X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ניו-יורק טיימס ופרופסור להיסטוריה מאוניברסיטת ייל משווים בין פרשות ווטרגייט ואוקראינה: ניקסון איבד את מפלגתו וטראמפ נהנה מתמיכתה; ההשלכות על הרפובליקנים אז היו זמניות בלבד, וכיום לא ברור מה הן יהיו
▪  ▪  ▪
הקלטה ותמלול [צילום: אנדרו הרניק, AP]

ריצ'רד ניקסון ניהל את רוב הקרבות הפוליטיים שלו מאחורי הקלעים; דונלד טראמפ מנהל אותם בפומבי. ניקסון החל את הקדנציה השנייה שלו (בינואר 1973) עם תמיכה של 70%; טראמפ מעולם לא עבר את רף ה-50%. התמיכה בניקסון הלכה והתאדתה לאורך פרשת ווטרגייט; התמיכה בטראמפ לא נפגעה מפרשת אוקראינה. מהם ההבדלים ביניהם? פרופ' ברוולי גייג' מאוניברסיטת ייל ואמילי בייזלון מניו-יורק טיימס מציעים תשובות.
המפלגתיות
אז: הדמוקרטים שלטו בשני בתי הקונגרס לאורך פרשת ווטרגייט והייתה להם שליטה מלאה על הליכי ההדחה. אולם מאחר שלא היה להם רוב של שני שלישים בסנאט כדי להדיח את ניקסון, הם ידעו שעליהם לשכנע קרוב לתריסר רפובליקנים "לערוק". כמה שהדבר יישמע מפתיע כיום, באותה עת זה לא היה בלתי אפשרי – למרות הרוב העצום בו ניצח ניקסון ב-1972. היו אז דמוקרטים שמרנים ורפובליקנים ליברלים, כמו גם אנשי מרכז בשתי המפלגות.
תמיכת הרפובליקנים בניקסון החלה לצנוח אחרי הקמת ועדת הסנאט בפברואר 1973, וירדה ל-50% כאשר ג'בורסקי דרש באביב 1974 לקבל את ההקלטות. לאחר שבית המשפט העליון הורה למסור את הקלטות, שליש מהרפובליקנים בוועדת המשפטים של בית הנבחרים תמכו בכתב האישום נגד ניקסון. 11 ימים מאוחר יותר, ב-7.8.1974, הבהירו ראשי הסיעה בסנאט לניקסון שהוא יודח. ניקסון התפטר כעבור יומיים.
היום: הרפובליקנים שולטים בסנאט, הדמוקרטים שולטים בבית הנבחרים והקונגרס כולו מקוטב הרבה יותר מאשר ב-1974. טראמפ נהנה מתמיכה כמעט מוחלטת מצד אנשי מפלגתו, הן בשטח והן בקונגרס. אף רפובליקני בבית הנבחרים לא הצביע בעד כתב האישום, בעוד שני דמוקרטים הצביעו נגד סעיף האישום הראשון ושלושה נגד השני.
התקשורת
אז: רשתות השידור הגדולות והעיתונים המובילים הציגו את אותן העובדות לגבי פרשת ווטרגייט. חודש לאחר שהחלו השימועים, 97% מהאמריקנים שמעו על הפרשה ו-67% האמינו שניקסון השתתף בטיוח. ניקסון ואנשיו היו משוכנעים שאמצעי התקשורת המובילים, ובמיוחד וושינגטון פוסט וניו-יורק טיימס, פועלים להפיל אותו. לניקסון היו מעט אמצעים להשיב מלחמה שערה ואף אמצעי להעביר את המסר שלו.
היום: אמצעי תקשורת ימניים מספקים דרך קבע מאמרים וידיעות בעד טראמפ, המסיטים את תשומת הלב מפרשת אוקראינה. ב-1974 סמכו 69% מהאמריקנים על אמצעי התקשורת שיספקו להם דיווח מלא, נכון והוגן; שיעור זה עומד כיום על 41% בלבד, ועל 15% בקרב הרפובליקנים. ג'ון דין, יועצו של ניקסון שמילא תפקיד מרכזי בהפלתו, סבור שניקסון היה שורד אם הייתה לו רשת דמויית פוקס ניוז. וטראמפ גם משתמש בטוויטר כדי להעביר את המסר שלו.
האסטרטגיה הנשיאותית
אז: דוברו של ניקסון, רונלד זיגלר, ניסה תחילה לתאר את ווטרגייט כ"פריצה ברמה שלישית". ניקסון עצמו הכחיש כל ידיעה על הפריצה והטיוח, ולכאורה קידם בברכה את הנסיונות הרשמיים לרדת לעומק העניין. אסטרטגיה זו פגעה זו כאשר בקיץ 1974 התגלה האקדח המעשן בדמות ההקלטה שגילתה, כי ניקסון נטל חלק פעיל במסע הטיוח שהחל ימים אחדים לאחר הפריצה, וידע כבר אז שהאירוע מסכן את נשיאותו. ההקלטה הוכיחה שניקסון שקרן וחרצה את גורלו.
היום: טראמפ שחרר לפרסום את תמליל שיחתו עם הנשיא ולדימיר זלנסקי, וקרא פומבית לה ולסין לנהל חקירות נגד ג'ו ביידן ובנו, הנטר ביידן. בכך הוא יצר מראית עין של גילוי לב. תומכיו טענו בעקבותיו, גם אם בצורה בלתי משכנעת, כי מטרתו הייתה למנוע שחיתות במדינה המקבלת סיוע אמריקני. טראמפ תיאר בזעם את חקירת ההדחה כ"תעלול" ו"חרפה". בסיס התומכים שלו חוזר על טענותיו ותיאוריו.
ההשלכות
אז: התפטרותו של ניקסון הובילה להשערות לפיהן המפלגה הרפובליקנית תהיה מחוסלת למשך שנים רבות, לפחות ברמה הנשיאותית. אבל ההשלכות המפלגתיות היו הרבה פחות חמורות. בבחירות ב-1974 זכו הדמוקרטים בשליטה בשני בתי הקונגרס וב-1976 נבחר הדמוקרט ג'ימי קרטר לנשיא. אולם ב-1980 נבחר הרפובליקני רונלד רייגן – המנהיג של קואליציה שמרנית רבת עוצמה, אשר קבעה את אופי הפוליטיקה האמריקנית למשך כמה עשרות שנים.
היום: עולה אותה שאלה – מה יעשה הליך ההדחה לפוליטיקה המפלגתית, במיוחד בבחירות 2020? אם ווטרגייט מלמדת משהו, הרי שזה כמה קשה לחזות את העתיד ברגעים כמו דרמטיים. בטווח הארוך, גורלן של המפלגות והמדינה ייקבע פחות על-פי אירועי ההדחה ויותר על-פי המגמות הפוליטיות והתרבותיות הרחבות שהובילו להדחה; הן לא הולכות לשום מקום.

תאריך:  26/12/19   |   עודכן:  26/12/19
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"ניקסון היה שורד עם פוקס"
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
יהודים
שמ  |  26/12/19 16:57
2
ניו יורק טיימס+לוין..
יש העזתי שצופר...  |  26/12/19 22:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס ופרופסור להיסטוריה מאוניברסיטת ייל משווים בין פרשות ווטרגייט ואוקראינה: התנהגותו של הנשיא, המקורות שחשפו את האירועים והתנהלות משרד המשפטים ובתי המשפט
איתמר לוין
אמנם יש סיבות טובות לדאגה מפני ההשלכות של ההתפתחויות הטכנולוגיות, אך ההיסטוריה מלמדת שבסופו של דבר נמצאות תשובות המאפשרות להפיק מהן את המיטב
איתמר לוין
העיתון מעריך שפסק הדין נועד לאפשר לממשל טראמפ למסור לקונגרס דיווח שיימנע מלהצביע על האשם האמיתי ברצח העיתונאי - יורש העצר, מוחמד בן סלמן
איתמר לוין
וושינגטון פוסט מדווח: הדמוקרטים ממשיכים לדרוש לזמן עדים בפני הסנאט, הרפובליקנים ממשיכים להתנגד - ועכשיו כולם יצאו לפגרה בת שבועיים וחצי
איתמר לוין
עד לפני שלוש שנים הייתה אוזבקיסטן דיקטטורה פוסט-סובייטית אכזרית. היא עדיין אינה דמוקרטיה, אך שום מדינה לא התקדמה כמותה בשנה היוצאת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il