X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מה דינם של בני זוג גרושים שחוזרים לחיות יחד, והאם נחשבת חזרה זו בגדר "נישואין מחדש", המחייבים במזונות?
▪  ▪  ▪

אתי וחיים נישאו בשנת 1998. לפני שלוש התגלעו סכסוכים קשים והבעל עזב את הבית. לאחר מסכת של הליכים משפטים, חתמו הצדדים על הסכם גירושין אשר קיבל תוקף של פסק דין בשנת 2002.
כעבור שנה, שבו הצדדים להתגורר יחדיו תחת קורת גג אחת. מה דינם של היחסים הללו, האם הם נחשבים כנשואים, ומה תוקפו של ההסכם שקיבל תוקף של פסק דין.
האם במקרה שבן הזוג יחליט שוב לעזוב יש להסכם הגירושין תוקף והאם היא תוכל לגבות את סכום המזונות על פיו? האם התנהגותם של הצדדים, בכך שחזרו לחיות כבני זוג לכל דבר, מהווה ביטול של הסכם הגירושין?
בית המשפט דן בסוגיה הזו, בע"א 4946/94 אברהם אגברה נ' חנה אגברה. העובדות במקרה דנן היו כדלקמן: בשנת 1966 נישאו בני הזוג ובשנת 1975 התגרשו, לאחר שערכו ביניהם הסכם גירושין, אשר אושר בבית המשפט. באחד הסעיפים לאותו הסכם, התחייב המערער לשלם מזונות לאשה ולשני ילדיה. ה"איחוד מחדש" של המשפחה נעשה ללא חופה וקידושין, והמערער דאג לפרנסת הבית, כשם שעשה לפני שהתגרשו.
בשנת 93, לאחר 18 שנים של חיים משותפים עזב המערער את הבית. המשיבה דרשה מן המערער מזונות מכוח הסכם הגירושין הנ"ל ופתחה תיק הוצאה לפועל נגדו מכוח אותו הסכם. המערער עתר לבית משפט קמא לביטול פסק הדין, שבו אושר ההסכם או להפחתת דמי המזונות. לטענת הבעל, העובדה שחזר לחיות עם גרושתו, מהווה חוזה בעל פה שביטל את הסכם הגירושין.
ביהמ"ש העליון ביטל את חיוב המזונות לפי הסכם הגירושין. נקבע: משהחזיר הבעל את גרושתו, יש בכך מעין נישואין מחדש של בני זוג שיש עימם חיוב במזונות לפי הדין האישי. ובמקרה זה, מחזרתם של בני הזוג לחיים משותפים עולה כוונה מכללא לבטל את ההסכם בדבר המזונות שהבעל התחייב לשלם.
בהלכה שנפסקה לאחרונה בבית המשפט העליון רע"א 8256/99 פלונית נ. פלוני, בנוגע לשאלת החיוב במזונות לאחר פרידה, נקבע כי היא תוכרע לא על-פי הסטטוס (גרושים/ידועים בציבור), ולא על-פי הדין האישי של הצדדים, אלא על-פי הסכם מפורש או בהעדרו מחובת תום הלב שבסיטואציה של "מחזיר גרושתו".
היא הנותנת, כי במקרה של "איחוד מחדש" רצוי לערוך הסכם בין הצדדים שבו יקבע, בין השאר, סכום המזונות במקרה של פרידה נוספת.

תוכן המאמר אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, והינו בבחינת מידע כללי בלבד. אין להסתמך על המאמר בביצוע ו/או בהימנעות מפעולה כלשהי. על הקורא לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה משפטית או אחרת, ואין להסתמך לצורך כך על המאמר.
לשאלות או הפניות ניתן לאיל, מייל: bawlaw@bezeqint.net, טל': 03-6236100 פקס: 03-6236101
הכותבת הינה עו"ד ממשרד וכולדר ושות', משרד עורכי דין, והינה מתמחה בתחום דיני משפחה ואישות.
תאריך:  24/01/2006   |   עודכן:  25/01/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן מור יוסף
תופעות שהתוודענו אליהן לאחרונה, כמו "רולטת הגגות", "רולטת רכבת" ותרגילים מכוערים בסגנון "התפוז המכני", מלמדים כי הנוער שלנו מחפש ריגושים יותר מכל דבר אחר בעולם    הכמיהה לריגושים מובילה לא פעם לאלימות ולמצב שבו החיים הופכים לחסרי ערך וריקים מכל תוכן וייעוד
רו"ח עופר אלקלעי
האם קיימת חובה לערוך שימוע לעובד שמפוטר על-רקע חשד למעילה?
אליקים העצני
היעלה על הדעת לגרש את כל ערביי לוד או רמלה בגלל מעשים פליליים בשכונת הרכבת ובגו'אריש? רק ממשלה יהודית מעוללת לבני עמה את מה שהציוויליזציה המערבית לא תסבול היום בשום מקום בעולם
מוטי שפירא
דוח מבקר המדינה בעניין מיגון הישובים: שוב אין אשמים ולא ברור מהם הכשלים המערכתיים. אין מדובר ב"ברדק ישראלי טיפוסי", אלא בכשל מערכתי של הניהול הציבורי
אפרי הלפרין
נציגי הציבור התפטרו ממועצת העיתונות. בימים בהם נשלטת המועצה ע"י כמה משפחות המנהלות את העיתונות, והמועצה משמשת ככסת"ח בלבד, אין לנציגי הציבור מה לחפש שם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il