X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מטרת-העל של נשיא טורקיה הייתה ונותרה להיות השליט הבלעדי של ארצו, והאסטרטגיה שלו בסוריה משתנה בהתאם לדרך בה יוכל להגשים מטרה זו בצורה המיטבית
▪  ▪  ▪
התקפת טורקית על הכורדים [צילום: לפטריס פיטרקיס, AP]

מה רוצה רג'פ טאיפ ארדואן בסוריה? במשך שנים, מדיניותו של נשיא טורקיה במדינה השכנה הייתה נגזרת של רצונו להיות שליט יחיד בארצו – מסביר גונול טול, מומחה לענייני טורקיה, במאמר ב-Foreign Affairs.
טורקיה תמכה במורדים האיסלאמיסטים נגד בשאר אסד כאשר הדבר חיזק את מעמדו של ארדואן מול המוסלמים בארצו. לאחר שאיבד את הרוב בפרלמנט, הפנה ארדואן את תשומת ליבו לכורדים הפועלים בסוריה. המטרה המרכזית – חיזוק שלטונו – נותרה בעינה, אך כעת יש לו מטרה חשובה נוספת: להיפטר מ-3.6 מיליון הפליטים הסורים שמצאו מקלט בטורקיה.
באביב 2011, כאשר פרצה מלחמת האזרחים בסוריה, היה ארדואן בשיא כוחו. העימות מעבר לגבול סיפק לו הזדמנות להפיץ גם שם את סדר היום שלו. הוא נטש את אסד, עד אז בעל ברית קרוב, והחל לחמש את המורדים בקרב על דמשק. עד מהרה הפכה טורקיה לבסיס של המורדים וזרם של ג'יהאדיסטים עברו דרכה לסוריה. היא גם פתחה את שעריה בפני הפליטים, וארדואן הסביר זאת כאחווה סונית מול משטר הזוועות של אסד.
ואולם, בלחימה בסוריה השתתפו גם כמה מיליציות כורדיות – ומבחינת ארדואן אלו היו בשורות רעות. ב-2015 איבדה מפלגתו את הרוב בפרלמנט, לראשונה מזה עשור, ונאלצה להגיע להסכם עם מפלגת ימין קיצוני הבולטת באיבתה לכורדים. בכך הגיע לקיצו תהליך השלום ארוך השנים בין הממשלה לבין הכורדים, ובהתאם לכך השתנו גם סדרי העדיפויות של ארדואן בסוריה. כעת הוא היה נחוש לדכא את השאיפה הכורדית לאוטונומיה בדרום-מזרח טורקיה ובצפון-מזרח סוריה; הפלתו של אסד ירדה למקום השני, וכוחות שסייעו למורדים הופנו כעת נגד הכורדים.
בשנת 2017 הושלם המהפך ואנקרה החלה לפעול לצידם של אסד ובעלי בריתו. בניגוד לעמדתה של האופוזיציה הסורית, הסכימו רוסיה, אירן וטורקיה להקים מספר איזורי חיץ, שתיאורטית אמורים היו להיות בגבולות הפסקת האש. בפועל, צבאו של אסד המשיך לפעול ולזכות בהישגים טריטוריאליים. בתמורה, סוריה ובעלות בריתה העלימו עין כאשר תקפה טורקיה את הכורדים בינואר 2018.
טול ממשיך ומסביר, שגם מדיניות הפנים של ארדואן השתנתה בהתאם לצרכיו הפוליטיים. הוא הבין, כי מדיניות הדלת הפתוחה הפכה לנטל; מפלגתו הפסידה השנה את השליטה כמעט בכל הערים הגדולות ובראשן איסטנבול, שהיו בסיס הכוח שלו במשך 25 שנה. התבוסה נבעה אומנם בעיקר מהמשבר הכלכלי, אך גם לשאלת הפליטים היה משקל משמעותי. כעת ארדואן רוצה שהפליטים יחזרו הביתה: הרשויות החלו לבצע חיפושים ומעצרים בקרב הפליטים וניסו להוציא אותם מהערים.
כמעט בלתי אפשרי לגרש בכוח מאות אלפים ואולי אף מיליונים, אך ארדואן סבור אחרת. הפתרון שלו, אותו הציג בחודש שעבר באו"ם, הוא להקים אזור מפורז בצד הסורי של הגבול, באורך של 480 ק"מ וברוחב של 32 ק"מ, אליו לא יורשו הכורדים להיכנס, וליישב בו 3-2 מיליון פליטים. ארדואן מדבר על בניית 200,000 בתים, מסגדים, בתי ספר, בתי חולים ואפילו מגרשי כדורגל – מיזם שיזרים סכומי עתק למגזר הנדל"ן הטורקי השרוי במשבר. אם יוזמתו לא תתקבל, הוא מאיים, תפתח טורקיה את שעריה ותציף את אירופה בפליטים.
לדברי טול, ההצעה הזו יכולה להוות פתרון מושלם לבעיות הפנימיות של ארדואן, אך היא תיצור בעיות רבות לכולם חוץ ממנו. תוכניתו תשלח מיליוני פליטים ערבים לאזור כורדי – דבר שיצית סכסוך אתני באזור שעד כה היה יציב יחסית. החוק הבינלאומי אינו מאפשר לארדואן להכריח את הפליטים הסורים לעבור לאזור המפורז, וכמעט כולם לא יעברו מרצונם. האסטרטגיה האמריקנית בסוריה, בה היה לכורדים מקום מרכזי, תספוג מכה קשה. ואילו רוסיה, אירן ומשטר אסד רק יחכו להזדמנות להשתלט על השטח.
מחוקקים אמריקנים רבים ערים לסכנות אלו, והיה צדק בהתקפה הדו-מפלגתית על הסכמתו של דונלד טראמפ לאפשר לטורקיה לתקוף את הכורדים. אפילו בעלי בריתו הקרובים של הנשיא התנגדו להחלטה ואיימו להטיל עיצומים על טורקיה. אבל ארדואן מוכן לקחת את הסיכון, שכן עצם שלטונו מצוי בסכנה – וזה הרי כל מה שאכפת לו, מסיים טול.

תאריך:  16/10/19   |   עודכן:  16/10/19
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
בוריס ג'ונסון מציג דעות ואסטרטגיה דומות לאלו של ריצ'רד ניקסון - והוא עשוי לשנות את המפלגה השמרנית כפי שעשה הנשיא האמריקני למפלגה הרפובליקנית
איתמר לוין
מתנות יקרות ערך לבכירי הממשל, שכירת עשרות "בנים של", העסקת יועצים שהשיגו מידע פנים: זו הייתה דרכו של הבנק הגרמני להרחבה מואצת של עסקיו בסין
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס חושף את עדותה בכירה לשעבר במועצה לביטחון לאומי: אנשיו של טראמפ יצרו זיקה בין החקירה נגד ביידן לבין הזמנתו של זלנסקי לבית הלבן
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס חשף סרטון שהוצג בכנס תומכים שהתקיים בשבוע שעבר באתר הנופש של טראמפ במיאמי, בו הוא "מחסל" את יריביו הפוליטיים ומבקריו בתקשורת
איתמר לוין
מי שהיה דוברו של ג'וליאני תוהה בניו-יורק טיימס מה אירע לראש העירייה שהוא ורבים אחרים העריצו, וכיצד קרה שהוא משקר ומטייח ללא הרף עבור טראמפ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il