X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אני רואה בהרצאתה של הסופרת המחוננת אמונה אלון במסגרת "אבות ומייסדים", שהתקיים ב"מעלה החמישה", הנחת נדבך ראשוני לגשר של הידברות מכבדת ולאיחוי קרעים בחברה הישראלית (תודה ל"אבות ומייסדים")
▪  ▪  ▪
אמונה אלון [צילום: יונן זינדל/פלאש 90]

בקיבוץ מעלה החמישה התכנסו ביום ששי ושבת 4-3 בינואר ו'-ז' בטבת מאות אנשים לסמינר ללימוד מורשת ישראל, שאורגן על-ידי קבוצה בשם "אבות מייסדים". הסמינר הוקדש ליצירותיו של הסופר עמוס עוז לציון שנה ללכתו מאתנו.
מכל גלריית המרצים שהופיעו בסמינר, אני מבקש להודות במיוחד לסופרת אמונה אלון על הרצאתה, שכותרתה הייתה - "אהבת ארץ ישראל ביצירתו של עמוס עוז".
אמונה אלון שבתה את לבי בשיעור הערכי, שנתנה לכולנו - איך אפשר לנהל דיון מכבד על מורשת תרבותית של הסופר עמוס עוז, שלה אישית היו חילוקי דעות עמוקים עם משנתו הפוליטית. הסופרת אמונה אלון, שהצליחה להרקיע עם השפה העברית בספריה "שמחה גדולה בשמים", "ותכתבו: אהבתנו", "במופלא ממני" ו"בית על מים רבים", חלקה כבוד בהרצאה למי שראתה בו מורה-כהן בהרקעת השפה העברית בספריה שלה.
אמונה אלון הביעה מלוא הערכה למי שידע לתאר אותה באופן מדויק כשהייתה נערה בקוראה בפעם הראשונה את ספריו של עמוס עוז. בת של רב וסופר עומדת על הבמה בקיבוץ מעלה החמישה ומצהירה: "שלמדתי מעמוס עוז הרבה על אהבת ארץ ישראל".
למרבה הצער, שכיחה בימים אלו תופעה כאובה, שלעבר מחנה פוליטי אליו היה שייך הסופר עמוס עוז מופנה בתדירות גבוהה ומדאיגה אוצר מילים בשפה העברית משופע בכינויים - "בוגדים", "עוכרי עם ישראל", "גיס חמישי", "מרעילים את ארץ ישראל". לכן רעייתי ואני חשנו משב רוח רענן, כשמעל הבמה הושמעו מפי אמונה אלו המילים: "אהבת ארץ ישראל של עמוס עוז מדברת מכל מילה מתוך התיאור של הקיבוץ", כשהתייחסה לסיפור "ארצות התן". היא הדגישה, שבמעגל החיצוני של תיאור הקיבוץ מגיעה אהבת ארץ ישראל עם תיאור "התגברות הרוח המערבית לפנות ערב, השרב נהדף מזרחה" ואנחנו הקוראים "מגיעים אל הרי יהודה ומהרי יהודה אל בקעת יריחו ומשם אל מדבריות-העקרבים מזרחה לירדן..."
חוויה מרגשת
אני כותב שורות אלו מתוך תחושה, שאם לא נקים מיד גשר, שדרכו ניתן יהיה להביא את הקטבים בחברה הישראלית לפחות להידברות מכבדת בניסיון לאחות את הקרעים, אנחנו עלולים לקרוס ולמוטט במו ידינו את הבית הלאומי השלישי שבעיצומו של תהליך בנייתו אנחנו נתונים".
את הנדבך הראשון לבניית הגשר המיוחל מצאתי בדבריה של הסופרת אמונה אלון בפני מאות מאזינים כשרבים מהם חובשי כיפות סרוגות. זו הייתה חוויה מרגשת לשמוע קריאה רהוטה של אמונה אלון על ריחה של ארץ ישראל בתיאור פתיחת המראות של ים המלח לסופר, שגר בעיר ערד מתוך ה"סיפור על אהבה וחושך".
רשות הדיבור לשורות שבחרה אמונה לקרוא: "כל בוקר, קצת לפני או קצת אחרי הזריחה, אני רגיל לצאת לבדוק מה חדש במדבר... יש ריח נעים של עפר, שרווה הטל... זהו ריח ארץ ישראל מאז ימי קדם". צודקת אמונה בהדגישה, שהשפה העברית השמימית של הסופר עמוס עוז מעניקה לקורא את אהבת ארץ ישראל. מי ששוהה בחו"ל הקריאה בספרי עמוס עוז, הטבולים בהומור חמלה ורוך כלפי המציאות, רק תעצים את געגועיו לארץ ישראל.
אני רואה בהרצאתה של הסופרת המחוננת אמונה אלון במסגרת "אבות ומייסדים", שהתקיים ב"מעלה החמישה", הנחת נדבך ראשוני לגשר של הידברות מכבדת ולאיחוי קרעים בחברה הישראלית. הכרחי לבנות את הגשר הזה שיחלץ את החברה הישראלית משרטון האימים עליו היא עלתה, שרטון בו גלי איבה יוצרים דה-לגיטימציה לחלקים מסוימים בחברה הישראלית.
עמוס עוז ב"בין חברים" מתאר את הריח העמום והמעיק של זיעת הצמחים בשרב הרובץ על חוצות הקיבוץ, הוא מתאר את האוויר החם והמאובק העומד בלי תזוזה, את המדשאות המתנשמות תחת מועקת הלהט הדחוס והדוחס. זהו תיאור כואב של סופר האוהב את המקום עליו הוא כותב. אנחנו מתוך אהבה למדינה, בה אנחנו חיים, המתנשמת כיום תחת מועקת להט השנאות והאיבות של חלק אחד בעם כלפי זולתו, חייבים להצילה. השלב הראשון הוא בהידברות מכבדת.

תאריך:  05/01/2020   |   עודכן:  05/01/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 עמוס עוז / Amos Oz
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תודה לאמונה אלון
תגובות  [ 13 ] מוצגות  [ 13 ]  כתוב תגובה 
1
יישר כוח! ל"ת
נערה   |  5/01/20 09:44
2
בהצלחה לבוני הגשר
אורית ברוש  |  5/01/20 11:21
 
- לבנות את גשר ההידברות מייד ל"ת
לבנות את הגשר  |  6/01/20 09:32
3
הרואה בעמוס עוז אוהב א"י
תודה לאמונה  |  5/01/20 18:08
4
בגלל יהודים טובים כמו
בן נאמן  |  5/01/20 23:21
5
מה עניין שמיטה להר סיני
למגיב בן נאמן  |  6/01/20 09:20
6
קיפחת את פאניה הבת של עמוס עוז
לאיתן   |  6/01/20 12:30
7
קיפחת גם את ישראל הראל
לאיתן..  |  6/01/20 22:33
8
מי ייתן והגשר יוקם ל"ת
עמית.  |  7/01/20 08:21
9
איתן, אמונה לא דיברה על גשר
עדי..  |  7/01/20 09:35
10
לא ניתן להקים גשר
מציאותי!!!!  |  7/01/20 09:45
11
לבנות גשר לא ניתן
מצחיק  |  7/01/20 09:52
12
ללמוד מאברהם אבינו
ללמוד מאברהם אבינ  |  7/01/20 20:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם פכטר
העותרים לבג"ץ כדי לפסול את נתניהו, מלהיות מועמד להרכיב ממשלה, בשל שלושה תיקים פליליים שטרם הוכרעו, טעו בשיקול דעתם שיוכלו למנוע את ההליך החוקתי - ציבורי באמצעים משפטיים. בג"ץ אמר בין השיטין - מבלי לומר זאת בצורה ברורה שרק הציבור יכול להחליט מי ינהיג אותו, ואל לבית המשפט להכנס למגרש הפוליטי כשופט או בורר
יוני בן-מנחם
אירן מתכננת תגובה צבאית נגד מטרות אמריקניות במזה"ת ובחו"ל בנקמה על חיסולו של הגנרל קאסם סולימאני. כל השלוחות של אירן במזה"ת יקחו חלק בפעולת הנקם נגד ארה"ב, עירק אמורה להפוך לזירה עיקרית, ישראל בינתיים מחוץ לתמונה
יאיר דקל
לבנות או לקנות דירה - זאת דרך אחת. אפשר להשקיע כספים בצורות שונות", המשיך. "אבל קודם כל צריך לחסוך. זאת אומרת, צריך לרצות. כי אנשים יכולים לנהוג כמו חני נחמיאס ולא לבזבז את כל המשכורת וההכנסות. תמיד אפשר קצת לחסוך
רפי לאופרט
התנהלות מפלגת "ישראל ביתנו" בראשות ליברמן במערכות הבחירות של 2019, היא הוכחה ניצחת לכך שלא ניתן לנהל מדינה דמוקרטית באמצעות מפלגות טוטליטריות. סתירה פנימית זו מפצלת בין האינטרסים האישיים-סקטוריאליים של "בעלי השליטה הפוליטיים" במפלגות אלה לבין האינטרס הציבורי המשותף ומנגידה אותם עד כדי סתירות הרסניות
רון בריימן
עיוות של רצון הבוחר ושל תוצאות הבחירות, אפילו בג"ץ אינו יכול לאפשר. על כן, דחיית הדיון בעתירה בטענה שהנושא שפיט תגרום לכך שכאשר השאלה תהפוך מתיאורטית לאקטואלית, בג"ץ יהיה חייב להסתלק מעיסוק בנושא, שהוא פוליטי. כידוע חכם אינו קולע את עצמו לנסיבות שפיקח מתאמץ להשתחרר מהן. מעורבות כזו של בג"ץ, ספק אם תעמוד במבחן בג"ץ עצמו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il