה המקומית ראש פינה
פניתי בפניה רשמית ומסודרת אל המועצה המקומית ראש פינה ופירטתי את מה שראוי עיני וביקשתי את תגובת המועצה. וזאת תגובת המועצה כפי שנשלחה אלי מדוברת המועצה תמי שוורץ:
"במהלך השנים האחרונות בוצעו מספר פרויקטים יחד עם שירות בתי הסוהר לשיקום בית העלמין והקברים העתיקים. בכוונת המועצה הדתית להמשיך את הפרויקט גם בשנים הבאות. בנוסף, בכוונת ראש המועצה, מוטי חטיאל, להזמין את הציבור ביום המעשים הטובים הקרוב לסייע בשיפוץ הקברים של אנשים שאין מי שידאג להם.
בבדיקה שבוצעה על-ידי יו"ר המועצה הדתית לא נמצאו קברים שנחשפו, וגופות או חלקי גופות שנסחפו החוצה במדרון".

קברים מנותצים בבית העלמין בראש פינה [צילום: אלי אלון]
עשרות מציבות מנותצות בבית העלמין בראש פינה 2019 [צילום: אלי אלון]
תאריך:  24/07/2019   |   עודכן:  24/07/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"החצר האחורית" של בית הקברות בראש פינה
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
אכן בושה וכלימה
גינגי רחובות  |  24/07/19 12:52
2
רשות מקומית- התעוררו.
יעקב ליבנה  |  24/07/19 14:15
3
אלון יודע שזאת רשימת *סרק*
נצר גבריאל  |  24/07/19 23:49
 
- תיקון להקלדה על רשימת ה*סרק*
נצר גבריאל  |  25/07/19 01:50
4
בתי עלמין
ישרון  |  27/07/19 22:30
5
אלי אלון - קברי ראש פינה
עמליה לויטין  |  28/07/19 15:14
 
- לעמליה לויטין - אכן יש מידע!
נצר גבריאל  |  30/07/19 04:11
 
- להקלדה : תיקון סעיף ב צ"ל :
נצר גבריאל  |  31/07/19 13:23
6
נתוץ מציבות עבודה ערבית
שבץ חלובה  |  28/07/19 19:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
עולם התיאטרון התעשר בהצגת הפנטסיה המוסיקלית "חיותה" על-פי חנוך לוין, שמעלים מסיימי החוג לתיאטרון בסמינר הקיבוצים    בימויה של ירדן בר-כוכבא הלפרין, כשרונם של השחקנים והתנועה שלהם שעיצבה טולה דמארי, יחד עם המוזיקה הנפלאה של רוני פורת - הרחיבו את תחום התיאטרון לרמות ותחומים שחברו יחד למיקשה אחת שסיכומה: הצלחה פנומנלית
עליס בליטנטל
מעניין לראות את מחזהו הראשון מהטרילוגיה האוטוביוגרפית של ניל סיימון - "יומן חוף ברייטון" העולה בבית צבי כהצגת סיום מחזור נ"ז    משום שהטקסט שלו לא קוצר, כפי שהיה בהפקות קודמות בתיאטרונים, וכך ניתן היה להבין את כל הניואנסים כיצד הנער הפך לאחד מגדולי המחזאים האמריקנים בחציה השני של המאה ה-20
אלי אלון
במרכזה של העיר עפולה נמצא רחוב ושמו שינבוים    מדובר ברחוב מרכזי בעיר בו נמצאת המרפאה הראשית - "מרפאת עומר"    אלפי אנשים עוברים ברחוב זה מדי יום, אך ספק אם הם יודעים מה שם הרחוב, ועוד יותר בספק אם הם יודעים על שם מי נקרא הרחוב
שרון מגנזי
"אמי הייתה אישה מדהימה שאמנם ללא השכלה מסודרת בחייה, לא שרתה בצבא ונישאה צעירה מאוד, אולי אפילו לא למדה בתיכון, אבל בשבילה היינו שלושת אחיי ואני כל העולם כולו. אני זוכרת שרציתי להתחיל ללמוד דוקטורט והתלבטתי, היא חיבקה אותי ואמרה: ברור שאת מסוגלת". הד"ר גלית חיים, מומחית בבינה מלאכותית ומשמשת כסגנית דקאן בפקולטה למדעי המחשב במכללה למנהל, מתקדמת במסעה האקדמי לאור החוזקות שקבלה מאמה ומספרת על עבודת המחקר שלה במשא-ומתן בין אנשים וסוכנים ממוחשבים
חיים נוי
הרומן הנודע של טולסטוי בהפקה צנועה ומרגשת - כוריאוגרפיה קסומה - בית צבי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il