X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אולמרט הוא מנסיכי הליכוד הישן מי שעוקב מעט אחר מהלכיו, שקריו, דבקותו האובססיבית בשגיאותיו וניסיונותיו לחזור בהדרגה, בהתמדה ובעורמה להשפעה פוליטית כאשר יתמו ימי הרחקתו עקב קלון במשפטיו הפליליים, צריך להבין עד כמה הוא חלקלק ומסוכן ודומה באופן מדהים ל"תאום הפוליטי" שלו, אהוד ברק
▪  ▪  ▪
אולמרט. חלקלק [צילום: מרק ישראל סלם]

אהוד אולמרט, בדומה לאהוד ברק, שניהם ראשי-ממשלה לשעבר, הוא דמות-אב של פוליטיקאי שלילי בישראל, שאסור להניח לה אפילו להתקרב למשרד ראש הממשלה. גס, ארוגנטי, צבוע, מניפולטיבי, שקרן1 פתולוגי, מאחז עיניים ומתעתע. לאחרונה צפיתי בהופעתו בתוכניתה של דורייה למפל "חדשות הערב", בערב יום הבחירות.
לכאורה, התבקש כאורח התוכנית להתייחס למספר שאלות של המנחָה, חלקן נוגעות לעבר ואחרות בתחום האקטואליה. מטבע הדברים, הבחירות שבפתח ודמויות פוליטיות עיקריות המשתתפות במרוץ, נשזרו כחוט השני בשאלות אלה. דעותיו ועמדותיו כלפי נתניהו ידועות. אני מייחס את הזמנתו לזכות דעות אלה, כשהמטרה היא להוסיף "פיקנטרייה" ופרובוקציות מילוליות לתוכנית. לטעמי, יש בכך פסול, בגלל עברו הפלילי של האיש ומשום שלנוכח אישיותו ודעותיו על נתניהו, אין בעצם הזמנתו כפוליטיקאי לשעבר שסרח, דבר מלבד פיקנטרייה.
במהלך השאלות התייחסה המנחה למלחמת לבנון השנייה, שאולמרט היה בה השחקן הבכיר מצד ישראל. השאלה ביקשה להבין כיצד מבקר הוא בנמרצות החלטית כל כך את מדיניות נתניהו בעזה, על-רקע כישלונו במלחמת לבנון השנייה. אני מניח שהשאלה נועדה ל"הכביד" על אולמרט, לנוכח התקפותיו הבלתי מרוסנות על ראש הממשלה. האורח שהיה מוכן היטב לשאלה, בחר כדרכו לא להתייחס לתכנים מעשיים ולעובדות מספריות, אלא להרצות בשטף סיסמאות וניסוחים מפולפלים, שאליהם הוא מתייחס כעובדות בדוקות שאין להרהר או לערער עליהן. המראיינת, מאידך-גיסא, לא הייתה מוכנה אך בעיקר לא הייתה מעודכנת בפרטי האירועים של אותה מלחמה, ולא השכילה לאתגרו.
בשאלת מלחמת לבנון השנייה, נוקט אולמרט דרך קבע בעמדת התגוננות, שעיקרה התנשאות על הדובר שמולו. במקום מענה לשאלה, הוא נואם בהבעה של ביטחון עצמי מופלג ומבטל בזלזול אופייני כל ספק שמעלה השומע לגבי דבריו. גישה זו נוחה מאוד כדרך להתמודדות מול זכרונו הקצר של הציבור. היא מטה את השיח למקום הנוח למשיב ומתעלמת כליל מתוכן השאלה. מוקד התשובה הסטנדרטית והמטעה של אולמרט, היא הטענה שמבחנה העיקרי של מלחמה זו הוא השקט הממושך אחריה לאורך גבול הצפון. טענה זו היא שקר וגניבת דעת, משום שהשקט הוא מראית עין בלבד.
תאום פוליטי
למלחמת לבנון השנייה היו מספר מטרות שאף אחת מהן לא הושגה במלואה. ראשית, השקט לאורך גבול הצפון הוא שקט מדומה, כפי שמעידה חפירה במשך שנים של המנהרות העצומות שנועדו לתקיפת הצפון והושמדו בחודשים האחרונים על-ידי צה"ל. שנית, האיומים שפיתח החיזבאללה נגד ישראל אחרי אותה מלחמה, שלא שברה את יכולותיו או רוחו, גדולים במאות אחוזים מאלה שהיו לו לפניה. בכל מקרה, השקט אינו נובע מפועלו של אולמרט, אלא דווקא ממחדליו. הוא פרי החלטה אסטרטגית של אירן, שחיזבאללה הוא "עושה דברה" הנירצע, למנוע מישראל עילות לחזור ולתקוף את חיזבאללה בזמן הנוח לה. ההזדמנות שניתנה לישראל בהנהגת אולמרט, לנצל את תקיפת חיזבאללה נגד חייליה לשבירת כוחו הצבאי ומיטוט אחיזתו האסטרטגית בדרום לבנון - המטרה האמיתית של מהלך מלחמתי בסדרי גודל כאלה - לא נוצלה2.
מבחינות רבות ביצע ממשל אולמרט מדיניות שהייתה המשך ישיר למדיניות הבריחה מלבנון של ברק בשנת 2000. אצל שניהם היו מבחני ההצלחה למעשיהם חסרי ערך ותכלית. בשני המקרים איפשרו מנהיגים "ביקורתיים להכעיס" אלה לאויבי ישראל, למנף התנגשות מוגבלת למסע התחזקות ממשי ומשמעותי, במקום לגרום להם לליקוק פצעיהם במשך שנים ארוכות. מלחמת לבנון ה-2 נבחנה על-ידי ועדת חקירה ממלכתית בראשות השופט וינוגרד. ועדה זו קטלה את אופן ניהול המלחמה על-ידי ממשלת אולמרט ובפיקודה כמעט בכל הנושאים והשלבים. עם זאת נמנעה הוועדה (מסיבות שאינן מובנות לי) מלהמליץ על פרישתו מתפקיד ראש הממשלה. אולמרט ניצל עובדה זו עד תום, ומנצל אותה לרעה עד היום3.
בינואר 2007, חודשים ספורים אחרי מלחמת לבנון ה-2, התקיימו בלחץ ארה"ב וכניעת אולמרט ללחץ זה, בחירות למוסדות הרשות הפלשתינית. הבחירות קויימו גם בעזה, בניגוד להמלצות הגורמים "המקצועיים" בצה"ל ובעזה ניצח בהן החמאס. זמן קצר לאחר מכן, התחוללה הפיכה שלטונית צבאית ברצועה, נציגי הרשות סולקו מעמדות הכוח שלהם וחמאס השתלט על הרצועה. מאז "הברקה פוליטית" זו של ראש הממשלה לשעבר ועד היום סובלת ישראל מפגיעות החמאס, כאשר הקורבנות העיקריים הם תושבי העוטף. אולמרט הוא, אפוא, מי "שהמציא" את שלטון החמאס בעזה, כהמשך ישיר לגירוש מתיישבי הפיתחה בהנהגת שרון, באוגוסט 2005.
אולמרט הוא מנסיכי הליכוד הישן. מי שעוקב מעט אחר מהלכיו, שקריו, דבקותו האובססיבית בשגיאותיו וניסיונותיו לחזור בהדרגה, בהתמדה ובעורמה להשפעה פוליטית כאשר יתמו ימי הרחקתו עקב קלון במשפטיו הפליליים, צריך להבין עד כמה הוא חלקלק ומסוכן ודומה באופן מדהים ל"תאום הפוליטי" שלו, אהוד ברק, שפועל באותן שיטות, רק ביתר גסות מילולית ולפי שעה ללא עוּלה של הרשעה פלילית4. השיעור שאנו לומדים מהסגנון והגישה של אולמרט, ברק ודומיהם, הוא שאין מקום לעייפות פוליטית ואין להיכנע לקוצר רוח בעיצוב הממשל. שגיאות בבחירת האנשים הראויים ובאימוץ סדר-יום אחראי, עלולים להכשיל את ישראל הכשלה היסטורית.

הערות

1. בכדי למנוע אי-הבנות, הגדרתי לשקרן היא אדם שיודע שאין הוא דובר אמת ובכל זאת אומר את הדברים בשכנוע עצמי רב, תוך שהוא מישיר מבט אל המרומים על ידו, אינו מסמיק ואינו מהסס, ואף מוכן "להילחם" על "האמת שלו".
2. מלחמה איננה טיול של סוף שבוע. אינך פותח במלחמה בגלל שעמום זמני. מרגע שהוחלט לצאת למלחמה, חייב היוזם לנסח את כלל המטרות החשובות אותן הוא מבקש להגשים בה, וכן את מתווה הסיום שיבטיח הישגים ויציבות לאורך זמן.
3. משפרצה המלחמה, התברר שחיזבאללה מפעיל מול ישראל את מלוא היכולות שצבר בנשק תלול מסלול: טילים, רקטות ומרגמות מסוגים שונים; כל מה שקלט, צבר, הטמיע ולמד היטב להפעיל בין השנים 2000 ל-2006. במהלך 33 ימים, ספגה ישראל פגיעות של כ-4,000! טילים ורקטות בכל חלקה הצפוני, עד קו חדרה עפולה בקרוב. כל הצפון כוסה באש וקרוב למיליון איש היו חשופים לה ללא הכנה מתאימה וללא אמצעי מגן ראויים לרובם. בכל יום ספג הצפון כ-140 טילים ורקטות! במלחמה זו נהרגו למעלה מ-160 חיילים ואזרחים ונפצעו כמה אלפים! מאות אלפים עקרו מבתיהם, רובם באמצעים עצמיים, משום שמערכי החרות של צה"ל, פיקוד העורף, מל"ח והרשויות המקומיות באזור הצפון לא היו ערוכים ומוכנים להתמודד עם אירוע מסוג זה. הנזקים הישירים הגיעו למיליארדי שקלים והעקיפים אף עלו עליהם. כפי שהיה צפוי מראש, צה"ל לא הצליח לשתק אש זו מהאוויר וכוחות היבשה לא היו ערוכים ולא קיבלו בזמן את ההוראות הנחוצות לבצוע מהלך קרקעי מתאים. הירי נמשך ברציפות עד כניסת הפסקת האש לתוקף, ואפילו התגבר ביומיים האחרונים.
4. בכדי להיות הוגן, עלי לציין שפעולה אחת של אולמרט כרו"מ בתחום הביטחון הלאומי, ראויה בהחלט לשבחים. מדובר בהשמדת הכור הסורי ב-6.9.07. אולם, כידוע, סנונית אחת אינה מבשרת את האביב.

תאריך:  22/09/2019   |   עודכן:  22/09/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ושבו פוליטיקאים לסורם
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
מה אתה אומר על המפלה של ביבי
הירונימוס  |  22/09/19 15:54
 
- השמאל כבר עשה
באום  |  22/09/19 20:54
 
- אתה קוראים לך לאופרט?
הירונימוס  |  22/09/19 23:04
 
- אני לא כותב בשבילך
באום  |  23/09/19 04:43
 
- באום בדרך כלל צודק וגם...
רפי לאופרט  |  23/09/19 21:53
 
- הירונימוס הוא זומבי שטוף מוח.
קופץ באוטומטיות.  |  1/10/19 01:38
 
- מעניין למה הירונימוס כה מר נפש ל"ת
נושא למחקר  |  13/10/19 01:54
2
הירונימוס מר המפש
שמחה חן  |  10/11/19 22:53
3
רפי איש מאוזן ושקול
שמחה חן  |  10/11/19 23:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2019 (ב)
איתן קלינסקי
סמי אבו שחאדה, שאנחנו איננו מכירים זה את זה, באותו סיור ביפו טלטל אותי    "הוא במידה רבה אשם" שאני אומר עד היום דברים, שנשמעים מחוץ לקונצנזוס בחברה בה אני חי, כשאני מכיר בזכותו המלאה של כל אזרח בתום מלחמה לחזור לבית ממנו נס מאימתה
יצחק מאיר
אין אדם משים עצמו רשע, אבל זהו האקלים הפוליטי הישראלי, לעת הזאת, עת המשבר, כי הקולקטיב הפוליטי הישראלי משים את כל ישראל כרשעים הבוגדים אלה באלה
מירב ארד
הנשיא החל בסבב ההתייעצויות עם הסיעות שנבחרו לכנסת במטרה להחליט מי ירכיב את הממשלה    55 ח"כים כבר הודיעו על תמיכתם בנתניהו    גנץ זקוק להמלצת הרשימה המשותפת
יאיר דקל
"לאנשים טוב, אז לא כל כך רוצים בחילופי שלטון, זה לא המצב הביטחוני, זה לא המצב הפוליטי, זה אולי בכלל לא 'המצב', פשוט, לאנשים טוב"
איתמר לוין
שניהם לא רוצים שישראל תהיה מדינה יהודית - זו משמעות הדרישות שהציב ליברמן בתחום הדת    ועוד כמה הערות על הרכבת הממשלה ואיתמר בן-גביר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il