X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
לנוכח ההתרחשויות האזוריות האחרונות בכלל, והפלישה הטורקית לסוריה בפרט, על ישראל לבחון מחדש את הגיון התנהלותה האסטרטגי - לא רק בממד הסמוי/חשאי של פעילותה במדינות השכנות אלא אף בזה הגלוי. שלא כן, היא עלולה למצוא עצמה במקרה של מלחמה עם הציר הצפוני - חיזבאללה, אירן, וסוריה - מנצחת בקרבות אך מתקשה לסיים את המערכה בהישג אסטרטגי
▪  ▪  ▪
[צילום: לפטריס פיטרקיס/AP]

נשיא טורקיה רג’פ טאיפ ארדואן הוביל מערכה קצרה ופשוטה יחסית מול המיעוט הכורדי בצפון-מזרח סוריה, ובכל זאת די היה בה כדי לחולל תפנית אסטרטגית במערכת הכוחות המתהווה במזרח התיכון. זה טבעה המובהק של מערכה, כשהיא מצליחה לחולל הרבה מעבר להתרחשויות בשדה הקרב.
לעת עתה, ברור למדי כי הכורדים הפסידו בענק. לאחר שמונה שנות מלחמת האזרחים במהלכן הצליחו לייצב אוטונומיה כורדית באזורי סוריה מצפון-מזרח לפרת – במרחב הכולל כשלושים אחוזים משטחה של סוריה – נלקחו מהם הישגיהם, תוך הפניית עורף אמריקנית לתרומתם המשמעותית לניצחון על דאעש. ועם זאת, לא ברור לגמרי מי ניצח. על פניו, הסכמת פוטין לרצועת ביטחון טורקית על אדמת סוריה – בעומק שלושים ק"מ ולאורך כ-120 ק"מ בגבול סוריה-טורקיה – נראית מבחינת ארדואן כמימוש תכלית המערכה. אלא שבמבט נוסף הישגו של נשיא רוסיה משמעותי פי כמה.
לפי שעה, כל הידוע על המערכה מסתכם באירועי הלחימה הגלויים לעין ובמפגשים המדיניים שקיבלו ביטוי פומבי. אולם להתרחשויות אסטרטגיות, על-פי טבען, קיימים גם ממדים משמעותיים סמויים מן העין בהם טמונות במידה רבה התשובות לשאלות היסוד להבנת ההתרחשות, לדוגמה: מה באמת הניע את נשיא ארה"ב טראמפ להסיג את כוחותיו ולזנוח את בעלי הברית הכורדים בשעתם הקשה? ועל מה הסכימו ביניהם פוטין וארדואן בפגישתם בסוצ'י? המידע שפורסם אינו מספק בהכרח תמונה מלאה ו/או נכונה על פגישה זו, וייתכן בהחלט שהפרטים שהודלפו (כמו גם ההודעה הרשמית) נועדו להסתיר את הבנות האמת העומדות בבסיסה.
התבוננות בתופעת המלחמה מנקודת מבט של מהנדס תעשיה וניהול מייחסת לתוכנית הפעולה, כמו לתכנון פס ייצור, את הדרישה ל"סוף מעשה במחשבה תחילה". תוכנית המלחמה במבט כזה צריכה להיות פועל יוצא של הגדרת מצב הסיום הרצוי.
מנקודת מבט זו, ההתרחשות במלוא שלביה אכן תוכננה מראש. כלומר: הנשיא פוטין, בעורמתו, עודד את עמיתו הטורקי לצאת למערכה בציפייה לניצול ההזדמנות להבאת כוחות אסד חזרה למרחב שממזרח לפרת תוך הפיכת צבא סוריה מגורם מדכא למושיע הכורדים. וזו להערכתי נקודת מבט מערבית הרחוקה ביותר מהגיון ההתנהלות הרוסי. מוסקבה ככל הנראה לא הייתה מלכתחילה בסוד העניינים. אולם מרגע שנוצרה ההתרחשות, הם בחרו למצות אותה במלוא ממדיה כהזדמנות אסטרטגית להרחבת השפעתם האזורית.
ואכן, חזרת כוחות אסד לצפון-מזרח סוריה העמידה בפני ארדואן דילמה שלא ציפה לה. ביציאתו למלחמה ציפה הרודן הטורקי למערכה קצרה ופשוטה, שבסיומה תחוסל האוטונומיה הכורדית. עם כניסת הכוחות הסוריים לזירת הפעולה, בתמיכה רוסית, הסתבכו העניינים והקשו עליו לראות כיצד יוכל לסיים את המערכה בהישג הרצוי. בהזמנתו לפגישה בסוצ'י, הציע לו פוטין חבל הצלה, נקודת יציאה לסיום המלחמה בכבוד, ובהתערבותו הפך לגורם המחזיק במפתח לסיום המערכה ולכינון יציבות אזורית בסבך האינטרסים של כלל הכוחות המעורבים.
נזכיר את מלחמת אירן-עירק שהחלה לפני 39 שנים ונבין עד כמה מלחמה יכולה להימשך ללא מוצא. מערכה שתוכננה על-ידי סדאם חוסיין כמלחמת בזק של שבועיים-שלושה נגררה שמונה שנים משום שלא הייתה בסביבה מעצמה בעלת אינטרס להביא לסיומה. גם מלחמת יום הכיפורים הייתה עלולה להימשך, אלמלא המעורבות האמריקנית בתיווכו היעיל של קיסינג'ר. בתהליך זה רכשה ארה"ב השפעה גוברת במזרח התיכון כבעלת המפתח ליציבות האזור ובהובלת הסכמי השלום בהמשך. ארה"ב עדיין תופסת עצמה כמחזיקה בידה מפתח להסדר אזורי, אלא שבינתיים המנעול הוחלף ופוטין מחזיק בידיו את המפתח החדש לכינון היציבות באזור. במציאות החדשה, הולכת, משתנה ואף נסדקת תשתית היסוד שעליה נבנתה מגמת ההסדרים האזורית שהושתתה מאז הסכם השלום עם מצרים על הדומיננטיות האמריקנית. וכאשר המפתח לשליטה בנקודות היציאה לסיום המלחמה מצוי במידה רבה בידי הרוסים, הסיכוי לסיומה בהסכם מדיני שיתאים לישראל הולך וקטן.
מדיניות חוץ וביטחון אפקטיבית מאופיינת באיתור וניצול הזדמנויות גם בהתרחשויות שאינן כרוכות באינטרס קיומי ישיר, דבר המאפשר למדינה להביא את נוכחותה לידי ביטוי אף במקרים בהם מהווה עצם הנוכחות תכלית בפני עצמה. במהלך מלחמת האזרחים בסוריה נמנעה ישראל ממדיניות פרו-אקטיבית מעין זו תוך הכוונת פעולותיה הגלויות והסמויות לתכלית הגנתית ברורה. זאת בניגוד בולט למדיניותה בשנות השישים והשבעים בהן העניקה סיוע צבאי משמעותי (כולל השתתפות בלחימה של קצינים ישראלים) למאבק הכורדי בעירק – למרות שהחזיקה בעוצמה צבאית, מדינית, וכלכלית פחותה בהרבה.
המסקנה המתבקשת ממצב עניינים זה ברורה למדי: שחקן שאינו מעז להצטרף למשחק, ולו לשם הפגנת נוכחות וניצול הזדמנויות מתהוות, ייאלץ לצפות במתרחש מהצד. לנוכח ההתרחשויות האזוריות האחרונות בכלל, ובצפון-מזרח סוריה בפרט, על ישראל לבחון מחדש את הגיון התנהלותה האסטרטגי – לא רק בממד הסמוי/חשאי של פעילותה במדינות השכנות אלא אף בזה הגלוי. שלא כן, היא עלולה למצוא עצמה במקרה של מלחמה עם הציר הצפוני – חיזבאללה, אירן, וסוריה – מנצחת בקרבות אך מתקשה לסיים את המערכה בהישג אסטרטגי.

מבט מבס"א מס' 1,331, 31 באוקטובר 2019
הכותב הוא עמית מחקר בכיר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים. שירת בצה"ל במשך ארבעים ושתיים שנים. פיקד על חיילים בקרבות מול מצרים וסוריה. לשעבר מפקד גיס ומפקד המכללות הצבאיות.
תאריך:  31/10/2019   |   עודכן:  31/10/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המערכה הטורקית נגד הכורדים: מבט אסטרטגי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוני בן-מנחם
מעצרם המנהלי של שני אזרחים ירדנים החשודים בעבירות ביטחון הפך למשבר מדיני מתפתח בין ישראל לירדן. השב"כ כבר מיצה את החקירה ויש לשחרר את השניים ולגרשם לירדן כדי לעצור את הסלמת היחסים בין שתי המדינות
אפרים הלפרין
כאשר התובעת הראשית בתיק נטשה את השימוע לטובת נסיעה פרטית לחו"ל אמרו שממילא זה היועץ המשפטי לממשלה שמחליט בשימוע    אז האם הם עברו לשיגוע? או אולי לשיסוע? כעת מחליטה התובעת שהייתה רק בחצי שימוע?
יוסף קנדלרקר
מי המציא את העניין הזה שביום שלישי מסגרות בתי הספר מסיימים באחת? מה בדיוק קרה שם אי-פעם לפני כמה שנים?
יאיר דקל
לאורי אילן סיפרו חוקריו, שכל חבריו כבר נהרגו וממנו יוציאו את כל הסודות    אורי אילן התאבד
אליהו קאופמן
לאחר 63 שנה של השתקה הרי שהגיע הזמן להכריז על "יום זיכרון ממלכתי" לזכר נטבחי הטבח בכפר קאסם    הם לא מתו בקרב צבאי, הם לא נהרגו כסייעני טרור אלא שהם פשוט נרצחו רק משום שרצו לחזור הביתה בשלום ואילו הממסד הישראלי רצה לגרש את אחיהם ואת חבריהם, על-ידי הטבח הזה, מאדמתם בישראל ולהופכם לפליטים בירדן הסמוכה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il