X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
נושיה של הסוכנות הוותיקה בעולם דורשים הזרמה מיידית של 200 מיליון ליש"ט דיילי מייל צופה, כי אם לא יושג הסכם - הסוכנות עלולה לקרוס ביום ראשון
▪  ▪  ▪
מבצע חילוץ ענק? [צילום: האתר הרשמי]
החברה שיווקה גם טיולים לארץ ישראל

סוכנות הנסיעות הבריטית תומס קוק, הפועלת מזה 178 שנים, נמצאת על סף קריסה. הסוכנות דיווחה, כי היא מנסה לגייס 200 מיליון ליש"ט כדי להמשיך לפעול, ודיילי מייל מצטט (יום ו', 20.9.19) מקורות בחברה המזהירים שהיא עלולה לסגור את שעריה כבר בשבוע הבא (יום א', 22.9.19). במצב כזה, ייתקעו 180,000 הלקוחות שהזמינו דרכה כרטיסי טיסה וחבילות נופש. בסוף חודש מאי הגיעו חובותיה של החברה ל-1.6 מיליארד ליש"ט.
שערי מניותיה של סוכנות הנסיעות הוותיקה בעולם צנחו הבוקר ב-20%. קריסתה משמעותה גם אובדן של מאות משרות, ועלות של עד 600 מיליון ליש"ט לקופתה של בריטניה כדי להחזיר הביתה את מי שנתקעו בחו"ל. מדובר בחילוץ הגדול ביותר שידעה בריטניה בימי שלום, ואת התוכניות לביצועו מכינים משרד התחבורה ורשות התעופה האזרחית. תומס קוק מסרה, כי היא מנסה לגייס את ההון בין היתר מבעלת השליטה בה – החברה הסינית פוסון, שהצטרפה בחודש יולי לבנקים הנושים ולקרנות גידור שיחדיו אמורים היו להזרים לה 900 מחליון ליש"ט.
אולם נושיה של החברה, ובראשם רויאל בנק אוף סקוטלנד ולויד'ס בנק, דורשים הזרמה נוספת של 200 מיליון ליש"ט כתנאי להשתתפותם בתוכנית ההזרמה הנוכחית. הבנקים כבר אישרו לה משיכת יתר של 675 מיליון ליש"ט והם מאבדים את סבלנותם, מתוך חשש שאין לה די מזומנים כדי לפעול לאחר עונת התיירות העומדת להסתיים. נכון לעכשיו, פוסון וקרנות הגידור מסרבות להזרים סכום נוסף כלשהו.
מנהלי תומס קוק חוששים, כי בלא ההזרמה – ייאלצו לבקש בתוך ימים הקפאת הליכים. במצב זה, המשך יצירת התחייבויות – כולל קבלת הזמנות לחג המולד – מהווה עבירה פלילית. בעיה נוספת היא הצורך של תומס קוק לחדש ב-1 באוקטובר את רשיונה ברשות התעופה האזרחית, ולא בטוח שהרישיון יחודש לנוכח מצבה הנוכחי. סוכנויות הנסיעות גם חייבות להעביר לספקיהן, באותו מועד, ערבויות למימוש ההזמנות לחג המולד, וכלל לא בטוח שתומס קוק תוכל לעשות זאת.
מנהליה של תומס קוק תולים את מצבה בחוסר הוודאות שיצר הברקזיט. סיבה נוספת למשבר הוא התחרות הגוברת עם הספקים האינטרנטיים, המאלצת את סוכנויות הנסיעות המסורתיות לחתוך במחיריהן. אולם המייל אומר שהיא סובלת משנים של ניהול כושל (כולל הימורים מוטעים על היעדים אותם יעדיפו לקוחותיה) והתרחבות יתר אשר מומנה בהלוואות, שהביאו את חובותיה לסכום העצום הנוכחי.
אם אכן תקרוס תומס קוק, תיאלץ כאמור ממשלת בריטניה לטפל ב-180,000 לקוחותיה. תוכנית הביטוח הממשלתית מעניקה להם מימון לסיום חופשותיהם ולטיסה חזרה, אך כמות הנוסעים היא כזאת, עד שייתכן שחלקם ייאלצו להאריך את שהותם בחו"ל – עד כדי שבועיים - עד שיימצאו עבורם מקומות בטיסות. ואילו מאות אלפי הלקוחות שהזמינו כרטיסים וחופשות לעתיד, עלולים לאבד את רוב כספם או אפילו את רובו, בהתאם לתנאי הביטוח הממשלתי.
סוכנות הנסיעות קרויה על שם מי שייסד אותה – יצרן ארונות מהתקופה הוויקטוריאנית (ולא על שמו של מגלה הארצות הידוע בעל אותו השם). הנסיעה הראשונה שארגנה הייתה ב-15 ביולי 1841, ברכבת מהעיר לסטר לעיר לובורו, מרחק של 20 ק"מ. הנוסעים היו 500 תומכים בתנועת ההתנזרות מאלכוהול, שנסעו לפגישה עם עמיתיהם. קוק, שתמך בתנועה, גבה שילינג אחד מכל נוסע. הפעילות המסחרית החלה ארבע שנים מאוחר יותר, בטיול לליברפול.
את הפעילות הבינלאומית חנך קוק ב-1855, כאשר ארגן טיולים לאירופה ולצפון אמריקה. הוא היה גם אבי המחאות הנוסעים – צ'קים שהונפקו במדינת המוצא ונפדו למזומן במדינת היעד, וכך הקטינו את סיכויי הגניבה והאבידה. השליטה הייתה בידי משפחת קוק במשך שלושה דורות, עד שמכרה אותה בשנת 1928 לבעלים הבלגים של האוריינט אקספרס. בזמן מלחמת העולם השנייה הלאימה הממשלה את החברה, אשר לאחר המלחמה עמדה בחזית הפריצה הגדולה של ענף התיירות הבינלאומי. היא הופרטה ב-1972, עברה לבעלות של בנק מידלנד, בשנות ה-90 הייתה בבעלות גרמנית, עברה עוד מספר ידיים עד שהונפקה ב-2007 ומאוחר יותר השתלטה עליה פוסון הסינית.

תאריך:  20/09/19   |   עודכן:  20/09/19
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 משרד התחבורה
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
מצרים ואיחוד האמירויות מנהלות מאבק במדיה החברתית נגד דורשי הדמוקרטיה בסודן - הדוגמה האחרונה לחשיבותה של זירה זו בשדה הקרב המודרני, כותבים אנשי סופאן גרופ
איתמר לוין
הנשיא משתמש ללא הרף במילה "שלי" - לרוב כביטוי של חיבה ואף חנופה, אבל לפעמים התוצאה מסבכת אותו. וושינגטון פוסט עם כמה דוגמאות בולטות לאורך השנים
איתמר לוין
אישה הטוענת שנפלה קורבן לאפשטיין במשך שלוש שנים, מאז הייתה בת 14, תובעת פיצוי מעזבונו    טוענת שבחלק מן המקרים שילמו לה שניים מעובדיו של אפשטיין
איתמר לוין
העיתון תומך בתובעים הכלליים המסרבים להצטרף להסדר המיליארדים עם חברת Purdue Pharma של משפחת סאקלר: הנושא הוא לא רק כסף, אלא גם חשיפה מלאה ונטילת אחריות
איתמר לוין
ניוזוויק מצביע על הקשרים המתהדקים בין המדינות הנתונות לעיצומים ומכסים אמריקניים - הן במישור הדיפלומטי והן בנסיונות להתגבר עליהם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il