X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
גם אם צריכה מוגברת יכולה בטווח הקצר לייצר ביקושים שיגדילו את התוצר, זה לא מסתדר עם רכישת כלי רכב
▪  ▪  ▪
עליה בביקושים [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

אדריאן פילוט, "מנוע הצמיחה של המשק הוא האויב הכי גדול שלו", באתר ידיעות אחרונות, 18 לנובמבר 2019.
כתבות רבות בעיתונות הכלכלית מדווחות על צמיחה כלכלית מעל התחזית ברבעון השלישי של 2019. 4.1%, לא פחות! ההסבר המקובל בעיתונות הוא העלייה בצריכה הפרטית וההשקעה, ובפרט רכישת כלי רכב (שהם צריכה פרטית של משקי בית, והשקעה של חברות ליסינג ואחרות).
שלוש הערות: 1. ברוב הכתבות שראיתי מדווחים על צמיחה של 4.1% ברבעון, ושוכחים לציין שלא מדובר בצמיחה בקצב שנתי של 4.1%, שזה כבר הרבה פחות מרשים. 2. אני בהחלט מקבל את האפשרות שבטווח הקצר עליה בביקושים תורמת לתוצר, אבל צריך לזכור שיש זהות בין התוצר לשימושים, אז הם בהכרח זזים יחד. לכן לייחס את הצמיחה לעלייה בצריכה זה די ספקולטיבי. אולי הצמיחה דווקא עודדה את הצריכה? בטווח הארוך צריכה בוודאי שאינה מנוע צמיחה. 3. אבל גם אם צריכה מוגברת יכולה בטווח הקצר לייצר ביקושים שיגדילו את התוצר, זה לא מסתדר עם רכישת כלי רכב. הרי הם לא מיוצרים בארץ. אז נכון שחלק מהמחיר של הרכב זה ערך מוסף מקומי (הכנסות של היבואן), אבל הרוב זה תשלום ליצרן בחול (יבוא) ומיסים (שאינם ביקוש).
על צריכה שאינה מנוע צמיחה ניתן להרחיב בקריאה של הטור שכתבתי לאחרונה בגלובס: עומר מואב, "צריכה, צמיחה והוראת הכלכלה", באתר גלובס, 02 לספטמבר 2019.
[פורסם בבלוג האישי של עומר מואב]

תאריך:  20/11/2019   |   עודכן:  20/11/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צריכה, רכישת מכוניות ומסקנות מוזרות בעיתונות הכלכלית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il