X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
דאעש הודיע כי בראשו יעמוד אבו אברהים אל-קוריישי אך נמנע מלמסור פרטים על-אודותיו מסיבות ביטחוניות. גורמי מודיעין במערב מעריכים כי הארגון ישנה עתה את האסטרטגיה כדי להתאושש מהמכה שספג בעקבות מותו של המנהיג
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

ארגון דאעש הודה לפני כמה ימים במותם של מנהיג הארגון אבו בכר אל-בגדדי ושל דובר הארגון אבו אלחסן אלמוהאג'ר, הבטיח לנקום את מותם והודיע על בחירת המנהיג החדש במועצת השורא של הארגון.
בהודעה רשמית ב-31 באוקטובר נמסר כי היורש הוא אבו אברהים אלהאשמי אל-קוריישי, ששמו לא היה מוכר עד כה. דאעש נמנע מלפרסם את תמונתו ולפרסם פרטים על-אודותיו.
ההערכה הרווחת במודיעין האמריקני ובמנגנוני הביטחון של מדינות ערב הייתה כי יורשו של אבו בכר אל-בגדדי יהיה עבדאללה קרדאש, שאל-בגדדי בעצמו הכריז עליו כיורשו הפוטנציאלי בחודש אוגוסט שעבר בהודעה שהופצה לאמצעי התקשורת.
קרדאש הוא ידידו הקרוב של אל-בגדדי. השניים הכירו לפני 16 שנים בכלא האמריקני בבוכא שבעירק והפכו לידידים קרובים. במשך השנים הפך קרדאש, שהיה קצין בצבא העירקי של סדאם חוסיין, ליד ימינו של אל-בגדדי והתקדם בארגון עד שהפך ל"שר ההגנה" שלו.
מיהו אבו אברהים אל-קוריישי
מדובר בדמות בלתי מוכרת בצמרת דאעש. גורמי מודיעין במערב מעריכים כי קיימת גם אפשרות שמדובר ב"כינוי המחתרתי" שהוצמד לעבדאללה קרדאש כדי לשמור על עמימות ולהסתיר את זהותו של המנהיג החדש מסיבות ביטחון, למרות שקרדאש הוא תורכמאני ואילו המנהיג החדש מוצג בכינוי "אל-קוריישי", דהיינו משבט קורייש ממנו יצא הנביא מוחמד כדי להראות שהארגון ממשיך את רעיון הח'ליפות האיסלאמית.
לקרדאש יש ניסיון צבאי עשיר, והוא נלחם נגד ארה"ב לצדו של אל-בגדדי. סביר להניח שצמרת הארגון לא תוותר על כישוריו. לעומת זאת, מסרו גורמים אמריקנים כי אל-קוריישי היה אחד ממנהיגי ארגון אל-קאעידה בעירק שנלחם נגד האמריקנים ומכונה גם "אלחאג' אבו עבדאללה", ושמו הנוסף הוא מוחמד סעיד עבד אלרחמן אלמולא. לדברי המקורות האלה הוא היה מעורב בשנת 2014 בפשעים נגד היזידים בעירק.
הנשיא טראמפ צייץ בסוף השבוע שעבר כי זהותו של המנהיג החדש של ארגון דאעש מוכרת היטב לארה"ב, אך לא מסר פרטים. אין זו הפעם הראשונה שהארגון מסתיר את שמות בכיריו. הוא נקט את השיטה הזו גם בעבר. הסתרת שמו האמיתי של המנהיג החדש עשויה להצביע על כך שהארגון עומד לרדת לפעילות מחתרתית ולעבור למלחמת גרילה בעירק ובסוריה, במיוחד לאור העובדה שהוא איבד שטחים גדולים שהיו ברשותו ועליהם הוקמה "המדינה האיסלאמית" והעובדה שהצבא הגדול שעמד לרשותו התפרק.
יתכן גם שהסתרת שמו של המנהיג החדש נועדה למנוע פיצול בארגון, והשימוש בכינוי "אל-קוריישי" נועד למשוך מתנדבים חדשים לשורות הארגון כדי לחזקו.
כמו-כן הודיע דאעש, באמצעות מנגנון ההסברה שלו המכונה "אלפרקאן", על מינוי דובר חדש לארגון ששמו הוא אבו חמזה אל-קוריישי במקום הדובר אבו אלחסן אלמוהאג'ר שנהרג בפשיטה האמריקנית בסוריה.
מה צפוי לעשות דאעש
להערכת גורמי מודיעין במערב, הארגון ישאף להוציא אל הפועל, בטווח הזמן הקרוב, פיגועי נקם על מותו של אבו בכר אל-בגדדי ולעשות מבצעי ראווה כדי להוכיח שכוחו לא נפגע. במסגרת זו הוא צפוי גם לעודד את הקריאות ל"חוליות הרדומות" שלו ול"זאבים הבודדים" לצאת לפיגועים.
שלוחת דאעש בסיני הודיעה ב-2 בנובמבר כי היא מחדשת את הנאמנות לארגון ולמנהיגו החדש. אליה הצטרפה שלוחת דאעש בסומליה וצפוי שגם שלוחות נוספות של הארגון ילכו בעקבותיהן, כדי להראות שהארגון מאוחד ולא התפצל בעקבות מותו של אל-בגדדי.
הארגון איבד בחודשים האחרונים בכירים בדרג הבכיר ובדרג הביניים, והמנהיג החדש יצטרך לבנות מחדש את שורות ההנהגה. אי-אפשר לשלול את האפשרות כי המנהיג החדש של דאעש יאחד כוחות עם ארגון אל-קאעידה. בסופו של דבר מנהיגי דאעש צמחו בארגון אל-קאעידה ולמרות המחלוקות והיריבות ביניהם הם חולקים אידיאולוגיה משותפת. אל-בגדדי בחר להסתתר לפני מותו באזור שהיה שליטת ארגון אל-קאעידה.
גורמי מודיעין אמריקנים מסרו לעיתון "ניו-יורק טיימס", כי אבו בכר אל-בגדדי שילם סכומי כסף לארגון "חוראס א-דין" (שומרי הדת) המקורב אל ארגון אל-קאעידה, כדי שיפרוס את חסותו על חברי ארגון דאעש ובני משפחותיהם, שברחו מדיר א-זור ומוסול, ולא יסגיר אותם. ההבדל העיקרי בין ארגון דאעש לארגון אל-קאעידה היה שדאעש יזם את הקמתה בפועל של הח'ליפות באמצעות כיבוש שטחים ענקיים בעירק ובסוריה ויסודה של "המדינה האיסלאמית" שעיר בירתה היא א-רקה, בעוד שארגון אל-קאעידה התרכז בהקמת שלוחות שלו במקומות שונים בעולם. כתוצאה מהצלחת הפרויקט החדש של דאעש, נטשו שלוחות טרור במקומות שונים בעולם, כמו השלוחות בסרי לאנקה, במלזיה ובמדינות בדרום אסיה כמו הפיליפינים ומינמאר, את אל-קאעידה ונשבעו אמונים לדאעש.
מותו של בכר אל-בגדדי הוא מכה מורלית קשה לארגון, אבל הארגון כבר איבד מנהיגים בעבר כמו אבו מוצעב א-זרקאווי ואבו עומר אל-בגדדי. לכן נראה כי מדובר במכה זמנית שממנה יכול להתאושש הארגון.
המנהיג החדש של הארגון יתקשה מאוד להשתלט מחדש על השטחים הגדולים ש"המדינה האיסלאמית" איבדה בסוריה ובעירק, והוא יצטרך לגבש אסטרטגיה חדשה. חלום הח'ליפות האיסלאמית הסתיים עוד לפני מותו של אל-בגדדי.
המנהיג החדש של דאעש צפוי להפוך עתה ליעד המודיעיני מספר אחת של ארה"ב אשר תשאף לחסל גם אותו מכיוון שהוא וארגונו מהווים איום על הביטחון הלאומי של ארה"ב.

תאריך:  05/11/2019   |   עודכן:  05/11/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תעלומת יורשו של אבו בכר אל-בגדדי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות דאעש
איתמר לוין
התיאור הדרמטי שסיפק טראמפ על רגעיו האחרונים של מנהיג דאעש, היה ככל הנראה פרי דמיונו - וזה ממש לא בפעם הראשונה, מציין ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
המודיע גויס בידי הכורדים ולאחר מכן הועבר הטיפול בו לידי המודיעין האמריקני    מדובר באיש לוגיסטיקה, שנטל חלק במעברו של אל-בגדדי למתחם בו חוסל    המבצע תוכנן ובוצע בתוך ימים אחדים, מחשש שמא אל-בגדדי שוב יעביר את מקום מגוריו
איתמר לוין
סגן הנשיא לשעבר היה היחיד שהתנגד לחיסולו של בן-לאדן - מנימוקים פוליטיים. כעת הוא תוקף את טראמפ, שנטל את הסיכון והורה לחסל את אל-בגדדי. זה מוגזם, כותב מארק טיסן בוושינגטון פוסט
עמוס גלבוע
הופגנה היכולת הצבאית האיכותית האמריקנית, והנחישות להפעילה בצורה ממוקדת לשם קידום אינטרסים אמריקנים שהם בעדיפות; ארה"ב על מפת האזור, היא עדיין לא נוטשת אותו    דאעש ספג מכה קשה, ייחלש, אך בשום אופן לא יתמוטט
איתמר לוין
הארגון ספג מהלומה קשה בתקופה קשה, ועלול לסבול מפיצולים ועזיבות. לצד זאת, מציין וושינגטון פוסט, דאעש דווקא עשוי לצאת מחוזק - אם המנהיג הבא יהיה יותר רציונלי ואולי אפילו ינסה לחדש את הקשר עם אל-קאעידה
רשימות נוספות
שמונה מסוקים, לוחמי "דלתא", כלבים ומפציצים  /  איתמר לוין
"אל-בגדדי מת כמו כלב, צועק ובוכה"  /  איתמר לוין
בכיר בפנטגון: מנהיג דאעש חוסל  /  איתמר לוין
המדינה הדמיונית  /  אליהו קאופמן
דאעש לא חוסל  /  יוני בן-מנחם
טראמפ משתוקק לקבל קרדיט  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il