X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מועצה מקומית חויבה בפיצוי של 29,000 שקל, משום שצבעה פסל בצבע שונה מזה שקבע היוצר. זוהי דוגמה נוספת לסיכונים בתחום הקניין הרוחני הניצבים בפני רשויות מקומיות
▪  ▪  ▪
פסל ביישוב נחף [צילום: אריאל פלמון]

הסיכון כידוע סמוי מן העין, ובמקרה שלפנינו על אחת כמה וכמה. רשויות מקומיות, עד כמה שמפתיע יישמע הדבר, לא זו בלבד שאינן חייבות לנהל סיכונים, אלא רבות מהן מתנהלות מתוך חוסר מודעות לקיומן. המקרה שלפנינו הוא עדות נוספות לכך, כי לכאורה - מי מצפה מרשות מקומית שאינה חייבת לנהל סיכונים, להיות מודעת, שעה שהיא מקבלת או קונה פסל המוצב בעיבורה של עיר, לכך שיש לאומן זכויות ביצירה.
בית המשפט המחוזי בחיפה קיבל (15.10.19) את תביעתו של פַּסָּל נגד המועצה המקומית נחף. הוא טען, כי הפסל שיצר והוצב בכיכר מרכזית ביישוב, קיבל אופי שונה משום שהרשות המקומית צבעה אותו בצבעים שונים, מאלה שהיו ביצירה המקורית.
בית המשפט הזכיר, כי לאומן יש זכות מוסרית ביצירה, גם אם מכר את זכותו הקניינית או ויתר עליה (במקרה הנוכחי נתרם הפסל ליישוב). סעיף 45 לחוק זכויות יוצרים קובע: "ליוצר של יצירה אמנותית, תהיה ביחס ליצירתו זכות מוסרית, למשך תקופת זכות היוצרים באותה יצירה. זכות זו הינה אישית ואינה ניתנת להעברה, והיא תעמוד ליוצר אף אם אין לו ביצירה זכות יוצרים או אם העביר את זכות היוצרים ביצירה, כולה או חלקה, לאחר". ואילו סעיף 46 קובע, כי "זכות מוסרית ביחס ליצירה היא זכות היוצר... כי לא יוטל פגם ביצירתו ולא ייעשה בה סילוף או שינוי צורה אחר".
רשויות מקומיות רבות בוחרות בוחרות להציב במקומות מרכזים יצירות אומנות, בין אם מקורן בתרומה ובין אם בהקניה בתמורה מלאה. מה שרבות מהן אינן יודעות הוא, כי למרות בעלותן על היצירה - החוק מותיר בידי האומן זכות בת-פיצוי ביצירה, והיא תמומש אם הרשות פוגעת בזכויותיו. במקרה שלפנינו חויבה המועצה המקומית בתשלום פיצוי של 29,000 שקל בשל שינוי צבעו של הפסל. ביהמ"ש סבר, כי שינוי זה מהווה "כסות החדשה" שגרמה לאומן עוגמת נפש.
במקרה דומה (ת"א 39825-09-16) תבע אומן רשות מקומית שרכשה פסל פרי יצירתו שהוצב בכיכר מרכזית ביישוב. הרשות החליטה לאחר למעלה משני עשורים להסיר את הפסל, לאחר שחלקו נגנב על-ידי גנבי מתכות, אך הוא תבע ממנה 250 אלף שקל בגין פגיעה בזכותו המוסרית בפסל. הרשות חויבה לשלם כ-10% מסכום זה (הכותב היה אחד מבאי-כוחה בתיק), אך עדיין הדבר ממחיש את החשיפה של הרשויות לסיכונים משפטים בתחום זה.
בתי המשפט רואים במעשים כאלו, יהוו הנסיבות אשר יהיו, פגיעה ביוצר באופן המהווה התערבות בשיקול דעתו ובבחירתו כאומן, דבר הגורם לו עוגמת נפש. בדרך כלל, במקרים אלה עיקר הדיון הוא על גובה הפיצוי ולא על עצם החיוב בו. על רשויות מקומיות להפנים, כי בתי המשפט יטו לראות הסרה או שינוי של יצירה כפגיעה בלתי סבירה בזכות המוסרית של האומן. לכן מוטב שהן יהיו מודעות לסיכונים המשפטיים בפעולות כאלו.

הכותב עוסק במשפט מוניציפלי, אזרחי ומסחרי.
תאריך:  26/10/2019   |   עודכן:  26/10/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים ישעיהו
מר ריבלין העביר למר גנץ את המנדט שהחזיר מר נתניהו, האם אין זה מלמד על תום עידן נתניהו ותחילתו של עידן חדש בהובלת מר גנץ? ובכן, איני חובש כובע של פרשן פוליטי, אבל הרשו לי לפקפק באפשרות הזאת. וזה כמובן רק מהתבוננות בפרשת השבוע
יובל לובנשטיין
אנחנו הישראלים רק חושבים שאנו חיים באמריקה, אולם שוכחים שאמריקה זה לא רק מקדונלדס ואמריקן איגל, אלא בעיקר תרבות צרכנית אמיתית, אשר יודעת להבדיל בין טוב ורע ויודעת לכוון את כוח הקניה העצום שלה, לטובת הצרכנים
נתן לרר
סביר שניסיונות הרכבת ממשלת אחדות לא יצלחו. ליברמן ולפיד ימשיכו לסכל את המהלך (ולהכחיש זאת) ולגרום לסיבוב בחירות שלישי
יואב יצחק
ליברמן אומנם מונע משיקולי נקם בנתניהו, אך הוא מוגבל גם נוכח פחדיו-הוא; לכן הוא לא מצטרף לממשלה בראשות נתניהו או בני גנץ    על-אף היותו לשון מאזניים, ולמרות שהוא מאותרג ע"י הפרקליטות וכלי התקשורת, ליברמן לא יוכל להתמנות לראש ממשלה ברוטציה, בשל החקירות העלולות להיפתח נגדו (ע"ע בנימין בן-אליעזר) ונגד בני משפחתו בשורה של עניינים: כספים שחורים; תיק ישראל ביתנו; טיב יחסי בניו עם משה ישעיהו; טיב יחסיו עם שמואל חייק ומינוי חתנו יונתן גלון ועוד ועוד
איתן קלינסקי
במפגשים עם תלמידי לשעבר ברוסיה ובבלארוס גיליתי שרבים מהם מצביעים לישראל ביתנו    למרות שרובם השתלבו היטב בחברה הישראלית - למעלה ממחצית מהם מצביעים לישראל ביתנו    מה הסיבה לכך?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il