X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
שטיין ביידיש זו אבן, השופט שטיין הוא אבן היסוד בבית המשפט העליון, בית משפט ההולך ומשתנה אל מול עינינו
▪  ▪  ▪
יותר שוויון [צילום: אורן נחשון/פלאש 90]
בג"ץ אישר את תשלומי ההורים
איתמר לוין
עמית: למנכ"ל משרד החינוך יש סמכות להסדיר את התשלומים הנוספים והם סבירים, אך יש להקפיד שהם לא יהיו בלתי מוגבלים ושלא יעניקו יתרון בבחינות הבגרות
לרשימה המלאה

האם ערך השוויון בחינוך, גובר על ערך המצוינות בחינוך? האם בשם הרצון להיראות שוויוניים, נאורים, מתקדמים וליבראליים אנו יכולים למנוע מאנשים שידם משגת מלתת לילדיהם יותר מהמינימום שהמדינה נותנת?
שתי אפשרויות
כי הרי יש שתי אפשריות. האחת למנוע מההורים הנותנים יותר לתת את התוספת, מה שנראה הזוי לחלוטין, והאפשרות השנייה היא שהמדינה תשלים עד לאותה רמה, לילדים שאין להם. אז מה יעשו אלה שיש להם? יתנו עוד, והמעגל הקסמים הזה לא ייגמר לעולם.
עזבו אותנו מהכנסת, עזבו אותנו מהממשלה, עזבו אותנו מבתי המשפט, האם אפשר או האם נכון לומר להורים שידם משגת, שאסור להם לתת יותר לילדיהם? מה זה פה רוסיה הסובייטית? כי אם לא יתאפשר להורים שידם משגת לתת יותר לילדיהם במסגרת החינוך הציבורי, הם יוציאו את הילדים מהמערכת הציבורית, ואז יהיה טוב יותר? כי אז הפערים בין הילדים יהיו הרבה יותר גדולים, וגם יתנתקו כל הקשרים החברתיים בין הקהל העני והעשיר, אותם קשרים אשר מתאפשרים היום כי כולם לומדים את מרבית שעות הלימוד יחדיו.
חוק ומשפט המדכאים את אוטונומיית האדם הם חולים
חוק, משפט ודין המדכאים את אוטונומיית האדם, שאיפתו להתקדם, מכוח משאביו, מכוח שכלו, מכוח מרצו ויוזמתו, לקדם את ילדיו, הם חוק משפט ודין אכזריים, אובדניים, חולים שאין להם מקום במדינה נורמלית. ואת התורה הפשוטה הזו ידעו ודאי שלושת השופטים, עמית, מינץ ושטיין, לפני שקראו בכלל את העתירה.
כלומר, שדחיית העתירה היא ברירת המחדל, ורק איזה תגלית של פלנטה חדשה, איזה חור שחור חדש יכול היה לשנות את גורלה העגום של העתירה הזו.
כתב כמויות
ומה אנו רואים? לשופט עמית נדרשו כ-63 עמודים מתוך 75 על-מנת להסביר לנו את עמדתו, לשופט מינץ נדרשו כ-10 עמודים, ואילו השופט אבן יסוד, השופט שטיין, הסתפק בעמוד וחצי (ראו דיווח על פס"ד: בג"ץ אישר את תשלומי ההורים).
ואני למדתי בצעירותי בשיעורי הגמרא, שאת הציון הכי טוב מקבלים על התשובה הקצרה ביותר, שהיא גם נכונה ולכן אין ספק ששטיין, אבן היסוד, התעלה כאן על כולם.
סחור סחור
אז איך זה קורה ששופט ותיק הולך סחור סחור סחור סחור, מקיף את המטרה עשרות פעמים עד שהוא כובש אותה, ואחר עושה אותו דבר בהינד עפעף? אז בואו אני אומר לכם מה אני חושב. אני חושב, שאדם שמקבל משכורת בין פי 10 לפי 20 ממשכורת מינימום, ומובטחת לו פנסיית ענק, וילדיו מנהלים בהייטק, או דוקטורנטים באוניברסיטה, ויש לו בית נחמד או דירת פנטהאוז יקרה, ונוסע פעמיים בשנה לחו"ל, והרכב הוא ממנהל הרכב הממשלתי, ורואה מחד את הנכדים שלו מול עיניו, ומאידך הוא מחובר לאיזו שיא תורת שוויון דביקה שלא מסתדרת עם כלום אז הוא מסתובב סחור סחור ומגיע לבסוף ליעד המתוכנן מראש, היינו הנכדים שלו.
כל שופט אחר בבית המשפט העליון יהיה בדיוק באותו סטאטוס, אלה שופטי בית המשפט העליון, לא שופטי כדוריד ליגה ג' - כולם באותו סטטוס חברתי כלכלי. אינני חושב ח"ו שהשופטים שופטים מתוך משוא פנים, אינני חושב שהם מחליטים מראש תוך ניגוד עניינים, אך הם בני אדם, והמציאות של חייהם מאוד משפיעה על ראיית העולם שלהם, ואם הם נדרשים לשפוט בנושאים הקשורים באורח הדוק לראיית עולמם, הם גם יחליטו על-פי ראיית עולמם.
והשופט מינץ, שעל הכסא שלו בבית המשפט העליון כתוב פתק גדול "שמור למפד"ל" והוא ממשיך במסורת המאד חשובה של המשפט העברי ונכסי צאן הברזל של העם היהודי, כמגדלור בפסיקת בית המשפט העליון, וכממשיך דרכם של השופטים אלון, טל, רובינשטיין ואחרים, מלמד אותנו כיצד המשפט העברי ומסורת ישראל מדלגים בין הטיפות ומגיעים לאותה מסקנה מתבקשת, אחלה ממש אחלה, קצת מתיש אבל אחלה.
לא שפיט
ואז נעמד אבן יסוד, השופט שטיין, ומושליך הס באולם, עמוד וחצי, כולם כורים אזניהם (מטפורית), המתח באוויר, אפשר לחתוך את הדממה בסכין, הוא פותח בכלל הראשון האומר לפני שאתה קוטל את ידידיך באבחת חרב, תאפשר להם איזו בקשה אחרונה, תן להם איזה קומפלימנט, שגם אם הם יוצאים על 4 שייצאו עם טעם טוב בפה. אז שטיין אומר לנו כמה הוא אהב את נימוקיו של עמית, וכמה חשוב המשפט העברי של מינץ.
ואז שטיין לוקח מנת אוויר עמוק לריאות, משתתק ל 3 שנית, ואומר בקצרה, כמעט בלחש, (מטפורית) "עזבו אותי באמאש'כם התיק הזה לא שייך לכאן, הנושא הזה אינו שפיט"
ואז הוא ממשיך ואומר (מטפורית), "אנחנו בית משפט אנחנו פוסקים על-פי דין, והשאלה שלפנינו איננו שאלה בדין, שנזקק ליותר משלושה עמודים גג על-מנת לענות על שאלה שבדין, או שאינו מבין דין מהו או שאינו מבין את השאלה או כמו במקרה שלנו אין דין שיענה על השאלה".
כך שגם עמית וגם מינץ על-אף שהגיעו לתשובה הנכונה, הם טעו בדרך. וכמה שאני זוכר מבית הספר דווקא הדרך היא זו שמעניקה את מרבית הציון, ואם בשיטת מצליח קיבל התלמיד את התוצאה 7 שהיא במקרה נכונה אך כל הדרך שלו שגויה ומפרכת, התלמיד נכשל.
היזהרו בבני עניים שמהם תצא תורה (מסכת נדרים)
וטרם אסיים בציטוט דבריו של שטיין בסוף פסק הדין אני רוצה להדגיש שלוש נקודות:
1. ההורים בזבזו זמן יקר בבית המשפט. במקרה כזה שופט לא יכול לעזור, כמו שבעניין הגיוס השופטים לא יכולים לעזור אלא אם הפלת ממשלות בסיטונות נחשבת עזרה, ואלא אם עשרות עמודי פסק דין שתוצאתם אפס, עוזרים להורים. כאן נזקקים ההורים למסדר, לרגולטור, רגולטור שיאמר אתם, ההורים שיש לכם, אתם נותנים חבילה של 100% אז 80% יקבלו הילדים שלכם, ו-20% "מס", אתם תשלמו עבור אלה שאין להם, ומפער של 100% קיבלנו פתאום פער של 60%. ואז באים למדינה ואומרים עזבי אותך ממה שנותנים העשירים לילדיהם אבל בואי תשווי מכיסך את הסכומים שהעשירים משלמים עבור אלה שחסר להם והנה הפער ירד מתחת לסף ה-50%, ואז כל המערכת מתרוממת. אין שוויון, אבל יש יותר שוויון. פתרונות כאלה לא ניתן לקבל בבית משפט, פתרון כזה מתאים לוועדת החינוך של הכנסת, למשרד החינוך - בלבד.
2. משפט אחד מרכזי המושרש עמוק במסורת ישראל והקשור בקשרי ברזל למקרה הוא "היזהרו בבני עניים שמהם תצא תורה" (תלמוד בבלי מסכת נדרים). הכסף הוא יתרון, התל"ן הוא יתרון, אך המחסור הוא גם יתרון, והיתרון של היתרון הזה הוא שאין עליו תחרות, המחסור הוא גזירת גורל של הילד, אך ילד במחסור יגיע להרבה יותר עם הרבה פחות, וזו לא סיבה לתת לו פחות, תמיד יש סיבה לתת לו יותר אבל תפקיד ההורים לעודד אותו, לדחוף אותו לעבור את כולם על-אף האמצעים המוגבלים, ואז ילדיו יהיו כבר בסטאטוס אחר וכספי התל"ן שלו, יעזרו לילדיו, אך גם לילדים שחסר להם.
3. יפה קבע השופט עמית בהסכמת חבריו כי העותרים זכאים להוצאות, על-אף שעתירתם נדחתה. מעשה אצילי, לא חשוב הסכום, חשוב העיקרון, תכל'ס סתם עינו אותם כמה שנים, כאשר התוצאה כמעט ידועה מראש, אבל בית משפט שאינו דוחה כאלה עתירות בעילת העדר שפיטות חייב למצוא פתרונות יצירתיים בסוף הדרך חבל שאי-אפשר לחייב את בית המשפט בהוצאות.
בא מהדיו או מהדיין - התשובה בגוף השאלה
וחייב אני לסיים בדבריו המאלפים של השופט שטיין, אשר חובה שייכנסו טוב טוב לראשי השופטים בעליון, תראו איזה אבן יסוד יכול להיות שטיין אחד: "מה מקור הסברה שלאדם פחות אוטונומי אך שווה-הזדמנויות יש יותר כבוד מאשר לאדם יותר אוטונומי שסל ההזדמנויות שלו נחות מזה של חבריו? בהנחה שלסברה זו אכן יש בסיס כלשהו, כיצד נדע שבסיס זה בא מהדין ולא מהדיין שמערכת ערכיו האישיים העמידה את השוויון מעל האוטונומיה? סבורני כי לשאלות אלה אין מענה המניח את הדעת, והסיבה לכך הינה פשוטה בתכלית. האיזון בין אוטונומיה לשוויון הוא אחד ההסדרים החברתיים הראשוניים שמסור למחוקק ולו בלבד. הקביעה כיצד איזון זה ייעשה צריכה להיעשות ביום הבוחר, ולא ביום העותר".

תאריך:  08/08/2019   |   עודכן:  08/08/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אבן יסוד
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מומלץ לקריאה - "חוק האבן"
אקטואלי  |  9/08/19 11:53
2
מסמך החזון של ערביי ישראל
אקטואלי  |  11/08/19 15:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ציפי לידר
בשולי הכותרות: שמיעה סלקטיבית? מדינת הלכה כמשל    אשכנזי קצת אמת לא תזיק    ולקינוח אופתרפיה
איתן קלינסקי
בימים אלו אנו עדים לעובדה, שמשטרת ישראל שתלה נשק בביתו של תושב עיסאוייה לצורך צילומי סדרה בטלוויזיה    אך כשבנו של אותו תושב עיסאוייה, שבביתו הושתל הנשק, התעוור בשתי עיניו מכדור ספוג, התיק נסגר, והעיוורון הוא עתה מעמסה על המשפחה
אליהו קאופמן
העלייה לקברי הצדיקים, ובמיוחד בחו"ל, הפכה למעין "וודסטוק חרדי" עם חילוניים פרועים וחובשי כיפות    אם זה היה קורה רק בארץ עוד אפשר היה להתגבר, אם כי חלולי השם הם באותה מידה נוראים, אבל כשזה קורה בחו"ל זה כבר מביא עימו את האנטישמיות
עו"ד אברהם הללי
משה אומר לעם עתה מששמתם עליכם ראשים ושרי אלפים ושרי מאות ושרי חמישים ושרי עשרות ושוטרים לשבטיכם, צאו לדרך והלחמו על הארץ כי ה' נתן אותה לכם
ארי בוסל
בשנה הבאה יפתח בירושלים הבירה, לאחר מאבק שהגיע עד בית המשפט העליון בארץ והוצאה של עשרות מיליוני דולרים, מרכז הסובלנות בקול תרועה רבה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il