X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
פנינה איזנמן. לא עוד כניעה לטרור
19 שנה לוועידת קמפ דיויד - ומה למדנו?
שבענו הבטחות ואי-מימושן. שבענו טרור. המולדת שלנו קטנה. קטנה מידי לחלוקות. לא כך ייפתר סכסוך הדמים בינינו לבין העם הערבי החולק אתנו אדמה אחת. בעוד ידינו תמיד מושטות לשלום, פניהם למלחמה.

הסכסוך הישראלי פלשתיני", אולי הנושא הנפיץ והנפוץ ביותר בפי כולנו: יהודים, ערבים אירופים ואמריקנים. איננו חיים בבועה, אלא נתונים לבחישה מתמדת של "האח הגדול" בדייסה שלנו. לטוב ולרע. תשע עשרה שנה ימלאו בימים אלו לוועידת קמפ דיויד שבה כיכבו נשיא ארה"ב ביל קלינטון, ראש הממשלה דאז אהוד ברק, ויאסר ערפאת בתואר "יושב-ראש הרשות הפלשתינית", אבל בפועל, יושב-ראש המרצחים ומתכנני הפיגועים נגד יהודים. קשה היה, גם לאופטימיסטים שבינינו, לצפות שהוועידה הזאת אכן תוביל להסדר הקבע המיוחל ולסיום הסכסוך, שכן חמש שנים לאחר האירוע המפואר של "הסכמי אוסלו" על מדשאות נורבגיה- בהם הכרנו בארגון לשחרור פלשתין ובעומד בראשו, ובהם הסכמנו לנסיגות ישראליות רבות ביהודה ושומרון, עזה ויריחו, למורת רוחו של הימין הישראלי, ולתרועות השמאל והעולם - הייתה ישראל כבר רוּוית דמים מאוטובוסים מתפוצצים וגופות מרוטשות.
התירוצים לפיגועים היו רבים ומגוונים, החל מאמירה שהמבצעים הם מהחמאס ולא מאש"ף, וכלה באמירה שהפיגועים הם תולדה של פרובוקציה יהודית. ההזדהות האוטומטית של השמאל הייתה עם התליין ולא עם הקורבן. הימין לעומתו, טען עוד אז שהפלשתינים לא מלאו ולא התכוונו למלא את חלקם בהסכם אוסלו וזו הייתה לדידם רק טקטיקה בדרך לתוכנית השלבים שלהם לחיסולה של מדינת ישראל. רעיון אוסלו היה להתחיל בהסדר, ובהמשך להגיע להסכם קבע. ועידת קמפ דיוויד נקבעה למטרת גיבוש הסכם הקבע, חרף הקורלציה שניתן היה לעשות כבר בשנת 2000, בין תכנון נסיגות ומימושן לבין טרור מתגבר. הפלשתינים תבעו ריבונות מליאה בשטחי יהודה ושומרון, שפירושה הרס של יישובים רבים ביו"ש, דבר שהתקבל על דעתו של ברק, שהציע בנדיבות 73% מן השטח על החשבון. גם ירושלים הונחה על השולחן, והסכין הייתה ערוכה ומוכנה. ברק יצר תקדים של הסכמה לחלוקת ירושלים אך מאחר שהפלשתינים דרשו גם ריבונות מלאה על המקומות הקדושים לאיסלאם בירושלים וגם את זכות השיבה, הסתיימה הוועידה בסוף יולי 2000 בכישלון. סרבנותם העיקשת של הפלשתינים מנעה את הוצאת תוכניתו של ברק לפועל. בזמן שהרה ברק חלומות על עוד ועוד נסיגות ישראליות בדרך לפתרון הסכסוך, הריתי אני את בני שגיא, ובאוקטובר 2000 הסוער, נסעתי מעפרה-מגורי הורי, לבית החולים בירושלים כדי ללדת אותו, בלב ליבה של אינתיפאדה. שנייה במספר.

מחיר הרפיסּות
נעה אלון ז"ל, נרצחה בפיגוע טרור

האינתיפאדה השנייה פרצה בשלהי ספטמבר 2000, לאחר הסתה עקבית ברשות הפלשתינית, שאותה הוביל חתן השמחה של ועידת קמפ דיויד, יאסר ערפאת, שכדרכו קרא למלחמת ג'יהאד ביהודים. הסכמי אוסלו, שגם בשנותיהם הראשונות והחגיגיות לא כובדו על-ידי מנהיג הרש"פ, היו כלא היו, והאינתיפאדה גבתה חיים של מאות בני אדם, וגרמה לאלפי פצועים.
גם ב-2005-כאילו לא הפקנו דבר מלקחי העבר-יצאה ישראל בלהיטות לנסיגות והחרבת יישובים. על המוקד הפעם היה גוש-קטיף הפורח על 500,8 תושביו, וגם שם לא אחרו התוצאות לבוא: במקום שגשוג ופריחה ערבית בשטחים שמהם גירשנו בבהילות יהודים על טפם, קיבלנו אלפי טילים ופצמר"ים על יישובי הדרום.
בין 2000 ל-2005, שלמתי אני את מחיר הרפיסּות, ולאחר מבצע חומת מגן שנקטע, קרה לי הנורא מכל. ביוני 2002, כשלתינוק שנולד לתוך האינתיפאדה השנייה, שגיא, מלאו שנה ושמונה חודשים, נסעתי לאירוע גדול של אמי בעפרה. בחזרה למעלה אדומים, בצמת הגבעה הצרפתית, מלּווה באמי, בתי בת החמש ובני התינוק, חיכה לנו המוות והפך את חיי מקצה לקצה. מחבל ערבי מתאבד, שלּוחו של ערפאת, רצח בדם קר את אמי ובתי ועוד חמישה יהודים חפים מפשע, ופצע עוד מספר אנשים, ביניהם גם אותי ואת בני. הפיגוע הזה, הצטרף לעוד מאות פיגועים של סטטיסטיקה מחרידה שהרסה וקרעה משפחות שלמות.

משיח וויתורים לשיח ניצחון
גל איזנמן ז"ל, נרצחה בפיגוע טרור

בימים אלו ציינו 17 שנים למותן של אמי-נעה ובתי-גל, הנאהבות והנעימות, שבחייהן ובמותן לא נפרדו. דלה השפה מלתאר את הבור הענק שפעּור בלבי ובלב משפחתי מאז. לעולם. רק מי שעבר טרגדיה דומה יכול להבין את עוצמת החוסר, את נוראּות האובדן, בימי שמחה, באתגרי החיים, וסתם כך בשעות חולין.
אפילו בקבוצת הפורום שלנו: "בוחרים בחיים ומנצחים את הטרור" ההתמודדות, בסוף היום, היא אישית. איש איש ּוכאבו. בסגירת מעגל מפתיעה, התבשרנו בימים אילו על ניצחון במשפטנו (מאבק ארוך שנים של עוה"ד ניצנה לייטנר ושות') מול הרש"פ, שבו פסק השופט משה דרורי בדבר אחריותה של הרש"פ בעשרות פיגועים במהלך האינתיפאדה השנייה, ובתוכם הפיגוע שלנו.
שאלת הנזק ואכיפת פסק הדין עדין לפנינו. טחנות הצדק טוחנות לאט. תפארת יישובינו חשופה להחרבה, אם לא ניישם חלילה את הלקחים ואם לא נזעק בנחרצּות: לא עוד!, החרבת יישובים וכניעה לטרור רק יביאו לעוד ועוד טרור. שבענו הבטחות ואי מימושן. שבענו טרור. המולדת שלנו קטנה. קטנה מידי לחלוקות.
לא כך ייפתר סכסוך הדמים בינינו לבין העם הערבי החולק אתנו אדמה אחת. בעוד ידינו תמיד מושטות לשלום, פניהם למלחמה. סכסוכים בין מדינות - ואת זאת אומרים טובי ההיסטוריונים - הסתיימו רק כשצד אחד ניצח וצד שני הניח את נשקו וקיבל על עצמו את ההפסד. הגיע הזמן לזנוח את שיח הוויתורים לטובת שיח הניצחון.

המצבות של הסבתא ונכדה
תאריך:  25/07/2019   |   עודכן:  25/07/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
19 שנה לוועידת קמפ דיויד - ומה למדנו?
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
ישר כוחכם! בשורות טובות ל"ת
קורא ותיק  |  25/07/19 22:53
2
ב 2023
שמ  |  26/07/19 10:46
 
- טל"ח
שמ  |  26/07/19 22:34
3
מי שגר
אבנר צפוני  |  28/07/19 12:36
4
יהי זכרן של הנרצחות ברוך
עמוס שנער  |  31/07/19 09:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
אביתר בן-צדף
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי    והפעם - פוליטיזציה, פוּטר, גרירת רגליים, רוצים להסתיר וכשרות מפוקפקת
עידן יוסף
אבו עוביידה התייחס לנושא בנאום ברצועת עזה, ואמר כי ממשלת ישראל משקרת כבר חמש שנים    ורמז למצבם של השבויים: "הנהגת האויב אומרת שמדובר בגופות. אם זה נכון, מדוע לא מחזירים אותם?"
איתן קלינסקי
בביקורי בהר חברון, בשהות במחיצת רועים פלשתינים אני חש, שנוכחות של קבוצת יהודים מונעת מהמתנחלים להתנכל לרועים ולהבריח אותם כהרגלם משטחי המרעה
יוני בן-מנחם
השליח האמריקני ג'ראד קושניר יגיע לביקור באזור כדי לנסות ולקדם את "עסקת המאה" של הנשיא טראמפ בסיוע מדינות ערב. גורמים פלשתינים בכירים אומרים כי ישנם סימנים לכך שהנשיא טראמפ שוקל להזמין את יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לבית הלבן בניסיון לחדש את הדיאלוג עם הרש"פ
איציק וולף
יו"ר ישראל ביתנו טוען שראש הממשלה מנע כל יוזמה התקפית הנוגעת לחיסול בכיר החמאס, למרות תוכנית מסודרת שהגיש ליברמן לקבינט    "אני יותר מפעם אחת הבאתי בקשה ותוכניות והצעת החלטה לפעול כמו שצריך, חייבים לחזור לסיכולים ממוקדים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il