X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
24 חוות יושבו על-ידי בודדים ומשפחות, שבחרו להתיישב בערבה הריקה "לא היה כאן כלום"
▪  ▪  ▪
ערבה [צילום: רשות הטבע והגנים/פלאש 90]

נסעתי בדרכי לנגב לא אחת וראיתי את השלטים "חוות בודדים" וחלפתי עליהם בדרכי למצפה רמון, לירוחם, לדימונה ואף לאילת. יש יישובים כאלה, חשבתי, וזכרתי שהיה זה אריאל שרון, בהיותו שר החקלאות, שנלחם למען הקמתם של יישובים כאלה.
בשבוע שעבר הזדמן לי לבקר באחת מהן, חוות כרמי עבדת, והופתעתי לטובה. מקום מטופח, עם צריפים אחדים, עצים רבים, מחסנים וסככות. בחוץ, מסביב, בערוצי הנחלים נטועים כרמי ענבים וגם עצי זית נטועים, ירוקים ויפים.
לפני 21 שנים הקימו חנה ואיל יזרעאל את חוות כרמי עבדת והחלו בנטיעת הכרמים. גידול הענבים היה חלק מפרויקט דרך היין, של חוות שניטעו על שרידיהן של חוות עתיקות. הנבטים היו מלכי המדבר בנגב ובסיני כשהעבירו מור ולבונה מהודו. הם הסתירו את מקורות המים או הבארות.
הכרם השתול על הטרסות העתיקות נהנה משיטפונות החורף של הר הנגב, ממנות הקור בחורף ומן היובש של הקיץ. תנאי אקלים משובחים אלה היו הבסיס לתעשיית היין הגדולה שהייתה כאן בעבר דבר שהוביל באופן טבעי להחלטה להקים יקב בוטיק בחווה.
אייל סיפר לנו, המטיילים, שבזמנו פורסמה הודעה על הקמת שלושים חוות כאלה. רק 24 חוות יושבו על-ידי בודדים ומשפחות, שבחרו להתיישב בערבה הריקה. "לא היה כאן כלום", הוא אמר והסתכל על העצים, המבנים והגפנים שמכסים את השטח.
היו מכשולים בדרך ואנשי משרד החקלאות, שרצו למנוע את ההתיישבות, הודיעו פתאום שהחוות חולקו ללא מכרז, כדין. הנושא הגיע לבית המשפט והאישורים ניתנו. "לא היה סיכוי לפרסם מכרז, כי לא היו מספיק מתעניינים ולא אוכלסו כל שלושים החוות שהוקצבו", סיפר אייל. נוסף לכך, טען: "אם מישהו בממשלה לא פרסם מרכז, זאת לא בעיה שלי. שהממשלה תפתור את הבעיה"...
אז איך חיים לבד? - שאלו. "לא לבד", השיב. המועצה האזורית אימצה את היישובים ויש הרבה פעילויות וחוגים חברתיים. נוסף לכך, אנשים באים לבקר זה אצל זה ויש חיי חברה עשירים. הרבה יותר מאשר בכרך. עוד סיפר, כי בנם של בעלי חווה אחרת, חלה ונזקק לטיפול. בעלי חוות סמוכים התארגנו ובמשך חודש שלם עשו תורנויות עזרה בחוותו.
- ואם צריך עזרה רפואית? - נשאל.
"צריך מכונית טובה כדי להגיע מהר לבאר שבע", השיב בגילוי לב.
חוות כרמי עבדת מזמינה קבוצות ובודדים לביקור, בהתאם לעיקרון שחוות הבודדים פתוחות לקהל.
נימוק לפינוי בינוי
בבית תל אביבי נמנו הדיירים והחליטו שטוב להם לעשות שיפוץ בבניין (תמ"ה 38). לקבל עוד חדר לדירה ומעלית ובמקום הבית המתפורר, יהיה להם בניין חדש. אבל נמצא דייר סרבן. על כל הצעה אמר "לא" ותירוציו עמו. הוא טען, שיהיו לו הוצאות כאלה ואחרות (מלבד שכירת דירה בימי השיפוץ) בסכום עתק של מאה אלף שקלים. הדיירים לא כל כך האמינו, אבל לא הצליחו לשכנע את הסרבן. נכון, החוק אומר שרוב הדיירים יכול להחליט, אבל לא רצו לריב עם שכן.
יום אחד, אחרי שרוב השכנים חתמו על חוזה הנטישה לקראת פינוי בינוי, הלך אחד מהם אל הסרבן ואמר לו: "נניח, שבאה לך הצעה: תביא מזוודה עם מאה אלף שקלים במזומן ותקבל מזוודה עם מיליון שקלים במזומן. תספור אותם ותבדוק שלא זיוף ולא טעות כאן. האם תעשה את העסקה"?
השכן הסרבן הביט באי אימון, ואז המשיך שכנו: "נניח שיש לך הוצאות על פינוי הדירה. אבל תקבל דירה ששווה הרבה יותר. לא כדאי"? הסרבן חתם.
על השחיתות
ד.י. יובניס, שחי במקביל לישו, עם תחילת הספירה (47-138), אמר: "מעולם, אדם לא הפך בין לילה מושחת ללא תקנה".

תאריך:  19/11/2019   |   עודכן:  19/11/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אריאל שרון / Ariel Sharon
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עפר דרורי
יש לזוג רצון לאתר ציור שנגזל מסבה היהודי של אלאמר, היא כדי להשיב את הגזלה שאינה רק של רכוש והוא כדי לכפר על פשעי משפחתו ועמו
יוסף אליעז
אותו טרוריסט מתפרע כבר חודשים ואנשיו יורים טילים ופגזי מרגמות לכוון הרצועה כאילו לֵית דין ולית דיין    מה יום מיומיים שדווקא בימים שקטים יחסית החליט ביבי על הסיכול?
אלי אלון
תגידו מזל טוב לגיאוגרף, חתן פרס ישראל פרופ' משה ברור    ברור מבכירי החוקרים בארץ בתחומי הגאוגרפיה עורך ומחבר "אטלס ברור", וממקימי מחלקות הגאוגרפיה באוניברסיטאות תל אביב ובר-אילן, מציין בימים אלה 100 שנים להולדתו
אדי כהן
גל המחאות השוטף את לבנון בשבועות האחרונים, הביא להתפטרות ממשלת חרירי ואינו מגלה סמני התמתנות למרות איומיו הגלויים של מנהיג חיזבאללה, עשוי להביא לשינויים מהותיים במערכת הפוליטית הרקובה והמושחתת במדינה
יוני בן-מנחם
חילוקי דעות קשים בארגון הג'יהאד האיסלאמי בין הזרוע המדינית הרוצה בהמשך הפסקת האש עם ישראל לבין גורמים בכירים בזרוע הצבאית הרוצים הסלמה. הפסקת האש ברצועה היא שברירית ויתכן שגורמים בג'יהאד האיסלאמי ינסו להפר אותה בקרוב למרות עמדת ראש הארגון זיאד א-נח'אלה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il