X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
שיפוט מהיר / יורם ברוזה

"עדיין לא, צריך בדיקה"

ביחס לאולמות מעצרים אחרים בהם ביקר המדור, בזה של יורם ברוזה בבאר שבע שוררים סדר ושקט - אם כי יש מקום לשיפור. בתוך כל הבלגן, ברוזה שם לב לפרטים ומתנהל ביעילות ככל שהדבר מתאפשר
▪  ▪  ▪
ברוזה. "עצר את הפנדל!"
שומע, צוחק ומתערב
בעוד ברוזה מעיין במסמכים, אוזנו קולטת ויכוח בין הסניגור לשוטר - האם המילה "פעולות" היא זכר או נקבה. השוטר מתעקש לטעות ולומר שהיא בזכר, והסניגור מעיר: "ברחתם מהלימודים". נציג המשטרה: "בגלל זה אנחנו שוטרים". הסניגור: "לא רציתי להגיד את זה". ברוזה שומע, צוחק ומתערב: "אבא שלי היה מורה של שחם [נציג המשטרה], איש לא יגיד מילה רעה עליו"

השופט: יורם ברוזה, סגן נשיא בית משפט השלום בבאר שבע
המועד: יום חמישי, 15.8.2018, שעה 10:15
הנושא: מעצרים
"הייתה אתמול תפנית דרמטית לטובתי", מודיע סניגור לשופט יורם ברוזה - אך הלה מעדיף לקחת את הדיון למקום אחרי לגמרי: משחק הסופרקאפ האירופי בכדורגל בין ליברפול לצ'לסי, שנערך באותו לילה והסתיים בנצחון האדומים 4:5 בבעיטות 11. "זה היה הבוקר ב-1, הוא עצר את הפנדל החמישי עם הרגל!" - טוען ברוזה שזו הייתה התפנית הדרמטית. זה לא שהוא אינו מתייחס ברצינות לדיונים; פשוט כרגע יש הפסקה בין התיקים.
ברוזה אומר לאנשי נחשון של השב"ס את מי להעלות לאולמו. הוא מוודא את שמו של העצור ואת שמו של הסניגור, ומכניס לפרוטוקול את הסכמת הצדדים להארכת המעצר בארבעה ימים. סניגור אחר מבקש לרשום פרוטוקול לשלושה עצורים נוספים באותה פרשה, וברוזה מסכים - בתנאי שמישהו יתן לו את מספרי התיקים. "עידו, מה מספר התיק שלך", הוא פונה לאחד הסניגורים - אבל לנשאל אין מושג. "מה השם? אני אמצא", מתנדב ברוזה לעזור.
כחלק מן הבלגן הקבוע של אולמות מעצרים, גם כאן מנסה סניגור להידחף בין תיק לתיק. "אדוני, אם אפשר", הוא פונה לברוזה - המשיב: "שנייה אחת, קודם להעביר את התיקים. כן. מה אם אפשר?". ברוזה מכניס משהו לאחד התיקים, ומעיר שפשוט יותר לתת החלטת פיתקית על הפרוטוקול. בינתיים מתגלה תקלה במדפסת, ואחד הסניגורים מעיר: "היא מוציאה רק החלטות שחרור". ברוזה צוחק: "זה שחרור".
"נשתדל לענות לשאלות"
כעת אפשר לקיים דיון של ממש, ברוזה מודיע לצדדים שהוא קורא את התיק ומעיין במסמכים. הוא פונה לנציג המשטרה: "הייתה שאלה פשוטה [של הסניגור], נשתדל לענות לשאלות. אני לא מבין את הנקודה; אתה מוכן להגיע לפאנץ' ליין?". ברוזה פונה לסניגור: "אתה רוצה שנרשום את מה שאומרים? אז אתה שואל אחרי שהוא גומר לענות. הדיון הוא באולם פתוח ויש פה עוד אנשים שרוצים לקבל את התשובות לשאלות האלה", הוא מסביר מדוע השוטר אינו יכול לענות על חלק מהשאלות.
אבל גם ברוזה מתקשה לקבל תשובות מנציג המשטרה: "לא זה מה שביקשתי! ביקשתי את האמירה שאליה מפנה הדוח הסודי. אני יודע מה ביקשתי". בעוד ברוזה מעיין במסמכים, אוזנו קולטת ויכוח בין הסניגור לשוטר - האם המילה "פעולות" היא זכר או נקבה. השוטר מתעקש לטעות ולומר שהיא בזכר, והסניגור מעיר: "ברחתם מהלימודים". נציג המשטרה: "בגלל זה אנחנו שוטרים". הסניגור: "לא רציתי להגיד את זה". ברוזה שומע, צוחק ומתערב: "אבא שלי היה מורה של שחם [נציג המשטרה], איש לא יגיד מילה רעה עליו".
בנימה רצינית, הסניגור טוען שהשוטר אמר שפעולות 13-12 הן המהותיות. ברוזה מרים אצבע: "אמרתי שהן מהותיות, תקשיב מה אמרתי. החשד התחזק, יש ראיה מסוימת". הוא מכתיב בשם הסניגור: "לאחר ששמעתי את דעת בית המשפט שהחשד התחזק, נסכים להשוות את מעצרו של המשיב [לזה של מעורב אחר]". מבלי לשאול את נציג המשטרה, כותב ברוזה שמדובר בהסכמת שני הצדדים.
"שחרור באסמכתא זה בתחנה"
מהומה קלה ואופיינית מתחוללת בין הדיונים, בעוד ברוזה מבקש לדעת מי הבא בתור ומחפש מספרי תיקים. הוא עובר לדון בעניינו של חשוד בסחר בסמים, שסניגורו מסכים לשחרור באסמכתא - אך ברוזה ערני: "זה לא פה, שחרור באסמכתא זה בתחנה". הסניגור מבקש לדעת האם משקל הסם עליו מדווחת המשטרה הוא נטו או כולל האריזה וכל מי שכיסה אותו. ברוזה משיב במקום השוטר: "עדיין לא, צריך בדיקה".
ברוזה מקפיד על כל פרט, למרות שהנושא אינו מסובך, ופונה לסניגור: "אני לא מבין. אני מסתכל על המזכר. לא זייפו את הסמים. שאלו אותו מה זה, הוא אומר: חשיש. יש פה עילה, חשד סביר, יש הודאת בעל דין". בין לבין הוא מקפיד על ההקלדה, מרבה לחייך ומתקדם: "אפשר לסכם?". הסניגור נענה וברוזה מקשיב לו בתשומת לב. רשמתי לעצמי, שנציג המשטרה יוצא לדבר בטלפון תוך כדי הטיעון של הסניגור - וזה לא מצביע על רמת רצינות גבוהה מדי, בלשון המעטה.
בינתיים ברוזה עובר להכתבת ההחלטה ומשתמש בנוסח מוכן מראש לתחילתה. הוא אינו בודק את חלופת המעצר שהציע הסניגור, מכניס את תיאור האירוע, מתמצת היטב את הפרטים והטענות, מנתח את גרסאות החשודים וקובע: "ייתכן שאלמלא היה מעורב סם בעניין, היה מקום לשחרורו של המשיב 2. אולם לאור מעורבות הסם בכמות שאינה לצריכה עצמית, ולאור מעשיו של המשיב 2 המלמדים שאינו מייחס חשיבות להוראות החוק [נהג ללא רישיון ברכב שאמור היה לרדת מהכביש], לא מצאתי שניתן לשחררו" והוא מאריך את מעצרו בשלושה ימים.
השורה התחתונה:
דיוני מעצרים הם מבחן ליעילותו, מזגו, סבלנותו וריכוזו של השופט. יורם ברוזה פועל בצורה נאה, ככל שהוא מצליח בין העצורים המתעכבים לבין הסניגורים הנדחפים. מדי פעם נוצרת מהומה, פחות גרועה משראיתי באולמות מעצרים אחרים, ולזכותו יש לזקוף גם את השקט בעת הכתבת ההחלטות. עדיין רצוי שיקפיד יותר על השקט גם בין הדיונים.
יעילות: 9
מזג שיפוטי: 8

תאריך:  13/11/2019   |   עודכן:  13/11/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שיפוט מהיר
איתמר לוין
השופט אורי הדר מנסה להסביר לעורכת דין עקרונות יסוד בדיני תאגידים תוך שימוש בדוגמה מחייו הפרטיים, מתקשה להשתלט על צדדים צעקניים - וזמן יקר מתבזבז לריק בתיקי תביעות קטנות
איתמר לוין
שאלה שולית למדי בדיון קדם-משפט מעסיקה זמן רב מדי את הצדדים, בין היתר משום שהשופט שלמה ארדמן מאפשר להם לעשות זאת. פרט לכך, הוא מנהל דיון קדם-משפט מועיל ומצליח איכשהו להתקדם בתיק
איתמר לוין
הדיונים בעניינים מקומיים בבית המשפט בקריות סובלים מכשלים מבניים, הגורמים לכך שכמעט ולא ניתן לקדם אותם - משום שהנאשמים והסניגורים מזלזלים בהם. דוגמה שנייה: אולמה של השופטת סימי פלג-קימלוב
איתמר לוין
הדיונים בעניינים מקומיים בבית המשפט בקריות סובלים מכשלים מבניים, הגורמים לכך שכמעט ולא ניתן לקדם אותם - משום שהנאשמים והסניגורים מזלזלים בהם. דוגמה ראשונה: אולמה של השופטת איילת השחר ביטון-פרלה
זוהי תגובתו של השופט אדהם ספדי, לעורך דין המספר לו שהוא יוצא לחאג'. זוהי גם דוגמה לאווירה הנעימה והעניינית באולמו, המסייעת לו לנצל היטב את תהליך הקדם-משפט בתביעות ביטוח
רשימות נוספות
"הלאה, השאלה הבאה"  /  איתמר לוין
"הם צריכים לחטוף את ההצעה"  /  איתמר לוין
"אני אכתוב פה שלט"  /  איתמר לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il