X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
גורמי מודיעין עירקיים ומערביים מעריכים כי צפוי גל פיגועי נקם בעקבות מותו של מנהיג דאעש אבו בכר אלבגדדי. ראש הנחש של הטרור הסוני חוסל אך במשטרים הערבים המתונים מקווים הנשיא טראמפ יפעל נגד תנועת "האחים המוסלמים" שממנה צומח הטרור
▪  ▪  ▪
דאעש. האידיאולוגיה ממשיכה [צילום: דאר יאסין, AP]

מותו של מנהיג דאעש אבו בכר אלבגדדי אינו מותו של הארגון שהוא עמד בראשו. העיתון "א-שרק אלאווסט" דיווח ב-28 באוקטובר כי גורמי הביטחון של עירק פתחו במצוד אחרי עבדאללה קרדאש, המועמד המוביל לרשת את אבו בכר אלבגדדי כראש הארגון הנחשב לקשוח וחסר פשרות.
דוח מודיעין עירקי קובע כי עמידתו של קרדאש בראש ארגון דאעש היא תחילתו של "שלב מסוכן מאוד" ומעריך כי הוא יבצע גל מעשי נקם באזרחים ובפיגועים כדי לעורר מלחמה בין סונים לשיעים בעירק. חיסולו של אבו בכר אלבגדדי מייסד וראש ארגון דאעש במקום מחבואו באזור אידליב בסוריה הינו הצלחה גדולה של ארה"ב במלחמה בטרור האיסלאמי הקיצוני, אך אין זה סופו של ארגון הטרור האכזרי שבעבר שלט בשטחי ענק בסוריה ובעירק והקים את מה שהוא מכנה "הח'ליפות האיסלאמית" שהעיר א-רקה הייתה עיר בירתה.
על-פי הערכת גורמי מודיעין מערביים, לארגון יש עדיין בין 20-30 אלף לוחמים בעירק ובסוריה. ארגון דאעש ספג תבוסה גדולה בחיסולו של מנהיגו אך קשה מאוד להביס אידיאולוגיה של טרור, החשש המיידי במערב הוא שעכשיו ינסו מחבלי הארגון להוציא אל הפועל מתקפת טרור גדולה כדי להראות שלמרות מות מנהיגם, הארגון עדיין חי, נושם ובועט.
בצרפת כבר הוגברה הכוננות מחשש לפיגועי נקם של פעילי דאעש. לארגון המדינה האיסלאמית יש עדיין שלוחות ברחבי העולם בצפון חצי האי סיני, באסיה ובאפריקה, הצבא המצרי מתקשה לחסל את הנוכחות הצבאית שלו בחצי האי סיני ועל-פי מקורות זרים, ישראל מסייעת לו במידע מודיעיני ובתקיפות של מל"טים על מטרות של הארגון בצפון סיני.
המידור ההדוק בצמרת דאעש וצעדי הביטחון שבהם נקט אבו בכר אלבגדדי, כמו למשל אי-השימוש בטלפונים סלולריים ושינוי תוכניותיו במפתיע ברגע האחרון, סייעו לו להימלט מידי רודפיו,הוא היה מבוקש ע"י מדינות הקואליציה הבינלאומית וארה"ב הקציבה פרס של 25 מיליון דולר על ראשו, אלבגדדי היה אחראי למאות פיגועי טרור ומותם של אלפי אנשים והגיע לו עונש מוות. אלבגדדי היה גם המנהיג הרוחני והאידיאולוגי של ארגון "המדינה האיסלאמית" והיה הסמל של הארגון, לכן, במסגרת הלוחמה הפסיכולוגית, הציג אותו הנשיא טראמפ בצורה משפילה ומבזה:
"הוא מת כמו כלב, כמו פחדן, הוא היה אדם חולה ומושחת ועכשיו הוא איננו, הוא נמלט עם 3 ילדיו לתוך מנהרה חסרת מוצא כשהכלבים שלנו רודפים אחריו ואז הפעיל את אפוד הנפץ שלו ונהרג עם 3 ילדיו" אמר טראמפ.
"הוא מת כשהוא צורח ובוכה לכל אורך הדרך, הביריון שהתאמץ כל כך להפחיד אחרים, בילה את רגעיו האחרונים בפחד ובפניקה מוחלטים, בפחד ובאימה מהכוחות האמריקנים שסגרו עליו" הדגיש טראמפ ורמז שייתכן שתיעוד הפשיטה יפורסם כדי לפגוע במורל של דאעש.
האמריקנים לא סיימו את תפקידם במלחמה נגד הטרור של דאעש והמלחמה הזו אמורה להימשך עוד זמן רב. בבבית המלוכה בסעודיה ובמצרים יש ציפייה כי הנשיא טראמפ יממש את כוונתו להכריז על תנועת "האחים המוסלמים" כ"ארגון טרור" שכן מרחמה יצאו ארגוני אלקאעדה, דאעש, חמאס והגי'האד האיסלאמי, לכן חייבים להצר את צעדיה ולהטיל עליה סנקציות גם במדינות המערב
החוליות הרדומות"
גורמי המודיעין במערב מעריכים כי לארגון דאעש יש רשת של "חוליות רדומות" במקומות שונים בעולם שמופעלות על-פי פקודה באמצעות האינטרנט ושליחים אישיים של בכירי הארגון כדי למנוע את סיכול הפיגועים מראש. על-פי גורמים אמריקנים, התשתית החשאית של הארגון באפריקה גדלה לאחר שאיבד שטחים גדולים שבהם שלט בסוריה ובעירק. תופעה מדאיגה נוספת הינה תופעת "הזאבים הבודדים" המאמינים באידיאולוגיה של דאעש ומבצעים פיגועים לבדם ועל דעת עצמם ללא קשר לארגון.
חשיבות המודיעין
המצוד אחרי אבו בכר אלבגדדי ואיתורו באזור אידליב בסוריה מזכיר את המצוד האמריקני אחרי מנהיג אל-קאעידה אוסאמה בן-לאדן ואיתורו במקום מסתורו בפקיסטן. בשני המקרים נעשה שימוש מוצלח בכל שיטות המודיעין באמצעות שיתוף פעולה מודיעיני בין כל סוכנויות הביון האמריקניות הפעם היה גם שת"פ הדוק עם מנגנוני הביטחון של מדינות אירופה, עירק, טורקיה והכורדים למרות שאלבגדדי שמר על רמת ביטחון שדה גבוהה ביותר.
בשני המקרים נעשה גם שימוש ביחידת העילית "כלבי הים" שיש לה יכולות קומנדו מצויינות, גם הפעם מצאו הלוחמים האמריקנים חומר מודיעיני רב ערך במקום מסתורו של אבו בכר אלבגדדי שיכול לסייע לארה"ב באיתור מיקומם של בכירים אחרים מדאעש ולסכל פיגועים מתוכננים.
אי-אפשר היה לבצע את הפעולה הזו באופן מוצלח ללא עבודת נמלים מורכבת ומסובכת ובנייה מושלמת של הפאזל המודיעיני, כולל מידע עדכני, בזמן אמיתי, על הימצאו של אלבגדדי במקום המסתור בזמן הפעולה. אבו בכר אלבגדדי הספיק למנות את יורשו כבר בחודש אוגוסט האחרון בגלל מחלתו, מדובר באבו עומר (עבדאללה) קראדש שימש כעוזרו האישי וכ"שר ההגנה" של דאעש.
השניים הכירו ב-2003 בעת שנעצרו יחדיו בבצרה שבעירק בגלל חבורתם בארגון אל-קאעידה. אבו עומר קרדאש זוכה להערכה רבה ונאמנות של לוחמי דאעש, האיש שהיה קצין בצבא העירקי ידוע בקשיחותו ובאכזריותו ונחשב ליורש מתאים של אבו בכר אלבגדדי וממשיך דרכו.
סביר להניח שהיורש ינסה לשקם במהירות את הארגון ולאושש אותו מהמכה האנושה שספג עקב חיסול מנהיגו וזאת באמצעות הישגים בשטח במלחמה בעירק ובסוריה, בגיוס מתנדבים חדשים ובהוצאת פיגועים.
לא מן הנמנע שינסה לאחד כוחות עם ארגון אל-קאעידה, למרות העויינות והיריבות ביניהם, כדי להשיג תוצאות שיזעזעו את העולם, לכן הלחץ הצבאי על שני הארגונים חייב להימשך. גורמים בכירים בפנטגון אישרו כי מותו של אבו בכר אלבגדדי אין פירושו סוף המלחמה נגד הארגון וכ"הפעילות הצבאית נגדו תימשך".
שוב הוכח כי הסיכול הממוקד של מנהיגי הטרור מסייע להנחית מכות אנושות על הארגונים שבראשם הם עומדים, ארה"ב יודעת זאת היטב ואיננה מהססת לנקוט בשיטה הזו, למרות שידוע כי מפלצת הטרור תצמיח ראשים חדשים.

תאריך:  28/10/2019   |   עודכן:  28/10/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אוסאמה בן-לאדן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות דאעש
איתמר לוין
המידע המפתיע לפיו אל-בגדדי מסתתר בשטח שבשליטת אל-קאעידה התקבל לאחר שנעצרו אשתו ואחד משליחיו    מקורות צבא ומודיעין: החיסול הצליח למרות פעולותיו של טראמפ ולא בזכותן; הנסיגה מסוריה חייבה לצאת למבצע מסוכן במיוחד
איתמר לוין
אהרון בלייק מפנה בוושינגטון פוסט את תשומת הלב לשלוש נקודות מרכזיות: הפרטים שמסר טראמפ, השבחים לרוסיה לצד המעטת חלקם של הכורדים, והבלטת חלקו-שלו
איתמר לוין
כוחות אמריקניים שהו שעתיים במתחם בו הסתתר מנהיג דאעש, חיסלו רבים ממקורביו ונטלו מידע מודיעיני רב ערך    אל-בגדדי נמלט לתוך מנהרה ללא מוצא יחד עם שתיים מנשותיו, שם פוצץ חגורת נפץ    "יש לנו מחויבות לחסל לחלוטין את דאעש וארגוני טרור אחרים"
איתמר לוין
על-פי הדיווחים, אבו בכר אל-בגדדי התאבד בעת פעולה של הכוחות המיוחדים האמריקניים במחוז אידליב שבצפון סוריה, כדי שלא ליפול בשבי
איתמר לוין
תחת הכותרת הזאת ניתן לכתוב ספר שלם, אבל אנחנו נסתפק בכמה דוגמאות בולטות מן השבועות האחרונים - ובמבט לעבר שתי תופעות העלולות להחמיר עוד יותר את הטירוף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il