X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
קונצרט הבארוק השלישי [צילום: לאה אינגבר]
רמברנדט ויהודי אמסטרדם - תזמורת הבארוק ירושלים
הפעם תפס את מקומו של המנצח דוד שמר, שליווה את התזמורת בצ'מבלו, המנצח אלון שריאל, שגם ניגן בלאוטה ובמנדולינה בהופעתו של אלון היה המון קסם וחן

תזמורת הבארוק חוגגת שלושים שנה לקיומה וזה לה הקונצרט השלישי בסדרת הקונצרטים של התזמורת. גם הפעם הלכתי בחדווה לקונצרט בלווית ידידתי לאה אינגבר. הערב היה גשום וקר, אך מי יוותר על תזמורת נפלאה שכזאת המנגנת באולם יפהפה של י.מ.ק.א. בירושלים? לא אנו וטוב שאנו לא עשויות מסוכר.

הקונצרט השלישי
350 שנים חלפו מאז מותו של הצייר רמברנט הרמנסזון ואן ריין, ובאוקטובר האחרון ציינו זאת בכל העולם כמו בימי חייו, נשמר לו מקום של כבוד בפנטאון תולדות האמנות
▪  ▪  ▪

כל מקומות החנייה מול מלון "המלך דוד" היו חסומים וההכנות לקראת בואם של מלכים וראשי מדינות מכל רחבי העולם לציון "יום השואה הבינלאומי", כבר הורגשו באוויר. באין מקומות חנייה קרובים, היינו צריכות להחנות את המכוניות שלנו רחוק ממקום הקונצרט, אך מי יתלונן כשנושא הקונצרט הוא: "רמברנדט ויהודי אמסטרדם".
350 שנים חלפו מאז מותו של הצייר רמברנט הרמנסזון ואן ריין, ובאוקטובר האחרון ציינו זאת בכל העולם. כמו בימי חייו, נשמר לו מקום של כבוד בפנטאון תולדות האמנות. התוכנית המוסיקלית שלנו הובילה לתקופת הזוהר של ארצות השפלה המאופיינת בתהפוכות חברתיות, פוליטיות ודתיות. בזמנו, היה צמא שלא ידע שובע של ההולנדים לאמנויות, לדע ולחרות אזרחית, דבר שהביא ל"תור הזהב" שלא היה לו מתחרה בכול רחבי אירופה! הודות למהגרים מדתות ומזרמים שונים, נוצרו צורות מוזיקליות שנשזרו אלו באלו ויצרו חידושים מעניינים, מבלי שנוכל להצביע ולזהות את מקורם.
המלחינה, לאונורה דיארטה, הייתה בת למשפחת אנוסים אמידה ושוחרת תרבות, שהיגרה מפורטוגל לאנטוורפן במאה ה-17. סלון ביתה של משפחתה היה מכניס אורחים והתאפיין באווירה פתוחה וליברלית. התארחו בבית לאונורה משוררים, פילוסופים, אנשים משכילים, אמנים ובעיקר מוזיקאים שבאו לביתה מרחבי אירופה.
הערב, היה לנו הכבוד לשמוע בפעם הראשונה כאן בארץ, מוזיקה שחיברה לאונורה דוארטה - סימפוניה 1 ו-2, 6 ו-7. רבים מבני משפחתה עסקו במוזיקה וביניהם בלטה לאונורה, שאחדות מיצירותיה נשתמרו עד היום. משום הסובלנות הדתית שהצטיינו בה ארצות השפלה, נשתמרו אלו וסובלנות כמוה לא נמצאה בכל ארצות אירופה באותה תקופה. כך יכלו בני משפחת דוארטה, האנוסים, לשמור על קשר עם יהדותם.

אלון שריאל - מנצח תרתי משמע
ראינו לפנינו גבר צעיר ונאה, תערובת של פרס ומרוקו, בן 33, דק גזרה, לבוש בחליפה נאה, שהז'קט השחור חסר הצווארון ונעלי הלק השחורות לרגליו, נתנו למראהו שיק מיוחד
▪  ▪  ▪

הפעם תפס את מקומו של המנצח דוד שמר, שליווה את התזמורת בצ'מבלו, המנצח אלון שריאל, שגם ניגן בלאוטה ובמנדולינה. בהופעתו של אלון היה המון קסם וחן.
ראינו לפנינו גבר צעיר ונאה, תערובת של פרס ומרוקו, בן 33, דק גזרה, לבוש בחליפה נאה, שהז'קט השחור חסר הצווארון ונעלי הלק השחורות לרגליו, נתנו למראהו שיק מיוחד. הוא הרבה לחייך תוך כדי שהסביר לנו מה חברי התזמורת עומדים לנגן בערב ויצר אווירה נעימה וחמימה. התוכנית הייתה מאוד עשירה והמוזיקה נעימה לאוזן.
אלון שריאל הוא גם נגן מנדולינה ולאוטה. הוא פעיל בתחום רחב מאוד של סגנונות מוזיקליים, הכוללת מוזיקה עתיקה ועד זו בת זמננו. בשנים האחרונות הופיע בפסטיבלים חשובים באירופה, בהם הביאנלה למוזיקה חדשה בזלצבורג והפסטיבל למוזיקה עתיקה באוטרכט.
אלון הופיע כסולן באולם הפילהרמוני בברלין, בסאלה סאו פאולו שבברזיל, במרכז הלאומי לאומנויות במקסיקו סיטי ועוד. כיום הוא מתגורר בהנובר שבגרמניה ומכהן כמנהל אמנותי של תזמורת הבארוק "קונצ'רטו פוסקרי" עמה זכה בפרס היוקרתי "אופוס קלאסיק" עבור האלבום טלמנדולינה. כמו-כן הוא נחשב כחבר מייסד של אנסמבל פריזמה שזכה בפרס הבינלאומי ע"ש מלחין הבארוק האוסטרי ביבר.
לאחרונה נקרא אלון לשפוט בתחרויות בינלאומיות ולהדריך כיתות אמן באוניברסיטאות, באקדמיות ובקונסרבטוריונים ברחבי העולם, בהם: "טריניטי קולג'" בלונדון.
אלון שריאל הקליט יצירות של "רמברנדט" ו"באך בעיר הלבנה" ולאחרונה נערכה הקלטה חגיגית לציון 250 שנה להולדת לודוויג ואן בטהובן על-ידי חברת ההקלטות נקסוס, ואלון הוזמן לבצע את המוזיקה שחיבר למנדולינה ולפסנתר, בביצוע כלים היסטוריים, ולהשתתף בהקלטה חגיגית זו.
חברי התזמורת המקצועיים שבו את לבי למן הקונצרט הראשון ואציין בזאת את שמותיהם והכלים בהם נגנו:
בכינור - נעם שוס, כשנגנית מובילה; דפנה רביד; תמי בורנשטיין; נהרה כרמל; ליליה סלבני וליאה רייכלין.
בוויולה - עמוס בועזסון ונינה לויטרמן.
בוויולה דה גמבה - מירנה הרצוג וטל ארבל.
בצ'לו - אורית מסר-יעקובי ויותם הרן.
בלאוטה ובמנדולינה - אלון שריאל.
בקונטרבס - ערן בורוביץ'.
בצ'מבלו - דוד שמר.

פרטי הקונצרט
בלטו בקונצ'רטו גרוסו, מאת המלחין ההולנדי אוניקו וילהלם ואן וסנאר (1766-1692), סולנים מתוך התזמורת, שניגנו Concerto Armonico מס' 2 בסי במול מז'ור
▪  ▪  ▪

אחד הווירטואוזים הנפלאים של הוויולה דה גמבה, היה יוהנס סחנק (1710-1660), שאף היום המוזיקה שלו נמצאת בצילה של מוסיקת הקולגות הצרפתיים שלו, דוגמת מארן מארה ואח'. הערב שמענו סונטה שלישית מתוך האוסף של יוהנס (1961) Il giardino armonico אופ. 3. הייתה זו יצירה המשלבת בין הסגנון הצרפתי לזה האיטלקי, שהוא אחד המאפיינים המובהקים למוזיקה מתוך "תור הזהב" ההולנדי. ואם בשילוב סגנונות עסקינן, טעמנו גם מפרי עטו של מארק-אנטואן שרפנטייה (1704-1643), המלחין הצרפתי בן תקופתו של סחנק - קונסר לארבעה ויולים.
כמו שאנו אומרים: "רבות מחשבות בלב איש...", תחילה הגיע מארק-אנטואן לרומא כדי להתמחות בציור, אך פגישתו עם המלחין ג'קומו קריסמי הפכה את הגלגל והוא גילה באמצעותו את רזי המוזיקה האיטלקית. נהנינו לשמוע את הקונצ'רטו הצרפתי הראשון מהמאה ה-17, שהוא למעשה יותר סוויטה מאשר קונצ'רטו. אציין כאן, שבזמן שהמלחינים הצרפתיים באותה תקופה כתבו בסגנון הלוליסטי, דוגמת ז'אן בפטיסט לולי שהלחין יצירות לחמישה קולות, כאן מלחין שרפנטייה סוויטה לארבעה קולות, כפי שהיה מקובל באיטליה בזמנו.
נגן הוויולה דה גמבה, קרולוס האקרט (1701-1640), נולד בעיר גנט, היום היא בלגיה, וחיבר גם את הסונטה השישית מתוך "Harmonia Parnassia Sonatarum", שניתן לראות בה אופרה כלית. היה זה מעניין לשמוע את ה"דמויות" השונות המוצגות על-ידי סולואים של שני כינורות וויולה דה גמבה. ישנו גם אינטרלוד (המכונה Bizzaria) המפריד בין המערכות השונות. בתוך הסולו של הוויולה דה גמבה, ניתן לזהות מלודיה שהייתה מאוד פופולרית בתקופה זו וידועה כ"פאולז סטיפל" מתוך ספר הדימינוציות" "The Division Violin" של ג'ון פלייפוד, שפורסם באנגליה רק שנתיים לפני הסונטה של האקרט. בקונצרט זה, לקחו המבצעים חרות והסולנים מהתזמורת אלתרו על הנושא, אולי כדי להציג את מה שנשמע, כאילו נפתחה דלת אל פאב אנגלי במאה ה-17 לרגע קט, לפני שנחזור אל הוויולה דה גמבה של קרולוס האקרט.
בלטו בקונצ'רטו גרוסו, מאת המלחין ההולנדי אוניקו וילהלם ואן וסנאר (1766-1692), סולנים מתוך התזמורת, שניגנו Concerto Armonico מס' 2 בסי במול מז'ור. אוניקו וילהלם היה נצר לאחת ממשפחות האצולה הבולטות בהולנד. הוא ורבים מבני משפחתו, מילאו תפקידים ממלכתיים חשובים בצבא, בצי ובשרות הדיפלומטי. אני מצרה על כך, שמעט מאוד ממורשתו המוזיקלית שרדה עד ימינו.
יצירתו החשובה ביותר, היא האוסף שנקרא: "קונצ'רטי ארמוניצ'י", בה המוזיקה עצמה מעידה על ההשפעה האיטלקית העמוקה ועל שפתו המוזיקלית של אוניקו וילהלם ואן וסנאר. עד לשנת ה-80 של המאה הקודמת, יוחס האוסף לאחדים מהמלחינים האיטלקיים ובהם ג'ובני בטיסטה פרגולזי. כך חשב גם סטרווינסקי, כאשר בחר לבסס את אחד הפרקים ביצירתו, "פולצ'ינלה", המהווה מעין מטמורפוזה על המוזיקה של פרגולזי, שהוא הפרק המסיים את קונצ'רטו מספר 2 מאת ואן וסנאר ששמענו הערב.

סיום הקונצרט המעלה זיכרונות
כשראיתי את אלון שריאל מנגן את הקונצ'רטו למנדולינה, עמדו דמעות בעיניי עד היום המנדולינה של אימא מונחת כיתומה על הפסנתר בביתי, ואין יד שתפרוט על מיתריה
▪  ▪  ▪

הקונצ'רטו האחרון שהושמע בערב זה, של יוהנס אנדראס קאוכליץ/קוליצי (1790)-(1765), העלה בי זיכרונות, שכן, היה הוא קונצ'רטו למנדולינה.
אמי, חנה סיאני ז"ל, הייתה ילדה יתומה, שהוריה עלו ארצה מתימן, עברו ברגליהם את המדבר והגיעו למצריים. היא נולדה בקהיר וכשעלו ארצה, אחרי מספר שנים מתו הוריה, כי חלו מתלאות הדרך והחיים הקשים שעברו פה בארץ. כיתומה מאם ומאב, נלקחה אמי וגדלה ב"כפר שפייה". במסגרת זו, נכנסה לתזמורת המנדולינות של הכפר והייתה למנדוליסטית הראשונה של התזמורת!
כשראיתי את אלון שריאל מנגן את הקונצ'רטו למנדולינה, עמדו דמעות בעיניי. עד היום המנדולינה של אימא מונחת כיתומה על הפסנתר בביתי, ואין יד שתפרוט על מיתריה. נגינתו הנפלאה של אלון שריאל, החייתה בלבי געגועים לאמי, ושמחתי על שזכיתי לשמוע ביצוע כה יפה מידו כשניגן אלגרו נון טנטו-אדג'ו-ורונדו אלגרו, וכאילו קיבלתי ממנה דרישת שלום.
המנצח אלון שריאל, שניגן בלאוטה הארוכה והמרשימה, הפליא בנגינתו בה, אך העיד על אהבתו למנדולינה, ואני מביאה להלן את דבריו: "מאחר שהמנדולינה תמיד תישאר אהבתי הראשונה, שקדמה ללאוטה באי אלו שנים בביוגרפיה האישית שלי, בחרתי לכלול בתוכנית קונצ'רטו למנדולינה, שטרם הושמע כאן בארץ, מאת מלחין נוסף שהיגר אל ארצות השפלה - יוהאן קאוכליץ - שהגיע מבוהמיה וקבע את ביתו בעיר האג, בה נפטר בשנת 1808".
אשרינו שזכינו לשמוע קונצרט כה יפה ובאווירה נפלאה שכזאת. כשיצאנו לאה ואני מהאולם, פסק הגשם והאוויר הירושלמי היה נקי ונעים והשלים בצחותו את ההנאה שבשמיעת הקונצרט השלישי של תזמורת הבארוק הירושלמית.

קונצרט הבארוק השלישי [צילום: לאה אינגבר]
תאריך:  23/01/2020   |   עודכן:  23/01/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רמברנדט ויהודי אמסטרדם - תזמורת הבארוק ירושלים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מאמרה של שמחה סיאני
אדלינה קליין  |  25/01/20 12:51
2
מאמר מומלץ מאד
חווה  |  29/01/20 15:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנחם רהט
העצמות שהתייבשו אלפיים שנה בגלות הממאירה, יצאו זקופות מקברות הגולה לקוממיות יהודית בארץ ישראל, ממש כפי שניבא יחזקאל: "והעלתי אתכם מקברותיכם, עמי; והבאתי אתכם אל אדמת ארץ ישראל"    מה יותר ריאליסטי מזה?
חגי אדורם
מדוע מדינת ישראל ממשיכה במדיניות העלמת העין ומעסיקה חברות אשר פועלות באירן, כאשר CRRC היא רק דוגמה אחת מתוך רשימה ארוכה ובה SGS השוייצרית, LEO PHARMA מדנמרק, סאנופי הצרפתית ועוד; ומדוע חברת שיכון ובינוי משתפת פעולה עם חברה שמפרה את האמברגו על אירן
עליס בליטנטל
מחזהו של רוני פינקוביץ׳ שאף ביימו - "קונטקט", העולה במרכז ענב בת"א, קורע את הלב של כל צופה, מעצם היותו נתח חיים אמיתי של המחבר    הוא מצליח לטלטל את הצופה באופן בו המיזוג בין התנועה למשחק הופכים למשהו קסום וצובט
יוני בן-מנחם
בכיר חמאס ח'אלד משעל מותח ביקורת חריפה על השתתפותו של מנהיג התנועה אסמעיל הניה בהלווית קאסם סולימאני ומגדיר אותה כ"טעות אסטרטגית". הביקור בטהרן סיבך את יחסי חמאס עם מצרים ומדינות ערביות נוספות ויגביר את המאבק בצמרת התנועה
רון בריימן
במציאות הפוליטית הישראלית קיימים גוש המרכז-שמאל (והערבים) וגוש המרכז-ימין (והחרדים)    קצת איזון בהצגת הדברים בתקשורת לא יזיק    במציאות הפוליטית של השמאל, שבע הפרות הרעות של השמאל הקיצוני אכלו את שבע הפרות הפחות רעות של השמאל הפחות קיצוני, ולא נודע כי באו אל קרבנה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il