X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
משל החתול של שרדינגר, בהשאלה מפיזיקת הקוונטים, מספר על בעיה תיאורטית בה חתול נמצא בתוך קופסה עם רעל כל עוד הקופסה סגורה ואי-אפשר לדעת מה מצבו של החתול, הוא נחשב לגם חי וגם מת; פיפטי פיפטי או, אם תרצו: דעותיו של גנץ, לפחות עד לפני כחודשיים
▪  ▪  ▪
גנץ. לאט לאט מתגלה [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

כשבני גנץ היה קרוב למפתן דלת הכניסה למערכת הפוליטית, איש לא ידע מהן דעותיו - אפשר היה רק לנחש. למרות זאת ניבאו לו בין 15 ל-20 מנדטים. בקרב הפרשנים רווחה הדעה כי ברגע שיפתח פיו ויציג את משנתו הסדורה, כמחצית מכמות המנדטים שלו בסקרים תיחתך. גנץ נהנה, כך סברו, מציבור שרואה בו את עצמו - מצביעים פוטנציאליים, מכל רחבי הקשת הפוליטית, אשר יוצקים לתוך דמותו את דעותיהם שלהם עצמם.
גנץ היה ריק שמאפשר הכל, חור שחור שבולע ושואב כל מחשבה אפשרית ומשקף אותה לאדם המסתכל עליו. כך נוצר כוכב לכת ענקי המציע ראי רצונות ושאיפות לכל דורש. הוא היה גם ימין וגם שמאל, הכל ולא כלום, ולמעשה התחפש לחתול של שרדינגר. הכל חיכו לראות מה מצבו של החתול לכשתיפתח הקופסה; ירידת המנדטים הייתה בלתי נמנעת, לכאורה. אבל גנץ ידע שאם יתקבע למשך מספיק זמן בדעת הקהל כמי שבאופן יציב נושק ל-15 מנדטים - תיבלם היטב ירידתו הצפויה בסקרים אשר תבוא בעקבות הצגת מידע מהותי אודותיו, והוא חיכה עם הגשת עמדותיו לציבור.
ההימור שלו התברר כנכון והוא אף זינק בסקרים. אך משיכת הזמן לא הייתה הדבר היחידי שעזר לו לשלוט בתנועת המנדטים; עמד לזכותו עוד אלמנט - כזה ששימר את מעמדו החתולי: בנאומו הראשון הציג ממלכתיות, תקווה ועמדות מרכז - חלקן נועדו לקרוץ יותר לימין וחלקן יותר לשמאל - המכילות ציוניות, פטריוטיות, ונכונות לשלום, לאחר מכן תיבל בנגיעות של חילוניות, מעין גרסת יאיר לפיד משודרגת המכבדת דתיים, ובנוסף, פנה ישירות לאירן ואיים על חסן רוחאני. קרא לאחדות העם, התייחס למצב הכלכלי-חברתי ולמחירי הדיור, ובעיקר, כמי שדי ברור כי מייצג את מחנה השמאל-מרכז, תקף את נתניהו, איגף אותו מימין, ומיצב עצמו כחלופה היחידה לשלטון.
גם מפלגתו הייתה צריכה להתהדר באיכויות החתוליות שלו: הוא חבר לבוגי יעלון, יועז הנדל וצבי האוזר כסמנים ימניים, אח"כ התפנה למיזוג עם "יש עתיד" על-מנת שאלו ימלאו את משבצות השמאל-מרכז, ולקינוח הביא גם את גבי אשכנזי המשדר פשטות, חיבור לעם ואשר חף מכל סממן של אליטה; שלושה רמטכ"לים ביטחוניסטים המסוגלים לעקוף את נתניהו מימין ובאותו הזמן להישאר בשמאל-מרכז, פלוס בלון נפוח המלא בריק מלאכותי, אשר אוגר בתוכו מאות אלפי קולות, בדמות יאיר לפיד - כי יש מצביעים שהולכים שבי אחרי אישיות שכל כולה פופוליסטיות ושמתוך כך מגלמת בתוכה לא מעט איכויות מהחתול האמור של שרדינגר.
המעטפת של גנץ אוצרת בתוכה הילה ביטחוניסטית, עבר צבאי מפואר, רטוריקה של תקווה ודיבור מפוכח על שלום אשר נובע מציונות ומהרצון לשמירת הרוב היהודי-דמוקרטי במדינה ואשר מגיע מאדם שלחם את מלחמות ישראל והתלכלך בדם. זה מזכיר רמטכ"ל אחר שהלך לפוליטיקה - יצחק רבין. מי שישים לב, יש לגנץ עוד אלמנט המזכיר את ראש הממשלה המנוח - הדיקציה. זוהי איכות טבעית ונדירה, הרותמת לזכותו זיכרון ציבורי של איש דגול ושבכוחה להשפיע עלינו, אולי אפילו מתת-המודע שלנו, ברמה הכי פשוטה, ישירה ויומיומית שיש.
עד לפני כחודשיים לא באמת ידענו מי זה גנץ, מאיזה חומר הוא עשוי, מה מסתתר מתחת לדימויו כפי שאנחנו תופסים אותו, מה הוא מתכנן עבור מצביעיו ומהם כוונותיו הפוליטיות. ידענו מהן שאיפותיו, אבל לא איך הוא מתכוון לממש אותן; האם יצטרף לנתניהו, האם יש לו קווים אדומים אותם לא יעבור. אחרי בחירות אפריל הסיטואציה הפוליטית שנוצרה לא נתנה לנו את היכולת לקבל תשובות לשאלות הללו.
אך לפני כחודשיים התהווה מרחב פוליטי דרכו התחלנו להיחשף לדמותו הסבוכה והמורכבת. קודם כל נוכחנו לגלות אדם עם עמוד שדרה. כמו-כן מתחילים להתבהר דרכי יישום שאיפותיו הפוליטיות. הוא זהיר, לא תמים, יודע שאי-אפשר לסמוך על נתניהו. רזי הפוליטיקה כבר אינם זרים לו כמו בתחילת דרכו, וזה ניכר בפעולותיו. בין לבין דעותיו זולגות טיפין טיפין, אך זוהי עדיין הגזרה הקשה ביותר לפענוח אצלו ורובן לוטות בערפל. אין ספק שעוד רב הנסתר על הגלוי; יש לנו עוד כברת דרך ארוכה עד שנצליח לרדת לסוף דעתו. ועדיין, המסתורין האופף אותו מתחיל להתפזר. כל שאנחנו צריכים לעשות הוא לצאת וללקט את דבריו ופעולותיו ולנסות ולהרכיב מהם דמות שאינה שיקוף שלנו; הגיע הזמן לפתוח את מכסה הקופסה ולגלות מה קורה עם החתול.

תאריך:  10/12/2019   |   עודכן:  10/12/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החתול של שרדינגר הוא גנץ
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
בראוו על המאמר
עמעד  |  10/12/19 12:23
2
המצב של הכותב ברור לחלוטין
חיים גרינברג  |  10/12/19 12:44
 
- המגיב צודק. גנץ כלי ריק
א''ש  |  10/12/19 17:04
3
ואני מחזק
אמנון111  |  10/12/19 17:59
4
בני גנץ: תקציר קורות חיי
הקלסר  |  10/12/19 22:16
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2019 (ב)
ציפי לידר
בשולי הכותרות: סער התחיל את מערכת הבחירות ברגל ימין    ממשלת אחדות? כישלון צפוי מראש   ולקינוח בקטנה
מירב ארד
איציק וולף
מסביבת ראש הממשלה נמסר כי אם יוחלט על בחירות כלליות יתקיימו פריימריז לראשות הליכוד ונתניהו ינצח בהן    סער: נקיים מערכת בחירות חיובית, מכבדת ונקיה בה אציג תוכניות ועמדות ברורות בכל תחומי המדיניות
עידן יוסף
ראש הממשלה טוען כי הצטרפות ישראל ביתנו תביא ממשלת ימין לאומית חזקה לישראל    טוען כי תנאי החסינות שהציבה כחול לבן הוא אמתלה שנועדה למנוע סיפוח השטחים וברית הגנה עם ארה"ב
יוסי אחימאיר
יומיים לפני תום המועד הסופי לכינון קואליציה, ועל-מנת לחלץ את המדינה מפני מערכת בחירות שלישית בתוך שנה, מן הראוי כי מה שיעמוד לנגד עיניו, כמנהיג אחראי, זו לא טובתו האישית אלא טובת המדינה, שעננה של מלחמת אחים מתקדרת בשמיה ופרשת הצוללות צפה על פניה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il