X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
מבנה בית הספר אלון יזרעאל במרכזה של עיר עפולה, מראשוני בתי הספר בעפולה, שהוקם לפני 74 שנים ובו למדו לאורך יותר משבעה עשורים אלפי תלמידים מעפולה ומהסביבה, נהרס אתמול עד היסוד במקום לשמר את מבנה בית הספר ההיסטורי תוך חיזוקו הוחלט בעירייה להרסו עד היסוד ולהקים על חורבותיו בית ספר חדש
▪  ▪  ▪
תלמידי כיתה ו' בית ספר יזרעאל עפולה 1971 [צילום: באדיבות אבי חכם]

דחפורים פשטו (יום ב', 18.11.19) בשעות בוקר מוקדמות על המבנה המיתולוגי של בית הספר אלון יזרעאל במרכזה של העיר עפולה, שהיה במשך למעלה משבעה עשורים, חלק בלתי נפרד מהנוף המקומי, ועד סוף היום השלימו הריסתו. במהלך היום נחסם הרחוב הצמוד לבית הספר, וענני אבק רב התפזרו בכל הסביבה במהלך עבודות ההריסה של המבנה הגדול בן שתי הקומות.
בית ספר אלון יזרעאל נחנך בקיץ 1945, בטקס חגיגי במעמד קצין המחוז הבריטי ברגמן, שנשא דברי ברכה. את המגרש להקמתו הקצו-תרמו קרן הקיימת לישראל בשיתוף מועצת עפולה. קודם להקמתו למדו ילדי עפולה ויישובי הסביבה ב"כפר הילדים" שבגבעת המורה ובמבנים ארעים וכיתות מאולתרות בעפולה ובאזור.

בית הספר המחוזי לילדי העובדים
לבית הספר הייתה חצר רחבת ידיים ובה נערכו מסדרי בוקר ושיעורי ספורט מה שנקרא אז שיעורי התעמלות
▪  ▪  ▪

בשנותיו הראשונות הוא נקרא "בית הספר המחוזי לילדי העובדים" או בשמו המקוצר "בית ספר המחוזי". בית הספר התנהל לפחות בשנותיו הראשונות ברוח תנועת הפועלים - תנועת העבודה. למדו בו מלבד תושבי עפולה גם תלמידים מיישובי הסביבה ובהם: בלפוריה, מרחביה, תל עדשים, כפר יחזקאל, היוגב ועוד. תלמידי ישובים אלה צורפו לבית הספר בעפולה בשל המספר המועט של תלמידים בישובים אלה שלא הצדיק פתיחת כיתות מיוחדות במקום מגוריהם ובוודאי שלא הצדיק הקמת בית ספר נפרד לכל ישוב.
מבנה בית הספר עבר מספר גלגולים. בשנותיו הראשונות היה בן קומה אחת בצורת האות ר', ולאחר קום המדינה אי-שם בשנות ה-50 עם גידול העיר עפולה ומספר התלמידים נוספה לו קומה שניה, וכן הוקמו במתחם בית הספר צריפים כדי לקלוט את מספר התלמידים שהלך וגדל. לבית הספר הייתה חצר רחבת ידיים ובה נערכו מסדרי בוקר ושיעורי ספורט מה שנקרא אז שיעורי התעמלות. כמו בבתי ספר רבים באותה תקופה גם בבית ספר המחוזי בעפולה פעלה גינת ירק בה גידלו התלמידים ירקות והיא שימשה לשיעורי חקלאות. בקומתו השנייה של בית הספר שכן חדר אוכל כשהילדים משמשים כתורנים.

בית ספר יזרעאל
ביה"ס אלון יזרעאל [צילום: אלי אלון]

מספר הררי:
בתקופתי היה מנהל בית הספר מאיר עטיה שהיה גם מורה לתנ"ך וידע את התנ"ך בעל פה, דבר שהרשים אותנו מאד.

"בית הספר עבורי היה בית שני, היינו מגעים לבית הספר בשעה 8 בבוקר, לאחר מסדר בוקר הינו הולכים לכיתות, ומסיימים בסביבות 2 אחרי הצהרים הייתי מגיע הביתה, זורק את הילקוט וחוזר למגרש הכדורסל בבית הספר ומשחק עם חברי לעיתים עד שעות הלילה עד שהיו מגרשים אותנו
▪  ▪  ▪

אי שם בתחילת שנות ה-50 שונה שם בית הספר ונקרא "בית ספר יזרעאל". ב-1980 לאחר מותו של יגאל אלון, שהיה שר חינוך ותרבות, הוחלט לקרוא את שם בית הספר על שמו ולשנות שם בית הספר ל"אלון יזרעאל".
יוסי הררי, שהיה מאמן בקבוצות ליגת העל בכדורסל ובנבחרות הצעירות של ישראל ועמד בראש אגף הספורט של עירית עפולה במשך שנים רבות, נמנה עם בוגרי בית הספר (סיים בשנת 1961). ביקשתי ממנו לספר על בית הספר ועל זיכרונותיו משם. מספר הררי: בתקופתי היה מנהל בית הספר מאיר עטיה שהיה גם מורה לתנ"ך וידע את התנ"ך בעל פה, דבר שהרשים אותנו מאד. הוא היה כבד ראיה אבל זיהה כל תלמיד על-פי קולו.
באופן אישי הטביע בי חותם יותר מכל, המורה לספורט עמוס פטר בנדק שהגיע מהונגריה לארץ ושיבצו אותו כמורה לספורט בבית הספר יזרעאל. רוב שיעורי הספורט שלו היו שיעורי כדורסל ומכאן נדבקתי בחיידק הכדורסל. בית הספר עבורי היה בית שני. היינו מגעים לבית הספר בשעה 8 בבוקר. לאחר מסדר בוקר הינו הולכים לכיתות, ומסיימים בסביבות 2 אחרי הצהרים. הייתי מגיע הביתה, זורק את הילקוט וחוזר למגרש הכדורסל בבית הספר ומשחק עם חברי לעיתים עד שעות הלילה עד שהיו מגרשים אותנו. כך גדלנו".
יוסי הררי מציין לטובה את הפעילות החברתית הענפה שהייתה בבית הספר שמעוררת הרבה נוסטלגיה וזיכרונות כמו טיולים שנתיים וכדומה. "הצד החברתי היה מאוד חזק בבית הספר בתקופתי", הוא אומר. אני מבקש מיוסי הררי לציין שמות מורים ותלמידים ידועים שלמדו בבית הספר. הררי: "בכיתה שלי למדו תלמידים שהפכו לימים לאנשי אקדמיה בולטים ובהם יוסי ירום מנהל פקולטה באוניברסיטה ומינה רוזן מרצה באקדמיה. אחד המורים בבית הספר היה שמשון שחורי לימים ראש עיריית עפולה. מורים נוספים שאני זוכר הם אסתר לוסטיג, וציפורה גוטקביץ'. דמות נוספת שאני זוכר וחרוטה בזיכרוני היא חנה אלזה מורה שעלתה נדמה לי מהולנד".

האם יש לשמר את בית הספר?
אחד מבוגרי בית הספר אומר: היה ניתן לשמר את המבנה מבחינה טכנית תוך חיזוקו והתאמתו לימינו ולשמור על צביונו המקורי, אחרי הכל מדובר במבנה בעל ערך היסטורי ממדרגה ראשונה
▪  ▪  ▪

איש ספורט בולט נוסף שלמד בבית הספר יזרעאל בעפולה, הוא אבי חכם, בוגר מחזור 1971 ולימים איש חינוך ומורה לחינוך גופני בעפולה ופרשן ספורט בעיתונות המקומית. אבי חכם: "יש לי המון זיכרונות סנטימנטליים מבית הספר אך הקידמה דורשת מבנים וסביבת לימודים מודרנית יותר (ישן מפני חדש תוציאו). לא כולם בדעתו של אבי חכם.
יש בוגרי בית הספר שליבם נחמץ למראה ההרס של מבנה בית הספר נוף ילדותם. אחד מבוגרי בית הספר אומר: היה ניתן לשמר את המבנה מבחינה טכנית תוך חיזוקו והתאמתו לימינו ולשמור על צביונו המקורי, אחרי הכל מדובר במבנה בעל ערך היסטורי ממדרגה ראשונה. בערים חזקות כמו תל אביב מבינים את חשיבות השימור ושימרו למשל את צורתו וצביונו המקורי של בית ספר "אחד העם" ועוד.
אני מבקש מאבי חכם לציין מורים שהוא זוכר מבית הספר. הוא מציין את המורה שלו עדינה פלק ממושב מרחביה, את המורה לחקלאות המיתולוגי עזרא וסרמן, את פסיה מנהלת המטבח, את המלחין והמורה למוזיקה לוי שער האגדי ואת המורה לחינוך גופני חיים צוריאנו ש"הדביק אותי בחיידק הספורט". דמויות נוספות בולטות שליוו את חיי בית הספר: מנהלי בית הספר עופרה גזית, יגאל מזור, המורה למלאכה אלי מסיקה, בת שבע שטראוכלר ועוד.
נודע כי במקום המבנה ההיסטורי שנהרס יוקם בית ספר חדש על שטח של 1,300 מטרים שיכלול כ-20 כיתות. יש לקוות שלא "ינגסו" משטח בית הספר שטחים לטובת חניונים ציבורים וכדומה. כבר מזה שנה ויותר עומד מתחם בית הספר שומם ונטוש תלמידי בית הספר אלון יזרעאל עברו ללמוד בבית ספר חליפי בעפולה. מעניין איך יראה בית ספר החדש. יש לקוות שישמור על שמו "אלון יזרעאל", וישמור על מראהו וצביונו המקורי ככל האפשר.

תאריך:  19/11/2019   |   עודכן:  19/11/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יוסי הררי / Yossi Harari
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נהרס בית הספר ההיסטורי "אלון יזרעאל"
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
החלטה אומללה
גינגי רחובות  |  19/11/19 16:59
2
לבטי חינוך פועלי בעפולה* 1944
נצר גבריאל  |  20/11/19 03:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן מרגלית
הסכסוך הישראלי-פלשתיני הוא "הפיל שבחדר". הוא קיים ואינו עובר מן העולם, וכשתבוא ההתפרצות נכה על חטא כיצד הזנחנו אותה ונהנינו מן השקט המדומה
בלפור חקק
באירועי הספרות ראיתי אותה תמיד, ולא ניתן היה להתקרב אליה כלל    היא הייתה כה רחוקה מכולם, כאילו חומת מגן הקיפה אותה, נסיכה בלתי מושגת
אורנה רב-הון
ספר הזוהר שהבאתי בנוסף לסידור היה הכרך עם פרשת "חיי שרה", פרשת השבוע הזה    הפרשה הזו, שמדברת דווקא על מות שרה, קרויה "חיי שרה", והמקובלים מסבירים שהפרשה הזו מדברת על חיי הנצח שזכתה להם שרה וגם כל אחת ואחד מאתנו יכול לזכות בהם אם נתמיד ללמוד קבלה
איתן קלינסקי
אברהם אינו מנהל דיאלוג בשם אני אדון הארץ, אלא מתוך כבוד והערכה לכל החיים בארץ כנען    אברהם מכיר בקיומו של עם שחי כאן
יאיר דקל
24 חוות יושבו על-ידי בודדים ומשפחות, שבחרו להתיישב בערבה הריקה    "לא היה כאן כלום"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il