X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
המאבק הזה בין יעקב לעשו יכול שיתחולל בתוך עם ישראל ולענ"ד זה מה שקורה אצלנו במדינת ישראל. המדרש מבקר את יעקב על ניסיונו למצוא חן בעיני עשו והוא מצטט כביכול את הקב"ה הנוזף ביעקב על שהשפיל עצמו בפני עשו
▪  ▪  ▪
[צילום: ציורו של ג'יוטו די-בונדונה]

טוב, עכשיו שיודעים כבר שהולכים לבחירות בפעם השלישית בתוך שנים עשר חודשים, נראה לי מתאים לפתוח את הרשימה השבועית בהתייחסות למציאות (יש שיאמרו ההזויה) הזאת. לשאלה איך הגענו לכך יש משיבים רבים ותשובות רבות יותר, כמעט כולן מתייחסות לתופעות מהשנה האחרונה או לכל היותר משלוש השנים אחרונות. רק בודדים טורחים להעמיק יותר בחיפוש השורשים האמיתיים של התופעה וגם הם לענ"ד מחמיצים נקודות חשובות. את הטור השבועי הזה אני כותב כבר יותר מ-15 שנה ברציפות ולא פעם ביקרתי את מערכות השלטון שלנו בטענה שהן מובילות לחורבן. לא בכוונה כמובן, אבל זה מה שהן עושות. ועכשיו לכאורה זה מגיע והחורבן הוא חורבנן של אותן מערכות.
לכאורה, הבחירות הבאות, כמו גם שתי קודמותיהן סובבות סביב שאלה אחת: בעד או נגד נתניהו כראש ממשלה. לא ניכנס כאן לטיעונים הקוטביים, אבל אחת הטענות המרכזיות נגדו מתייחסת לעובדה שבעשר שנות שלטון רצוף הוא לא עשה דבר לשפר את המערכת ואף בלם ניסיונות כאלה. והרי הוא עצמו התפאר בכך שהגן על מערכת המשפט. מאיפה זה בא לו? הנה משהו שכתבתי אודותיו לקראת בחירות 2003, כשלא היה מועמד בבחירות: "לזכותו ייאמר שהצליח לחשוף את כל הכיעור והרקב הפנימי שפשה במערכות הפוליטיקה והתקשורת; כולם שנאו אותו והוא החזיר להם בניסיונות ריצוי שהשניאו אותו עוד יותר". תופעה מעניינת אבל לגמרי לא חדשה, היא נלמדת מפרשת השבוע.
יעקב שולח אל עשיו מסר מפייס (בראשית לב): [ד] וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב מַלְאָכִים לְפָנָיו אֶל-עֵשָׂו אָחִיו... [ה] וַיְצַו אֹתָם, לֵאמֹר, כֹּה תֹאמְרוּן... [ו] וַיְהִי-לִי שׁוֹר וַחֲמוֹר, צֹאן וְעֶבֶד וְשִׁפְחָה; וָאֶשְׁלְחָה לְהַגִּיד לַאדֹנִי, לִמְצֹא-חֵן בְּעֵינֶיךָ. המפרשים תוהים על תכלית מעשהו של יעקב, מה רצה להשיג בהודעה הזאת ששלח לעשו? רש"י אומר שהמסר של יעקב לעשו היה: שאני שלם עמך ומבקש אהבתך. וכך מפרש גם ה'ספורנו': כי אין ספק אצלי שתשמח על היות לי עושר וכבוד ואמצא חן בעיניך כשאבשרך בזה. ה'אבן עזרא' מפרש שהכפיף עצמו לעשו: ואשלחה להגיד - כי רצוני לעשות כל אשר יצוה, וזה טעם למצא חן. ובדומה לזה מפרש הרמב"ן: ואשלחה להגיד לאדני שיש לי עושר ונכסים וכבוד לעשות בו חפצך ורצונך.
עולם התהו נגד עולם התיקון
פירושים מנוגדים? נראה את ההמשך: [ז] וַיָּשֻׁבוּ, הַמַּלְאָכִים, אֶל-יַעֲקֹב, לֵאמֹר: בָּאנוּ אֶל-אָחִיךָ, אֶל-עֵשָׂו, וְגַם הֹלֵךְ לִקְרָאתְךָ, וְאַרְבַּע-מֵאוֹת אִישׁ עִמּוֹ. הדיווח הזה מבשר טובות או להפך? תלוי את מי שואלים. רבינו בחיי מפרש שמדובר במערך קרבי: וארבע מאות איש עמו - מוכנים למלחמה. ולעומתו מפרש ה'חזקוני' שזה בכלל משמר כבוד: וגם הולך לקראתך - להקביל פניך מרוב שמחה. וארבע מאות איש עמו - לחלוק לך כבוד. אז מה באמת הולך פה, יעקב מבשר לאחיו על הצלחתו כדי לשמחו, כלומר מנקודת מוצא של שוויון, או מכפיף עצמו אליו? והמלאכים מדווחים על משמר כבוד או על צבא התקפי? הכלל הוא ש"אלו ואלו דברי אלוקים חיים" השאלה רק כיצד מיישבים את מה שנראה כניגודים.
גם וגם. הזוהר מזהה את יעקב ועשו עם יצר הטוב ויצר הרע בהתאמה והמתח ביניהם מייצג את המאבק הפנימי המתחולל בנפשו של כל יהודי, בין הטוב ובין הרע. יש יהודים שמגבירים את הטוב על הרע ויש שנסחפים עם הרע ועד שקוראים לו טוב כמו שצטטנו בשבוע שעבר מהנביא ישעיהו. מכאן שהמאבק הזה בין יעקב לעשו יכול שיתחולל בתוך עם ישראל ולענ"ד זה מה שקורה אצלנו במדינת ישראל. המדרש מבקר את יעקב על ניסיונו למצוא חן בעיני עשו והוא מצטט כביכול את הקב"ה הנוזף ביעקב על שהשפיל עצמו בפני עשו: לדרכו היה מהלך והיית משלח אצלו ואומר לו "כה אמר עבדך יעקב"?! כי אין מצב שההולך בדרכו של יעקב ימצא חן בעיני ההולכים בדרכו של עשו.
שכן כדי שזה יקרה צריכים למצוא איזה מכנה משותף. יעקב מציע כזה, הוא לא רק רוחני הוא גם מצליח כלכלית, תחום השייך לכאורה לעשו. אבל בהמשך הוא מבין שעשו לא משתף פעולה, הוא לא מוכן להתחבר לרוחניות ויעקב יורד מהרעיון. עשו מציע ליעקב שיתוף פעולה, סיוע: [יב] וַיֹּאמֶר, נִסְעָה וְנֵלֵכָה; וְאֵלְכָה, לְנֶגְדֶּךָ. יעקב מסרב הקצב שלו שונה משל עשו: [יד] יַעֲבָר-נָא אֲדֹנִי, לִפְנֵי עַבְדּוֹ; וַאֲנִי אֶתְנָהֲלָה לְאִטִּי, לְרֶגֶל הַמְּלָאכָה אֲשֶׁר-לְפָנַי וּלְרֶגֶל הַיְלָדִים, עַד אֲשֶׁר-אָבֹא אֶל-אֲדֹנִי, שֵׂעִירָה. יבוא יום שיהיה שיתוף פעולה אבל זה יקרה רק באחרית הימים. כלומר בימים אלו. וזה אכן קורה, כאילו מעצמו, ביחסם של בני אדום אלינו, אבל עדיין לא אצל בני עמנו המאמצים את דרכו של עשו הוא אדום.
המאבק הזה הוא בין עולם התהו לעולם התיקון. בעולם התהו יש אורות מרובים, עוצמות גדולות אבל כלים מעטים. בעולם התיקון יש אורות מעטים אבל הרבה כלים להכיל אותם. אצל יעקב ועשו הניגוד הזה מתבטא ביחסם לרכוש שבבעלותם. עשו מסרב לקבל את התשורה של יעקב בטענה שהוא לא צריך טובות: יֶשׁ-לִי רָב... יעקב מפציר בו שיקח ואומר: כִּי-חַנַּנִי אֱלֹהִים וְכִי יֶשׁ-לִי-כֹל... יש לי כל מה שאני צריך וזה מספיק. בעולם התהו שולט העכשוויזם והראוותנות, בעולם התיקון, העולם של יעקב אבינו, מתנהלים בצניעות ובזהירות. קל לזהות שאצל ראש הממשלה יש ערבוב בין עולם התהו ועולם התיקון, על זה ביקרתי אותו לא אחת, אבל עיקר הנטייה שלו היא לתיקון ועל כך רודפים אותו.

תאריך:  13/12/2019   |   עודכן:  13/12/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יוסף ויצמן
השופט עודד מאור פוסק לראשונה, כי כאשר אחד ההורים מצוי בפשיטת רגל - חובתם לכלכל את ילדיהם תתחלק בהתאם ליכולתם הכלכלית המעשית, כולל לגבי חובות העבר
יובל לובנשטיין
מדוע לא להפעיל קו אוטובוס חינם בין חנות שופרסל דיל חצור לבין חנות למשל של רמי לוי בפורייה או לרשת אחרת באזור והכל בעידוד העירייה ואולי אף בסיוע כספי שלה ושל רמי לוי שלבטח ישמח לקטוף נקודות רבות לתדמיתו כמגן החלשים?!
איתמר לוין
השר לביטחון פנים, עורך דין בהכשרתו, רוצה שבתי המשפט יפסלו הסדרי טיעון מקילים בעבירות נשק. בדרך הוא שוכח עקרונות יסוד, מתנהג כמו טוקבקיסט וזורק הרחק ממנו את תפוח האדמה הלוהט
יובל לובנשטיין
הגיע הזמן שיבואני המותגים, יתאמו את פעילותם למחירי צרכן שונים, יבצעו התאמות כוח אדם, שטחי מחסנים על-מנת שיוכלו להתמודד טוב יותר עם המציאות המשתנה ומה שאנו רואים כרגע זו רק את ההתחלה
ח"כ שרן השכל
לאורך שנים אני חולמת להביא ילדים לעולם    טיפולים הורמונאלים שאותם אני מקבלת עברו המון צורות ומינונים שונים גרמו בחלקם לתגובות לא טובות    החלטתי לשתף את הסיפור שלי כדי לתת לנשים כוח ותקווה להמשיך בטיפולים הקשים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il