X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
באילת נחנכה בסוף השבוע (23.1.2020)בטקס מרגש, אנדרטה לזכרם של 24 חללים - חיילים ואזרחים עובדי צה"ל, שנספו באסון משאית התחמושת שהתרחש לפני 50 שנה במתחם נמל אילת האנדרטה מוצבת בכניסה הדרומית לנמל אילת בסמוך למקום האסון
▪  ▪  ▪
אניית חיל הים ק-32 עוגנת בנמל אילת [צילום: לע"מ]

הימים ימי מלחמת ההתשה, צה"ל פועל בגזרות השונות. ב-22 בינואר 1970 פשט כוח צנחנים של צה"ל בסיוע כוחות מיחידות נוספות, על האי המצרי שדואן, שחלש על הגישה למפרץ סואץ ושנמצא מדרום לשארם א-שייח. באי היה מגדלור ומערכות מכ"ם והיה מוצב בו כוח צבא מצרי. במסגרת המבצע, שנקרא "מבצע רודוס", הלוחמים הוטסו משארם א-שייח' במסוקים, השתלטו על האי ושהו בו 32 שעות לערך. הם טיהרו את האי מהכוחות המצריים לקחו בשבי כמה עשרות חיילי אויב, ואף לקחו ממנו שלל מכ"מ ימי. לצה"ל היו שלושה הרוגים ושבעה פצועים. לחיל המצב המצרי באי היו כשלושים הרוגים. במהלך הפעולה טובעה מהאוויר ספינת טורפדו מצרית.
בתום הפשיטה חזר הכח ארצה. יום לאחר המבצע, ביום שישי 23 בינואר 1970 הפליגה משארם א-שייח לאילת נחתת חיל-הים אח"י בת-שבע כשעל סיפונה חיילים וציוד צבאי ששימש לפעולת צה"ל באי שדואן. בין השאר הובאו בסיפונה הקרקעי של הנחתת משאיות עמוסות תחמושת ומוקשים ובכלל זה מוקשים וחומרי נפץ שפונו מהאי שדואן במהלך הפעולה. על-פי עדויות חיילים שפורסמו בזמנו המוקשים הונחו והושמו ברישול משהו, ללא אמצעי בטיחות הנדרשים.

משאיות התחמושת מגיעות לנמל אילת
עד היום רבים מתושבי אילת שהייתה אז בתחילת שנות ה-70 ישוב קטן יחסית, לא ישכחו את אותה שבת בה התרחש האסון הנוראי ואת הרעש המחריד
▪  ▪  ▪

ההפלגה התנהלה כסדרה, ונמשכה כיממה, ובשבת 24 בינואר 1970 בשעות הצהרים נכנסה הנחתת לרציף הצבאי של נמל אילת. דלת הנחתת נפתחה והוחל בפירוק הציוד והורדת המשאיות עמוסות הציוד וחומרי הנפץ לחוף. כלי הרכב הראשונים, כך דווח, ירדו בנקל, אולם המשאיות הכבדות בהיעדר רציף לפריקת רכבים כבדים אז בבסיס אילת, התקשו לעבור בחול בעת שירדו מסיפון הנחתת לחוף החולי בנמל.
חיילים מיחידות שונות, אנשי צוות הנחתת ופועלי מספנת חיל-הים באילת נקראו לסייע בחילוצם. כמה משאיות הצליחו לצאת מהחול ולהתקדם בנסיעה, אולם אחת המשאיות נתקעה-"התחפרה" בחול והתקשתה לצאת מהבור שנוצר כתוצאה מסיבוב הגלגלים על מקומם. היה זה בשבת בסביבות השעה 4 אחר-הצהריים. איש לא תיאר לעצמו את האסון הקרב ובא וכי תוך דקות אחדות יהפוך המקום לשדה קטל.
תוך כדי דחיפה וטלטול המשאית שהייתה עמוסה במאתיים קילוגרמים של חומר נפץ אירע פיצוץ במשאית. הפיצוץ האדיר החריד את כל העיר. עד היום רבים מתושבי אילת שהייתה אז בתחילת שנות ה-70 ישוב קטן יחסית, לא ישכחו את אותה שבת בה התרחש האסון הנוראי ואת הרעש המחריד שזעזע את העיר כתוצאה מהתפוצצות המשאית עמוסת חומרי הנפץ.
במקום עצמו עלתה להבת אש ורסיסי מתכת ועץ עפו לכל עבר. מאזור ההתפוצצות היתמר ענן שחור שנראה למרחוק. כמות הנפגעים הייתה גדולה. מהמשאית נותרו שרידים בלבד. ראשוני הפצועים הגיעו לחדר המיון בבית חולים ביוספטל כ-10 דקות לאחר הפיצוץ. תושבי אילת נרתמו לפעולות החילוץ והעבירו במכוניותיהם חלק מהפצועים.

המחזות והמראות היו קשים

לא היו ערוכים
בית החולים שהיה אז קטן יחסית, עם כל הרצון הטוב לא היה ערוך ומסוגל לטפל כראוי בכמות הנפגעים הקשים הגדולה וסוגי הפציעות ממנו סבלו.

המחזות והמראות היו קשים בית חולים יוספטל נכנס לכוננות חרום הייתה זו כאמור שבת בצהריים, רופאים ואחיות הוזעקו מבתיהם
▪  ▪  ▪

מרבית הפצועים סבלו מכוויות קשות, מההדף החזק ומפגיעה של רסיסי עץ ומתכת ואף מקטיעות. רופאים שהגיעו למקום וטיפלו בפצועים סיפרו כי מעולם לא נתקלו בכמות כזאת גדולה של נפגעים קשה באירוע אחד.
המחזות והמראות היו קשים. בית חולים יוספטל נכנס לכוננות חרום. הייתה זו כאמור שבת בצהריים, רופאים ואחיות הוזעקו מבתיהם. הפצועים שכבו על שמיכות ומילאו את כל המקומות הפנויים בבית החולים.
בית החולים שהיה אז קטן יחסית, עם כל הרצון הטוב לא היה ערוך ומסוגל לטפל כראוי בכמות הנפגעים הקשים הגדולה וסוגי הפציעות ממנו סבלו. לא ניתן למשל היה לקבל בו טיפול כירורגי ראוי שדורש חדרי ניתוח מצוידים. לא מן הנמנע כי על-ידי טיפול מהיר ומקצועי היו ניצלים חייהם של כמה מהפצועים באסון שמתו מפצעם.
בערב הגיעו לאילת במטוס חיל-האוויר צוותי רפואה ממרכז הארץ. עוד באותו לילה העבירו מטוסי תובלה של חיל-האוויר חלק מהפצועים לטיפול בבתי חולים, תל השומר, בלינסון והדסה.
תושבי העיר נקראו זמן קצר לאחר האסון לתרום מנות דם ונמסר כי ההיענות הייתה רבה ונתרמו כ-150 מנות. היה אחד זה האסונות הכבדים בתולדות צה"ל בתקופת מלחמת ההתשה, באסון קיפחו חייהם 24 איש - 19 חיילים נגדים וקצינים ו-5 עובדי מספנת חיל-הים. עשרות נפצעו ונושאים את צלקות האסון בגוף ובנפש.
למקום האירוע הגיעו הרמטכ"ל רב אלוף חיים בר לב, ראש אג"מ האלוף דוד אלעזר, אלוף פיקוד דרום אריאל שרון, מפקד חיל-הים האלוף אברהם בוצר, הרב הצבאי הראשי האלוף שלמה גורן וקצינים בכירים נוספים.
למחרת אירוע האסון, ביום ראשון 25 בינואר הגיעו למקום האסון בנמל אילת צוותי חיל הנדסה שסרקו את השטח והאזור ביסודיות כדי לאתר ולפרק מוקשים וחלקי חומרי נפץ שהתפזרו בשטח.

מסקנות ועדת החקירה
היה כאן מחדל זועק ומקומם ואי הקפדה על נהלי בטיחות שגבה חיי 24 בני אדם וגרם לפציעתם של רבים שחלקם נותרו נכים
▪  ▪  ▪

זמן קצר לאחר האסון מינה הרמטכ"ל דאז, חיים בר לב ועדת חקירה לבדיקת נסיבות האסון. לראש הוועדה מונה דוד לסקוב קצין בכיר בחיל ההנדסה. הוועדה לאחר מספר דיונים, קבעה במסקנותיה כי הגורם לפיצוץ היה מוקש נגד אדם שלא נוטרל, בניגוד לנהלי בטיחות, והמליצה על העמדתם לדין של מספר קצינים שהיו אחראים על העמסת המשאית בחומרי נפץ.
בעקבות המלצות ועדת החקירה הוגשו בבית הדין של פיקוד המרכז כתבי אישום באשמת גרימת מות שלא בזדון בפציעה וברשלנות כנגד חמישה נאשמים, ארבעה קצינים וסמל אחד שהיו מעורבים, על-פי כתב האישום, בהעמסת המשאית בחומרי נפץ בניגוד לנהלי הבטיחות. מתוך החמישה הרשיע בית הדין שני נאשמים, קציני הנדסה סגן וסגן-משנה. כאשמים במחדל הסגן נדון ל-18 חודשי מאסר ואילו על הסגן משנה הוטלו 9 חודשי מאסר. שאר הנאשמים, שני קצינים וסמל, זוכו מכל אשמה.
היה כאן מחדל זועק ומקומם ואי הקפדה על נהלי בטיחות שגבה חיי 24 בני אדם וגרם לפציעתם של רבים חשלקם נותרו נכים. האסון הזה היה יכול להימנע לו ננקטו צעדי בטיחות. סיפור האסון נשכח עם השנים ויש אומרים כי הוצנע ואולי אף הושכח במכוון. אחרי הכל אסון קטלני מיותר זה אינו לתפארת צה"ל ולא מן הנמנע כי באותה תקופה היה רצון מצד ראשי צה"ל ומערכת הביטחון להצניע-להשכיח את המחדל.

הרוגי האסון
מצא את מותו באסון משאית התחמושת קצת למעלה משנתיים לאחר שנפצע
▪  ▪  ▪

בין הרוגי האסון, סרן יעקב ברק שנפצע קשה באוקטובר 1967 כשהיה על סיפון משחתת אילת. הוא השתקם וחזר לשרת בחיל-הים, אולם מצא את מותו באסון משאית התחמושת קצת למעלה משנתיים לאחר שנפצע.
ואלה שמות 24 החללים שנספו באסון (על-פי סדר א-ב) כפי שמופיעים ע"ג האנדרטה: נסים אילוק - חיל-הים, יהורם אלפי - חיל-הים, סעדיה אלקיים - חיל-הים, זאב זלמן בוגץ' - חיל השריון, שמחה ברנר - חיל-הים, סרן יעקב גטניו-ברק - חיל-הים, אריה לייב דוייטש - חיל-הים, יהודה הררי (סרנגה) -חיל-הים, אברהם חדידה - חיל-הים, ישראל יעקב - חיל-הים. יעקב כהן-יצחק - חיל הקשר, משה מימון - חיל-הים, ישעיהו מילר - צנחנים, מנשה מלמד - חיל-הים, משה מעין (שטיין) - חיל-הים, שאול נגר - צנחנים, ששון ניאזוף - חיל קשר, זולי נשאור - חיל-הים, יעקב סולימן - חיל-הים, יגאל סופר - צנחנים, ברוך סמוחה - חיל קשר, שמואל פוזנר - חיל לוגיסטיקה, יורם פלק - חיל-האוויר, גרשון קופצ'ק - חיל-הים.

אחרי 50 שנה אנדרטה לזכר הרוגי האסון
50 שנה לאחר האסון, הוסר הלוט משלט האנדרטה בטקס מרגש בהשתתפות נציגי חיל-הים, צה"ל, עיריית אילת וכמובן בהשתתפות בני משפחות הנספים
▪  ▪  ▪

לאורך השנים מאז האסון לא הוקם אתר זיכרון כלשהו לזכר האסון והנספים בו. לפני כחמש שנים התארגנה קבוצת אנשי חיל-הים ובראשם אל"ם (במיל') מייק אלדר, שמוליק ליטמנוביץ האדריכל יהודה פרחי בשיתוף כמה בני משפחות ההרוגים, במטרה להנציח זכר הרוגי האסון בלוח זיכרון.
הוקמה עמותת יוצאי הנחתות והצליחה לשכנע את צה"ל, חיל-הים ואת עירית אילת לאשר את הקמת האנדרטה ולרתום את עריית אילת לסייע בהקמתה. כאמור בסוף השבוע (ה' 23.1.2020) 50 שנה לאחר האסון, הוסר הלוט משלט האנדרטה בטקס מרגש בהשתתפות נציגי חיל-הים, צה"ל, עיריית אילת וכמובן בהשתתפות בני משפחות הנספים שאותרו והגיעו מכל רחבי הארץ.
את האנדרטה תכננו בהתנדבות האדריכל גבי מגן שהיה קצין בכיר בחיל-הים וסגן מפקד הנחתת בתקופה מאוחרת יותר, ואדריכל הנוף יהודה פרחי שעוסק רבות בהנצחת חללי חיל-הים וששכל את אחיו הבכור יוסף פרחי ז"ל באסון הצוללת דקר.
מתחם ההנצחה, והאנדרטה ממוקמים בכניסה לבסיס הימי של חיל-הים באילת, וכוללים משטח מעגלי כשבמרכזו סלע שמשקלו מעל 20 טון שהובא למקום ממרכז העיר אילת, ועליו לוחות מתכת בצורת סולם עליו חקוקים שמות 24 הנספים. מימין לשמות הנספים מותקנים שני שלטים האחד מספר את סיפור האסון והשני מספר את סיפור שייטת הנחתות והנחתת אח"י "בת שבע".

תאריך:  26/01/2020   |   עודכן:  26/01/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
50 שנה לאסון משאית התחמושת באילת
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
1970: אילת לאחר האסון
נצר גבריאל  |  27/01/20 14:39
 
- דרוקמן , לפתע נדלק הגיהנום
נצר גבריאל  |  28/01/20 00:06
2
משאית התחמושת
עמליה לויטין  |  31/01/20 19:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ורד כהן
בחירת המומחה צריכה להיעשות על-ידי הלקוח עצמו, אשר שומה עליו להתרשם מהמומחה, מרצינותו, מיסודיותו, מבדיקותיו ומלימודו את החומר לגביו הינו אמור לחוות את דעתו
קובי אפללו
זה ממש לא ישראל לפני הכל, אלו המנדטים של כחול לבן לפני הכל, "שוחד, מרמה והפרת אמונים" זו המנטרה שתומכי כחול לבן יחזרו עליה עד שבאורח פלא גנץ אולי יהפוך למנהיג
טל בן-יעקב
הפלשתינים אינם מוכנים לשלום, אך ניתן וצריך להכריח אותם לכדי הבשלה למוכנות אמיתית בעזרת הקהילה הבינלאומית - ארה"ב, אירופה ומדינות ערב המתונות    לא נראה כי תוכנית טראמפ תוכל לספק זאת
אליהו קאופמן
זהו תרגיל המאה של טראמפ - נתניהו, שהפך רמטכ"ל צבאי לטירון מדיני ומנגד הפך את ליברמן ל"מיותר פוליטית"    גם לאיחוד שבין העבודה למרצ יש ממה לדאוג, ואילו עבור הכהניסטים זהו הסיכוי היחיד לעבור את אחוז החסימה, על דרך השלילה
איתן קלינסקי
שר החינוך נתן את הסכמתו למצע, בו נשלל לחלוטין כל חיפוש מוצא במו"מ עם הפלשתינים, אלא חובה לפעול רק על-פי סעיף 7 במצע "עוצמה יהודית" - "ללא משא-ומתן, ללא ויתורים וללא פשרות"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il