X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בנדיקט קמברבץ [צילום: באדיבות סרטי יונייטד קינג]
ביקורת הסרט "1917"
1917 כסמל למהו אומץ
בחירתו של הבימאי סם מנדס לצלם את כל הסרט כשוט אחד, לא מותירה לצופה זמן לנשום או לעפעף

תשכחו מכל מה שידעתם על מלחמות. סרטו של הבימאי הנודע סם מנדס "1917" המועמד לשלושה פרסי גלובוס זהב, מאיר את הנושא בצורה שהצופה חש כמו הוא נוטל חלק בכל שניה ושניה בקרב. המתח ספוג בכל דקה, והלקח מהסרט - נוקב ביותר. במשחק מדהים, צילומים מפעימים ובימוי כה מיוחד, זהו סרט שמי שלא יראה, יחמיץ את הטוב שבסרטי המלחמה של אי-פעם.
בחירתו של הבימאי סם מנדס לצלם את כל הסרט כשוט אחד, לא מותירה לצופה זמן לנשום או לעפעף. בחירתו בקטע מסוים מתוך "המלחמה הגדולה" (מלה"ע הראשונה מ-1914 עד 1.19), לפרטי פרטיו, תוך התמקדות מוחלטת בהתנהלות שני חיילים עליהם הוטלה משימה להעביר פקודה דרך קווי האויב הגרמני אל החטיבה שעמדה לצאת לקרב בתוך יום - פקודה שעליהם לא לצאת לקרב כי זוהי מלכודת מוות - בחירתו זו של מנדס מקורית ומיוחדת במינה, ומוצלחת מאין כמוה.
לא ייאמן עד כמה התנהלותם של שני החיילים, החושפת את עקשנותם למסור את נפשם ובלבד שיצילו 1,600 איש ממוות וודאי - היא יוצאת דופן מצד אחד, ומהווה סמל ענק לגבורה האנושית הקיימת בקרב בני אנוש (גבורה שדוגמה לה היווה אביגדור קהלני). לולא היה הסרט מבוסס על סיפוריו המציאותיים של מי שנכח שם באירועים אלה, אפשר היה לחשוב שהדמיון של התסריטאי פרש כנפיים, ורחק מהמציאות. אך המציאות אכן עולה על כל דמיון. ומשחק כל השחקנים האנגלים כה כובש בכנותו, עד כי כל צופה הופך לחלק חי מהסרט.
ברגע מסוים במסע המפרך רווי הדמים בו עושים את דרכם שני החיילים, שואל האחד, בלייק, את רעהו שופילד: היכן המדליה שקיבלת לא מכבר? עונה לו הלה: אין לי אותה. כי החלפתי אותה עם צרפתי בעבור בקבוק יין. למה? כי הייתי צמא. ומה זו בכלל מדליה? בסך-הכל חתיכת פח". האמירה הזו כה נכונה, כשיודעים כמה במחוזותינו זכו למדליות על לא כלום. רגע נוסף המלא תובנות הוא כשבשיא המתח נופל עליהם מטוס גרמני שהופל בקרב אווירי, ועולה לידם באש. השניים רואים שהטייס מתחיל להישרף בלהבות, ושולפים אותו מתוך המטוס ומצילים אותו. אך כשהוא מתעשת - הוא יורה באחד מהם. המסקנה: בעת קרב אין להפגין אצילות נפש ורחמים. באויב - יש לירות ומיידית. מה שבצה"ל לא נקלט עדיין, וגם אם כן, המשפטנים שמים קץ לצורך קודם כל - לחיות, ומעמידים במקום ראשון את חיי האויב, ולא את חיילינו. חומר למחשבה. מנדס בטח לא כתב את התסריט וביים והפיק את הסרט על סמך מקרה אלאור אזריה.
הצילומים המהפנטים לפרטי פרטיהם של שני הצדדים, הלוקחים את הצופה במעברים דרך הבונקרים ותעלות המגן בצרפת; המדגימים את הרוע הספון בלב הגרמנים והטבוע בדמם, הניכר גם מעצם תכנון התעלות ומילכודן, כדי לנטרל כל נצחון של מתנגדיהם, כולל השמדת כל כלי הנשק שנטשו - טנקים, מרגמות ורובים. וזאת רק על-מנת שהאויב לא יוכל לעשות בהם שימוש לאחר נסיגתם. כל אלה הם רק חלק וויזואלי למה שמדגימים שני החיילים במימוש אופיים האמיץ ללא חת, הגובר על כל הקשיים הבלתי אנושים, עד כי קשה להאמין שכך היו.
מלבד השמות הנודעים המשובצים בקאסט, של קולין פירת׳ שמפציע בתחילת הסרט כמפקד ארינמור, השולח את צ׳פמן ומקיי למשימה הבלתי אפשרית, ובנדיקט קמברבץ׳ המופלא כ-מקנזי - שאליו העביר מקיי את הידיעה הגורלית - הרי כל דמות בסרט מבוצעת באופן הנפלא ביותר. על כולם עולים ג׳ורג׳ מקיי בתפקיד שופילד, ודין צ׳ארלס צ׳פמן בתפקיד בלייק, שמשחקם תופס את הצופים בגרונם. כך גם כל היוצרים, שעימם עבד כבר סם מנדס בסרטיו הקודמים, כמו למשל "סקייפול"ו-"ספקטר". מנדס עצמו זכה בפרס האוסקר על סרטו הראשון "אמריקן ביוטי". את המוזיקה המרטיטה הלחין תומאס ניומן, ועל הצלומים הופקד רוג׳רס דיקינס, (מחומות של תקווה), וצלמם הקבוע של האחים כהן.
הסרט 1917 מהווה ציון דרך בתולדות הקולנוע בייחודיות שלו, בסגולותיו המופלאות ובעושר המחשבתי והחוויה שהוא מעניק לצופים. סרט של פעם בחיים.

ג'ורג' מקיי ודין צ'ארלס צ'יפמן [צילום: באדיבות סרטי יונייטד קינג]
ג'ורג' מקיי ב-1917 [צילום: באדיבות סרטי יונייטד קינג]
תאריך:  31/12/2019   |   עודכן:  31/12/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף קנדלקר
בבית, הדלקנו את נרות החנוכה והבנות שלי ביקשו להדליק את הנרות שקיבלו מאותו קבצן    לא היינו בסכנת חיים, ונסענו בכביש ששייך לנו ונוסעים בו מאות ישראלים מדי יום
איתן קלינסקי
משאלה לפיוס בין בני הגר ובני שרה    הספירות השמימיות עוברות האנשה בהתעניינות הרבה שלהן בסבלה. ניכרת תמיכה תוך כדי דאגה והבנת מצוקותיה
בעז שפירא
כעת זו שעת מבחן לבצלאל סמוטריץ'    איש מוכשר שעלה כמטאור בשמי הפוליטיקה הישראלית. כבר בתחילת פעילותו בתנועת רגבים התבלט כביצועיסט ואיש עקרונות
דן מרגלית
מזמן האופוזיציה לא העניקה לציבור שיעור מאת מנחם בגין במדע המדינה שיאמר: נכון, ובג"ץ הוא העם
איתן קלינסקי
מצער לקרוא מדרש, המקבע בתודעתנו הדתית, שזה טבעי כי יהיו מצבים, בהם אנשים ייקבעו את ייעודם בחיים לחיי עבדות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il