X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות
כך ניצל בית הכנסת החדש
עקבות השואה בברלין (ז')
שרידי דלת ואחד העמודים
זה כל מה שנותר מבית הכנסת ברחוב פסאנן בברלין, אשר הוצת בליל הבדולח בית כנסת אחר, ברובע הבווארי, זוכה להנצחה ייחודית ומרגשת בידי תלמידי בית הספר שהוקם במקומו

זהו בניין היסטורי, אתר עירוני מוגן - הבהיר מפקח משטרה ברלינאי, וילהלם קרויצפלד, לכנופייה של אנשי גסטפו שהתכוונה להעלות באש את "בית הכנסת החדש" ברחוב אוֹרַנְיֶינְבּוּרְגֶר. באופן מפתיע, הפורעים הקשיבו לו - אולי משום שככלות הכל, מדובר היה בקצין משטרה במדים; הגרמנים נוטים לציית לכל בעל מדים, העיר ההומוריסטן הבריטי ג'רום קיי ג'רום שני דורות לפני כן.
כך ניצל בית הכנסת המפואר מפוגרום ליל הבדולח, ב-10-9 בנובמבר 1938. קרויצפלד ספג נזיפה חמורה מן הממונים עליו, אך כיום שמו מונצח על קיר בית הכנסת, שהפך לאחד לתולדות קהילת ברלין. למרבה האירוניה, הבניין נפגע קשות דווקא בהפצצה בריטית ב-22 בנובמבר 1943, ונותר הרוס בחלקו עד לשיקומו בשנות ה-60 של המאה הקודמת.
הרבה פחות מזל היה לבית הכנסת ברחוב פָסָאנֶן, שליד רחוב הקניות היוקרתי קו-דאם. בית כנסת זה, שנחנך בשנת 1912 במעמד הקייזר וילהלם השני, נשרף לחלוטין. שרידי הדלת ואחד מעמודי הכניסה הם כל מה שנותר ממנו, והם משולבים בבניין הנוכחי של הקהילה היהודית שהוקם באותו מקום. רחוב קו-דאם עצמו, בו היו חנויות רבות בבעלות יהודית, "הפך לתל חורבות. ערימות שברי זכוכית וסחורות מנופצות מהחנויות כיסו את כל הכביש. האש בערה עדיין", דיווח עיתונאי זר.

תלמידי כיתה ו' מנציחים
1,138 עמודי זיכרון באתר בית הכנסת

בית מספר 10 ברחוב Kleine August היה גם הוא בית כנסת, בן כ-150 מקומות. הוא הוקם בשנת 1905 וכעבור 33 שנים לא נותר ממנו כל זכר. בית כנסת זה הונצח בדרך מקורית: ציור גדול על קירו של הבית הסמוך, בסגנון המאפיין את הרובע הבווארי בו הוא ניצב.
באותו רובע עמד גם בית הכנסת ברחוב Munchener, אשר נחנך בשנת 1910 ובו 836 מקומות. בבניין הצמוד היו בית כנסת קטן יותר ששימש בימות החול, כיתות, ספרייה, מעון יום ומשרדו של הרב. בית כנסת זה לא הוצת בליל הבדולח, כנראה בשל קרבתו לבתי מגורים של גרמנים "טהורים", אך הוא נבזז וחלקו הפנימי נהרס. החלק החיצוני נפגע קשות בהפצצות ובסופו של דבר נהרס ב-1956.
אלא שכאן נעשה משהו יוצא דופן ומרגש במיוחד. במקומו של בית הכנסת הוקם בית הספר היסודי Locknitz. מלבד האנדרטה שמחוץ לגדר בית הספר, מקומו המדויק של בית הכנסת מצוין על-ידי אדניות וגזעי עץ בחצר. הרב ליאו טרפ, שהיה ממתפללי בית הכנסת, הגיע שנים רבות לבית הספר ושוחח עם התלמידים על החיים היהודיים ברובע.
והעיקר: חומת הזיכרון. תלמידי כיתה ו' לומדים על גרמניה הנאצית והשואה, ומזה שנים משתתפים ביוזמת הנצחה ההולכת ותופסת גובה – פשוטו כמשמעו. כל תלמיד בוחר את שמו של אחד מקורבנות השואה ברובע (ובהמשך נספר היכן נמצאים השמות), כותב את שמו וכתובתו על לבנה, משתדל להתחקות אחרי קורותיו ולבסוף הלבנים מצורפות לחומה הניצבת לרוחב החצר. מאז 1994 הונחו 1,138 אבני זיכרון כאלו, בטקס שנתי המתקיים בהשתתפות אישי ציבור.

מדיניות ההגירה נותרה נוקשה
ציור קיר באתר בית הכנסת, קליינה אוגוסשטראסה 10

בסך-הכל הוצתו בברלין 11 בתי כנסת, מבין למעלה מ-1,000 בתי כנסת שהועלו באש באותו פוגרום. הנאצים טענו, כי מדובר היה בתגובה ספונטנית להירצחו של ארנסט פום-ראט, פקיד זוטר בשגרירות בפריז, בידי הרשל גרינשפן – צעיר יהודי שביקש למחות על גירוש משפחתו מגרמניה לגבול פולין. האמת היא, שהפוגרום תוכנן מראש והנאצים רק חיפשו עילה לבצע אותו. 30,000 יהודים נעצרו, מאות נרצחו.
העולם הגיב בזעזוע – אך לא יותר מכך. מדיניות ההגירה הנוקשה של העולם המערבי, ובראשו ארצות הבית ובריטניה, נותרה בעינה גם כאשר רבבות מיהודי גרמניה ניסו בצורה נואשת לברוח מן המדינה. כמעט שש שנים לאחר שעלו הנאצים לשלטון והחלו לרדוף את היהודים בצורה מחמירה והולכת, התחוור לאחרונים שאין להם עתיד במולדתם. יחד עם בתי הכנסת, עלו בלהבות תקוותיהם האחרונות.

בית הכנסת, ריקשטראסה - כיום בעיקר בית ספר
אנדרטה לזכר בית הכנסת ברחוב Munchener
[צילום: איתמר לוין]
לקריאה נוספת: מרטין גילברט, "ליל הבדולח: כרוניקה של חורבן". ידיעות ספרים, 2007.
תאריך:  29/01/2020   |   עודכן:  29/01/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות שואה וגבורה
עידן יוסף
נשיא המדינה ונשיא גרמניה נפגשו עם תלמידי התיכון היהודי    תלמידים סיפרו על החשש הקיים ועל התעמרות שגילו כלפיהם    היו שסיפרו על חברים ומכרים שהוטרדו ואף הוכו
איתמר לוין
סיור בכמה מן האתרים ברובע היהודי: בית הכנסת ששרד את ליל הבדולח, בית הספר לבנות ממנו נותרו רק תמונות, בית הקברות שהפך לגן ציבורי, האנדרטה המזכירה את החיים שנהפכו על פיהם
סיגל רונן-כץ
ניצולי שואה עשויים להיות זכאים להטבות רבות מתוקף מצבם    עו"ד סיגל רונן כץ מאתר "כל זכות", ריכזה עבורכם את כל מה שניצולי שואה ובני משפחותיהם צריכים לדעת
רות רזניק
הורי אמי ברחו מהפרעות באוקראינה וסבי למד הנדסת חשמל בגרמניה    סבתי הייתה ציונית ולימים התגרשו והסב חזר לרוסיה ונישא לרופאה    אמי הייתה בקשר עם אביה בערך עד 1935 ומאז לא ידעה מה קרה לאביה האהוב
איתמר לוין
שתי אנדרטאות ומוזאון ניצבים באתרים בהם שכנו המשרדים מהם נוהלו מבצעי הרצח - תחילה של גרמנים חפים מפשע, ולאחר מכן של יהודי אירופה ועוד מיליוני אזרחים ברחבי היבשת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il