X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
חיסולו של קאסם סולימאני והצהרות בישראל בקשר למנהיג חיזבאללה מעוררים חשש בקרב הנהגות אירן וחיזבאללה כי היעד הבא לחיסול הינו חסן נסראללה. ארגון חיזבאללה נמצא בנקודת חולשה נוכח חיסולו של סולימאני והמצב הפוליטי בלבנון, אם תיווצר ההזדמנות המתאימה אסור להחמיץ את חיסולו של חסן נסראללה
▪  ▪  ▪
נסראללה. על הכוונת? [צילום: חוסיין מאלה, AP]

החיסול המוצלח של הגנרל קאסם סולימאני ע"י ארה"ב מעורר חששות אצל חיזבאללה וההנהגה באירן כי ייתכן שהיעד הבא לחיסול הינו חסן נסראללה מזכ"ל חיזבאללה, שר החוץ האמריקני מייק פומפיאו הסביר השבוע כי חיסול קאסם סולימאני נעשה במסגרת אסטרטגיה אמריקנית חדשה באזור.
גורמים אמריקנים מסרו ב-10 בינואר ל "וושינגטון פוסט" כי ביום חיסולו של קאסם סולימאני ניסתה ארה"ב לחסל בו-זמנית בכיר נוסף בכוח "קודס" השוהה בתימן בשם עבד ראזה שהאאלי שאחראי לאימונם וציודם של המורדים החות'ים אך המבצע נכשל והוא נותר בחיים. האם האסטרטגיה האמריקנית החדשה כוללת את חיסולם של כל מנהיגי הטרור השיעי באזור הקשורים להנהגה האירנית?
החשש של חיזבאללה מהאפשרות הזו גבר בעקבות דבריו של שר החוץ והמודיעין ישראל כ"ץ שצוטטו בהרחבה באמצעי התקשורת הערביים וקיבלו פרשנות כי מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה הינו היעד הבא לחיסול.
שר החוץ כ"ץ צייץ ב-13 בינואר בחשבון הטוויטר שלו את הדברים הבאים:
"נסראללה לא מפסיק לתקוף את נתניהו ולאיים על ישראל, ככל שמצוקתו גוברת, דברי הרהב שלו מתרבים. בינתיים הוא זה שנאלץ לרדת עוד קומה בבונקר לנוכח אזהרות פטרוניו האירניים מפני אפשרות חיסולו. אם יקרא תגר על ישראל-גם זה לא יעזור לו". אח"כ חזר על הדברים האלה בראיונות לאמצעי התקשורת בישראל.
עבד אלכרים נסראללה, אביו של חסן נסראללה, סיפר לסוכנות הידיעות האירנית כי הוא רואה את בנו רק פעם בשנה כשהוא מגיע במפתיע לביקור.
על-פי דיווחים מלבנון, נסראללה חי הרחק ממשפחתו שגם היא חיה תחת סידורי ביטחון קפדנים, לחסן נסראללה יש 4 בנים ובת, בנו הבכור האדי נהרג ב-1997.
על-פי מקורות לבנוניים, את חסן נסראללה מאבטחת יחידה מיוחדת של חיזבאללה המונה 150 איש שמצויידים באמצעי אבטחה מתקדמים.
הערכת המצב השנתית של אמ"ן קובעת כי חיסולו של קאסם סולימאני חיזק את ההרתעה האמריקנית באזור, אין ספק שחיסול מנהיגי טרור בכירים פוגע ביכולות התפקוד והביצוע של הארגונים שבראשיהם הם עומדים ומחליש אותם. על-פי גורמי המודיעין הישראלים, חסן נסראללה ציית לקאסם סולימאני בעיקר בגלל הכסף שקיבל חיזבאללה מאירן ויתכן שהוא אף כפה עליו את פרויקט הטילים המדויקים נגד ישראל, חיזבאללה לא הצליח להשלים את הפרויקט הזה, כמה טילים מדויקים שהוברחו מאירן לידי חיזבאללה בלבנון אינם מבצעיים עדיין, צריך לראות את מהות היחסים שיתפתחו בין חסן נסראללה לבין הגנרל אסמעיל קאני, יורשו בתפקיד של קאסם סולימאני.
לאן פניו של חסן נסראללה?
חיסולו של קאסם סולימאני מחליש בהכרח גם את ארגון חיזבאללה ואת חסן נסראללה,אולם, ארגון חיזבאללה עדיין מהווה את האיום המשמעותי הישיר על העורף הישראלי באמצעות מאגר הטילים הענק שלו שנבנה ע"י קאסם סולימאני מאז תום מלחמת לבנון השנייה ועד היום מבלי שישראל תעצור זאת. לבנון שסועה ומפולגת, מזה 3 חודשים יש בה אינתיפאדה של הדור הצעיר במחאה על המצב הכלכלי הקשה והשחיתות הממסדית, ממשלתו של סעד אלחרירי התפטרה בניגוד לעמדתו של חסן נסראללה אשר למרות כוחו הרב מתקשה לייצב את המצב הפוליטי בלבנון.
בשורה התחתונה, ארגון חיזבאללה חלש היום מבחינה פוליטית פנימית בלבנון, מעמדו נחלש יותר גם בגלל חיסול קאסם סולימאני, הפטרון של חסן נסראללה.
במצב העניינים הזה, חסן נסראללה אינו מעוניין כעת בעימות צבאי נוסף עם ישראל, הוא זוכר היטב את תוצאות מלחמת לבנון השנייה ומורתע מאיומי בכירים בישראל "להחזיר את לבנון לתקופת האבן" אם חיזבאללה יזום התקפה על ישראל.
אולם, הקשר למשטר האירני הוא מקור כוחו של ארגון חיזבאללה והעומד בראשו, הוא זקוק לכסף ולאמצעי הלחימה המתקדמים המגיעים משם והוא לא יוותר על הקשר הזה בעקבות חיסולו של קאסם סולימאני אלא ינסה לבנות ערוצי קשר חדשים לצמרת האירנית.
לסגור חשבון עם נסראללה
חיסולו של קאסם סולימאני הוא מכה קשה לאירן ולשלוחותיה, ארה"ב שיקמה בעקבות כך את כוח ההרתעה שלה במזרח התיכון וזו יכולה להיות גם הזדמנות לישראל לשקם את כוח ההרתעה שלה, ארגון חיזבאללה נמצא כעת בנקודה של חולשה והאפשרות שלו לצאת למלחמה נגד ישראל היא מוגבלת. המודיעין הישראלי מזהה את הוואקום שנוצר בעקבות חיסול קאסם סולימאני והוא ממליץ לדרג המדיני לאשר פעולות צבאיות נרחבות נגד היעדים האירניים בסוריה כדי לעצור את ההתבססות הצבאית בה. השבוע ראינו תקיפות אוויריות של יעדים אירנים בסוריה, בשדה התעופה 4-T ובאזור דיר א-זור, המיוחסות לישראל.
"ציר ההתנגדות" בראשות אירן נחלש בעקבות חיסולו של קאסם סולימאני וזו ההזדמנות של ישראל לסגור את החשבון גם עם חסן נסראללה. על-פי מקורות זרים, ב-25 באוגוסט 2019 הפרה ישראל את "הפסקת האש" הבלתי רשמית בינה לבין ארגון חיזבאללה והצליחה להחדיר מל"ט חמוש למעוז חיזבאללה בשכונת א-דאחיה בבירות אשר בפעולה מדויקת חיסל את המתקן לדיוק טילים שבידי חיזבאללה. על-פי המקורות הזרים,מדובר בפעולה נועזת ומדויקת המעידה על היכולות המודיעיניות והמבצעיות של ישראל.
מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה חי בבונקר מאז 2006 מחשש שיחוסל על-ידי ישראל, הוא יודע היטב את יכולותיה ולכן ירד למחתרת,עד כה הוא היה בר מזל.
על-פי הודעות חיזבאללה ב-2004 נכשל ניסיון לחסל את נסראללה באמצעות מזון מורעל וב-2006 לחסל אותו באמצעות הפצצת בניין שהוא שהה בתוכו. ב-2011 אירע פיצוץ במבנה מגורים בשכונת א-דאחיה בבירות שם אמור היה נסראללה להיפגש עם בכירי ארגונו וחודש לאחר מכן התפוצצה מכונית ממולכדת במרכז ביירות, מקום שבו היה אמור היה לשאת נאום.
ישראל כבר הוכיחה כי כשיש לה את ההזדמנות המתאימה היא מחסלת את ראשי הטרור של חיזבאללה, כך חוסלו רמטכ"ל חיזבאללה עימאד מורנייה ב-2008 ובכיר הארגון סמיר קונטאר ב-2015 שידיהם היו מגואלות בדם ישראלים. אולם, על-פי גורמי מודיעין מערביים, לישראל יש את היכולת לפגוע בנסראללה גם במקום מסתורו, וכמובן שגם לארה"ב יש את היכולות האלה, לכן, חיסולו של קאסם סולימאני מכשיר את הדרך גם לסגירת החשבון עם חסן נסראללה, אם יבשילו התנאים המודיעינים והמבצעיים אסור להחמיץ את ההזדמנות הזו.

תאריך:  16/01/2020   |   עודכן:  16/01/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות העולם הערבי
יוני בן-מנחם
המליציות השיעיות הנאמנות לאירן נערכות לפעולות טרור נגד כוחות צבא ארה"ב בעירק וממתינות לתשובה הרשמית של ארה"ב על דרישת עירק לנסיגה מהמדינה. אירן צפויה להיתקל בקשיים רבים במאמציה להביא לנסיגת צבא ארה"ב מעירק, בינתיים ייתכן שתיזום פעולות טרור מתימן
יוני בן-מנחם
מתיחות חדשה ביחסי מצרים עם תנועת חמאס על-רקע ביקורה של משלחת בראשות איסמעיל הנייה בטהרן. המצרים אינם מעוניינים בנתק עם תנועת חמאס אך הם מאותתים על אי-שביעות רצונם מההתקרבות המחודשת של חמאס למשטר האייתולות
יוני בן-מנחם
מותו של הגנרל קאסם סולימאני הוא התפתחות חיובית עבור ישראל בכל הקשור במלחמה נגד ההתבססות הצבאית האירנית בסוריה. סולימאני הוא אבי הפרויקט האירני בסוריה, ישראל צריכה לנצל את הוואקום שנוצר בעקבות מותו כדי להגביר את התקפותיה על היעדים האירנים בסוריה
איתמר לוין
הממשל צמצם בצורה משמעותית את מספר הדיפלומטים ועובדי הסיוע בבגדד, ויכולת הפעולה שלהם נפגעה עוד לפני הסתערות ההמונים - מדווח וושינגטון פוסט
איתמר לוין
שנתיים וחצי לאחר החרם שהטילו מדינות המפרץ על קטר, נפגשו נבחרות הכדורגל שלה ושל איחוד האמירויות. אבל הסכם של ממש עודנו רחוק, מסביר אקונומיסט
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il