X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
גם אם הממשלה תגדיל מאוד את ההשקעה בתחבורה ציבורית, ותסלול שבילי אופניים, ותאפשר תחבורה שיתופית, ותעניק תמריצים כספיים נדיבים למעסיקים שיאפשרו עבודה מהבית/יפעילו שאטלים, יתאמו קארפולים, וכל רעיון נוסף לגזרים, ללא מקלות הפקקים לא יצומצמו כלל
▪  ▪  ▪
הפקק תמיד חוזר [צילום: גילי יערי/פלאש 90]

סמי פרץ, "בלי אגרת גודש: הפתרון המפתיע של נתיבי איילון לפקקים", באתר דהמרקר, 20 לינואר 2020.
החברה הממשלתית הציגה תוכנית להפחתת העומס באמצעות עבודה מהבית, שעות עבודה חריגות, קארפולים וקורקינטים. כל עוד הרכבת הקלה מתעכבת, ובהיעדר הטלה של אגרות הגודש על הנהגים - חבילת ההצעות של נתיבי איילון הכרחית להורדת רכבים פרטיים מהכביש.
מאמר של סמי פרץ, על התוכנית להפחתת עומס בכבישים: הרעיון די ברור ופשוט. גזרים במקום מקלות. להציע לעובדים/מעסיקים חלופות, ולהפנות תקציב ציבורי לעודד שימוש בחלופות, בנוסף כמובן להשקעה בתחבורה ציבורית.
תרשו לי לנבא: גם אם הממשלה תגדיל מאוד את ההשקעה בתחבורה ציבורית, ותסלול שבילי אופניים, ותאפשר תחבורה שיתופית, ותעניק תמריצים כספיים נדיבים למעסיקים שיאפשרו עבודה מהבית/יפעילו שאטלים, יתאמו קארפולים, וכל רעיון נוסף לגזרים, ללא מקלות (אגרות גודש וייקור החניה) הפקקים לא יצומצמו כלל. לא שאני נגד השקעה מסיבית בתחבורה ציבורית ובשבילי אפנים, אני אפילו בעד, אבל אני גם מבין טיפה בכלכלה, ובעיקר במושג החשוב של שיווי משקל, ולכן אני לוקח סיכון מאוד קטן עם הניבוי הזה. לפקקים בשעות העומס יש תכונה מעניינת שהם מווסתים את עצמם, גם אם בצורה מאוד לא יעילה. הניסיון מראה שהרחבת כביש ושחרור צווארי בקבוק משחררים את הפקק לזמן מסוים, אבל מהר מאוד מתווספים כלי רכב לכביש והפקק חוזר. ההשקעה לא הייתה לחינם - יותר בני אדם נהנים משירותי הכביש הפקוק שאותו הם מעדיפים, כפי הנראה, על החלופות.
אנשי תחבורה מכנים את התופעה "ביקוש מושרה" - ההיצע יוצר ביקוש. כלכלנים קוראים לזה ביקוש גמיש - שינויים מאוד קטנים בעלות (זמן בפקק או תשלום) יוצרים שינויים גדולים בשימוש. והביקוש הגמיש לנסיעה ברכב שקיים בעולם האמיתי, עומד בסתירה לתפיסה הפופולרית, שגורסת שהחלופות או העדרן מסבירות את הפקקים. או במילים אחרות, אנשים מאמינים (למשל חברת נתיבי איילון, עיתונאים רבים, ובוודאי בציבור הרחב) שהביקוש לנסיעה הוא קשיח לחלוטין (נוסעים כי "צריך"), למרות שהוא מאוד גמיש.
הביקוש הגמיש, שסותם מהר מאוד כבישים מורחבים, מלמד אותנו שגם אם נצליח לעודד אנשים לוותר על הכביש (בזכות תמריצים לעבוד מהבית, להשתמש בשאטלים, תחבורה ציבורית וכדומה), המקום שהתפנה על הכביש לא יישאר ריק: אחרים יתפסו אותו, והפקק יחזור. לעומת זאת, אם במקום שהממשלה תנסה לעסוק במיקרו ניהול (עידוד מעסיקים לאפשר עבודה מהבית וכדומה) היא פשוט תגבה תשלום ריאלי על השימוש בכביש הציבורי - גם נסיעה (אגרות גודש) וגם חניה, הפקקים יצומצמו ואף יחוסלו כליל (תלוי במחיר), אין דרך אחרת. (גילוי נאות: ולא מדובר ב"תאוריה" של כלכלן שאינו מומחה לתחבורה - לא המצאתי כאן כלום - זה מה שמוסכם על מומחי התחבורה).
והערה לסיום: המושגים "מקלות" ו"גזרים" בתיאור יחסי ממשלה ציבור מטעים. אין לממשלה מקור כספי, ולכן כל גזר הוא למעשה מקל - מס על הציבור שיממן אותו, וכל מקל הוא גזר - תחליף למס אחר...
[פורסם בבלוג האישי של עומר מואב]

תאריך:  23/01/2020   |   עודכן:  23/01/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גזרים במקום מקלות: מיקרו ניהול במקום אגרות גודש
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
בתחבורה הציבורית נערכים לציון 75 שנה לשחרור מחנה אושוויץ ולשיבושים הצפויים בעקבות ביקורי משלחות הנכבדים מהעולם בשלושת הימים הקרובים
עידן יוסף
שינויים בתנועת הרכבות באזור נתב"ג במוצאי שבת ה-25.1.20 בלבד בשל עבודות תשתית שיכללו שדרוג והחלפה של מפלגים ומסוטים    שירות הסעיות חלופי יופעל בכמה מקומות
עידן יוסף
נסיעות בקווים עם ביקוש מועט הוקדמו או בוטלו ב-16 קווים    ynet הצית תבערה תקשורתית ובשמאל תקפו בחריפות נגד שר התחבורה שמצידו צינן את המהומה
עידן יוסף
בזכות ההתקדמות בעבודות להאצת מיזם החשמול בתל אביב - רכבת ישראל מקצרת בשבוע את העבודות, מחדשת כבר ביום ראשון הקרוב את פעילות כלל הקווים, וחוזרת למתכונת עבודות המשפיעות על תנועת הרכבות בשעות הלילה וימי שישי בלבד המתאפיינים במיעוט נוסעים
עידן יוסף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il