X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
ינון ואדלשטיין. מי פה המחוקק [צילום: פלאש 90]
נתניהו. חסינות? [צילום: אביר סולטן]
האיום הנשקף לדמוקרטיה המתנוונת לאוטוקרטיה שיפוטית או אחרת הוא אובדן האמון בה ופרישת הציבור ממסגרת שאין הוא יכול לעצבה לטעמו. מבחנו הגדול של היו"ר אדלשטיין, המכהן כיום, הוא ביכולתו להפעיל את הכנסת כרשות שלטונית מובהקת, בעלת יחוד וסמכות העומדים במבחן הדמוקרטי הבסיסי של ייצוג הריבון
▪  ▪  ▪

מי שעוקב אחר המאבק הקונסטיטוציוני המתפתח בישראל בין הכנסת והרשות המבצעת לבין שתלטנות המערכת המשפטית, בוודאי אינו מופתע מהמקום אליו הגיע בימים אלה ומן הכיוון המסתמן לגבי ההמשך. המאבק הוא על עליונות פוליטית בדמוקרטיה הישראלית, אולם בפועל הוא מתנהל כביכול על "שאלות מוסריות" כגון: האם זכות החפות היא מוחלטת (מוגדרת כפשוטה בחוק) או שהיא זכות "בערבון מוגבל" - מותנית בפרשנות יעודית המתאימה לתפישת בג"ץ ברגע קבלת ההחלטה. האם זכות החפות שמורה לכל באותה מידה, או שהיא מותנית בשאלה מהו תפקידו של הטוען לזכות? אם הוא יריב פוליטי, זכות החפות שלו היא על תנאי, או "בתנאי ש..." אבל אם הוא איש המחנה הנכון או ההשקפה הנכונה, היא מוחלטת ובלתי-מותנית בדבר.
בסופו של יום, מתכנסת השאלה לערוץ העקרוני הבסיסי, שחייב לספק מענה נחרץ לשאלות החוקתיות היסודיות: א. מיהו המחוקק במשטר דמוקרטי? ב. האם חוק הוא מוחלט עד אשר ישונה ע"י המחוקק, או שניתן למסמסו או להשתמש בו שימוש מניפולטיבי באמצעות פרשנות מתחכמת? ג. האם יש לבית המשפט סמכות לקבל החלטות מחוץ למסגרת חוקי המדינה, לפי שיקול דעת בלעדי שלו, או שגם הוא כפוף לחוק ולביקורת ממלכתית חיצונית למסגרת הארגונית הספציפית שלו? (למשל: ביקורת הכנסת); ד. מה הקשר בין פרשנות משפטית של בית המשפט לבין כוונת המחוקק בניסוח חקיקתי ספציפי?
שאלת חסינותו של נתניהו, בנסיבות שנוצרו בעקבות שני סבבי הבחירות שלא הביאו הכרעה פוליטית חד-משמעית, נושקת גם היא לשאלות הנ"ל? – לדעתי בהחלט כן.
שאלת החפות היא השאלה הראשונה והמרכזית ביותר. האם חפות היא מוגבלת או על תנאי, האם היא אישית או עיתית והאם היא תלויית נסיבות או אבסולוטית. ברור שזכות זו גזורה מתפישה עקרונית שיש לאפשר לנבחר ציבור לתפקד על-פי שיקול דעתו במסגרת הסמכויות שקצב לו החוק. משפעל כך, יש להגן עליו תוך כדי מעשה ולאחר מעשה מפני סחטנות, לחצים ואיומי תביעות משפטיות, שעשויים למנוע ממנו למצות את יכולותיו כנבחר ציבור; זו גם רוח החוק. זכות החפות היא אפוא זכות מלאה של חף מפשע, שאם לא כן, אין היא זכות לחפות.
האם יש מישהו במערכת השלטונית שרשאי לשנות את החוק או את פרשנותו ברוח המחוקק, במטרה להתאימו לדעת הפרשן או צרכיו? לדעתי, בשום אופן לא. כלומר, שאלת החפות חוזרת בהפעלת העיקרון הלכה למעשה, לשאלת גבולות הסמכות של גורם שאיננו המחוקק.
זכות החפות אינה זקוקה לתימוכין של זכויות אחרות, היא עומדת לעצמה ומתקיימת על-פי חוק כל עוד אין פסק דין חלוט של בית משפט; אין בשאלת הזכות עניין הדורש הכרעה משפטית. בעתיד יוכל המחוקק לקבוע בחוק מתוקן נורמות התנהלות חדשות, ואלה תחלפנה את הקיימות למקרים עתידיים. חסינות היא מנגנון הגנה המכוון לשימור בפועל של זכות החפות לבעל תפקיד ציבורי נבחר, כל עוד מכהן הוא בתפקיד שהחוק מקצה לו זכות זו. לא ניתן לשלול מחף מפשע חסינות מוקנית כחוק, מבלי לפגוע בזכות החפות או להפלותו כלפי אחרים. אם יבקש, אין אפוא למנוע ממנו חסינות אם אין לכך קביעה מפורשת בחוק כל עוד מדובר בפעילות שהיא במוצהר חלק מתפקידו כנבחר ציבור, ואין צורך בפסיקה מיוחדת לשם כך. למניעת החסינות יש צורך לכלול בפסיקה החלטה מיוחדת ומנומקת, שתתרץ את הסיבות לשונות מהנוסח המפורש.
זימון ועדת הכנסת לדיון באי-מתן חסינות נדרש רק אם יש לפניה הנמקה למניעת מתן החסינות המבוקשת, שבה על ועדת הכנסת להכריע. עצם קבלת החסינות היא טכנית ופורמלית ולא מהותית.
על יו"ר הכנסת כנציג בית המחוקקים, לעמוד על עקרונות אלה כחלק מניהול פעילות בית המחוקקים וסדרי העבודה בו. שיקול דעתו במגבלות הנ"ל, דינו כדין יתר פעולותיו בעיצוב והפעלת סדרי העבודה במשכן.
במקרה נתניהו, כתבי האישום העיקריים (פרשיות 2000 ו-4000) מושתתים על תקדים משפטי, שאינו מעוגן בחוק מפורש אלא בפרשנות של התביעה הכללית, שטרם עמדה בישראל למבחן בפני בתי-המשפט. במצב זה חובה לנהוג בזכות החפות במשנה-זהירות ואחריות, על-פי החוק ורוחו.
השאלה היסודית חוזרת, אפוא, להגדרה הבסיסית של מושג הדמוקרטיה: מיהו הריבון, האם יש גבולות לסמכויותיו, מי קובע זאת ומי אוכף זאת? זהו עיקר המחלוקת בין הכנסת כבית המחוקקים לבין הרשות השופטת, כרשות העושה שימוש בחוק לצרכי השעה ונסיבותיה המיוחדות ופועלת לאכיפתו בשילוב עם המשטרה ושירות בתי הסוהר. קביעת הנורמה היא בידי המחוקק, הפעלת צווּיי החוק בידי גורמי היישום והביצוע.
הגישה המקובלת עלי היא שבשום מקרה לא ייתכן מצב שדמוקרטיה מונהגת על-ידי שתי רשויות לעומתיות. כדי שדמוקרטיה תוכל לפעול ביעילות ולקבל החלטות, נדרשת קביעה חד-משמעית של מקור הסמכות ושל עליונותו על כל גורם אחר. מקור זה הוא הנותן לגיטימציה להחלטות מוסדות השלטון ומייצג בכך את רצון העם או ציבור האזרחים. על-פי תפישה זו, סמכות החקיקה (לרבות שינוי חוקים) שמורה אך ורק לכנסת.
בית המשפט מפרש חקיקה בגבולות שמתירים לו חוקי הכנסת. חוקי יסוד דינם כדין חוקה והם מחוץ לתחומי סמכות הפרשנות של בית המשפט [אינני רואה מניעה שבית המשפט יעיר הערות מחכימות לגבי חקיקת-יסוד או חקיקה רגילה, אם מצא בהן סתירות פנימיות או לוגיות או מכשלות אחרות, אך אין הוא רשאי לשנותן או לבטלן. במקרים פרטיים שבהם נדרשת בחינה של חוק רגיל מול קביעה של חוק יסוד, יתן בית המשפט פרשנות אד-הוק למקרה פרטני. פרשנות זו של בית המשפט העליון, תהיה תקפה עד לשינוי החוק ע"י המחוקק]. באין פתרון בחוקים קיימים, יופעל הליך זמני מיוחד בהתייעצות עם הכנסת (ועדת החוקה חוק ומשפט), שיספק פתרון כזה (אינני דן בפרטי העניין במאמר זה, מסיבות מובנות) .
יו"ר הכנסת הוא האדם העומד בראש הרשות המחוקקת ומתווה את דרכי וסדרי פעולתה. היו"ר מופקד בלעדית על טיפוח ושימור מעמדה ודימוייה הציבוריים, לצד כושרה למלא את תפקידה כרשות המחוקקת. מתוקף עקרון הפרדת הרשויות במשטר הדמוקרטי, תפקידו להבטיח שהכנסת כרשות מחוקקת היא אוטונומית, ומפקחת על פעולותיהן של רשויות הממשל האחרות – המבצעת והשופטת. מתוקף אותו עיקרון בסיסי כל הרשויות כפופות לחוקי הכנסת, ולכל אחת מסגרת אוטונומית משלה, המוגדרת בחוק. כמחוקקת, הכנסת היא הרשות היחידה שכפועל יוצא מהנ"ל קובעת לעצמה את תחומי האוטונומיה לפעולותיה. מאידך-גיסא, היא אינה בוחרת את חבריה (אלה נבחרים ע"י הציבור).
חובת יו"ר הכנסת היא, בין היתר, להבטיח קיומם של עיקרים אלה. ללא קביעה חד-ערכית וחד-משמעית שלהם ושמירה קפדנית על יישומם, לא תוכל הכנסת לתפקד ותחול הדרדרות מסוכנת במעמדה וכתוצאה מכך גם במהות ואיכות הדמוקרטיה. מאחר שהדמוקרטיה אמורה לאפשר שלטון של העם ע"י העם למען העם, מרכזיותה של הכנסת המאגדת את נבחרי הציבור, מעמדה הקונסטיטוציוני ואיכות פעילותה כמחוקקת ומפקחת [הפיקוח נעשה בדרכים שונות, חלקן ישירות באמצעות ועדות הכנסת והמליאה ואחרות באמצעות מבקר המדינה הכפוף לכנסת] על הרשויות האחרות, הם תנאי הכרחי לדמוקרטיה איכותית.
להערכתי, האיום האמיתי הנשקף לדמוקרטיה המתנוונת לאוטוקרטיה שיפוטית או אחרת, הוא פרישת הציבור מדמוקרטיה, שאינה לרוחו ולרצונו ושאין הוא יכול לעצבה ככזו. שום בית משפט לא יוכל לאכוף את רצונו על הציבור ללא הלגיטימציה המוענקת להחלטותיו מתוקף התמיכה הציבורית שמקורה ביכולתו של הציבור להשפיע – ישירות או בעקיפין – על תפקודו באמצעות החוק והכלים הדמוקרטיים. ככל שעניין זה עשוי להיות מורכב ומפותל אך בכל זאת נשלט ע"י הציבור, הוא בר שיפור ואיננו נתון לשרירות לב של קבוצות מיעוט אליטיסטיות.
מבחנו של היו"ר אדלשטיין, הוא ביכולתו להפעיל את הכנסת כרשות שלטונית מובהקת בעלת אוטונומיה, ייחוד וסמכות העומדים במבחנים הנ"ל.

תאריך:  10/01/2020   |   עודכן:  11/01/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אבי ניסנקורן / Avi Nisankorn  אוסאמה סעדי / Osama Saadi  אוסאמה סעדי / osama  saadi  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אופיר כץ / Ofir  Katz  אופיר סופר / Ofir  Sofer  אורי מקלב / Uri Maklev  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אורלי פרומן / orly  fruman  אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai  אחמד טיבי / Ahmad  Tibi  איילת שקד / Ayelet Shaked  אילן גילאון / Ilan Gilon  איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg  אלון שוסטר / Schuster Alon  אלי אבידר / Eli Avidar  אלי כהן / Eli Cohen  אלכס קושניר / Alex Kushnir  אלעזר שטרן / Elazar Shtern  אמיר אוחנה / Amir Ohana  אנטאנס שחאדה / Mtanes  Shihadeh  אסף זמיר / Asaf Zamir  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בני גנץ / Benny  Gantz  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  בצלאל סמוטריץ' / Bezalel  Smotrich  ג'אבר  עסאקלה  גבי אשכנזי / Gavriel  Ashkenazi  גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken  גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  דוד אמסלם / David Amsalem  דוד  ביטן / David Bitan  היבה יזבק / Heba  Yazbak  ווליד טאהא / Waleed Taha  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  חוה (אתי) עטייה / Hava-Etty  Atia  חיים כץ / Haim Katz  חמד עמאר / Hamad Amar  יאיר גולן / Yair Golan  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יאיר נתניהו / Yair Netanyahu  יבגני סובה / Yavgeni Sova  יואב בן-צור / Yoav Ben-Tzur  יואב גלנט / Yoav Galant  יואב יצחק / Yoav Yitzhak  יואב סגלוביץ' / yoav  segalovich  יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich  יואב קיש / Yoav Kish  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יואל קוסטנטין רזבוזוב / Yoel Konstantine  Razvozov  יובל שטייניץ / Yuval  Steinitz  יוגב מרדכי  יוליה  מלינובסקי / Yuliya Melinovsky  יוסף תיסיר ג'בארין / Yousef Taysir Jabareen  יועז הנדל / Yoaz  Hendel  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  יזהר שי / izhar  shay  יחיאל משה טרופר / Yehiel  Tropper  ינון אזולאי / Yinon  Azoulay  יעל גרמן / Yael  German  יעקב אשר / Yakov  Asher  יעקב טסלר / Ya'akov  Tessler  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יעקב מרגי / yaakov Margi  יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton  יצחק כהן / Yitzhak  Cohen  יצחק (איציק) שמולי / Itzik  Shmuli  יריב לוין / Yariv Levin  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  מאי גולן / May  Golan  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מבקר המדינה / The State Comptrollr  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton  מיכל שיר סגמן / Michal=Shir Segman  מיקי חיימוביץ' / Miki  Haimovich  מיקי לוי / Mickey  Levy  מירב כהן / Meirav  Cohen  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  מנסור עבאס / Mansour Abbas  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  מרק איפראימוב / Mark   Ifraimov  משה אבוטבול / Moshe Abutbul  משה ארבל / Moshe Arbel  משה גפני / Moshe Gafni  משה כחלון / Moshe Kahlon  משה (בּוֹגי) יַעלון / Moshe  Ya'alon  משה (מוסי) רז / Mossi Raz  משולם נהרי / Meshulam Nahari  מתן כהנא / Matan  Kahana  ניצן הורוביץ / Nitzan Horovitz  ניר ברקת / Nir  Barkat  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סעיד  אלחרומי / Said Elharumi  סתיו שפיר / Stav Shafir  עאידה  תומא-סלימאן / Aida  Touma-Suleiman  עודד פורר / Oded Forer  עודה איימן / Ayman  Odeh  עומר ינקלביץ'  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  עמר בר-לב / Omer  Bar-Lev  עפר שלח / Ofer  Shelah  פנינה תמנו-שטה / Pnina Tameno-Shete  צביקה (צבי) האוזר / Zvika Hauser  צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi  ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely  קארין אלהרר / Karin  Elharar  קטרין שטרית / Kathrin  Shitrit  קרן ברק / Keren  Barak  רדיר כאמל / Radir Kamal  רויטל סויד / Revital Swid  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  רם שפע / Ram Shefa  רפי פרץ / Rafi  Peretz  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שרן השכל / Sharren Haskel  תמר זנדברג / Tamar Zandberg
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מבחנו הגדול של אדלשטיין
תגובות  [ 35 ] מוצגות  [ 35 ]  כתוב תגובה 
1
לאופרט שופך הרבה מלל כדי לנסות
מנחם הלוי  |  11/01/20 08:00
2
ושוב לאופרט עם "משפטנות בגרוש"
שלמה המגיב  |  11/01/20 08:18
 
- לשלמה: שאלת בג"ץ והג'ינג'ים
עובד 1  |  11/01/20 11:14
 
- אני "זורם" איתך בהחלט , עובד
שלמה המגיב  |  11/01/20 13:20
 
- הרגת אותם מצחוק
עובד 1  |  11/01/20 20:57
3
לדעתי, השופטים שבשמיים מזמנים
קורןנאוה טבריה  |  11/01/20 08:20
 
- בתנאי שאדלשטיין
שמחה חן  |  11/01/20 09:38
 
- אפשרות נוספת
יוסי מ.  |  11/01/20 10:14
4
ןעוד על חוקי יסוד בנוסח לאופרט
שלמה המגיב  |  11/01/20 08:35
 
- ועוד שאלה לשלמה
עובד 1  |  11/01/20 16:17
 
- האם אתה יכול להביא דוגמה אחת
הירונימוס  |  11/01/20 19:22
 
- ואני שוב מסכים איתך , עובד
שלמה המגיב  |  11/01/20 19:53
 
- לך וגם להירונימוס
עובד 1  |  11/01/20 21:12
 
- ואני עדיין , חושש , עובד
שלמה המגיב  |  11/01/20 22:58
 
- לשלמה: מה עם הפרדת הרשויות
עובד 1  |  12/01/20 10:11
5
צריך להגיד אמת.
יוסי מ.  |  11/01/20 10:42
6
אדלשטיין כשל לפני המבחן
א.ל. רמת-גן  |  11/01/20 11:32
 
- אפשרות נוספת
יוסי מ.  |  11/01/20 14:31
7
מאוד
שמ  |  11/01/20 11:59
 
- התייחסות למגיב שמ
שלמה המגיב  |  11/01/20 13:44
 
- ועל המשפט בארה"ב למגיב שמ
שלמה המגיב  |  11/01/20 16:00
8
ההנחה הרווחת היא
באום  |  11/01/20 14:06
 
- באום, שוב אתה מפגין את חוסר
מואב  |  18/01/20 06:38
 
- במדינה של 9 מיליון נפש
רפי לאופרט  |  18/01/20 09:56
9
שתי הערות לקשקשת של לאופרט
הירונימוס  |  11/01/20 18:23
10
0מולנים עלובים..... כל מה שיש
מוטי1  |  11/01/20 19:03
11
כנופיית שלטון החוקן.
עמרסקי  |  11/01/20 19:50
12
כנופיית שלטון החוקן.
עמרסקי  |  11/01/20 19:50
13
כנופיית שלטון החוקן.
עמרסקי  |  11/01/20 19:50
14
ברור שהמשחק מכור בוועדת הכנסת
אקטואלי  |  11/01/20 21:19
15
ביביסטים צבועים
הירונימוס  |  11/01/20 21:39
16
שלמה
שמ  |  11/01/20 23:42
 
- טל"ח
שמ  |  12/01/20 07:20
17
לגבי החסינות אתה טועה עובדתית
קורא  |  13/01/20 23:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 22
עידן יוסף
שר המשפטים במכתב ליועמ"ש הכנסת: "קיים ניגוד עניינים חמור; משוך ידיך מעיסוק במישרין או בעקיפין בתיקי ראש הממשלה"    "ככל שתחליט שלא לעשות כן, אבקש מיו"ר הכנסת להורות עליך לחדול מטיפול בעניינים אלו"
עידן יוסף
ועדת הכספים האריכה את רישיונות המפעילים הקיימים    רק כמחצית מהמכרזים הושלמו, ורק אשכול אחד מתוך 20 פועל בפועל   : מתוך עשרה זוכים במכרזים, אחד פרש, שניים לא עמדו בדרישות, ונאלצנו לבטל"
עידן יוסף
רה"מ פנה ליו"ר הכנסת והודיע על כוונתו    כחול לבן: הוועדה המסדרת תכונס ברביעי כדי לדון בנושא    ניסיון לגייס את ליברמן להתנגד לחסינות
מירב ארד
הוסיף: "יש כ"כ הרבה עבירות בנייה, שיש לעשות תעדוף. עבירות מובהקות יהיו בעדיפות ראשונה. תגובש מדיניות אכיפה בתוך חודש ימים"
איציק וולף
ח"כ שלמה קרעי דורש מיו"ר ועדת הכספים לזמן את נציב שירות המדינה ואת נציגי האוצר לדיון בעידכון התקנות שיניב לפרקליט המדינה לשעבר תוספת של מאות אלפי שקלים לפנסיה התקציבית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il