X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
תנועת הציונות הדתית נוסדה בראשית הציונות כתנועה דתית לאומית של המזרחי שחרתה על דגלה את השאיפה "לחיזוק התורה ותחיית ארץ ישראל, עם ישראל ושפת ישראל"
▪  ▪  ▪
מטרה חוץ מגזרית [צילום: מנדי הכטמן/פלאש 90]

הכאוס הממושך בו מצויה מדינת ישראל, המערער ומערבב את כל מרכיביה, העלה לאחרונה את שאלת דרכה של הציונות הדתית, אליה נדרשים גם אנשים שאינם נמנים על חוגיה בהווה או בעבר.
בין התהיות שמוטחות כלפיה, האם מטרת הציונות הדתית היא מגזרית בלבד, כגון דאגה לאנשיה - מתנחלים בארץ ישראל, דאגה למוסדותיה - החינוך לתורה, בדומה למצוי במגזר החרדי (אנשים ומוסדות), או, שלציונות הדתית כתנועה יש מטרה חוץ מגזרית בהובלת המדינה.
כידוע, תנועת הציונות הדתית נוסדה בראשית הציונות (סוף המאה התשע עשרה) כתנועה דתית לאומית של המזרחי (המרכז הרוחני) שחרתה על דגלה את השאיפה "לחיזוק התורה ותחיית ארץ ישראל, עם ישראל ושפת ישראל" (קול קורא, 1923). בניסוח פשוט, היעדים שנקבעו הם: תורת ישראל, ארץ ישראל, עם ישראל, תרבות ישראל (שפה).
במהלך השנים נרתמה הציונות הדתית להשגת היעדים הללו הן ביישוב הארץ על-ידי נטילת חלק בבניין הארץ בהקמת מושבים, קיבוצים והתנחלויות. הן בפסיקה בסוגיות של המשפט העברי - ההלכה היהודית (לדוגמה, עם קום המדינה נוצר חבר הרבנים שעל-יד הפועל המזרחי שעסקו בשאלות דת ומדינה), הן בחינוך - הנגשת אוצרות הרוח היהודיים כבסיס לתרבות העברית המתהווה בארץ ישראל.
ברור מכל זה שתנועת הציונות הדתית במהותה ראתה עד כה את תפקידה במסגרת הכללית של המדינה היהודית וחזונה תחיית העם בארצו לאור דמותה היהודית ההיסטורית. את זה הבינו גם הציונים הלא דתיים אלא שהוויכוח נסב בסופו של דבר על מדת היסודות היהודיים הנדרשים בכל רובדי הקיום של המדינה לשמירה על צביונה היהודי (הדבר בא לידי ביטוי בצבא - אוכל כשר וכדו', תחבורה ציבורית בשבת, מועדי ישראל ועוד).
כשסוקרים את חזון הציונות הדתית בשיבת ציון המודרנית ברור פועלה ביחס לתורה, ולארץ ישראל, אך נראה שמרכיב אחד בחזונה אינו ברור.
על המנהיג הגדול משה רבנו אמרו חז"ל (ספרא, ירושלמי, בבלי ועוד) שכל 38 שנה שהיו ישראל נזופים למקום על חטא המרגלים לא דיבר עמו הקב"ה. "ללמדך, שאין השכינה שורה על הנביאים אלא בשביל ישראל" (רש"י דברים, פרק ב, פסוק טז).
כלומר שבשילוש מרכיבי החזון: תורת ישראל, ארץ ישראל, עם ישראל - האחרון הוא החשוב ביותר, שעם כל גדלותו של המנהיג, יהא גדול ועניו כמשה או שאר הנביאים - כל כוחם בא להם מעם ישראל.
ונדמה, שעם התגלע הכאוס הלאומי במדינת ישראל התש"ף, הולך ומתברר לעינינו התפקיד והצורך הדחוף בהגשמת המרכיב השלישי בחזון הציונות הדתית.
המצב כרגע בו חושש העם לאובדן עדיפותו הבלעדית לקבוע את דרכו וייעודה, דהיינו אובדן החרות של העם לבחירה חופשית את אופיה של המדינה, מעקרת את שני המרכיבים האחרים: תורת ישראל וארץ ישראל, מרכיבים שיכולים להתעצב אלא על-ידי עם ישראל.
השיבה אל העם שיקבל על עצמו מתוך חרות מוחלטת את הייעוד והחזון וממלא, יבחר הוא, ורק הוא, את מנהיגיו שיובילוהו להגשמתם, מסתברת כשלב בדרך לגאולה.

תאריך:  11/12/2019   |   עודכן:  11/12/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דניאל דורון
החוק הוא כמובן מה שאתם 'המשפטנים' הבכירים מחליטים שהוא יהיה, כמצוות השופט העליון אהרן ברק שפסק שאין להתחשב בלשון החוק אלא ב'רוחו', כפי שאתם תואילו לפרשן אותה בשרירות לבכם. אומנם אתם, ברוב חסדכם, עדיין מודים כמי שכפאו שד שאנו, הצבור, הרבון, אבל רק בתנאי שנפעל לפי ההוראות שלכם
דן מרגלית
ביבי יחמם גבולות תוך מאמץ להימנע ממלחמה כוללת    יש לו שותף חדש ונוח - נפתלי בנט
עמוס שנער
הצעתו החדשה של גנץ לישיבה עם נתניהו בממשלה בתמורה לוויתורו על החסינות מוכיחה שלכחול לבן אין בעיה עם הליכוד ושהפערים האידיאולוגים בין שתי המפלגות אינם טורדים את מנוחתם ושהדבר היחיד שחשוב להם זה לדפוק את ביבי ושבשביל זה הם מוכנים ללכת לבחירות נוספות    האם אין עקרונות קצת יותר מהותיים להלחם עבורם?
משה ניסנבוים
החת"ס נודע כיוצר מופלא בתחום האגדה    דרשותיו הרבות שהתפרסמו מפליאות בסגנון הייחודי
איתן קלינסקי
ציערה אותי התגובה לראיון בגלי צה"ל בעיתון של אגודת ישראל "בחדרי חרדים", שיצא במתקפה על חבר הכנסת מש"ס    מתקפה רוויית לעג כלפי חבר הכנסת משה ארבל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il