X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
כלומר, לדעת רבים, אחד מגורמי יציבות המשטר ההאשמי בירדן הוא מעמדו בירושלים שניתן לו מתוקף התפקיד ההיסטורי של המשפחה ההאשמית כשומרת המקומות הקדושים לאיסלאם
▪  ▪  ▪
גבול ישראל ירדן [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

באירועים האחרונים בהר-הבית קבעה התקשורת הירדנית שסיקרה את האירועים כי "שלטונות ישראל עושים הכל כדי לייהד את ירושלים". אירועים אלו, כמו אירועים אחרים, סוקרו בהרחבה וזכו לדברי פרשנות מצדם של אנשי רוח, עיתונאיים ומדינאיים ירדניים, שגינו את מעשיה של ישראל בהר. שר החוץ הירדני איימן אל-ספדי קרא לשגריר ישראל בעמאן אמיר וייסברוד ונזף בו על פעילויותיה של ישראל בהר-הבית. במקביל, המליץ בית הנבחרים הירדני לממשלה להחזיר את השגריר לתל אביב ולשקול לבטל את הסכם השלום בין שתי המדינות.
מקובל לראות בקשר ההדוק שבין מעמד המשטר ההאשמי בירדן למעמדו בירושלים. כלומר, לדעת רבים, אחד מגורמי יציבות המשטר ההאשמי בירדן הוא מעמדו בירושלים שניתן לו מתוקף התפקיד ההיסטורי של המשפחה ההאשמית כשומרת המקומות הקדושים לאיסלאם. כך, העיסוק הרב בירושלים אינו אלא אותות אזהרה שהשלטון ההאשמי משדר לא רק לישראל אלא לעולם כולו. בשנה האחרונה חש המשטר הירדני בשינוי שמתחולל בירושלים ובשחיקה במעמדו שם על-רקע העברת השגרירות האמריקנית לירושלים והתייצבות ממשל טראמפ לצד ישראל. המצב הכלכלי הקשה בירדן, מצוקת הפליטים הסורים והתחזקות הסכסוך הסעודי-אירני, מגבירים גם הם את הלחץ על המשטר ההאשמי בתקופה האחרונה, שעומד מול בית נבחרים לאומני שתובע את ביטול הסכם השלום עם ישראל.
נוסף על כך, מעמדה של ירדן בירושלים מעניק לירדן את הלגיטימציה להמשך השלום עם ישראל. במשך שנים, גורמים רשמיים בירדן הסבירו כי הם ממשיכים בשלום עם ישראל ומסרבים להיענות לקריאות הרחוב הערבי לבטל את הסכם השלום עם ישראל מכיוון שירדן היא המחסום האחרון בפני ניסיונות ישראל לייהד את העיר. אם כך, הסכם השלום הוא חשוב לא רק לירדן אלא לכל האומות הערביות.
בנסיבות אלו קשה להאמין שירדן תסכים לקבל את עסקת המאה אם היא תכלול שינוי במעמדו של המשטר הירדני בירושלים וגם אם יובטחו לה סכומי כסף גבוהים. "ירושלים איננה נקנית בכסף", התבטא פעם אחד הבכירים הירדנים ואכן לפי התפיסה הירדנית עדיף לסרב לקבל את עסקת המאה מאשר לתמוך בשינוי הסטטוס-קוו בירושלים, שכן שינוי כזה עלול לא רק לסכן את יציבות המשטר ההאשמי אלא לסכל את המשך השלום עם ישראל.
האינטרס הישראלי מחייב לחזק את השלטון הירדני באמצעים רבים. לא רק בסיוע כלכלי וגיבוי למהלכים מדיניים ואזוריים, אלא גם לדאוג להחזיר לירדן את מעמדה מתוקף הסכם השלום בין שתי המדינות מאוקטובר 1994, בו נכתב במפורש ש"ישראל מכבדת את תפקידה המיוחד הקיים של הממלכה ההאשמית של ירדן במקומות קדושים מוסלמיים בירושלים". מאידך-גיסא, ישראל חייבת לסלק את כל מוקדי הכוח וההשפעה שחדרו להר-הבית בשנים האחרות - גורמים איסלאמיים פלשתינים, טורקים, קטריים ועוד, הפועלים להחליש את מעמדה של ירדן בירושלים והתנגחו עם אנשי הווקף הירדני במקום.
לישראל חשובה יציבות המשטר ההאשמי בירדן יותר ואל לה להתפתות לבצע מהלכים חד-צדדיים בירושלים גם אם לכאורה נראה שהם משרתים אינטרס לאומי בטווח הקצר. הנזק הצפוי להגרם לישראל בטווח הארוך יהיה חמור יותר.

הכותב הוא מומחה לירדן וראש החטיבה ללימודי המזרח התיכון באקדמית גליל מערבי.
תאריך:  08/09/2019   |   עודכן:  25/12/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הסכם השלום עם ירדן בסכנה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
אינטרס מוגבל מאד
עובד 1  |  9/09/19 10:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-ערבי
דן מרגלית
לא תהיה ברית הגנה מפני שהיא מחייבת, כי אם ישראל רוצה לבצע מהלך צבאי, שהוא יותר מסיור של ביטחון שוטף לאורך הגדר בעזה או בצפון, היא צריכה השיג הסכמה של השותף האמריקני, שעלול למצוא עצמו במלחמה שאינו מסכים לה
יוני בן-מנחם
נשיא טורקיה ארדואן רוצה לצייד את ארצו בנשק גרעיני כדי לחזק את מעמדה האזורי. טורקיה עלולה לפנות לרוסיה או לפקיסטן שיסייעו לה להשיג נשק כזה, דבר שיסכן גם את ישראל ויגביר את מרוץ החימוש באזור
ד"ר ערן לרמן
ההתקפות הישראליות על נכסים אירניים בסוריה ובעירק, מהוות חלק ממערכה מתמשכת לפגיעה בהתבססותה של טהרן במדינות האזור. יש להן חשיבות אסטרטגית ארוכת טווח ובעלת השלכות רבות
מירב ארד
השיגור בוצע מדרום הרצועה; המטען שהתפוצץ גרם נזק קל לרכב צבאי    חמש רקטות נורו אמש, אחת מהן התפוצצה מחוץ לשדרות וגרמה לשריפה    בחמאס טעונים כי השיגורים בתגובה למותם של שני הרוגים מאש צה"ל בהפגנות בגבול הרצועה    שליח האו"ם למזה"ת: "ישראל מוכרחה לרסן את השימוש בכוח"
עידן יוסף
ברקע האיומים של ישראל להמשיך ולפעול נגד מיזם דיוק הטילים של חיזבאללה, מישל עאון ממשיך להתייצב לצד ארגון הטרור    "התקפה נגד ריבונותה של לבנון תיתקל בהגנה עצמית לגיטימית"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il