X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
ספרות במקום קריאה וכתיבה [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]
דוח פנימי של משרד החינוך מאשר:
ליקויים בהוראת הכתיבה
והקריאה מכשילים תלמידים
דוח ועדת שני מאשר עובדות שנחשפו בעבר ב-News1: ספרי הלימוד להוראת עברית בכיתות א' לוקים בחסר ויש לכותבם מחדש המערכת לא מכשירה מורים איך ללמד קרוא וכתוב נוהל חמור: תלמיד שלא מגיע ל"הישגים הנדרשים" נעשה מועמד לחינוך המיוחד
הנחיה בלתי תקינה כופה על תלמידי כיתה א' לימודי ספרות לפני קריאה
איילת פישביין
המפקחת על הוראת העברית ביסודי חוללה מהפכה בהוראת הקריאה בכיתות א', על-ידי הנחיה חריגה * כל המו"לים הוכרחו לכתוב חוברות חדשות מותאמות * המפקחת: פעלתי בהתאם להנחיות מנכ"ל המשרד * המנכ"ל: "לא מכיר דבר כזה של הכנסת ספרות לכיתה א' וגם לא עולה בדעתי"
לרשימה המלאה

תוכנית חדשה בעברית לכיתות א'
איילת פישביין
מעקב: משרד החינוך הודיע על הקמת ועדה לעידכון תוכנית הוראת הקריאה * בסיום עבודתה של הוועדה יידרשו המו"לים לשנות את ספרי הלימוד לפי מסקנותיה
לרשימה המלאה

דוח פנימי שהוגש לאחרונה לצמרת משרד החינוך חושף ליקויים חמורים בהוראת הקריאה והכתיבה בכיתות א'. הדוח, שנכתב על-ידי ועדה בראשות הפרופסור מיכל שני, מגלה שבספרי הלימוד לכיתות א' חסרים נושאים בעלי חשיבות עליונה, כגון הקניית יסודות הקריאה והכתיבה.
הדוח מזהיר שהנפגעים העיקריים מכך הם תלמידים עולים חדשים ותלמידים מרקע חברתי-כלכלי חלש. הליקויים עליהם מצביע דוח שני נחשפו בכמה כתבות כאן ב-News1.
עוסקים בנושאים ספרותיים ולא בקריאה
ועדת שני, או בשמה הרשמי "הוועדה לבחינת רצף ההוראה של שפה ואוריינות בגיל הגן ובכיתות היסוד", בדקה את תוכנית הבסיס להוראת השפה העברית במערכת החינוך (תשס"ג), וקבעה שהיא מתעלמת מהוראת הקריאה והכתיבה:
"תוכנית החינוך הלשוני לבית הספר היסודי, ובכלל זה לכיתות א'-ב', בנויה לפי עיקרון מארגן אחר של עולמות שיח וסוגות, ולא נכלל בה חלק של הוראה או רכישה של קריאה וכתיבה".
בניגוד גמור לזלזול הבוטה בהוראת מיומנויות קריאה הרווח כיום במערכת, מדגיש דוח שני ש"הבנה והפקה של טקסטים תלויות קודם כל (לפי המודל הפשוט שלפיו הבנת הנקרא היא תוצר של יכולת פענוח וידע לשוני), ברכישה של יסודות הקריאה והכתיבה".
ועדת שני בדקה את ספרי הלימוד להוראת עברית בכיתות א' שנכתבו בהוראתה ובפיקוחה הצמוד של דליה הלוי, מנהלת תחום דעת עברית בקדם-יסודי וביסודי במשרד החינוך, וקבעה שהם לוקים בחסר ושיש לכותבם מחדש: "חסרים תחומים בתוכניות אלה כמו הקניית יסודות הקריאה והכתיבה בכיתה א' והמשך טיפוחם בכיתה ב', ידע ופעילויות בתחום ההסתגלות החברתית-רגשית, ומתן מענה לאוכלוסיות המגיעות מרקע לשוני ותרבותי שונה וממצבים סוציו-אקונומיים שונים".
הוועדה ממליצה לעדכן ולהרחיב את התוכניות הללו, לכלול בהן פרקים מעשיים, כמו רכישת קריאה בכיתה א' וכן "למזג אותן לתוכנית אחת מגן ועד כיתה ב'".
עיוותים בהפניה לחינוך המיוחד
הוועדה מתייחסת בחומרה לנוהל הקיים במשרד החינוך, לפיו בוחנים את כל תלמידי כיתות א' בסרגל אחיד של מבחני הישג בקריאה (מבחן שמונה המשימות), ומי שלא מגיע ל"הישגים הנדרשים" נעשה מועמד לחינוך המיוחד. לגישת הוועדה, אין לשקול הפניה של תלמידים לחינוך המיוחד לפי הישגי הקריאה לפני סיום כיתה ב', שהוא המועד היותר-הגיוני לסיום רכישת הקריאה. בשנים האחרונות, הכישלון ברכישת הקריאה מהווה אחת הסיבות המקובלות להפניית תלמידים לחינוך המיוחד.
"ממצאי המחקר על רכישת הקריאה והכתיבה בשפה העברית מצביעים על כך שילדים מגיעים לכיתה א' עם רמות שונות של ידע ומיומנויות. קצב הרכישה הוא שונה, ועיקר ההתפתחות מתרחשת במהלך כיתה ב'. קביעת יעדים והערכת השגים אמורה להיעשות תוך התייחסות לא רק לנורמה, אלא גם למשאבים האישיים של הלומד ולהתקדמותו ביחס לעצמו החל מהגיל הרך. יש לצפות ל'שונות שאינה לקות' לפחות עד סוף כיתה ב'".
מלמדים את התוכנית ולא את התלמידים
הוועדה ממליצה להכשיר את המורים ללמד את התלמידים בהתאם ליכולת שלהם. לדעת הוועדה, דרך ההוראה המקובלת כיום מעמידה במרכז את התוכנית ולא את הילדים: "תוכנית הלימודים היא זו שמובילה את הפעילות בגנים ובכיתות, ופחות הפרופיל של הלומד. כתוצאה מכך, חלק מהילדים לומדים את מה שהם מכירים (מלמדים ילדים קוראים לקרוא) וחלקם לא מקבלים השלמות לפערים שעימם הגיעו". הוועדה מציינת שבהוראה הקיימת, בגלל חוסר ההתייחסות לשונות בין התלמידים, הפערים אף הולכים וגדלים.
לדעת הוועדה, הגישה הרצויה להוראת קריאה היא התפתחותית ודיפרנציאלית, והתחומים הכלולים בה הם רכישת יסודות הקריאה והכתיבה, הבנה והפקה של טקסטים, כשירות תקשורתית, ספרות, תרבות ודעת.
הוועדה מדגישה בחומרה את ההשלכות החמורות של הליקויים בתוכניות הלימוד בקריאה וכתיבה על עולים ועל אוכלוסיות מוחלשות: "מחקר נרחב מצביע על פערים בידע לשוני אצל ילדים ממיצב סוציו-אקונומי נמוך וילדים הלומדים בשפה שאינה שפת אמם, פערים שבחלקם מצטמצמים במהלך הלימודים בבית הספר ובחלקם נותרים ואף מתרחבים. הוועדה למדה על האתגרים העומדים בפני אנשי חינוך שבכיתתם תלמידים עם חסכים רבים, על-רקע פער לשוני או תרבותי, ולאור זאת ממליצה לכלול בתוכנית הלימודים התייחסות מיוחדת לתלמידים אלה. יושם דגש על טיפוח תלמידים ממיצב נמוך ועל התאמת ההוראה לתלמידים שעברית אינה שפת אמם".
המורים לא לומדים איך לללמד קריאה
בדומה למה שכבר נכתב ב-News1, מצאה ועדת שני שהמערכת לא מכשירה מורים וגננות איך ללמד קריאה וכתיבה. הוועדה מצאה "כי למורים המלמדים קריאה אין התמחות מספקת בחינוך לשוני בעברית, וכך מורים בכיתות א' ו-ב' מלמדים קריאה וכתיבה ללא תשתית תיאורטית מספקת".
ועדת שני מציעה להרחיב את תשתית הידע של מורים וגננות לגבי הרצף ההתפתחותי של ילדים בתחומי השפה מהגן עד סוף כיתה ב', ולהכשיר אותם לתת מענה לשונוּת שמקורה בסביבה, בשפת האם, בתרבות ובמיצב הסוציו-אקונומי.
בנוסף, כך מציעה ועדת שני, בתוכניות הלימודים שייכתבו בעתיד יש "לכלול יעדים וכלים פרקטיים למתן מענה מסודר לשונויות בתחום זה, כמו הכוונה לדרכי הוראה מותאמות לילדים ששפתם בבית אינה עברית או לילדים המגיעים ממיצב נמוך עם חסכים רבים".

תאריך:  22/08/2019   |   עודכן:  22/08/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ליקויים בהוראת הכתיבה והקריאה מכשילים תלמידים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עליס בליטנטל
המחזה "איך יוצאים מכאן" שכתב דודי גורדון וביים אסי שמעוני הוא מלאכת מחשבת של השימוש במילים. התמליל של ההצגה הוא בבחינת מעדן שכמוהו נדיר לפגוש. כה מצחיק, שנון, מדגדג את החושים, וכה אנושי, עד שהמחזה יכול לעלות על כל במה בעולם כולו, וינחל הצלחה הודות למהותו שאינה מוגבלת לזמן או למקום. חוויה מטריפה
איתמר לוין
הערעורים ההדדיים המבקשים לפסול את עוצמה יהודית ואת הרשימה המשותפת, יכולים להוביל לתוצאות הפוכות מאלו שאליהם מתכוונים הצדדים הניצים. הם אולי יפסלו את הרשימות השנואות עליהם - אך במחיר של אובדן השלטון
עליס בליטנטל
האם אנשים הנקלעים למצוקה והגיעו לפת לחם, ונספחים לקבוצת אנשים אחרים על-מנת להישרד - האם נכון לכנותם פרזיטים, טפילים? הסרט הכובש לבבות בכל העולם, וזוכה פרס דקל הזהב בפסטיבל קאן האחרון, מצליח להפתיע בכל דקה ממנו בפיתולים ובהפתעות שהוא מזמן לצופה
חיים נוי
ביקורת מחזמר: פאנטום האופרה הוא הפקה מרשימה, אפופת תפאורה מדהימה ותלבושות נפלאות - אבל הוא ארוך מדי, מתיש ומשעמם
איתמר לוין
סולברג תופס את המקום הראשון זו השנה השנייה ברציפות; עמית עלה מן המקום השני, והנדל - מן המקום השישי    השופטים המדורגים לראשונה: אלכס שטיין במקום החמישי, עופר גרוסקופף במקום ה-11    במקומות האחרונים: דפנה ברק-ארז ומני מזוז    עמית מוביל בשיעור חוות הדעת העיקריות: 55% מפסקי הדין שלו; אחריו סולברג והנדל    הדירוג הממוצע לאורך השנים: עמית, סולברג, הנדל, ברק-ארז, מזוז ופוגלמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il