X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
סיימנו את הפריימריז בליכוד ואנו לפני מערכת בחירות נוספת, השלישית במספר בש"ז. עובדה זו מדגימה את משמעותה של כותרת המאמר: דרושים תיקונים מהותיים במערכות היחסים בחברה שלנו, אולם הדרך היחידה להשיג זאת מבלי להיקלע למשבר קיומי מסוכן, היא דמוקרטיה אמיתית - בתחום עולם המושגים ובדרך קבלת ההכרעות
▪  ▪  ▪
סער מצביע בפריימריז [צילום: מטה גדעון סער]

אנו אחרי מבחן הפריימריז והתוצאות ברורות. נתניהו הוכיח שוב שאין שני לו בליכוד (ולא רק בליכוד, שהרי איש לא עמד כמוהו במבחן אתגר הבכורה הפנימי במפלגה ראשית והוכיח יכולת דומה) וכי כאשר הוא מתגייס למאבק, סיכוייו לניצחון גבוהים. הניצחון ב-72.5% לעומת 27.5% בקרוב, הוא ניצחון סוחף. אם נחוץ היה - ויש גם החולקים על כך - ללכת לפריימריז, טוב שאלה הסתיימו בהכרעה ברורה. חבל שלא נמנעו כל השגיאות והטעויות בעריכת הבחירות, לרבות אלה שפגמו בשלימות רשימת המועמדים בעלי זכות בחירה, שמהן נשמטו לא מעטים. אסור שתופעות אלה תחזורנה בבחירות הכלליות הקרובות.
כאשר ענה גדעון סער בשעתו לשאלה/אתגר הפריימריז בליכוד - "אני מוכן"; היו שסברו שזו קריאת תיגר על נתניהו ואינדיקציה לתחילתה של מפולת במפלגה ובגוש הימין כולו. הפריימריז הוכיחו: להד"ם! מלכתחילה סברתי ואני עדיין סבור שסער טעה ביציאתו נגד נתניהו דווקא בשעה זו ובנסיבות אלו. נתניהו, כמנהיג שהותקף על-ידי כל מי ומה שזז מחוץ לליכוד, היה זקוק ועכשיו עוד יותר, לקראת הבחירות הכלליות, לתמיכה שלימה ומלאה של כל מחנה הימין. עם זאת, טוב עשה סער שלא שרף את הגשרים, ומשנודעו התוצאות, קיבל עליו את דין הבוחר בפומבי ומתוך משמעת עצמית מכובדת ומכבדת.
נראה שהמהלך שהוביל סער חולל שני תהליכים שעדיין מוקדם להסיק לגביהם את מלוא המסקנות: ראשית, חשף את כוונותיו לעתיד תוך שהוא מדגים יכולות להתמודד על הבכורה, אבל הותיר את ההכרעה האמיתית לסיבוב הבא. שנית, לא פורר את השורות ולא הגדיש את הסאה, אולם עורר - גם אם לא בכוונת מכוון - את הרחוב הליכודניקי לצאת מהאדישות והשאננות של סבב הבחירות הקודם ולהתגייס לפעילות פוליטית אקטיבית ששיאה יהיה בבחירות הארציות הקרובות. בעקיפין, תורם הדבר גם לחיזוק הלכידות בגוש הימין ולחיזוק מעמדו הציבורי של נתניהו. בדמוקרטיה אסור להתעלם מרצון הריבון, וככל שרצון זה עמוק ונרחב יותר, הוא גם מחייב יותר. הציבור הימני בכלל והליכודניקי בפרט, הבין זאת היטב ופעל בהתאם.
אם התעוררות זו תגרום מהותית להגדלת מספר תומכי הימין ונתניהו שיצביעו דה-פקטו בבחירות הקרובות, ותחזק את המגמה המסתמנת של ליכוד השורות והימנעות מבזבוז קולות על-רקע מאבקי סרק ויוקרה אישיים, יהיה לימין סיכוי מובהק להגשים את מטרותיו המרכזיות. לרוב בכירי הליכוד, שלא התמודדו הפעם בפריימריז, ולמי שעוד יצטרף למפלגה, שמורה האופציה להוכיח את יכולותיהם ולשפר את דימויים בקדנציה הקרובה (אם הימין ינצח), ולהתמודד בעתיד על הבכורה מעמדה משופרת, ולהערכתי ללא "צילו המאיים" של נתניהו.
בדיעבד, הפריימריז בליכוד היו מהלך מועיל מכל הבחינות ומהווים נקודת פתיחה טובה להמשך בבחירות הארציות. אם לפיד ימשיך לשקר בע"פ ובכתב, בוגי ידקלם את משנתו בת שלוש המילים "רק לא נתניהו", אשכנזי יהלך כדרכו בהיסוס ובזהירות "על פני המים הפוליטיים הסוערים" לבל יטבע בפרשיותיו וגנץ ימשיך לדקלם את המשנה האנמית של האופוזיציה הראשית, ותינתנה תשובות ברורות לפחות לחלק מהשאלות הסתומות בדרכי ההתנהלות של הפרקליטות והיועץ המשפטי - מערכת הבחירות הקרובה לא תהיה דומה לקודמותיה. קדנציה נוספת לנתניהו בראשות הליכוד עם גוש-ימין חזק, היא הזדמנות לשפר עמדות והישגים ולעצב סיום מכובד לקריירה מפוארת, "בתנאים שלו" ולא תחת מסע הדחה מסואב של יריביו.
את מאבק העתיד הקרוב יש לחלק עתה לשלושה:
  • החזית הפוליטית
  • החזית המשפטית
  • החזית הפנימית:
בחזית הפוליטית: א. ניצחון הימין בבחירות, הקמת ממשלה לאומית עם גרעין ימני קשה, ותוכנית יישום יומרנית בתחומי: קביעת הגבולות, התיישבות באיו"ש ובגולן, וטיפול בבעיות הביטחוניות - אקטיביזם מדיני-ביטחוני במרחב המזרח התיכון. ב. מאבק חסר פשרות בכל הגופים והאירגונים האנטי-ציוניים והאנטישמיים בארץ ובחו"ל. ב. חיזוק מעמדה של הכנסת, ושיפור תפקודה בתחומי החקיקה והבקרה.
בחזית המשפטית: א. חקיקת-יסוד מזורזת להפרדת רשויות הממשל בישראל. ב. ריסון האקטיביזם השיפוטי ותיעולו לסמכויות שיפוט במסגרת החוק ועליונות בית המחוקקים בחקיקה. ג. רה-ארגון של הפרקליטות ובית המשפט העליון. גיבוי בחקיקה מסודרת ומפורשת של כל השינויים בכל הנושאים המרכזיים. ד. הסדרת מערכת היחסים בין השירות הציבורי, מבקר המדינה ומערכות האכיפה. ה. הפרדת התביעה הכללית מתפקיד היועץ המשפטי לממשלה - יועצים הם יועצים...
בחזית הפנים: נדרשת רתימת הציבור הימני כולו לשתי המערכות העיקריות, תוך הגדרת מטרות קונקרטיות שיש להשיג בקדנציה הקרובה: א. הכרעה בכנסת על הגדרתה, מהותה וייחודה של הדמוקרטיה הישראלית. ב. ניעור הכלכלה הישראלית - צמיחה, פערי הכנסות, התייעלות/ פיריון, תשתיות, טרנספורמציית עיסוקים במשק הישראלי, מלחמת חורמה בביורוקרטיה, עליה וקליטה (יעד ממוצע של 200,000 עולים בשנה בעשור הקרוב).

תאריך:  29/12/2019   |   עודכן:  29/12/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
דמוקרטיה איננה אופציה, היא כורח
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
כתבה נכונה וחכמה. זו צריכה להי
בן נאמן  |  29/12/19 17:15
2
מאמר מצויין. נקוה שהוא יגיע
אלי נמט  |  29/12/19 20:19
3
השיטות הבולשביקיות של ביבי
הירונימוס  |  29/12/19 21:34
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2020
יוסף אליעז
אין זה מנחם לחשוב שסער רק עשה תרגיל בחירות    כס הנשיא אינו מטבע עובר לסוחר או לשוכר, וגם אסור שיהא מעין שוחד בחירות
איציק וולף
ראש הממשלה צריך להחליט עד ליום חמישי האם יבקש מן הכנסת חסינות מפני העמדה לדין    הנימוק הצפוי - אם יעשה זאת: ניצחונו בפריימריז מהווה הבעת אמון ציבורית בתפקודו כראש ממשלה למרות ההחלטה על כתבי האישום
עידן יוסף
ראש הממשלה נאם אחרי ההישג במקדימות ואמר: "זה ניצחון כביר כי כמעט כל התקשורת התגייסה נגדי"    ביעדים שהציב: להביא להכרה אמריקנית בהחלת ריבונות ישראלית על כל הישובים ביו"ש    "העתיד בידינו אם רק נצא להצביע בבחירות הקרובות"
עידן יוסף
יו"ר האיחוד הלאומי קורא לבית היהודי ולעוצמה יהודית להיות קשובות לרחשי הלב של הציבור ולקיים בחירות דמוקרטיות    על המקדימות בליכוד: "מופע דמוקרטי תוסס, שעורר את השטח, הפיח רוח, והעניק מנדט מחודש להנהגה"
עידן יוסף, איתמר לוין
נתניהו הגיב בסיפוק: בעזרת השם ובעזרתכם, אני אוביל את הליכוד לניצחון גדול בבחירות הקרובות    סער: אנחנו עומדים מאחורי נתניהו    ליברמן: התוצאות לא שינו דבר    העבודה-גשר: הליכוד מנותק מהעם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il