X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
באחד התדרוכים שערך נשיא ארה"ב, ריצ'ארד ניכסון, הוא נשמע אומר לאנשיו: "זכרו, העיתונות היא האויב, כשמדובר בחדשות, אף אחד בעיתונות אינו ידיד, כולם אויבים"
▪  ▪  ▪
כיבוש העיתונות [צילום: מקסים דינשטיין/פלאש 90]

על החוברת המשובחת שהוציא חגי סגל, עורך "מקור ראשון", "החוג תקשורת", שהיא אבן דרך במאבק על המשך הגשמת החזון הציוני, אני מבקש להעיר שתי הערות. הראשונה היא בעניין יתרון הדיווח החדשותי על מאמרי הדעה כפי שתיאר סגל (בעמ' 34) את "הטכניקה של טיפוח הדמורליזציה בתקופת מלחמת לבנון, כמו גם בתקופת האינתיפאדה הראשונה... כותרות העמודים הראשונים, אופן ההגשה של הידיעות... המינוחים הדווקאיים... כל זה נועד להוביל את הקוראים... למסקנה אחת: לבנון היא ויטנאם של ישראל". טענה זו נתמכת על-ידי ההיסטוריון פול ג'ונסון בניתוח הנסיבות שהביאו למפלתו של הנשיא לינדון ג'ונסון: "הדבר שמפניו החל המימשל לחשוש [בעניין ויטנאם] לא הייתה הביקורת במאמרי המערכת אלא המגמתיות בהגשת החדשות. בכמה מקרים הייתה התקשורת האמריקנית משוחדת מאוד".
תמיכה נוספת לטענה שהעלה סגל נמצאת באחד התדרוכים שערך נשיא אחר של ארה"ב, ריצ'ארד ניכסון, ובו הוא נשמע אומר לאנשיו: "זכרו, העיתונות היא האויב. כשמדובר בחדשות, אף אחד בעיתונות אינו ידיד. כולם אויבים".
ההערה השנייה היא על קביעתו של סגל בעניין ההסתה נגד המתנחלים (עמ' 44) ש"מעולם לא נדפסו בעיתון עברי, משמאל או מימין מילים דומות על הקיבוצים..." למרבה האירוניה אותן המלים שנכתבו על המתנחלים דווקא כן הופיעו פעם נגד הקיבוצים. ואת העובדה שמקרב הקיבוצים יצאו מקטרגים למתנחלים, כשהם נוקטים בטרמינולוגיה שהופעלה כנגדם, אי-אפשר להסביר רק ב"שנאה עצמית". הדבר קשור בהשפעת הארס הקומוניסטי. בספרה "כוכב אדום בדגל כחול לבן", תיארה לאה מירון כיצד "הפק"פ [המפלגה הקומוניסטית בא"י בתקופת המנדט] עשתה ככל יכולתה להשחיר את פני השומר הצעיר ולהציגו כסכנה ציונית..." הקומוניסטים האשימו את השומר הצעיר שהוא גם "עוסק בשיטתיות בהשמדת הפועל הערבי ומוליך שולל אלפי פועלים (יהודים) ברשת האוטופיה של יצירת קומונה במשטר הקפיטליסטי וה'הרואיזם הקיבוצי'".
תפיסת עולם
אין מדובר כאן בתיקון היסטורי בלבד אלא בניסיון פענוח השיטה שהובילה למציאות שתוארה ב"חוג לתקשורת". ומספרה של מירון אפשר אולי ללמוד מהו דפוס הפעולה של השמאל שנמצא מאחורי התמונה שצייר סגל. מירון כותבת כי בטרם הוקמה המדינה "התנועה הקומוניסטית ראתה בסטודנטים יעד אסטרטגי חשוב שיש להשיגו, ... הסטודנטים היוו את עתודת המגזר האקדמי שיעמוד לרשות המדינה,... באמצעות המגזר הציבורי התבססה יכולתם להשפיע על זהות המשק הכלכלי, האזרחי, המדיני והחינוכי. לעומתם, יכלו חברי הסגל האוניברסיטאי לקבוע את תוכן התאוריות הנלמדות במוסדות להשכלה גבוהה, ובדרך זו להנחות את הדורות הבאים ולעצב את תפיסת עולמם".
אישוש לדבריה של מירון מופיע במאמר של חבר הארגון האנטי-ציוני "מצפן" שנוסד בשנות השישים: "יעברו עוד שנים עד שאפשר יהיה להיווכח, ...עד לאן הגיעו הרעיונות שתנועת מצפן הייתה בית גידולם... כשיופיעו ההיסטוריונים החדשים והסוציולוגים הביקורתיים, הם יעניקו לכמה מן הרעיונות האלה גושפנקה אקדמית. הכינוי 'פוסט-ציונות' שמודבק לכיוון הביקורתי הזה... אינו יכול לטשטש את העקבות שמוליכות מאוניברסיטאות באר-שבע ותל אביב של סוף שנות התשעים לקפה טעמון הירושלמי של שנות השישים".
מההצלחה באקדמיה, שתיאר חבר "מצפן", יש מקום לטעון כי התקשורת בישראל כפי שמשתקף מה"חוג תקשורת", נפלה אף היא קורבן לדפוס הפעולה הקומוניסטי. טענה זו מתבססת על החשיבות שראה לנין בשליטה על התקשורת כאשר הורה בראשית מהפכת אוקטובר להשתלט על מערכות העיתונים, כפי שמתאר ההיסטוריון פול ג'ונסון בספרו "היסטוריה של הזמן המודרני": "מתחת לפני השטח, פעל לנין במהירות יתרה. משמעות נודעת לעובדה, כי בעת שהיו לו דברים דברים אחרים כה רבים לעשותם נתן עדיפות לכיבוש שליטתו בעיתונות".
וכך אכן נעשה, כפי שתיאר חוקר הקומוניזם רוברט קונקווסט בספרו "הרהורים על מאה רבת מכאוב": "שתי הנקודות המרכזיות הראשונות שנתפסו ב-1917... על-ידי הבולשביקים היו ארמון החורף - ומשרד הטלגרף". וכאשר בוחנים את השתלטות השמאל על התקשורת במדינה, ואת הגורמים שנוהגים שנות דור בבריונות במשאבי המדינה לצורך הנחלת תפיסותיהם בציבור, אפשר להבין את החשש שהביע הסופר הרוסי אלכסנדר הרצן, המצוטט בספרו של קונקווסט, באומרו; ש"הפחד הגדול שלו הוא מפני 'ג'ינגיס חאן עם טלגרף'".
[קישור לחוברת עליה נכתב המאמר]

תאריך:  22/12/2019   |   עודכן:  22/12/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ג'ינגיס חאן עם טלגרף
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
עיתון הוא מכשיר למכירת פרסומות
יואל קורנבלום  |  23/12/19 05:52
2
ד"ר שלם, הזכרת לי נשכחות
חיים תם  |  2/01/20 07:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי לאופרט
כשישקע 'האבק' של בזבוז הזמן והמשאבים מימי הכנסת ה-22, יבינו הכל שדרושה לנו ממשלה ביצועית חזקה ולכן בראשה צריך לעמוד נתניהו. על הממשלה להגיע להכרעות בסוגיות היסוד הבעייתיות. סער עלה על דרך חתחתים ומהלכו משרת בינתיים בעיקר את עצמו. שאיפות השמאל וחלומותיו הרטובים, הם המדריכים הטובים ביותר עבור נתניהו, סער ותומכי הימין כולם, כיצד לא לנהוג
יוני בן-מנחם
התובעת הכללית של בית הדין הבינלאומי בהאג הודיעה כי לאחר בדיקה שעשתה יש בסיס לפתוח בחקירה פלילית בתלונות של פלשתינים נגד ישראל. מדובר בהחלטה זמנית שהרש"פ מברכת עליה, ישראל חייבת לפתוח במסע מדיני ומשפטי כדי לשכנע את בית הדין הבינלאומי כי אין לו סמכות לדון בנושא וכי הוא חייב להתחשב בטיעוני ישראל
יצחק מאיר
יוסף הוא ההיסטוריה כולה של אביו, של אחיו, של בני משפחתו, של בית ישראל    כל מה שאירע למשפחה של יעקב-ישראל למן יום שובו לארץ מגורי אביו ועד לירידה מצרימה - הוא יוסף
אפרים ענבר
אירן תמשיך לרוקן מתוכן את הסכם הגרעין במקביל להמשך הלחץ האמריקני    המשבר בלבנון יימשך ויחזק את חיזבאללה    טורקיה תעמיק את פגיעתה בכורדים    מדינות המפרץ ימשיכו לשפר את היחסים עם ישראל    מגמות סותרות במתרחש בירושלים
אפרים הלפרין
אשמח אם נתניהו ידאג לעצמו סוף-סוף, אפילו אם יבחר לפרוש בתמורה לחיסול תיקיו המשפטיים, ובכל זאת זה קצת מפתיע שמציעי הרעיון הם הדמוקטטורים הידועים ליברמן וגנץ שאינם מידידיו נתניהו כל וכלל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il