X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
החוקרת הבריטית לינה חטיב טוענת, כי השליטים האמיתיים בסוריה הם רוסיה ואירן - וגם שורה של מיליציות מקומיות, המנהלות את ענייני המדינה לטובתן-שלהן
▪  ▪  ▪
בחסדי רוסיה, אירן והמיליציות [צילום: AP]

השאלה כיום בסוריה איננה האם משטרו של בשאר אסד ישרוד, אלא כיצד יחלק את כוחו לפני שמלחמת האזרחים בת תשע השנים תגיע לסיומה. אסד נכנס למלחמה כדי לשמר את שלטונו המלא; מטרותיו כיום צנועות בהרבה – כותבת החוקרת הבריטית לינה חטיב ב-Foreign Affairs. ייתכן שהוא אפילו עוד יותר מסוכן מאשר בעבר, משום שכדי להשתלט על כמה שיותר משטח סוריה, הוא יעשה הכל כדי לרצות את פטרוניו – רוסיה ואירן. אלא שאסד עשוי לגלות, כי השיג רק נצחון פירוס משום שבפועל חלק ניכר מכוחו נלקח ממנו.
אסד פועל עם רוסיה במטרה להשתלט מחדש על צפון סוריה, בסיועה של רוסיה המנסה להגיע לעסקה עם טורקיה לאחר שהכורדים נאלצו לעבור לצידו של אסד בעקבות הנסיגה האמריקנית. אם המשטר יצליח להבטיח את שליטתו בצפון, יטען אסד שהוא החזיר לידיו את השליטה במדינה כולה ויקרא לנורמליזציה ביחסיה עם העולם – במטרה להסיר את העיצומים מעליו ולהזרים את סכומי העתק הדרושים לשיקום המדינה.
ואולם, מדגישה חטיב, גם אם אסד יכריז על ניצחון – בפועל הוא הפך לכלי משחק בידיהן של רוסיה ואירן. אסד יגלה שהוא יותר לקוח ופחות שותף, שכן עצם הישרדותו תלויה בתמיכתן של מוסקבה וטהרן. סוריה כבר העניקה הטבות ביטחוניות וכלכליות לרוסיה ואירן, כגון שליטה בבסיסיה הימיים וחוזים במגזר הנפט; רוסיה גם הצליחה להציב את נאמניה במשרות בכירות בצבא הסורי. ארה"ב אינה רואה את השליטה הרוסית בסוריה כאיום על האינטרסים שלה, ולכן אין מי שיבלום את מוסקבה. וכך אסד לא יהיה שליט ריבוני אלא תלוי בגלוי בוולדימיר פוטין.
לאורך המלחמה נאלץ משטר אסד להישען גם על רשת של שחקנים לא-מדינתיים, צבאיים ואזרחיים, כדי לעקוף את העיצומים הבינלאומיים, להילחם ולתפקד כממשלה. שחקנים אלו יצאו נשכרים מהסכסוך העקוב מדם, והפכו להיות שאפתנים עוד יותר ועוצמתיים עוד יותר, וכעת המשטר תלוי בהם להישרדותו. לטענת חטיב, שחקנים אלו הם המנהלים בפועל את ענייני היום-יום של סוריה.
מי שהרוויחו מן המלחמה גם חדרו לכל השכבות במגנוני הביטחון של אסד. חלק מן המיליציות שתמכו בסוכנויות הביטחון לאורך המלחמה, הפכו במידה רבה לעצמאיות ומקדמות את האינטרסים של עצמן. בכמה מן המקרים, מיליציות אלו הפכו לכנופיות חמושות הפוגעות באזרחים בשטחים שבשליטת המשטר. כתוצאה מכך, המשטר אינו יכול לענות לצרכיהם של נאמניו או לשלוט בפועל בחלק מאותם איזורים.
בכמה מקומות – כולל קרדחה, עיר הולדתו של אסד – כוחות המשטר אינם יכולים להיכנס לאיזורים בהם שולטות כנופיות חמושות. כנופיות אלו מסרו את הנשק הכבד שברשותן רק בתנאי שהמשטר יעלים עין מפעילויותיהן הכלכליות. אפילו הצבא הסורי וכוחות הביטחון איבדו מכוחם, כאשר השלוחות המקומיות שלהם מקדמות את האינטרסים שלהן במקום את אלו של המדינה.
המשטר הסורי אינו מסוגל להיאבק בתאוות הבצע של מי שמרוויחים מהמצב הנוכחי, אבל הוא גם אינו יכול להרשות לעצמו לוותר לטובתם על השליטה. מסיבה זו, אסד מנסה בצורה נואשת להשיג את הכספים לשיקום המדינה ולהכניס אותם למערכת הפטרונות הסורית. כדי למנוע זאת, כל סיוע חיצוני לשיקום חייב להיות מותנה בכך שהוא יופנה לעם הסורי בכללותו, טוענת חטיב.
משטר אחר היה מנסה לבסס את שלטונו על-ידי מתן מענה לצרכי האזרחים; משטר אסד עושה את ההפך ושולל מנאמניו את הנחוץ להם. בשנת 2018 פרסם המשטר את חוק מספר 10, השולל מהתושבים את רכושם אלא אם כן הם מציגים אישית לרשויות המקומיות הוכחות בעלות. החוק נאכף בעיקר בערים שנכבשו מחדש מידי המורדים, והתושבים נתונים לחקירות המובילות לגזילת רכושם. רשתות הפטרונות מרוויחות מצעדים אלו.
על-ידי השתקת מתנגדים והידוק אחיזתו ברחבי המדינה, אסד מבקש ליצור את הרושם כאילו סוריה חוזרת למצב שלפני 2011. אבל משטרו בנוי על העמדת פנים של מדינה ושל כמה מעט כוח אמיתי יש לשליטי הבובות שלה. מדינות המערב צריכות להימנע מנורמליזציה של יחסיהן עם סוריה על בסיס ההנחה שאסד הוא האפשרות היחידה. עליהן להבין את סוריה מלמטה למעלה, כך שיוכלו להשתמש בסדקים בממשל ולהבטיח שכל תמיכה במדינה לא תשמש את המשטר כדי להעשיר את תומכיו במדינה ומחוצה לה. מדינה המצויה בסכנה של התרסקות לאלפי רסיסים.

תאריך:  28/01/20   |   עודכן:  28/01/20
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אסד הוא רק שליט בובה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כאשר נתניהו מביט במראה,
הגוי..  |  29/01/20 08:59
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות יומן עולמי
איתמר לוין
אחת מקורבנותיו של המשקיע הפדופיל טענה, כי הוא שילם לה שלוש פעמים תמורת יחסי מין עם הנסיך הבריטי כאשר הייתה בת 17    אנדרו הכחיש את ההאשמות
איתמר לוין
מדינות שונות מחפשות דרכים להחליף את המיפקד הפיזי המיושן של תושביהן ולהתאמו לעידן ה"ביג דאטה", אך יש לא מעט בעיות וחששות - מסביר אקונומיסט
איתמר לוין
המפיק לשעבר מבלה לבדו את רוב זמנו, הוא איבד את עולמו וכעת עלול לאבד את חרותו - אך אחד מידידיו אמר לניו-יורק טיימס, כי הוא מתכנן לחזור לפעילות
איתמר לוין
שליש מהשיחות למוקד המשטרה בתחום ההונאות אינן נענות; חלק ניכר מן התלונות אינן נבדקות; מערכות המחשב מיושנות; טעות כתיב מביכה לא תוקנה
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס ואתר התחקירים ProPublica חושפים פרטים על החקירה הממושכת של ה-FBI, כולל פברוק של ילד והתערבות מסתורית של ה-CIA
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il