X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
יו"ר ניסאן-רנו טוען, כי נמלט ממערכת המשפט היפנית בה לא היה לו סיכוי למשפט הוגן, וכי נפל קורבן לקנוניה של הממשלה וניסאן. פייננשל טיימס מדווח ומנתח
▪  ▪  ▪
גוסן במסיבת העיתונאים בביירות [צילום: מאיה אלרוזו, AP]

הקריירה של קרלוס גוסן התאפיינה בנאומים מלאכת מחשבת ובביטחון עצמי על הבמה, אך שום הופעה של יו"ר ניסאן-רנו לשעבר לא משכה כה הרבה תשומת לב כמו מסיבת העיתונאים שלו בביירות (יום ד', 8.1.20) – הופעתו הפומבית הראשונה מאז נמלט מיפן, שם הואשם בעבירות מס ומרמה במיליוני דולרים.
מטרתו של גוסן – מדווח פייננשל טיימס – הייתה אחת ויחידה: להציג את כשליה של מערכת המשפט היפנית ולהוכיח שהיא נוצלה בידי ניסאן והממשלה המקומית כדי להפיל אותו. במשך שעתיים הוא דיבר על קשת של נושאים – מעניינו האישי ועד עתידו של הקונצרן אותו ניהל עד לפני 13 חודשים. FT מסכם את הדברים.
מה למדנו על בריחתו?
גוסן נמנע מלמסור פרטים על הדרך בה הגיע לביירות. לדבריו, הוא החליט לברוח לאחר שהתברר לו שמשפטו עלול להיסחב שנים. "ביפן אתה צריך למות או להסתלק", טען. הניתוק מאשתו, קרול גוסן – מאז אפריל אשתקד הם דיברו רק פעמיים, בפיקוח – היה קשה מנשוא. עוד סיפר גוסן, כי הוא הוחזק במעצר בתא קטנטן, ללא חלון, ובימי החול הורשה להיות רק 30 דקות ביממה מחוצה לו. בסופי שבוע הוא לא יצא כלל, בשל מחסור בסוהרים. בחופשת ראש השנה 2019 עברו עליו שישה ימים ללא כל מגע אנושי.
אלו ראיות חדשות חשף גוסן?
גוסן הקדיש קרוב לשעה להצגת טיעוניו, כולל מסמכים שלדבריו מלמדים על חפותו. הוא ניצב בפני ארבעה אישומים: שניים על העלמת מס של חלק מהכנסותיו ושניים על שימוש פרטי בכספי ניסאן-רנו. גוסן הקרין מסמכים והגדיל קטעים מהם, אך פייננשל טיימס מדווח שהוא העביר אותם במהירות שלא אפשרה לעיתונאים לקרוא אותם כיאות. גוסן אמר שהוא מוכן לפרסם את המסמכים, לאחר שיתייעץ עם עורכי דינו; זה טרם נעשה.
גוסן גם הסביר מדוע החליט לערוך את מסיבת יום הולדתו בארמון ורסאי ומדוע השתמש בבתים של הקבוצה ברחבי העולם, אם כי לא התייחס במישרין לאישומים נגדו. לטענתו, האישומים הללו היו חלק מרצח אופי נגדו מצד ניסאן, התביעה וחלקים מהתקשורת. קרוב לוודאי שכל אלו היו מרכיבי קו ההגנה שלו אם היה עומד לדין, אך בלי לראות את המסמכים – לא ניתן לחוות דעה.
האם הוא יעמוד לדין?
גוסן אמר שהוא רוצה לנקות את שמו, ולכן חזר ונשאל האם יסכים לעמוד לדין. הוא השיב: כן, "בכל מקום בו יובטח לי משפט הוגן" – בלבנון, בברזיל או בצרפת, אך לא ביפן. גוסן הוא אזרח של מדינות אלו, ולשלושתן אין הסכם הסגרה עם יפן.
לטענת גוסן, עורכי דינו לא יכלו להבטיח לו משפט הוגן ביפן, והפרקליטות התעלמה מהנחיותיו של השופט בעניינו. "לא ברחתי משום שאני אשם. ברחתי משום שלא היה לי שום סיכוי למשפט הוגן". גוסן אמר שהוא מוכן לאפשרות שיהיה עליו לבלות זמן רב בלבנון, לנוכח צו המעצר נגדו שהוציא האינטרפול וצו המעצר נגד אשתו שהוציא בית המשפט ביפן, בחשד שהייתה מעורבת בבריחתו.
מה המצב של ניסאן-רנו?
תחת ניהולו של גוסן התחזק שיתוף הפעולה בין ניסאן, רנו ומיצובישי, והקבוצה הפכה ליצרנית הרכב השנייה בגודלה בעולם. שיתוף הפעולה הזה הוטל בספק לאחר מעצרו של גוסן, שהיה הדבק המאחד בין שלוש החברות. בשנה שעברה כמעט התפצלו ניסאן ורנו, אך כעת הן מתכננות להמשיך את השותפות, כדי להתמודד עם העלויות הגואות והרווחים המצטמקים בתעשיית הרכב.
גוסן אמר, כי השותפות יכולה להצליח גם בלעדיו, אך יצא נגד גישתו של יו"ר רנו, ז'אן-דומיניק סנאר, ולפיה יש לנהל אותו מתוך קונצנזוס: "זה לא יעבוד, תאמינו לי", טען. הוא גם ציין, כי שלוש החברות היו היחידות בענף ששווי השוק שלהן ירד בשנה שעברה, ואמר שלאור זאת אינו בטוח בעתידה של השותפות.
איך נראתה ביפן הופעתו של גוסן?
גוסן טען ובצדק, כי יפנים רבים ממשיכים להעריך אותו. הופעתו מלאת הביטחון והנרגשת במסיבת העיתונאים, סיפקה לתומכיו בדיוק את אותו קרלוס גוסן של שני העשורים בהם זכה למעמד של מי שהושיע את ניסאן. אבל בימים שמאז בריחתו, תדמיתו נפגעה קשות ומסיבת העיתונאים לא תשנה זאת. טענותיו כלפי מערכת המשפט היפנית היו משכנעות, אך הוא לא עמד בהבטחתו להציג ראיות לקנוניה בין ניסאן לבין הממשלה כדי להפילו. גוסן הסביר, כי לא יחשוף את שמותיהם של הפקידים היפנים המעורבים בקנוניה, כדי שלא לפגוע ביחסים בין יפן ללבנון – מה שגורם לחלק מן היפנים לפקפק באמינות טענותיו.
מבחינת שלטון יפן, שעדיין מלקקים את פצעי בריחתו המשפילה, מסיבת העיתונאים הייתה התגרות מכוונת. דקות אחדות לאחר סיומה טענה שרת המשפטים, מסאקו מורי, כי מדובר ב"האשמות שווא נגד מערכת המשפט היפנית ואופן התנהלותה". ואילו הפרקליטות הגיבה באומרה, כי הוכח שצדקה כאשר טענה ש-גוסן עלול לברוח, וכי האשמותיו במסיבת העיתונאים "התעלמו לחלוטין מהתנהגותו שלו".

תאריך:  09/01/20   |   עודכן:  09/01/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
ג'ונתן טרלי אומר, כי זימון בנו של סגן הנשיא לשעבר לעדות במשפט ההדחה של טראמפ, עשוי להתברר כגול עצמי מבחינת הדמוקרטים ולחזק את הגנתו של הנשיא
איתמר לוין
מלחמה עם אירן עלולה לפרוץ בשל כשלי מנהיגות בשני הצדדים    גורלה של ארה"ב תלוי בשאלה האם טראמפ יבין סוף-סוף באיזו סכנה מדובר ומה האחריות המוטלת עליו
איתמר לוין
ארה"ב נסוגה מהזירה העולמית מאז ממשל אובמה. אם טראמפ יזהה סיכון לבטחונה של ארה"ב - הוא לא יהסס לפוצץ את העולם; הוא לא יתערב אם העולם יחליט להתאבד
איתמר לוין
לא הרבה - בדק ומצא וושינגטון פוסט: הרבה פחות דיונים, הרבה פחות הצבעות, הרבה פחות חקיקה. ואילו כעת אין מי שיפרוץ את המבוי הסתום סביב משפטו של טראמפ
איתמר לוין
טקאשי טקאנו אומר, כי גוסן הבין שאין לו סיכוי למשפט הוגן ונשבר אחרי שיחה נרגשת עם אשתו    הפרקליטות ביפן דוחה את הטענות נגדה, מדווח וושינגטון פוסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il