משרה בעמק הסיליקון, על כל התפנוקים הנלווים עליה, הייתה זמן רב סמל מעמד. אבל כעת מתמודדות חברות ההיי-טק הגדולות עם בעיית תדמית, ההולכת ויוצרת להם בעיית כוח אדם, כולל עזיבה של מנהלים בכירים ועובדים מן השורה – כותב פייננשל טיימס.
כך למשל מדווחת רשת CNBC, כי פייסבוק מתקשה לגייס בוגרי אוניברסיטאות מצטיינים מאז התפוצצה פרשת קיימברידג' אנליטיקה. בעוד בשנת הלימודים 2017/18 הייתה ל-85% מהבוגרים דעה חיובית על פייסבוק, השיעור כיום הוא 55%-35% בלבד. פייסבוק גם מאבדת עובדים לטובת גוגל, Airbnb, ליפט וסטרייפ. הסיבות העיקריות: ביקורת אתית ופוליטית על פייסבוק, כמו גם תהייה לגבי הרלוונטיות שלה בקרב הדור הצעיר.
חברות שהחלו כסטארט-אפים המציעים לעובדיהם עצמאות, יצירתיות ויכולת השפעה, הפכו לארגוני ענק ביורוקרטיים. שעות העבודה הארוכות אינן קוסמות לדור המיליניום, המבקש לאזן את עבודתו עם חייו הפרטיים. גם הגילויים על חלקן של כמה מן החברות הגדולות במסעי הדיסאינפורמציה שליוו את הברקזיט והבחירות בארה"ב פוגעים בהן. חוץ מזה, מספר החברות המתמודדים על העובדים גדל בצורה משמעותית. בני 24-18 מחפשים עבודה עם משמעות, בה יוכלו להטביע את חותמם – וזה קשה מאוד בחברות הענק.
ישנו גם הגורם הכספי, ממשיך פייננשל טיימס. השכר במגזר ההיי-טק האמריקני עודנו גבוה מאוד – ממוצע של 135,000 דולר לשנה – אבל יוקר המחיה במרכזי הענף כה גבוה, עד שהוא שוחק חלק ניכר מההכנסות. אדוארד וינס, אשר התמנה לאחרונה לתפקיד בכיר ב-Airbnb, אומר שהוא הוציא 40,000 דולר בשנה על מעונות לילדיו כאשר התגורר בסן פרנציסקו.
נקודה נוספת: העדר הגיוון. "בעמק הסיליקון יש מונו-תרבות. לעיתים קרובות אין לך מגע עם איש לפני שאתה מגיע למשרד. אתה נעול הרמטית ולא חווה את העולם האמיתי, ולמרות זאת אתה אמור – במקרה של פייסבוק – לשרת 2.5 מיליארד בני אדם, אבל בלי שום פרספקטיבה של המציאות. זה ממש מדאיג", אומר וינס. "הם שוכרים אנשים יצירתיים מדהימים מכל העולם כדי להביא דברים שונים וגיוון, אבל רוצים שמיד יתאמו את עצמם. הגישה היא: תהיה נחמד ובלתי ביקורתי. רק לעיתים רחוקות תשמע ביקורת על העבודה ועל החברות. אנשים רוצים חוות דעת טובה ובונוס".
וינס עשוי להיות חלק ממגמה גוברת. בחודש מאי פרסם מכון המחקר הבריטי Doteveryone דוח מקיף על מגמות התעסוקה בענף ההיי-טק בבריטניה. 28% מהנשאלים אמרו, כי נתקלו בהחלטות העלולות להזיק לאנשים או לחברה; 18% מתוכם התפטרו בשל כך. המחקר מצא, כי העובדים רוצים יותר זמן לחשוב על ההשלכות של מוצריהם.
למרות חששות אלו, מדגיש העיתון, הרוב המכריע של עובדי ההיי-טק סבורים שמדובר בכוח חיובי. הם גם ניצבים במקומות המאפשרים להם להשפיע לטובה על החברות ומחוצה להן. למומחי טכנולוגיה, בינה מלאכותית ומידע יש נקודת השקפה שאיננה בידי מקבלי ההחלטות, והעצמתם יכולה להיות הדרך הנכונה להותיר אותם בענף – וגם לשפר את החברות ואת הענף עצמו.