חברת בואינג נושאת באחריות להתרסקויות מטוס הבואינג 737-מקס, ולא טעויות אנוש כפי שטענה החברה. כך קובעת הסוכנות הלאומית האמריקנית לבטיחות בתחבורה, בדוח שפרסמה אמש (יום ה', 26.9.19) לאחר חודשים ארוכים של חקירה. הסוכנות אומרת, כי בפיתוחו של המטוס יצאה בואינג מתוך שורה ארוכה של הנחות בלתי מבוססות.
באוקטובר אשתקד התרסק באינדונזיה מטוס 737-מקס של ליון אייר ו-189 בני אדם נספו. במארס השנה התרסק מטוס של אתיופיאן איירליינס ו-157 בני אדם נהרגו. ההתרסקויות נבעו מתקלות בתוכנה המכונה MCAS, המזיזה אוטומטית את זנב המטוס וגורמת להורדת חרטומו. הסוכנות אומרת, כי בואינג לא הביאה בחשבון בעת פיתוח התוכנה את כמות המידע עימו צריכים הטייסים להתמודד. החברה גם לא יידעה את הטייסים בצורה מלאה לגבי השינוי בתוכנה, עד לאחר ההתרסקות הראשונה.
הסוכנות ממליצה לבואינג ולמאסדרים הפדרליים לשנות את הדרך בה הם מעריכים את הסיכונים של מערכות מרכזיות במטוסים, תוך מתן יותר משקל לעומס המידע המגיע בכל רגע נתון אל הטייסים. ניו-יורק טיימס מציין, כי ממצאי הסוכנות אינם מחייבים, אך בדרך כלל מינהל התעופה האזרחית (FAA) מקבל אותן.
בואינג טענה עד כה, כי התאונות יכולות היו להימנע, אילו הטייסים היו מפעילים נוהלי חרום פשוטים. אולם הסוכנות אומרת שבואינג הייתה בטוחה יתר על המידה ביכולתו של טייס מן השורה לאושש את המטוס במצב כזה, משום שהיא לא הביאה בחשבון את התוהו ובוהו השורר בתא הטייס, לשם מגיעים נתונים רבים כל העת. איגוד הטייסים האמריקני קידם בברכה את ממצאי הסוכנות, באומרו שבואינג התעלמה לחלוטין מהלחץ המופעל על הטייסים.
בואינג ממשיכה לסבול מתוצאותיהן של שתי ההתרסקויות הקטלניות. כל מטוסי 737-מקס בעולם מקורקעים מזה קרוב לשנה, לקוחות ביטלו הזמנות של דגם זה והיא נתונה לשורה של חקירות פדרליות בנוגע לאופן בניית המטוסים והרישוי שלהם. הטיימס מסביר, כי כאשר פיתחה בואינג את המקס, היא סברה שהטייסים יגיבו מיידית לתקלות בתוכנת MCAS. אולם החברה בחנה את האפשרות של כשל בתוכנה בצורה מבודדת, בלא להביא בחשבון את המצב האמיתי השורר בתא הטייס והצורך של הטייסים להתמודד עם אין-ספור נתונים ומשימות.
"הם לא בחנו את ההשפעה של כל ההתראות והאינדיקציות עימן עלולים הטייסים להתמודד", אומרת דנה שולצה, מנהלת המחלקה לבטיחות הטיסה בסוכנות לבטיחות בתחבורה. "שנים של מחקרים הראו, כי ריבוי של התראות ואינדיקציות עלולות להוביל לכך שהטייסים לא יגיבו כפי שהם אמורים להגיב". לדבריה, הסוכנות ממליצה ש-FAA יבחן את האופן בו בואינג מעריכה את סיכוני MCAS
לפני שיתיר למטוסי המקס לשוב ולפעול. המלצה נוספת היא לחייב את כל יצרני המטוסים לבחון כיצד שטפון המידע משפיע על יכולתם של הטייסים להגיב לתקלות. עוד מומלץ לחייב את היצרנים לפתח תוכנה אשר תתריע בפני הטייסים על בעיות ותדריך אותם כיצד לפתור אותן.
בדיקה פנימית של בואינג עצמה ממליצה לשנות את עיצובו של תא הטייס ולבצע גם שינויים ארגוניים בחברה עצמה כדי לשפר את הבטיחות. בתגובה לדוח סוכנות הבטיחות אומרת בואינג, כי היא תשתף פעולה עם FAA בבחינת המסקנות וההמלצות. מינהל התעופה אמר, כי יבחן בקפדנות את ההמלצות כחלק מהמשך בדיקת המקס.
FAA עצמו ממשיך לספוג ביקורת על אופן טיפולו ברישוי המקס. בשימוע שהתקיים השבוע טענו כמה סנאטורים, כי מינהל התעופה מסר לקונגרס מידע מטעה על כישוריהם של המפקחים מטעמו שבדקו את תוכנית ההכשרה של הטייסים; סגן מנהל FAA, דניאל אלוול, דחה את הטענות. כוח משימה של מספר מאסדרים בעולם צפוי לפרסם החודש דוח בנושא ההכשרה.