X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
דן מרגלית עיתונאי, פרשן ראיתי שמעתי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
בפשטות, אי-אפשר ולא צריך לצפות מדרוקר שיעצור מלפעול וימתין בפרשת הצוללות עד למימוש מוחלט של חזקת החפות יש לו עמדה, הרי אלמלא כן לא היה בא עם הסקופ הראשון שחקר ופרסם
▪  ▪  ▪
דרוקר. חוקר הלאה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

בלי לדון עתה במגפת תסמונת שטוקהולם, שהיכתה כרבע מן העם המאוהב במשפחת נתניהו והפכה אותו לשבויים שלה, והרבע הזה משמיע מנטרות של המנהיג הנאשם בשוחד ובמרמה ובהפרת אמונים, הגיע הזמן לעסוק בטענת "חזקת החפות" שלו.
מדוע? כי יש ציבור שנתפס להבנה שגויה של הנושא, ויש עיתונאים המגלגלים עיניים לשמיים וחומקים מן החובה הציבורית לומר למנהיג מה הם חושבים עליו, ומסתתרים מאחרי השכפ"ץ של "חזקת החפות" כדי לערוק מן הקרב הציבורי. אז בואו נדבר על זה.
חזקת החפות עומדת לכל נאשם בפלילים עד למתן פסק דין חלוט. אין על כך עוררין. היא חלק ממערכת המשפט הדמוקרטית. בהגיע ההכרעה המשפטית לסיומה יש לקבלה גם אם ממשיכים לבקרה במינון הנכון והזהיר. על יסוד זה יש לבחון כיצד נולדת ומתנהלת חקירה פלילית.
המקרה השכיח הוא שעיתונאי יחיד או רבים חושף מידע החשוד כפלילים אצל איש ציבור או עובד ציבור. מה למשל? שורת המתנדבים ובראשה אליקים העצני מול סגן המפכ"ל עמוס בן-גוריון; מוטי גילת על אריה דרעי; גידי ויץ על אהוד אולמרט; אילה חסון בפרשת בר-און-חברון; רביב דרוקר בנושא הצוללות, וגם אני בעניין חשבון הבנק של לאה ויצחק רבין, עוד ועוד.
העיתונאי שחושף פרשה מתמיד בה. הוא חוקר הלאה. מביא עוד ראיות לחיזוק גילוייו (וחייב להביא גם טיעוני-נגד אם עולים כאלה). אילו העיתונאים החוקרים היו עוצרים בפרסום הראשון שלהם וסרים הצידה לנוח עם חזקת החפות העבירה-לכאורה הייתה יורדת לטמיון.
בזכות החפות
גילויים חשובים נרשמו על שם ברוך קרא ואביעד גליקמן וגיא פלג ואורלי וגיא. כולם עוסקים בנושאים שלפניהם במה שקרוי בשפה המקצועית באנגלית follow up. למה מצפים מהם? שלא יאמינו במה שכתבו וצילמו? שלא ידחקו את הפרשיות למיצוי הבירור והחקירה במשטרה בהדרכת הפרקליטות? זו בדיחה. עליהם להכיר בזכות החפות; עליהם לקבל בסופו של דבר את הכרעת השופט או השופטים כתום כל הערעורים. אבל אי-אפשר לצפות מהם שישבו וימתינו לתהליכים כאשר יש בידם ובפיהם גילויים נוספים לחיזוק החשדות.
בפשטות, אי-אפשר ולא צריך לצפות מדרוקר שיעצור מלפעול וימתין בפרשת הצוללות עד למימוש מוחלט של חזקת החפות. יש לו עמדה, הרי אלמלא כן לא היה בא עם הסקופ הראשון שחקר ופרסם.
עיתונאים צריכים לחפש חומר ביושרה; לא לעגל פינות וזוויות. להותיר במה הוגנת גם לחולקים על דעתם. אבל בסופו של דבר עיתונאים שניהלו מערכות נגד שחיתות בכל המדינות הדמוקרטיות בעולם חשו בצדק כי אם לא ימשיכו בכך הנושא יגווע.
עמיתיהם, שיושבים על הגדר ומגלגלים עיניים לשמיים ברצותם להגן על איש הציבור החשוד נתפסים לחזקת החפות. כך הם בעיני עצמם "יצאת צדיק". הם כאילו בזים לעיתונאים הלוחמים על האמת שלהם. מה לעשות, יש גוונים במקצוע.
[פורסם בדף הפייסבוק של דן מרגלית]

תאריך:  10/12/2019   |   עודכן:  10/12/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חזקת החפות, עיוורון זמני
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
יש עיתונאי ויש עיתונאי !
יצחק הורניק  |  10/12/19 11:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צ'לו רוזנברג
אם מותר לאדם חשוד בפלילי קשים להתמודד על משרת ראש ממשלה, כי אז אין כל מניעה שרופא החשוד בפלילים במסגרת עבודתו כרופא יתמודד למשרת ראש מחלקה או מנהל בית חולים
עומר מואב
פוליטיקאי מתמקד בחריגה מיעד הגרעון, כלכלן מתמקד בגרעון, והגרעון הוא גבוה ולא סביר
טל בן-יעקב
משל החתול של שרדינגר, בהשאלה מפיזיקת הקוונטים, מספר על בעיה תיאורטית בה חתול נמצא בתוך קופסה עם רעל    כל עוד הקופסה סגורה ואי-אפשר לדעת מה מצבו של החתול, הוא נחשב לגם חי וגם מת; פיפטי פיפטי    או, אם תרצו: דעותיו של גנץ, לפחות עד לפני כחודשיים
משה ניסנסוים
מדובר בגדול המקובלים בדור האחרון    בכמה מקומות מסופר שהרב התבטא שהוא מעשן כדי לתקן נשמות החייבות שריפה וכדומה ובשמים המלאכים מרוצים מכך שהוא מעשן
ציפי לידר
בשולי הכותרות: סער התחיל את מערכת הבחירות ברגל ימין    ממשלת אחדות? כישלון צפוי מראש   ולקינוח בקטנה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il