X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
פרויקט המטבע הדיגיטלי של צוקרברג ספג מכה קשה ואולי אנושה, עם פרישתן של ויזה, מאסטרקארד, eBay ופייפאל - בעיקר בתחום האסדרה, מדווח פייננשל טיימס
▪  ▪  ▪
סדין אדום [צילום: ריצ'רד דרו, AP]

כאשר חשפה פייסבוק בחודש יוני את תוכניותיה השאפתניות להשיק את המטבע הדיגיטלי "ליברה", הבטיח המייסד-המשותף דייוויד מרכוס שיתוף פעולה חסר תקדים בינה לבין כמה מן השמות הגדולים ביותר בתחומי הטכנולוגיה והתשלומים. פייסבוק הציגה 28 מהם כשותפים לתוכנית הליברה, אבל החודש היא איבדה שבעה מבין המובילים שבהם – כולל eBay, פייפאל, ויזה ומאסטרקאד. המשמעות היא, קובע פייננשל טיימס, שעתידו של הפרויקט כולו תלוי על בלימה.
חברים ב"אגודת הליברה" – הגוף האמור להנפיק את המטבע – החלו לחשוש לאחר שמאסדרים ופוליטיקאים ברחבי העולם הזהירו, כי מטבע חזק שכזה עלול לסכן את המערכת הפיננסית ולסייע בהלבנות הון ובמימון טרור. כמה מן הפורשים אמרו לעיתון, כי פייסבוק ממעיטה בחשיבותה של התנגדות המאסדרים, וכי היא הגזימה בתיאור מחויבותם של שותפיה לפרויקט – כאילו כולם חתמו על התחייבות בלתי חוזרת להזרים לו 10 מיליון דולר כל אחד.
עוד אומרים חברים-לשעבר, כי למרות המאמץ להציג את הליברה כמאמץ משותף, בפועל הוא מובל בידי פייסבוק, בתקופה בה החברה נאבקת במספר רב של שערוריות פגיעה בפרטיות וחקירות הגבלים עסקיים מצד הרשויות בארה"ב ובאיחוד האירופי. חבר-לשעבר אומר, כי פייסבוק היא סדין אדום, וכי קיים פער ניכר בין ציפיותיה לבין אלו של שותפיה.
הקש האחרון היה כאשר נקרא מארק צוקרברג להעיד בפני הקונגרס, וכמה סנאטורים דמוקרטים פנו לשותפים במיזם וקראו להם לשקול מחדש את עמדתם. גופי התשלום הנתונים לרגולציה קיימו שיחות ביניהם, בשאלה האם להודיע יחדיו על פרישתם מן המיזם לנוכח הקיפאון אליו נקלע. אלו מביניהם שיש להם עסקים אחרים עם פייסבוק הסתייגו מפרישה מתואמת, בעוד אחרים ציינו שלחברות התשלומים יש סיבות עסקיות משלהן לפרוש מהמיזם.
פייננשל טיימס מציין, כי חברותם של גורמי התשלומים הגדולים העניקה למיזם הליברה אמינות ציבורית והיתכנות רגולטורית, ובלעדיהם עלול המיזם לספוג מכה קשה. גורמים אלו מעולם לא אמרו כיצד הליברה ישתלב בתוכניות העסקיות שלהם, אך אמורים היו לתת לו נקודת זינוק מצוינת אם היו משתמשים בו בעצמם.
eBay ופייפאל אמורות היו לעודד רבבות לקוחות להשתמש במטבע החדש ברכישות און-ליין, ואילו ויזה ומאסטרקארד יכלו לגרום לו להיות מקובל על הסוחרים והחנויות. נסיגתן של חברות אלו, ובמיוחד שתי חברות האשראי, מסיגה לאחור בצורה משמעותית את המיזם. יתרה מזאת: השותפות של ויזה ומאסטרקארד אמורה הייתה להקל על הליברה לקבל אישורים רגולטוריים. בלעדיהן, יש סיכוי רב לכך שהמאסדרים יראו את המיזם כמסוכן מדי ולא יאשרו אותו.
דנטה דיספרטה, סגן יו"ר ליברה, אומר בתגובה, כי "לא הייתה הסתמכות על שום חברה מסוימת ממגזר כלשהו כדי להבטיח את הציות של האגודה" לכללי האסדרה. לדבריו, לנוכח האפשרויות הטמונות במיזם, עשויים השותפים הפורשים לתמוך בליברה כאמצעי תשלום גם אם לא יהיו חלק מהגוף שינפיק אותו.
עתידו של המיזם תלוי במידה רבה ביכולתו לקבל את האישורים הרגולטוריים, צופה פייננשל טיימס, וייתכן שהדבר יחייב את פייסבוק להכניס בו שינויים. אבל אפילו השותפים שנותרו אינם בטוחים בעמדתם, וחלקם מביעים הסתייגויות ופוקחים עין על ההתפתחויות. "אבני הדומינו נופלות", אומר אחד מהם. ביקורת מרכזית טוענת, כי יש להצמיד את הליברה לדולר במקום לנסות ליצור מטבע עצמאי לחלוטין; אחרים קוראים לפייסבוק להעביר לגורם אחר את ההובלה.
מנהלי הליברה אומרים שהם ממשיכים במלוא הקיטור, אם כי מודים שייתכן מאוד שלא יעמדו בתאריך ההנפקה המתוכנן – סוף 2020. הם גם מדגישים, כי המטבע יושק רק אם יקבל את האישורים הרגולטוריים מצד ארה"ב והאיחוד האירופי. מקור המקורב לפרויקט אומר, כי השיחות המקדימות עם משרד האוצר האמריקני היו "די טובות", וכי בנקים בגודל משמעותי מצויים בין 1,500 הגורמים שהביעו עניין בהצטרפות עתידית לפרויקט. לדברי האגודה, 180 מתוך גורמים אלו עומדים בקני המידה להיות שותפים.

תאריך:  16/10/19   |   עודכן:  16/10/19
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
מטרת-העל של נשיא טורקיה הייתה ונותרה להיות השליט הבלעדי של ארצו, והאסטרטגיה שלו בסוריה משתנה בהתאם לדרך בה יוכל להגשים מטרה זו בצורה המיטבית
איתמר לוין
בוריס ג'ונסון מציג דעות ואסטרטגיה דומות לאלו של ריצ'רד ניקסון - והוא עשוי לשנות את המפלגה השמרנית כפי שעשה הנשיא האמריקני למפלגה הרפובליקנית
איתמר לוין
מתנות יקרות ערך לבכירי הממשל, שכירת עשרות "בנים של", העסקת יועצים שהשיגו מידע פנים: זו הייתה דרכו של הבנק הגרמני להרחבה מואצת של עסקיו בסין
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס חושף את עדותה בכירה לשעבר במועצה לביטחון לאומי: אנשיו של טראמפ יצרו זיקה בין החקירה נגד ביידן לבין הזמנתו של זלנסקי לבית הלבן
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס חשף סרטון שהוצג בכנס תומכים שהתקיים בשבוע שעבר באתר הנופש של טראמפ במיאמי, בו הוא "מחסל" את יריביו הפוליטיים ומבקריו בתקשורת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il