X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
כשהחיים אינם מסתכמים ברגע אחד, צריך לקחת בחשבון את השפעת מעשיך גם ביום המחרת ובשנים הבאות
▪  ▪  ▪
ואהבת לרעך כמוך [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]

מה המשותף לנהג שחונה בחניית נכים, לעובד חנות שמוכר לך כזבים כדי שתקנה, לחברת ביטוח שמתחמקת מתשלום בקרות מקרה ביטוח, לפקיד ציבור המתכחש לזכויות של אזרח, לפוליטיקאי המפר בלי בושה הבטחות בחירות?
כולם חושבים רק על עצמם וטובתם (מה ייצא לי מזה) ולא על זולתם וסביבתם. כולם חושבים רק על הרגע הזה (חשיבה לטווח קצר) ולא על היום הבא (חשיבה לטווח ארוך). אם הנורמות המאפיינות את החברה הישראלית היום הן האנוכיות והכדאיניקיות, ננסה לבחון, גם כן במונחים תועלתניים, את הרווח וההפסד מכל התנהגות כזאת:
הנהג שחונה בחניית נכים זכה ברגע זה בחנייה; ברגע הבא הוא עלול לקבל קנס כבד, וברגע שלאחריו ינהגו גם אחרים באופן מזלזל בזכויותיו ובמצוקותיו, ויחסמו את החנייה הפרטית שלו, לא יגלו לו מידע חיוני בחנות לפני הרכישה או יסרבו לשלם את המגיע לו בקרות לו מקרה ביטוח.
עובד החנות המטעה את לקוחותיו עלול לגרור את החנות להיתבע בבית משפט, "לזכות" אותה במוניטין גרוע ברשתות החברתיות ולגרום לציבור לפנות למתחרים. מיעוט לקוחות יביא לחוסר כלכליות בהחזקת החנות, דבר שיביא לפיטוריו של אותו עובד. גם הוא עלול לסבול מחברת הביטוח המתנכרת לזכותו לתשלום בקרות לו מקרה ביטוח, ואולי גם מפקיד העירייה שיעריך בצורה מופרזת את שטח חנותו ויוסיף לארנונה חיוב כספי שלא לצורך.
אדם לא חי לבד
גם פקיד הציבור העושה מלאכתו ברמאות או ברשלנות עלול להיתקל, בגלל נורמת הזלזול בזולת שביטא בדרך התנהגותו, בנהג שיחסום את חנייתו, בעובד חנות שימסור לו מידע שגוי, או בחברת ביטוח שתתנכר לחובתה כלפיו.
אלה גם אלה יסבלו מהבטחות השווא של הפוליטיקאי, ויבינו באיחור שהצבעתם כבוחרים שווה כקליפת השום, כשהפוליטיקאי שהבטיח להם שלא יעלה מיסים כשרצה לקבל את קולותיהם בבחירות, הכביד את שיעור המס עוד יותר לאחר שנבחר. אכן מציאות יפה ומשתלמת ממתינה לכולנו, כשכולנו עובדים על כולנו.
הסיבה לכך מאוד פשוטה, אם רק נתפנה לחשוב עליה: אדם לא חי לבד והחיים הם יותר מרגע אחד. כשאדם חי בחברה - מעשיו משפיעים על זולתו כפי שמעשי אחרים משפיעים עליו. על כן כלל הזהב החברתי, המאפשר לכולנו לחיות בצוותא זה לצד זה, הוא כלל ההגינות - התייחסות לזולת בכבוד ביושר ובהתחשבות, או כפי שהגדיר זאת הילל הזקן: "מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך".
כשהחיים אינם מסתכמים ברגע אחד, צריך לקחת בחשבון את השפעת מעשיך גם ביום המחרת ובשנים הבאות ולהבין שנורמת ההתנהגות שאתה מבטא היום במעשיך, תחזור מחר כבומרנג כלפיך וכלפי קרוביך ומכריך. החדשות הטובות הן שיש לך שליטה על עיצוב המחר הזה, באופן התנהגותך היום: התנהגות על-פי כלל הזהב של ההגינות היא התנאי לאמון הדדי, להגנה לך ולקרוביך ולחיים טובים יותר לכולנו בעולם הזה.
שנה טובה והוגנת לעם ישראל!

הכותב הוא מייסד ומנהל המרכז לקידום ההגינות בישראל.
תאריך:  02/10/2019   |   עודכן:  02/10/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אהוד פלג / Ehud Peleg
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעז שפירא
מתברר שרבבות מנצלים את תקופת החגים על-מנת "להתחפף" מכאן למחוזות אחרים, רחוקים ממשפחותיהם, רחוקים מעמם וככל הנראה וממילא, רחוקים ממורשתם
דן מרגלית
על מה הם מפגינים? הרי המתנגדים חששו שמנדלבליט דוחה את ההכרעה שלא לצורך    ומה הם? שמנדלבליט צריך לסגור את התיקים?
יוסי דר
היועמ"ש לא מנמק את הסיבה לכך שהוחלט להביא את כתב החשדות לידיעת הציבור, אבל הנאורים שבינינו בוודאי יבינו שזה המחיר שעל ראש ממשלה לשלם - במיוחד כשאנחנו ערב בחירות ועלינו לשקול היטב במי לבחור
יוסי אחימאיר
אם שמיר ופרס, עליהם השלום, שכה מקוטבים היו בעמדותיהם, באידיאולוגיה שלהם, באופיים, באישיותם, השכילו לשלב ידיים בממשלות אחדות במשך שש שנים - למה גנץ ונתניהו לא יילכו אף הם בדרך זו, כדי לפתור את הפלונטר, ויענו בכך לכמיהת הציבור ברובו?
איתן קלינסקי
מול פרץ הגל המשיחי, אותו הובילו ראשי "ימינה" בגיבוי הליכוד, הצליחה המפלגה בראשות אביגדור ליברמן להפוך ממפלגת נישה של ציבור העולים מארצות חבר העמים למפלגה, שזכתה לתמיכה רחבה גם בקרב ציבור ילדי הארץ, שביקש לומר לא לגל המשיחיות ההרסנית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il