X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
אמזון, גוגל ופייסבוק מתעניינות בהפצת שירותים פיננסיים, בעיקר במידע שניתן לקבל על הרגלי הקנייה של הלקוחות והשימוש בו לצרכי פרסום - מדווח אקונומיסט
▪  ▪  ▪
Amazon Pay. חדירה מוגבלת [צילום: מרי אלטפר, AP]

פסגת האינטרנט השנתית בליסבון היא פסטיבל וודסטוק של החנונים, ש-70,000 מהם התכנסו במשך שלושה ימים בבירת ליסבון מוקדם יותר החודש. אבל החגיגה מסתירה את העצבנות הגוברת של שחקני הפינטק – היי-טק לענף הפיננסים. דומה שענקי ההיי-טק, על מיליארדי משתמשיהם, החליטו להרוס להם את המסיבה – מדווח אקונומיסט. אמזון ואפל השיקו כרטיסי אשראי, פייסבוק הודיעה על שיטת תשלום חדשה, גוגל הודיעה שבשנה הבאה תציע ניהול חשבונות עו"ש.
כל צעד שכזה בפני עצמו אינו משמעותי, אך כולם יחדיו מלמדים על הסלמת המגמה העשויה לעצב מחדש את ענף הפיננסים. עד כה התרכזו ענקי ההיי-טק באמצעי תשלום: Apple Pay ו-Google Pay הם ארנקים דיגיטליים המאפשרים לשלם, אך לא מבצעים עסקות ואינם גובים עמלות. גוגל שומרת את המידע על ההעברות, אפל אינה עושה זאת. Facebook Pay שומרת מידע כדי שהמשתמשים בשירותיה השונים (פייסבוק, מסנג'ר, ווטסאפ ואינסטגרם) לא יצטרכו להקליד אותו מחדש בכל פעם. Amazon Pay פועלת בצורה דומה, כולל באתרים הקשורים עימה.
המשותף לכל אלו הוא שיעור החדירה הנמוך שלהם: לגוגל יש 12 מיליון משתמשים בארה"ב – פחות מ-10% מכלל משקי הבית. רק 14% ממשקי הבית שבידיהם כרטיסי אשראי משתמשים בשירות של אמזון יותר מפעמיים בחודש. בחודש אוקטובר היה שיעורם 5% בלבד ממספר משתמשי פיי-פאל.
את זה רוצים ענקי ההיי-טק לשנות על-ידי כניסה לבנקאות קמעונאית, מסביר אקונומיסט. מאז המשבר הפיננסי של 2008, הנפקת כרטיסי אשראי היא אחד התחומים המפוקחים ביותר במגזר הפיננסי, מה שמגביל את ההכנסות והרווחים. אז מדוע שענקי ההיי-טק ירצו להפוך לבנקים? למעשה, הם עדיין לא יודעים בדיוק מה ברצונם לעשות, אבל קרוב לוודאי שאינם רוצים להיות בנקים.
בשורה התחתונה, בנק הוא מפעל שהופך הון למוצרים פיננסיים ולכוח קנייה. ההון והמוצרים הפיננסיים נתונים לפיקוח כבד, ובזה ענקי ההיי-טק אינם מעוניינים. לכן הם משתפים פעולה עם בנקים: כרטיס האשראי של אפל מונפק בידי גולדמן-זאקס, ושל אמזון – בידי צ'ייס מנהטן, אמריקן אקספרס ו-Synchrony; ואילו חשבונות הבנק של גוגל יופעלו בידי סיטיבנק.
מה שמעניין את ענקי ההיי-טק הוא ההפצה של המוצרים הפיננסיים. המערכות המתוחכמות שלהם והעדר הסניפים יאפשרו להם להקטין משמעותית את העלויות, ומה שחשוב יותר – הפצה כזו תסייע להם להגדיל את מספר המשתמשים בשירותי התשלום הקיימים שלהם, ולהגביר באופן כללי את השימוש בשירותיהם. אבל מעל הכל, הענקים רוצים מידע. הם כבר יודעים כיצד לנתח את העדפות הלקוחות על-ידי ניתוח היסטוריית הגלישה שלהם, אך הרגלי קנייה מועילים יותר: ניתן יהיה לכוון פרסומות לפיהם.
ייתכן שיידרש זמן עד שענקי ההיי-טק יגיעו לשם, מדגיש אקונומיסט. הבנקאות הקמעונאית יציבה מאוד: רק 8% מן האמריקנים מחליפים בנק מדי שנה. אבל כניסה של ענקי ההיי-טק תגביר את ההיצע, שירותים חינם וחוויית משתמש עשויה למשוך את הלקוחות אל השחקנים החדשים, במיוחד אם יידעו שבנק מוכר מעניק גיבוי לשירותים אלו. גם המלווים עשויים לקבל בברכה את ענקי ההיי-טק, לפחות בשלב הראשון, משום שהללו יוכלו לחסוך להם מחצית מעלויות ההפצה.
עם זאת, בהמשך הדרך עשויים הבנקים לגלות שהתחרות החדשה פוגעת בהם והם יתחילו להשיב מלחמה שערה. ייתכן שהם ייאלצו לוותר על מידע ועמלות. הם עלולים לגלות שחלקם מצטמצם להענקת הלוואות במרווחים קטנים. הצטמקות הרווחים עשויה להוביל לגל של מיזוגים ואף סגירת בנקים.
נכון לעכשיו, המאסדרים מתייחסים עקרונית בחיוב להגברת התחרות בתחום הפיננסי, אותה הם רואים כגורם שיוביל ליותר חדשנות מצד השחקנים הוותיקים. אבל מגמה זו עשויה להשתנות אם ענקי ההיי-טק ייכנסו למשחק. הממונה על התחרות באיחוד האירופי, מרגרט וסטייגר – שלא היססה להטיל קנסות של מיליארדי אירו על ענקי ההיי-טק – אמרה בליסבון, כי התחזקות-יתר של חברות אלו עלולה לסכן את הדמוקרטיה. "אנחנו מבינים את הפוטנציאל, אבל נצטרך לשלוט בצד השלילי", הבהירה.

תאריך:  30/11/19   |   עודכן:  30/11/19
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אמזון
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
המיליונר הפדופיל התפאר בתרומות ענק במשך שנים, אך בפועל מתברר שבמשך 18 שנים הוא תרם 16.6 מיליון דולר    קרן הצדקה שלו שימשה בעיקר לטיהור שמו
איתמר לוין
וושינגטון פוסט: הארגון מנצל את המלחמה המתמשכת ואת המאבק על הבירה טריפולי, ומחדש את פעילותו בעיר סירטה - שתושביה כבר חוששים מהאפשרות שיחזור וישלוט בה
איתמר לוין
גארדיאן מעלה: חברה בריטית סיפקה לטורקיה את מערכת הנשיאה החיונית, שאפשרה לה לפתח את המל"ט Bayraktar TB2    ירי ממל"ט זה הוביל למותם של מאות כורדים
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס חושף, כי מייקל הורוביץ יפריך את אחת הטענות העיקריות של טראמפ ואנשיו - כאילו הבולשת ניסתה לשתול סוכנים בקמפיין שלו ב-2016
איתמר לוין
שום גורם ממלכתי אינו מפקח על השימוש שעושות המפלגות באינטרנט. אומנם חברות ההיי-טק הגדולות הטילו מגבלות משלהן, אך אין זה מצב בריא מבחינה דמוקרטית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il