X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
חיסול קאסם סולימאני היה פעולה אמריקנית נחוצה וחשובה לביטחון האזור אך הוא איננו מספיק לעצור את ההתפשטות האירנית והאיומים על הכוחות המתונים במזה"ת. הסכנה לישראל מכיוון סוריה וחיזבאללה בלבנון לא נעצרה, ישראל חייבת לנצל את שלהי כהונתו של הנשיא טראמפ כדי להגביר את התיאום המדיני והצבאי עם ארה"ב לבלימת ההתבססות האירנית בסוריה
▪  ▪  ▪
[צילום: וחיד סאלמי, AP]

חיסולו של הגנרל קאסם סולימאני ע"י ארה"ב היה צעד מבורך וחשוב, סולימאני היה המנוע של יצוא המהפכה החו'מיינסטית והתפשטות אירן במזרח התיכון ב-20 השנים האחרונות, הוא ביסס את השלוחות האירניות בסוריה, עירק, לבנון ותימן ועמד בראש פעילות הטרור של אירן במזה"ת.
השאלה היא האם בעקבות חיסולו תיעצר ההתפשטות האירנית במזה"ת?. אחד הפרויקטים החשובים של קאסם סולימאני היה ההתבססות הצבאית של אירן בסוריה, הוא הצליח להכניס בשנים האחרונות אלפי לוחמים של המליציות השיעיות מעירק לסוריה בנוסף ליחידות של כוח "קודס" מ"משמרות המהפכה" מבלי שארה"ב או ישראל יעצרו אותו ויצר עובדה מוגמרת.
בנוסף לכך הוא הקים את הגשר היבשתי הגדול בין עירק לסוריה שבאמצעותו מעבירים האירנים נשק מתקדם לסוריה ולחיזבאללה בלבנון, כולל טילים מדויקים. האירנים השקיעו רבות בפרויקט שלהם בסוריה, מלבד ההתבססות הצבאית שלהם יש להם הסכמים כלכליים עם סוריה ופרויקטים אזרחיים משותפים, הם נחושים להישאר בסוריה מכל הבחינות.
חיסולו של קאסם סולימאני הפתיע את האירנים והכניס אותם להלם גדול, גם המליציות השיעיות בעירק שנאמנות לאירן הופתעו, אירן מתחילה אט אט להתאושש מההלם ולכלכל את צעדיה הבאים. המנהיג העליון עלי ח'מינאי מיהר למנות את הגנרל אסמעיל קאני ליורשו של קאסם סולימאני כמפקד כוח "קודס" והינחה אותו להמשיך בכל הפרויקטים שבהם עסק סולימאני במזה"ת.
חיסול קאסם סולימאני הוא מכה קשה לאירן, יורשו הגנרל אסמעיל קאני צפוי להיתקל בקשיים גדולים, על-פי הערכות גורמי מודיעין במערב אין לו את היכולות המבצעיות והארגוניות שהיו לקאסם סולימאני שהיה גם יצירתי מאוד באופן הפעלת הכוחות בשטח. אסמעיל קאני קיבל גם משימה נוספת,לפעול להוצאת הנוכחות הצבאית האמריקנית מהמזה"ת, השלוחות הפרו אירניות ברחבי המזה"ת נערכות כבר למשימה ונראה שהזירה העיקרית תהייה בעירק, המליציות השיעיות בעירק המשתייכות ל "אלחשד א-שעבי" מתכננות גם לנקום את מותו של מפקדם אבו מהדי אלמוהנדס באמצעות התקפות על הבסיסים האמריקנים.
אלא שארה"ב איננה מתכוונת להסיג את כוחותיה מהמזה"ת בעקבות התקפת הטילים האירנית על הבסיסים האמריקנים בעירק, הנשיא טראמפ דחה על הסף את בקשת ממשלת המעבר בעירק בראשות עאדל עבד אלמהדי לפנות את הבסיסים האמריקנים במדינה והתעלם מהחלטת הפרלמנט העירקי בנושא, הנשיא טראמפ לא מתכוון לקפל את כוחות הצבא מעירק בעיצומה של מערכת הבחירות לנשיאות ולהצטייר כמי שנכנע לאיומיה של אירן, משרד החוץ האמריקני הודיע כי הוא בוחן תוכניות להרחיב את הנוכחות של נאט"ו בעירק, בנוסף לכך איים טראמפ כי הוא מתכוון לדרוש מהעירקים פיצויי של מיליארדי דולרים שהפסידה ארה"ב במדינה אם העירקים יעמדו על דרישתם להוצאת כוחות צבא ארה"ב, הנשיא האמריקני הולך מול ממשלת עירק הפרו-אירנית "ראש בראש" ואין בכוונתו להיענות לדרישתה.
צריך לומר את האמת, חיסולו של קאסם סולימאני יביא, בתרחיש הטוב, להחלשת מגמות ההתפשטות של אירן שסולימאני היה קבלן הביצוע שלהן,ההנהגה האירנית ידועה כעקשנית ואין בכוונתה לוותר על התוכניות שלה רק בגלל חיסולו של סולימאני, תהא חשיבותו אשר תהא, גם אם היה גורם מפתח, עצירת ההתפשטות האירנית במזרח התיכון היא תהליך ארוך המחייב הרבה נחישות ונשימה ארוכה שכן מדובר במלחמה קשה וממושכת.
ההתבססות הצבאית האירנית בסוריה היא מסוכנת מאוד לישראל, האירנים לא יותרו עליה והאיום הוא גדול, ההתמודדות עמה מחייבת הפעלת לחץ צבאי גדול על אירן וסוריה במקביל להפעלת לחץ כלכלי והגברת הסנקציות על-ידי ארה"ב. ישראל חייבת להגביר את התיאום הצבאי והמדיני עם ארה"ב ולנצל את הכהונה הנוכחית של הנשיא טראמפ כדי לנסות ולעצור את ההתבססות הצבאית האירנית בסוריה, הנושא הדחוף ביותר הינו פרויקט הטילים המדויקים של חיזבאללה שישראל חייבת לעוצרו.
אירן עוברת ל"מלחמת התשה" נגד הנוכחות הצבאית האמריקנית במזה"ת באמצעות המליציות השיעיות ובמקביל היא תפעל פנימית לחזק את המשטר שלה נוכח הסנקציות האמריקניות, המצב הכלכלי הקשה והזעם על הפלת המטוס האוקראיני. אירן מפעילה לחצים על ממשלת עירק כדי שתוציא את הכוחות האמריקנים משטחה ומנסה למשוך זמן באמצעות "מלחמת ההתשה" כדי להימנע מעימות צבאי ישיר עם ארה"ב שעלול להביא למלחמה, מתוך תקווה שתצליח להשפיע על מערכת הבחירות לנשיאות והנשיא טראמפ ינחל בנובמבר הבא תבוסה פוליטית.
האירנים מעריכים כי נשיא אמריקני חדש מהמפלגה הדמוקרטית יהיה הרבה יותר נוח עבורם, לכן, גם ישראל צריכה לשים לב ללוח הזמנים הפוליטי בארה"ב ולנצל את מה שנשאר מתקופת כהונתו הנוכחית של הנשיא טראמפ כדי לנסות ולהשיג את יעדיה בכל הקשור לסכנה האירנית.

תאריך:  13/01/2020   |   עודכן:  13/01/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חיסול סולימאני
פרופ' עפרה בנג'ו
ההתקוממות בעירק היא תוצאה של משבר בן למעלה מ-15 שנים, אשר החמיר משמעותית כאשר המדינה הפכה לזירת מאבק בין ארה"ב לאירן. הפתרון לבעיותיה נראה רחוק מתמיד
רפי לאופרט
הסנקציות האמריקניות על אירן מפעילות ללא ספק לחץ משמעותי על המשטר, עם זאת, כפי שמסתמן עתה, אין בהן די להניעו משתי מטרותיו העקריות: פיתוח תוכנית גרעינית צבאית והתפשטות אימפריאלית אזורית וגלובלית. ככלל, פעילות ספוראדית למקוטעין, גם כשהן מהותיות כחיסולו של סולימאני, אינן מספיקות עוד להשגת המטרה הראשית: ביטול האיום האסטרטגי האירני
יוני בן-מנחם
הנשיא טראמפ קבע כללי משחק חדשים מול אירן בכך שחיסל את קאסם סולימאני, אירן השיבה בתקיפה ישירה של יעדים אמריקנים. השלב הבא בעימות הוא מלחמת התשה שיעית נגד הנוכחות הצבאית של ארה"ב במזה"ת, האירנים מכלילים גם את ישראל בכללי המשחק החדשים
איציק וולף
מאות סטודנטים אירנים מפגינים בטהרן נגד משמרות המהפכה ונגד המנהיג, עלי חמינאי, בקריאות 'מוות לדיקטטור'    נשיא אוקראינה, ולדימיר זלנסקי, פנה לנשיא צרפת וביקש סיוע צרפתי בפיענוח הקופסאות השחורות של המטוס האוקראיני שהופל באירן בשבוע שעבר
יוני בן-מנחם
הנהגת חמאס ניצלה את השתתפותה בהלווית סולימאני בטהרן להידוק הקשרים עם יורשו אסמעיל קאני ולתיאום הסבב הבא של ההסלמה    זעם בשטחים על השתתפות הנהגת חמאס בהלוויה, מצרים תעניש את אסמעיל הניה על נסיעתו לטהרן
רשימות נוספות
משאית נשק הותקפה בגבול סוריה-עירק  /  מחלקה ראשונה
אירן הפילה בטעות את המטוס  /  איתמר לוין
תגובה אירנית פרגמטית  /  יוני בן-מנחם
וי וי   /  אברהם בנמלך
המבחן הגדול ביותר של טראמפ  /  איתמר לוין
העימות האמריקני-אירני   /  רועי אורן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il